Ingen åtgärd alltså, dom bedömer tydligen inte att min eMMC är i farozonen, jag får hoppas att deras bedömning att mina problem beror på andra orsaker stämmer.
Jag ska testa vid tillfälle om Factory Reset ger någon förbättring av prestanda.
/fth
Jag har fått exakt samma svar på mina problem. Har knappt 6 000 mil kvar så inte nära gränsen än. Ska också köra en factory reset senare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kan det vara en idé att ladda ned en massa musik och lägga in hundra adresser i navigationen för att skynda på nedsläckningen. Jag har bara 1800 mil på mig...
Kan det vara en idé att ladda ned en massa musik och lägga in hundra adresser i navigationen för att skynda på nedsläckningen. Jag har bara 1800 mil på mig...
Går inte att ladda ner en massa musik. Streamar gör jag hela tiden. Hundra adresser tar i princip ingen plats alls. Tog väl bort flera hundra adresser tidigare men de hade ackumulerats under drygt 4 år, hade man kunnat lagra och ta bort adresser snabbare så hade det kanske kunnat slita på minnet men nu tar det rätt lång tid att spara en adress och sedan plocka bort den.
Jag har strax under 5 900 mil på mig att slita ut minnet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Även om uppgraderingen var dyr kan jag varmt rekommendera byte till MCU2. Som någon annan sagt känns det som en ny bil.
Svarar snabbare i appen på telefonen, tar över ljudet när man hoppar in i bilen utan hack eller andra konstigheter. Och plötsligt en fröjd att söka efter musik eller mata in adresser i navigatorn.
Helt klart i dyraste laget, men väldigt nöjd trots att det nu blev förlängd garanti på emmc.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Ja, fast strikt talat har ju skyltläsningen inte med MCU2 att göra utan autopilotuppgraderingen som man bara får om man köpt FSD. För min del var just det faktiskt en försämring eftersom bilen nu tillslut förstod att en sträcka som jag åker varje dag och som skyltades om till 80 för ett par år sedan är just en 80-sträcka. Hittills har autopiloten gladeligen kört i 100 km/h.
Men nu får jag skärpa mig, åter till ämnet trasiga MCU1.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Även jag har 16 500 mil på mätaren. Fick precis SMS från Tesla om att min MCU2-uppgradering är klar. Ett par tillfällen när skärmen fryst och krävt omstart, ökad frekvens av långa uppstartstider och allmänt segt system har gjort att jag velat förekomma den stundande kraschen. Omstarterna efter att systemet hängt sig har varit så långa att jag tänkt för mig själv att nu kommer den aldrig komma tillbaka igen . Ångrade mig halvt när garantin presenterades men konstaterade ju att jag nog bokade den där uppgraderingen med några 100 mil för mycket på mätaren.
Även jag har 16 500 mil på mätaren. Fick precis SMS från Tesla om att min MCU2-uppgradering är klar. Ett par tillfällen när skärmen fryst och krävt omstart, ökad frekvens av långa uppstartstider och allmänt segt system har gjort att jag velat förekomma den stundande kraschen. Omstarterna efter att systemet hängt sig har varit så långa att jag tänkt för mig själv att nu kommer den aldrig komma tillbaka igen . Ångrade mig halvt när garantin presenterades men konstaterade ju att jag nog bokade den där uppgraderingen med några 100 mil för mycket på mätaren.
Jag skulle nog ha försökt få delar av kostnaden för MCU2-uppgraderingen på den utökade garantin, det låter ju som att du kvalificerar för det.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Även jag har 16 500 mil på mätaren. Fick precis SMS från Tesla om att min MCU2-uppgradering är klar. Ett par tillfällen när skärmen fryst och krävt omstart, ökad frekvens av långa uppstartstider och allmänt segt system har gjort att jag velat förekomma den stundande kraschen. Omstarterna efter att systemet hängt sig har varit så långa att jag tänkt för mig själv att nu kommer den aldrig komma tillbaka igen . Ångrade mig halvt när garantin presenterades men konstaterade ju att jag nog bokade den där uppgraderingen med några 100 mil för mycket på mätaren.
Jag skulle nog ha försökt få delar av kostnaden för MCU2-uppgraderingen på den utökade garantin, det låter ju som att du kvalificerar för det.
/fth
Fast gränsen är väl vid 16 000 mil? Nu har jag för övrigt hämtat bilen från uppgraderingen. Det är verkligen stor skillnad. Även skärmarna är bytta och det var en helt annat tryck i färgerna där så det känns lite som att sätta sig i en ny bil. Hittills rullar allt på ett väldigt bra tempo. Netflix har jag provat för sakens skull men tvivlar på att jag kommer använda det i någon större skala .
Jag har ju förståelse för en del bittra kommentarer här men när jag köpte min bil visste jag att jag tog risker med så mycket ny teknik. Lite bitterhet har man väl känt över att det är en ganska kostsam åtgärd men nu när bilen plötsligt känns så förnyad med uppgraderingen så är jag faktiskt ganska nöjd ändå. Lite synd att inte Tesla rullat ut MCU2-uppgraderingen tidigare, då hade det ju inte behövt byta lika många eMMC nu .
"Kommer Tesla erbjuda reparation eller byte av komponenten?
Ja. Om Tesla anser att den 8GB eMMC-komponenten kräver ett byte på grund av ackumulerat slitage som orsakar tekniska fel kommer vi att byta ut den. Bytet är helt kostnadsfritt och innebär en uppgraderad 64KB eMMC-komponent som kommer att återställa funktionaliteten i din touchskärm"
Känns som att man kommer få byta den många gånger om ?
"Kommer Tesla erbjuda reparation eller byte av komponenten?
Ja. Om Tesla anser att den 8GB eMMC-komponenten kräver ett byte på grund av ackumulerat slitage som orsakar tekniska fel kommer vi att byta ut den. Bytet är helt kostnadsfritt och innebär en uppgraderad 64KB eMMC-komponent som kommer att återställa funktionaliteten i din touchskärm"
Känns som att man kommer få byta den många gånger om ?
Såg en beräkning någonstans på en 64gb modul. Det var lååååång tid med gamla sättet att logga saker. Med nya... well... andra saker lär ha slutat funka långt innan dess...
"Kommer Tesla erbjuda reparation eller byte av komponenten?
Ja. Om Tesla anser att den 8GB eMMC-komponenten kräver ett byte på grund av ackumulerat slitage som orsakar tekniska fel kommer vi att byta ut den. Bytet är helt kostnadsfritt och innebär en uppgraderad 64KB eMMC-komponent som kommer att återställa funktionaliteten i din touchskärm"
Känns som att man kommer få byta den många gånger om ?
Såg en beräkning någonstans på en 64gb modul. Det var lååååång tid med gamla sättet att logga saker. Med nya... well... andra saker lär ha slutat funka långt innan dess...
Läs @stevengerrard citat igen, även Tesla verkar ha problem med enheter.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
"Kommer Tesla erbjuda reparation eller byte av komponenten?
Ja. Om Tesla anser att den 8GB eMMC-komponenten kräver ett byte på grund av ackumulerat slitage som orsakar tekniska fel kommer vi att byta ut den. Bytet är helt kostnadsfritt och innebär en uppgraderad 64KB eMMC-komponent som kommer att återställa funktionaliteten i din touchskärm"
Känns som att man kommer få byta den många gånger om ?
Såg en beräkning någonstans på en 64gb modul. Det var lååååång tid med gamla sättet att logga saker. Med nya... well... andra saker lär ha slutat funka långt innan dess...
Läs @stevengerrard citat igen, även Tesla verkar ha problem med enheter.
/fth
Kan vara översättningsfwl också... Är hur som helst uppdaterat nu verkar det som:
Kan Tesla reparera eller byta ut denna komponent?
Ja. Tesla kommer att ställa diagnos på bilen för att avgöra om 8 GB eMMC har ett funktionsfel på grund av ackumulerat slitage och huruvida komponenten ska repareras eller bytas ut. Om Tesla avgör att 8 GB eMMC behöver bytas ut på grund av detta tillstånd kommer Tesla utan kostnad att byta ut denna komponent mot en förbättrad 64 GB eMMC för att återställa den ursprungliga funktionaliteten för touchskärmen. Efter bytet kommer bilen fortfarande innehålla en NVIDIA® Tegra® infotainment-processor.
Har MX 90 -2016 och har under längre tid haft problem med att det inte går att spela tunnel radio, den kanalen som brukar lyssna på Rix FM är numera omöjlig att spela får bara ett snurrande hjul och sedan data läsfel. I övrigt har jag inte haft några problem med skärmen.
Kan detta vara ett förstadie till eMMC problem? Kommer Tesla vilja byta med så mildra problem? Bilen har går drygt 10 000 mil.
Har MX 90 -2016 och har under längre tid haft problem med att det inte går att spela tunnel radio, den kanalen som brukar lyssna på Rix FM är numera omöjlig att spela får bara ett snurrande hjul och sedan data läsfel. I övrigt har jag inte haft några problem med skärmen.
Kan detta vara ett förstadie till eMMC problem? Kommer Tesla vilja byta med så mildra problem? Bilen har går drygt 10 000 mil.
Det låter inte farligt. Hade du haft ”riktiga” problem med MCUn hade du blivit vansinnig. Problem med internet streaming har ju funnits sedan dag 1. Vissa kanaler går inte spela helt enkelt. (Eller podcasts osv)
Kia Ceed SW PHEV Tesla Model 3 Performance VW ID.3 1st Max Tesla Model 3 SR+
Har MX 90 -2016 och har under längre tid haft problem med att det inte går att spela tunnel radio, den kanalen som brukar lyssna på Rix FM är numera omöjlig att spela får bara ett snurrande hjul och sedan data läsfel. I övrigt har jag inte haft några problem med skärmen.
Kan detta vara ett förstadie till eMMC problem? Kommer Tesla vilja byta med så mildra problem? Bilen har går drygt 10 000 mil.
Låter inte som minnesproblem utan hur kanalen kodar sin ström. Teslas TuneIn-app klarar inte av vissa strömmar.
Förstadie på eMMC är väl mer grafikbuggar, korrupt text, krav på omstarter, ljudsmällar och liknande innan skärmen blir helt svart. Tesla kommer nog rekommendera Factory Reset innan felsökning i framtiden. Kan hjälpa tillfälligt gissar jag men inte långsiktigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tänkte att tunnel radion och all streamad musik buffrar mot något minne och kanske eMMC. JAg har nu gjort en factory reset och nu funkar dessa kanaler igen.
Framtiden får utvisa hur länge det håller. Har ju 6000 mil på mig.
Strax före 8000 mil och 3,5 år svartnande skärmen i min MS. Fick en ny utbytt på garantin för ca 1,5 år sedan. Skärmen har därefter fungerat utmärkt. I samband med att det har blivit så mycket diskussion om svarta skärmar och utökad garanti tänkte jag att det är bäst att ställa följande fråga: Har jag fått det nya större minnet eller har jag fått det gamla mindre minnet. Nu visar det sig sorgligt nog att jag fått en skärm med det gamla mindre minnet insatt!
Vad göra? Hoppas att det nya minnet håller?
Hoppas att det lägger av före den nya garantitiden utgång?
Begära förlängd garanti - 16000 mil för det nya minnet? Har frågat men det går inte.
Andra idéer?
Det meddelandet ovan i Twitter inlägget, fick min far i sin X för ett par veckor sedan. På måndag lämnar han in bilen för reparation. Dom hade beställt delar, antar dom bara byter ut minnet och inte hela MCUn? Någon som gjort detta på sistone?
Kia Ceed SW PHEV Tesla Model 3 Performance VW ID.3 1st Max Tesla Model 3 SR+
Är det någon som nyligen har fått datum inbokat för utbyte av minnesenheten? Hur lång tid tog det från problemet anmälts tills att en tid för utbyte var inbokat? Verkar som om det är brist på nya enheter i Europa.