Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

Bara undrande, hur vet du vilket minne du fått på den utbytta?
Model Y LR.
Model S70D
Force-Walker
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Force-Walker »

Glad nyhet för er:

Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av nx00 »

Det meddelandet ovan i Twitter inlägget, fick min far i sin X för ett par veckor sedan. På måndag lämnar han in bilen för reparation. Dom hade beställt delar, antar dom bara byter ut minnet och inte hela MCUn? Någon som gjort detta på sistone?
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Viper »

Lyckas inte få liv i min skärm längre, trots många upplivningsförsök. Bokat service, får se när dom kan ta in den.

Bilen är "körbar" men blinkers o helljus funkar inte ... riktigt surt.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av lano »

Är det någon som nyligen har fått datum inbokat för utbyte av minnesenheten? Hur lång tid tog det från problemet anmälts tills att en tid för utbyte var inbokat? Verkar som om det är brist på nya enheter i Europa.
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av roder99 »

roder99 skrev:
roder99 skrev:
roder99 skrev:
VI förra veckan så dog blinkerljudet, spotify, inget lte/wifi samt att det tog två minuter för instrumentklustret att starta upp. Vågade inte göra en omstart innan jag hade laddat batteriet så jag kunde ta mej till Upplands Väsby om det blev fiasko.

Dock gick det bra och starta om med scrollhjulen samt broms. Har tidigare haft omstart av skärmen vid några tillfällen samt konstiga tecken på skärmen och att spotify har låst sig.

Kanske är dax för mej att lägga ett ärende i appen. MS85D-januari 2016 med 9600 mil.

Hade bilen varit lite nyare så hade jag köpt en ny skärm + fsd. Känns inte riktigt värt att få lite spel, film och snabbare navigering. Senaste gången jag spelade spel på datorn var svart-vit space invaders på en Commodore PET 1984 det som gällde.

Hur tänker ni med en Model S som är äldre än oktober 2016? Slantar ni 25k för youtube + spel och en ny skärm? Min skärm är för övrigt ok, ingen gul ram.


Jaha då dog blinkerljudet igen samt uppstarten tar flera minuter. Det gick bra och starta om med scrollhjulen samt broms.

Service bokat i appen.

Inget fel på minnet enligt tesla. "Det är ett mjukvarurelaterat problem som förväntas lösas med framtida uppdateringar"

Märkligt att "problemet" uppkommer oftare ju mer mil det blir på mätaren.

Samma fel igen den 29/12-2020. Anmälde direkt på SC då jag passerade Upplands Väsby. Ingen återkoppling. Startade om bilen med scrollhjulen samt broms. Allt fungerar.

Fick ny sw 2020.36 till 2020.48.1.2

Samma fel igen den 7/1-2021. Fick återkoppling i dag att de felsöker samt att jag skulle sätta bilen i "energisparläge" off.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Yxel »

Svart skärm. Går inte liva upp. Klimatanläggningen går 24/7 och går inte stänga av. Bilen ska in imorgon tisdag. Fårse vad de gör.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

Yxel skrev:
Svart skärm. Går inte liva upp. Klimatanläggningen går 24/7 och går inte stänga av. Bilen ska in imorgon tisdag. Fårse vad de gör.
Koppla ur 12v batteriet och huvudkopplingen i trunken. Så stannar AC. Men gör det med dörr öppen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av e5m1r »

Yxel skrev:
Svart skärm. Går inte liva upp. Klimatanläggningen går 24/7 och går inte stänga av. Bilen ska in imorgon tisdag. Fårse vad de gör.
Finns 2 säkringar man kan ta en gör så fläkten stannar den andra stänger av värmaren :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Viper »

Viper skrev:
Lyckas inte få liv i min skärm längre, trots många upplivningsförsök. Bokat service, får se när dom kan ta in den.

Bilen är "körbar" men blinkers o helljus funkar inte ... riktigt surt.
Har fått bilen fixad och haft den fullt fungerande i lite mer än en vecka nu. Fick vänta ganska länge på reservdel sen blev det lite extra strul med programvaran som krävde ett återbesök. Navigationsdata som inte ville installera sig som det skulle.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av MattiasH »

Viper skrev:
Viper skrev:
Lyckas inte få liv i min skärm längre, trots många upplivningsförsök. Bokat service, får se när dom kan ta in den.

Bilen är "körbar" men blinkers o helljus funkar inte ... riktigt surt.
Har fått bilen fixad och haft den fullt fungerande i lite mer än en vecka nu. Fick vänta ganska länge på reservdel sen blev det lite extra strul med programvaran som krävde ett återbesök. Navigationsdata som inte ville installera sig som det skulle.
Blev det ny MCU (1 eller 2?) eller bytte de eMMC?
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Yxel »

De byter dotterkortet (tegra) där minnet sitter.
Det gjorde de på min och allt fungerar nu.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Viper »

Japp, precis. Tegrakortet är bytt. Dvs fortfarande MCU1 för min del. Allt på garanti.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av roder99 »

roder99 skrev:
roder99 skrev:
roder99 skrev:
roder99 skrev:
VI förra veckan så dog blinkerljudet, spotify, inget lte/wifi samt att det tog två minuter för instrumentklustret att starta upp. Vågade inte göra en omstart innan jag hade laddat batteriet så jag kunde ta mej till Upplands Väsby om det blev fiasko.

Dock gick det bra och starta om med scrollhjulen samt broms. Har tidigare haft omstart av skärmen vid några tillfällen samt konstiga tecken på skärmen och att spotify har låst sig.

Kanske är dax för mej att lägga ett ärende i appen. MS85D-januari 2016 med 9600 mil.

Hade bilen varit lite nyare så hade jag köpt en ny skärm + fsd. Känns inte riktigt värt att få lite spel, film och snabbare navigering. Senaste gången jag spelade spel på datorn var svart-vit space invaders på en Commodore PET 1984 det som gällde.

Hur tänker ni med en Model S som är äldre än oktober 2016? Slantar ni 25k för youtube + spel och en ny skärm? Min skärm är för övrigt ok, ingen gul ram.


Jaha då dog blinkerljudet igen samt uppstarten tar flera minuter. Det gick bra och starta om med scrollhjulen samt broms.

Service bokat i appen.

Inget fel på minnet enligt tesla. "Det är ett mjukvarurelaterat problem som förväntas lösas med framtida uppdateringar"

Märkligt att "problemet" uppkommer oftare ju mer mil det blir på mätaren.

Samma fel igen den 29/12-2020. Anmälde direkt på SC då jag passerade Upplands Väsby. Ingen återkoppling. Startade om bilen med scrollhjulen samt broms. Allt fungerar.

Fick ny sw 2020.36 till 2020.48.1.2

Samma fel igen den 7/1-2021. Fick återkoppling i dag att de felsöker samt att jag skulle sätta bilen i "energisparläge" off.

Skulle ha vart in med bilen den 18/1 men då de inte hade något dotterkort hemma så sköt vi besöket till februari. Efter att ha ringt och kontrollerat att det fanns ett dotterkortsbyte som en av två aktiviteter åkte jag till SC i går 1/2.

På eftermiddagen hämtade jag bilen. De två aktiviteter de gjort var att radera eMMC-minnet samt gjort "factory reset" på bilen. Innan jag fick keyfob:n ville de ha 1.800 SEK för besväret och hävdade att detta problem inte var det samma som minnesproblemet som gjorde att minnet måste bytas. I stället för att argumentera om "felet" konstaterade jag att detta var ett garantiåtgärd och att jag hade förlängd garanti på bilen. Efter kontroll medgav de att jag hade rätt och nollade kostnaden.

I dag fick de amerikanska kunderna veta att det blir en recall på eMMC-minnet.
https://electrek.co/2021/02/02/tesla-wi ... ted-nhtsa/

Det vore fint om det kom ett erbjudande om en uppgradering till MCU2 inklusive det nya radiokortet för totalt 16.000 SEK eller billigare.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Svenssons »

roder99 skrev:
Skulle ha vart in med bilen den 18/1 men då de inte hade något dotterkort hemma så sköt vi besöket till februari. Efter att ha ringt och kontrollerat att det fanns ett dotterkortsbyte som en av två aktiviteter åkte jag till SC i går 1/2.

På eftermiddagen hämtade jag bilen. De två aktiviteter de gjort var att radera eMMC-minnet samt gjort "factory reset" på bilen. Innan jag fick keyfob:n ville de ha 1.800 SEK för besväret och hävdade att detta problem inte var det samma som minnesproblemet som gjorde att minnet måste bytas. I stället för att argumentera om "felet" konstaterade jag att detta var ett garantiåtgärd och att jag hade förlängd garanti på bilen. Efter kontroll medgav de att jag hade rätt och nollade kostnaden.

I dag fick de amerikanska kunderna veta att det blir en recall på eMMC-minnet.
https://electrek.co/2021/02/02/tesla-wi ... ted-nhtsa/

Det vore fint om det kom ett erbjudande om en uppgradering till MCU2 inklusive det nya radiokortet för totalt 16.000 SEK eller billigare.
Jag är inne på att kanske uppgradera till MCU2 för 16kkr och bryr mig inte om radiodelen. Har aldrig använt radion under 4,5 år. Skulle inte ha något emot lite billigare pris istället för att få gratis utbytt eMMC-minneskrets dock. Tesla får ju då en MCU1 att byta krets på och installera i bil som har problem. Hade strul med skärmen i tidigare version men den har varit stabil nu i denna version.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Bernando »

roder99 skrev:

I dag fick de amerikanska kunderna veta att det blir en recall på eMMC-minnet.
https://electrek.co/2021/02/02/tesla-wi ... ted-nhtsa/
Inte bara amerikanska kunderna. Samma mail rullades ut även i Sverige :)
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Kriper »

Bernando skrev:
roder99 skrev:

I dag fick de amerikanska kunderna veta att det blir en recall på eMMC-minnet.
https://electrek.co/2021/02/02/tesla-wi ... ted-nhtsa/
Inte bara amerikanska kunderna. Samma mail rullades ut även i Sverige :)
Har inte hört ett ljud om detta från Tesla. Har du mottagit mejl?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Bernando »

Kriper skrev:
Bernando skrev:
roder99 skrev:

I dag fick de amerikanska kunderna veta att det blir en recall på eMMC-minnet.
https://electrek.co/2021/02/02/tesla-wi ... ted-nhtsa/
Inte bara amerikanska kunderna. Samma mail rullades ut även i Sverige :)
Har inte hört ett ljud om detta från Tesla. Har du mottagit mejl?
Ja, jag har fått mail igår ang recall. Var ett antal andra på fb som också fått det, men också en hel del som inte fått något.
Screenshot_20210203-075847_Gmail.jpg
Screenshot_20210203-075856_Gmail.jpg
Screenshot_20210203-075917_Gmail.jpg
MS P85 2014
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Credde »

Jag har inte fått mail heller, men på förre mailet tog det nog en 3-4 dagar innan jag fick mailet från jag först hörde om det. Så det är att ha lite tålamod.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av thebishop »

Jag är lite nyfiken, fick min bytt för ett drygt år sedan till en refurb mcu1 - hur kan man veta om den har 8 eller 64GB eMMC? :-)

Inget recall-mail men kanske fick jag en 64 då. Vem vet.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

Då kanske man skulle använda de nästan 15tkr vi betalade för byte av mcu1 till att montera en mcu2? Om nu tesla återbetalar summan det kostade när mcu1 havererade förra sommaren.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av thebishop »

Tänker du behålla bilen ett tag, så absolut. Hade jag tänkt ha kvar den två år eller mer hade jag gjort det, men det blir nog en Plaid+ nästa år beroende på hur initial kvalitet verkar (samt vad försäkringspremien blir, vägrar lägga 50" om året på det).
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av e5m1r »

frippe skrev:
Då kanske man skulle använda de nästan 15tkr vi betalade för byte av mcu1 till att montera en mcu2? Om nu tesla återbetalar summan det kostade när mcu1 havererade förra sommaren.
Exakt min tanke jag kommer dock tom ha några tusingar till godo :)
Får vänta tills återbetalningen först bara
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar