Poängen är väl att man kan rädda skadade EMMC om man kan kopiera ut relevant information till en friskt minne. Om originalminnet är delvis korrupt så får man med sig de korrupta bitarna om man gör så, och är det så korrupt att MCU inte startar längre så har man problem.frippe skrev:Nu är inte jag någon it-tekniker och borde kanske inte uttala mig. Men gör det ändå eftersom att jag är man....e5m1r skrev:Åter igen vad jag förstår så tog man all info från gamla emmc och förde över till nyamans71 skrev:Ah, så kan det förstås vara och det är ju bra. Så bytet gick till så att man bara hämtade ut viss information från filsystemet och la det på det nya minnet, inte en bit-för-bit kopiering?e5m1r skrev:De har inte gjort detta för att omöjliggöra byte ab emmc utan för att dem fick mycket skit för att det gick att få ut information om bilen / ägaren från skrotade enheter
Tyvärr gör lösningen det omöjligt att byta emmc då man behöver komma åt information som just är krypterad
Som sagt detta är nåt jag läst och tolkat så här alltså inte en absolut sanning
( fick med alla inställningar historik homelink etc )
Det absolut viktigaste är dock bilens unika certifikat
Utan dessa vill inte bilen prata med MCU
Åter igen om jag förstått rätt så kan man ändå få det att fungera men tappar bland annat uppkoppling appstyrning samt framtida uppdateringar.
Om man gör en helkopiering av emmc får man inte med allt, även det krypterade?
Det funkar på vanliga hårddiskar om man gör en fullständig avskrift av hela ytan, inte bara copy/paste.
Men vad vet jag.
Så jag gissar att man kan profylaktiskt kopiera friska minnen fortfarande, men att återskapa skadade kan bli svårare.