Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av bylund »

frippe skrev:
e5m1r skrev:
mans71 skrev:
e5m1r skrev:
De har inte gjort detta för att omöjliggöra byte ab emmc utan för att dem fick mycket skit för att det gick att få ut information om bilen / ägaren från skrotade enheter
Tyvärr gör lösningen det omöjligt att byta emmc då man behöver komma åt information som just är krypterad
Som sagt detta är nåt jag läst och tolkat så här alltså inte en absolut sanning
Ah, så kan det förstås vara och det är ju bra. Så bytet gick till så att man bara hämtade ut viss information från filsystemet och la det på det nya minnet, inte en bit-för-bit kopiering?
Åter igen vad jag förstår så tog man all info från gamla emmc och förde över till nya
( fick med alla inställningar historik homelink etc )
Det absolut viktigaste är dock bilens unika certifikat
Utan dessa vill inte bilen prata med MCU
Åter igen om jag förstått rätt så kan man ändå få det att fungera men tappar bland annat uppkoppling appstyrning samt framtida uppdateringar.
Nu är inte jag någon it-tekniker och borde kanske inte uttala mig. Men gör det ändå eftersom att jag är man....

Om man gör en helkopiering av emmc får man inte med allt, även det krypterade?
Det funkar på vanliga hårddiskar om man gör en fullständig avskrift av hela ytan, inte bara copy/paste.

Men vad vet jag.
Poängen är väl att man kan rädda skadade EMMC om man kan kopiera ut relevant information till en friskt minne. Om originalminnet är delvis korrupt så får man med sig de korrupta bitarna om man gör så, och är det så korrupt att MCU inte startar längre så har man problem.
Så jag gissar att man kan profylaktiskt kopiera friska minnen fortfarande, men att återskapa skadade kan bli svårare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
frippe skrev:
e5m1r skrev:
mans71 skrev:
e5m1r skrev:
De har inte gjort detta för att omöjliggöra byte ab emmc utan för att dem fick mycket skit för att det gick att få ut information om bilen / ägaren från skrotade enheter
Tyvärr gör lösningen det omöjligt att byta emmc då man behöver komma åt information som just är krypterad
Som sagt detta är nåt jag läst och tolkat så här alltså inte en absolut sanning
Ah, så kan det förstås vara och det är ju bra. Så bytet gick till så att man bara hämtade ut viss information från filsystemet och la det på det nya minnet, inte en bit-för-bit kopiering?
Åter igen vad jag förstår så tog man all info från gamla emmc och förde över till nya
( fick med alla inställningar historik homelink etc )
Det absolut viktigaste är dock bilens unika certifikat
Utan dessa vill inte bilen prata med MCU
Åter igen om jag förstått rätt så kan man ändå få det att fungera men tappar bland annat uppkoppling appstyrning samt framtida uppdateringar.
Nu är inte jag någon it-tekniker och borde kanske inte uttala mig. Men gör det ändå eftersom att jag är man....

Om man gör en helkopiering av emmc får man inte med allt, även det krypterade?
Det funkar på vanliga hårddiskar om man gör en fullständig avskrift av hela ytan, inte bara copy/paste.

Men vad vet jag.
Poängen är väl att man kan rädda skadade EMMC om man kan kopiera ut relevant information till en friskt minne. Om originalminnet är delvis korrupt så får man med sig de korrupta bitarna om man gör så, och är det så korrupt att MCU inte startar längre så har man problem.
Så jag gissar att man kan profylaktiskt kopiera friska minnen fortfarande, men att återskapa skadade kan bli svårare.
Så kanske det finns behov av förebyggande underhåll på en tesla trots allt...;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14513
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av taliz »

mans71 skrev:
taliz skrev:
mans71 skrev:
e5m1r skrev:
Bysaga skrev:
Råkat ut för mcu- trubbel jag med. Tesla klara att väcka mittskärmen iaf. Nu plockas mcu ur bilen och ska skickas till Holland för byte av minneskort. Hoppas det blir bra.
Har du uppdatterat till 2020.16?
Om jag uppfattat rätt så har tesla krypterat alla certifikat vilket gör det omöjligt att byta emmc
Så... Tesla inte bara tillverkar en skit-dålig lösning, en lösning som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt. Tesla är nu så långt ner i kaninhålet att dom nu aktivt krigar mot ägare som försöker hålla sina bilar igång för en rimlig peng?
Har man garanti så löser dom väl det just på garantin?
...och? Vad har det med detta att göra?
Du skrev bokstavligen "som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt".

Hursomhelst har det ju klargjorts mer nu varför de krypterar. Lite tröttsamt att många ofta ska börja skrika om hur dåliga Tesla är för att de gör si eller så, innan de har någon förståelse för varför.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

taliz skrev:
mans71 skrev:
taliz skrev:
Så... Tesla inte bara tillverkar en skit-dålig lösning, en lösning som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt. Tesla är nu så långt ner i kaninhålet att dom nu aktivt krigar mot ägare som försöker hålla sina bilar igång för en rimlig peng?
Har man garanti så löser dom väl det just på garantin?
...och? Vad har det med detta att göra?
Du skrev bokstavligen "som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt".

Hursomhelst har det ju klargjorts mer nu varför de krypterar. Lite tröttsamt att många ofta ska börja skrika om hur dåliga Tesla är för att de gör si eller så, innan de har någon förståelse för varför.[/quote]

Garantifrågan har väl inget med krypteringen att göra. Tesla har lyckats konstruera en produkt där de ganska lätt borde ha fattat att livslängden inte motsvarar bilens livslängd och som inte kan ses som en slitdetalj. Det är väl där deras dåliga garantihantering kommer fram. Speciellt om de sedan försvårar lösningar till problemet, även om lösningen är gjord för att lösa ett annat problem.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

bylund skrev:
frippe skrev:
e5m1r skrev:
mans71 skrev:
e5m1r skrev:
De har inte gjort detta för att omöjliggöra byte ab emmc utan för att dem fick mycket skit för att det gick att få ut information om bilen / ägaren från skrotade enheter
Tyvärr gör lösningen det omöjligt att byta emmc då man behöver komma åt information som just är krypterad
Som sagt detta är nåt jag läst och tolkat så här alltså inte en absolut sanning
Ah, så kan det förstås vara och det är ju bra. Så bytet gick till så att man bara hämtade ut viss information från filsystemet och la det på det nya minnet, inte en bit-för-bit kopiering?
Åter igen vad jag förstår så tog man all info från gamla emmc och förde över till nya
( fick med alla inställningar historik homelink etc )
Det absolut viktigaste är dock bilens unika certifikat
Utan dessa vill inte bilen prata med MCU
Åter igen om jag förstått rätt så kan man ändå få det att fungera men tappar bland annat uppkoppling appstyrning samt framtida uppdateringar.
Nu är inte jag någon it-tekniker och borde kanske inte uttala mig. Men gör det ändå eftersom att jag är man....

Om man gör en helkopiering av emmc får man inte med allt, även det krypterade?
Det funkar på vanliga hårddiskar om man gör en fullständig avskrift av hela ytan, inte bara copy/paste.

Men vad vet jag.
Poängen är väl att man kan rädda skadade EMMC om man kan kopiera ut relevant information till en friskt minne. Om originalminnet är delvis korrupt så får man med sig de korrupta bitarna om man gör så, och är det så korrupt att MCU inte startar längre så har man problem.
Så jag gissar att man kan profylaktiskt kopiera friska minnen fortfarande, men att återskapa skadade kan bli svårare.
Det är klart, kopierar man skräp får man skräp med i kopian. Men före det börjar bli korrupt borde det gå. Gäller bara att göra det i tid då.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av e5m1r »

Fast är det verkligen så
Tappar syftet att skydda information om den decrypteras av MCU ?
Skulle kunna iofs vara flerstegs verifiering
Rätt EMMC med rätt MCU med rätt bil = decrypteras ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av lator »

Jag tar och gissar lite som alla andra...

Vid byte av eMMC behöver man bara kopiera en liten del av datan på minnet.
Den kryptering som Tesla nu inför gäller bara på nyare MCU
Den personliga informationen som tidigare har "läckt ut" efter att anställda har sålt utbytta MCU ligger på en partition som Tesla INTE krypterar... :o
Man kan alltså även fortsättningsvis åtgärda MCU1 utan att anlita Tesla. :)
Personlig info kommer fortfarande att kunna "läcka"...
Tesla kommer även fortsättningsvis att strunta i att gamla kunder får en obrukbar bil p.g.a. en "felkonstruktion".

Sanning eller "fake news"??? Who knows... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bysaga
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 jan 2020 07:11
Ort: Mellerud

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Bysaga »

Har precis uppgraderat, och plockat ur mcu. Skickar till Holland på måndag, så får vi se hur det går.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Bjelke »

Håller tummarna :) ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Sture Bodare
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 jun 2017 08:33
Ort: Glanshammar

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Sture Bodare »

Mitt byte kostade 750 kronor i självrisk och gick på en vecka i april.
P85 2015 6.000mil, försäkring i Folksam.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av e5m1r »

Sture Bodare skrev:
Mitt byte kostade 750 kronor i självrisk och gick på en vecka i april.
P85 2015 6.000mil, försäkring i Folksam.
6000mil körde vi första året med bilen typ :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Folke »

Nu vet jag inte alls hur hårt Tesla har valt att kryptera sin data men det borde vara liknande dare(data att rest encryption).

Det innebär att datat är ganska hårt knutut till där det ligger hårdvarumässigt såvida man inte har lite nycklar.

Gällande emmc osv så handlar det om att flash disk finns i olika varianter. Det finns de som klarar 1 write per Day(wpd) per cell eller de som klarar tex 10 wpd. Och andra alternativ.

Man har historiskt sett skrivit (vad man nu i efterhand har insett) lite för mycket data per cell och mil. Ja, indirekt blir det ju kopplat till mil då det är ett mönster i det över 10000 mil eller vad det är.

Att trolla undan hur många wpd en disk klarar eller liknande går inte, och man har nog inte insett hur mycket data de skulle generera när man gjorde detta på de äldre bilarna vilket nu är korrigerat.

Jag jobbar inom IT och säljer lagring, det är en vetenskap att sia om sina framtida behov. Men kanske också därför Tesla borde ha lite Good Will och bara byta diskarna, vilket givetvis går även att de säger att det inte gör det.
Dessutom borde de köpa diskarna av någon som leverar ngn form av garanti i bakkant är den frågan utredd för dom men de har nog dragit ner inköpen så mkt de kan så de är utan garanti..
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Fredrik j »

Låter det inte lite märkligt med tanke på att bilarna, med befintlig hårdvara förväntas bli autonoma och snurra runt med betalande passagerare på nätterna i 160000 mil? Antar det självkörande beteendet skapar behov för en hel del lagring?
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av pubbe »

När tesla byter mcu, sätter dom in samma igen då eller är den nya bättre?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av evilirish »

Likadan..
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av pubbe »

evilirish skrev:
Likadan..
Ok tack, fick min utbytt på garantin precis, hade hoppats på att dom skaffat något bättre, känns sjukt att ha en tickande bomb där.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Jojo »

Hos mig hade garantin gått ut, så jag var inte beroende på Tesla och deras villkor längre. Bytte skedde just i tid, skärmen hade inte hunnit bli svart än, men den var segt som attans. Jag anlitade tredje parts verkstad och slapp Teslas oförskämt höga prislapp, väntetiden samt att jag fick ett bättre alternativ på monterad. Nu är det frid och fröjd igen :D .
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Henkens »

lator skrev:
Jag tar och gissar lite som alla andra...

Vid byte av eMMC behöver man bara kopiera en liten del av datan på minnet.
Den kryptering som Tesla nu inför gäller bara på nyare MCU
Den personliga informationen som tidigare har "läckt ut" efter att anställda har sålt utbytta MCU ligger på en partition som Tesla INTE krypterar... :o
Man kan alltså även fortsättningsvis åtgärda MCU1 utan att anlita Tesla. :)
Personlig info kommer fortfarande att kunna "läcka"...
Tesla kommer även fortsättningsvis att strunta i att gamla kunder får en obrukbar bil p.g.a. en "felkonstruktion".

Sanning eller "fake news"??? Who knows... ;)
Det gäller bara MCU2 som tydligen är krypterad.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Oppfinnarn »

Sture Bodare skrev:
Mitt byte kostade 750 kronor i självrisk och gick på en vecka i april.
P85 2015 6.000mil, försäkring i Folksam.
en vecka! .... Och min pajade för två veckor sedan, och de har ännu ingen info när en ny MCU är på väg ... :(
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Bysaga
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 jan 2020 07:11
Ort: Mellerud

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Bysaga »

Mcu varit till Holland och tillbaka. Lokala bilmeken skötte ur- och imontering. Funkar fint. Skönt att slippa teslaverkstadens dyra byte.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Bjelke »

Bysaga skrev:
Mcu varit till Holland och tillbaka. Lokala bilmeken skötte ur- och imontering. Funkar fint. Skönt att slippa teslaverkstadens dyra byte.
Gick ganska snabbt också :) mindre än två veckor totalt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Daven »

Bysaga skrev:
Mcu varit till Holland och tillbaka. Lokala bilmeken skötte ur- och imontering. Funkar fint. Skönt att slippa teslaverkstadens dyra byte.
Får man fråga vad det kostade ? Samt vilken va firman i Holland var?
Användarvisningsbild
Bysaga
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 jan 2020 07:11
Ort: Mellerud

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Bysaga »

Skickade med UPS, det var det som tog längst tid, holländaren gjorde det på en dag.
Firman heter: All Systems Go.
Frakt 1100-1200 kronor.
Mcu-fix 350 euro.
Sture Bodare
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 jun 2017 08:33
Ort: Glanshammar

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Sture Bodare »

Maskinförsäkringen tog min reparation, kostade mig 750 kronor. Jag har Folksam som försäkring.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Daven »

Bysaga skrev:
Skickade med UPS, det var det som tog längst tid, holländaren gjorde det på en dag.
Firman heter: All Systems Go.
Frakt 1100-1200 kronor.
Mcu-fix 350 euro.
Känns överkomligt när det blir en parmanent fix också, och inte som teslas. Fick företaget över all information till det nya eMMCet ?
Skriv svar