Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av MattiasH »

Läste någonstans att det kunde hjälpa att rensa historiken på navigeringsdestinationer. Gjorde det på vår bil när jag fick "brusiga" bilder och dålig respons. Rensning av de två första årens destinationer samt en omstart gjorde susen (hittills iaf). MYCKET stor skillnad efter det.
Model S, 2017, 9600mil.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Svenssons »

MattiasH skrev:
Läste någonstans att det kunde hjälpa att rensa historiken på navigeringsdestinationer. Gjorde det på vår bil när jag fick "brusiga" bilder och dålig respons. Rensning av de två första årens destinationer samt en omstart gjorde susen (hittills iaf). MYCKET stor skillnad efter det.
Model S, 2017, 9600mil.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Jo, jag lade upp den tråden och det tog bort mycket av segheten efter rensning av de fyra senaste årens platser. Det har fungerat bra i några månader men nu är det mer problem än tidigare. Nyss så glimrade backkameran och TuneIn visade bara svart bakgrund. Nog dags att boka in en service, lite olyckligt så här i Coronatid dock. Bör nog också sätta på vinterdäcken innan skärmen för helt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
MattiasH skrev:
Läste någonstans att det kunde hjälpa att rensa historiken på navigeringsdestinationer. Gjorde det på vår bil när jag fick "brusiga" bilder och dålig respons. Rensning av de två första årens destinationer samt en omstart gjorde susen (hittills iaf). MYCKET stor skillnad efter det.
Model S, 2017, 9600mil.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Jo, jag lade upp den tråden och det tog bort mycket av segheten efter rensning av de fyra senaste årens platser. Det har fungerat bra i några månader men nu är det mer problem än tidigare. Nyss så glimrade backkameran och TuneIn visade bara svart bakgrund. Nog dags att boka in en service, lite olyckligt så här i Coronatid dock. Bör nog också sätta på vinterdäcken innan skärmen för helt.
Ja det låter verkligen som det är dags... jag skulle inte våga vänta iaf ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av roder99 »

VI förra veckan så dog blinkerljudet, spotify, inget lte/wifi samt att det tog två minuter för instrumentklustret att starta upp. Vågade inte göra en omstart innan jag hade laddat batteriet så jag kunde ta mej till Upplands Väsby om det blev fiasko.

Dock gick det bra och starta om med scrollhjulen samt broms. Har tidigare haft omstart av skärmen vid några tillfällen samt konstiga tecken på skärmen och att spotify har låst sig.

Kanske är dax för mej att lägga ett ärende i appen. MS85D-januari 2016 med 9600 mil.

Hade bilen varit lite nyare så hade jag köpt en ny skärm + fsd. Känns inte riktigt värt att få lite spel, film och snabbare navigering. Senaste gången jag spelade spel på datorn var svart-vit space invaders på en Commodore PET 1984 det som gällde.

Hur tänker ni med en Model S som är äldre än oktober 2016? Slantar ni 25k för youtube + spel och en ny skärm? Min skärm är för övrigt ok, ingen gul ram.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

roder99 skrev:
VI förra veckan så dog blinkerljudet, spotify, inget lte/wifi samt att det tog två minuter för instrumentklustret att starta upp. Vågade inte göra en omstart innan jag hade laddat batteriet så jag kunde ta mej till Upplands Väsby om det blev fiasko.

Dock gick det bra och starta om med scrollhjulen samt broms. Har tidigare haft omstart av skärmen vid några tillfällen samt konstiga tecken på skärmen och att spotify har låst sig.

Kanske är dax för mej att lägga ett ärende i appen. MS85D-januari 2016 med 9600 mil.

Hade bilen varit lite nyare så hade jag köpt en ny skärm + fsd. Känns inte riktigt värt att få lite spel, film och snabbare navigering. Senaste gången jag spelade spel på datorn var svart-vit space invaders på en Commodore PET 1984 det som gällde.

Hur tänker ni med en Model S som är äldre än oktober 2016? Slantar ni 25k för youtube + spel och en ny skärm? Min skärm är för övrigt ok, ingen gul ram.
Nej, inte värt det på vår från 2015.
Model Y LR.
Model S70D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Svenssons »

Bokade ett serviceärende eftersom jag haft flertal glitchar på stora skärmen, fick återkoppling och Tesla granskar nu loggar plus kollar om vad som behövs för reparering måste beställas. Fick ett par glitchar till på stora skärmen men nu är det större problem med den lilla skärmen. Den dör och startar om sig direkt när jag ska köra. Den kan hålla på med detta ett tag. Till en början så kom den igång igen av sig själv men nu verkar den vara fast i en boot-loop. Ska testa fullständig omstart för att se om det hjälper tillfälligt men något knas är det nu. Bilen har rullar strax under 100k km nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Viper »

Vi hade en "situation" igår kväll. Frugan skulle köra tillbaka hem efter en kortare tur och bilen började konstra sig. Mittenskärmen var svart och på lilla skärmen stod det "waiting for powering up systems" eller nåt sånt. Gick inte att starta/köra bilen på många minuter.

Tillslut så gick det att köra men mittskärmen var fortfarande svart och det "plingade" konstant som om man inte hade säkerhetsbältet på sig, även när man låste bilen o AC gick inte att stänga av.

Körde hem bilen till garaget innan jag gjorde några mer försök att starta om. Höll inne scrolhjul o broms bra länge innan mittskärmen hoppade igång igen. Nu lever den väl ett tag till då innan nästa incident ... Frågan är om det är någon idé att felanmäla ... känns som att skärmen måste heldö innan service fixar detta.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av fth »

fth skrev:
Nu har jag bokat byte av eMMC i appen iaf, så får vi se vad dom säger.

Jag har tämligen milda symptom ännu, långsam skärm, svart skärm och omstart under körning då och då, Spotify-kraschar etc., det blir intressant att höra vad fjärrdiagnos säger.

/fth
Jag fick följande svar från Tesla Service efter att jag bokat en tid för eMMC-byte:
Hi Fredrik,
We have inspected the concern regarding your vehicle and we were able to confirm that the issues you are facing are software caused and are currently under investigation. A fix is expected with future firmware updates that will be sent to your vehicle over the air. We apologize for the inconvenience. We also noticed that the trip meter logs database has grown very large which may impact the overall performance of the system. You can perform a Factory Reset by going to Controls > Service > FACTORY RESET which may bring some improvements for the moment. Please note that a factory will reset all personal data (saved addresses, music favorites, HomeLink programming, etc.) and restore all customized settings to their factory defaults.
Since there is no need for a service visit at the moment we will proceed and cancel the upcoming service visit for you without any costs.
Thank you!
Best regards,
Tesla Service
Ingen åtgärd alltså, dom bedömer tydligen inte att min eMMC är i farozonen, jag får hoppas att deras bedömning att mina problem beror på andra orsaker stämmer.

Jag ska testa vid tillfälle om Factory Reset ger någon förbättring av prestanda.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

Synd att det inte finns en möjlighet att radera all data förutom de egna inställningarna. Det hade underlättat i att hålla mcu fräsch.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av fth »

frippe skrev:
Synd att det inte finns en möjlighet att radera all data förutom de egna inställningarna. Det hade underlättat i att hålla mcu fräsch.
Hur mycket blir man av med vid en fabriksåterställning?

Jag inbillar mig att jag inte har så många egen inställningar, jag kan bara komma på hem/arbete och några favoriter i navigatorn, men det kanske är massor av saker jag inte har tänkt på?

Här borde ju Tesla sno idéer från mobiltillverkarna och ha molnlagring för inställningar, det känns inte som någon svår nöt att knäcka. Då skulle dina personliga inställningar kunna följa med både vid återställning och när du köper en ny bil.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av +46 »

fth skrev:
frippe skrev:
Synd att det inte finns en möjlighet att radera all data förutom de egna inställningarna. Det hade underlättat i att hålla mcu fräsch.
Hur mycket blir man av med vid en fabriksåterställning?

Jag inbillar mig att jag inte har så många egen inställningar, jag kan bara komma på hem/arbete och några favoriter i navigatorn, men det kanske är massor av saker jag inte har tänkt på?

Här borde ju Tesla sno idéer från mobiltillverkarna och ha molnlagring för inställningar, det känns inte som någon svår nöt att knäcka. Då skulle dina personliga inställningar kunna följa med både vid återställning och när du köper en ny bil.

/fth
Alla inställningar och förval som du har gjort försvinner vid nollställning (stol, ratt, backspeglar, easy entry, mm, mm). Likaså tar det antal parkeringsförsök och flera mil motorvägskörning innan autopark och autofilkörning fungerar igen.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av fth »

+46 skrev:
Alla inställningar och förval som du har gjort försvinner vid nollställning (stol, ratt, backspeglar, easy entry, mm, mm). Likaså tar det antal parkeringsförsök och flera mil motorvägskörning innan autopark och autofilkörning fungerar igen.
Ingen katastrof för mig, jag tror dessutom min AP1 kanske inte kräver lika lång inlärning som AP2 efter återställning?

Det vore ju ändå en tämligen enkel åtgärd för Tesla att lägga dessa inställningar i molnet och koppla dom till fob/mobil/kort, man undrar lite varför dom inte har gjort det redan?

Det skulle väl vara ytterligare en USP för Tesla, finns det någon annan tillverkare som kan erbjuda detta?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Bjelke »

Tesla skulle ju kunna ha stor nytta av det själva också, jag tänker på att tekniker skulle kunna ha
egna inställningar när dom jobbar med en bil tex :) bara att hämta in sin personliga inställning
för stol/speglar mm...
Jag skulle iaf vilja ha det när jag byter bil (eller efter en återställning) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
Tesla skulle ju kunna ha stor nytta av det själva också, jag tänker på att tekniker skulle kunna ha
egna inställningar när dom jobbar med en bil tex :) bara att hämta in sin personliga inställning
för stol/speglar mm...
Jag skulle iaf vilja ha det när jag byter bil (eller efter en återställning) :)
Jag tweetade Elon och Tesla med förslaget, han/dom lär väl inte se det i bruset, men skadar inte att försöka. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Bjelke skrev:
Tesla skulle ju kunna ha stor nytta av det själva också, jag tänker på att tekniker skulle kunna ha
egna inställningar när dom jobbar med en bil tex :) bara att hämta in sin personliga inställning
för stol/speglar mm...
Jag skulle iaf vilja ha det när jag byter bil (eller efter en återställning) :)
Jag tweetade Elon och Tesla med förslaget, han/dom lär väl inte se det i bruset, men skadar inte att försöka. :D

/fth
Bra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av roder99 »

roder99 skrev:
VI förra veckan så dog blinkerljudet, spotify, inget lte/wifi samt att det tog två minuter för instrumentklustret att starta upp. Vågade inte göra en omstart innan jag hade laddat batteriet så jag kunde ta mej till Upplands Väsby om det blev fiasko.

Dock gick det bra och starta om med scrollhjulen samt broms. Har tidigare haft omstart av skärmen vid några tillfällen samt konstiga tecken på skärmen och att spotify har låst sig.

Kanske är dax för mej att lägga ett ärende i appen. MS85D-januari 2016 med 9600 mil.

Hade bilen varit lite nyare så hade jag köpt en ny skärm + fsd. Känns inte riktigt värt att få lite spel, film och snabbare navigering. Senaste gången jag spelade spel på datorn var svart-vit space invaders på en Commodore PET 1984 det som gällde.

Hur tänker ni med en Model S som är äldre än oktober 2016? Slantar ni 25k för youtube + spel och en ny skärm? Min skärm är för övrigt ok, ingen gul ram.


Jaha då dog blinkerljudet igen samt uppstarten tar flera minuter. Det gick bra och starta om med scrollhjulen samt broms.

Service bokat i appen.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Viper »

Får hoppas på att Tesla blir tvingade till en recall:

https://electrek.co/2020/11/17/tesla-mc ... sa-recall/
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Elexotico »

Viper skrev:
Får hoppas på att Tesla blir tvingade till en recall:

https://electrek.co/2020/11/17/tesla-mc ... sa-recall/
Vad skulle det innebära i praktiken? Alla äldre får byta till det nya eller bara att man utökar minnet?
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Viper »

Elexotico skrev:
Viper skrev:
Får hoppas på att Tesla blir tvingade till en recall:

https://electrek.co/2020/11/17/tesla-mc ... sa-recall/
Vad skulle det innebära i praktiken? Alla äldre får byta till det nya eller bara att man utökar minnet?
Min tolkning är att Tesla byter minne som idag, men att man gör det på alla oavsett hur mycket bekymmer man har. Dvs man ska inte behöva vänta på att mittenskärmen dör helt innan Tesla tar sitt ansvar. OM det nu skulle bli en återkallning dvs.

Skulle vara skönt tycker jag ... just nu litar vi inte riktigt på bilen, eftersom det kan blir rätt konstiga problem/fel ... Frugan trodde inte hon kunde köra alls härom dagen ... hade funkat bara hon hade väntat ett tag till.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av roder99 »

roder99 skrev:
roder99 skrev:
VI förra veckan så dog blinkerljudet, spotify, inget lte/wifi samt att det tog två minuter för instrumentklustret att starta upp. Vågade inte göra en omstart innan jag hade laddat batteriet så jag kunde ta mej till Upplands Väsby om det blev fiasko.

Dock gick det bra och starta om med scrollhjulen samt broms. Har tidigare haft omstart av skärmen vid några tillfällen samt konstiga tecken på skärmen och att spotify har låst sig.

Kanske är dax för mej att lägga ett ärende i appen. MS85D-januari 2016 med 9600 mil.

Hade bilen varit lite nyare så hade jag köpt en ny skärm + fsd. Känns inte riktigt värt att få lite spel, film och snabbare navigering. Senaste gången jag spelade spel på datorn var svart-vit space invaders på en Commodore PET 1984 det som gällde.

Hur tänker ni med en Model S som är äldre än oktober 2016? Slantar ni 25k för youtube + spel och en ny skärm? Min skärm är för övrigt ok, ingen gul ram.


Jaha då dog blinkerljudet igen samt uppstarten tar flera minuter. Det gick bra och starta om med scrollhjulen samt broms.

Service bokat i appen.

Inget fel på minnet enligt tesla. "Det är ett mjukvarurelaterat problem som förväntas lösas med framtida uppdateringar"

Märkligt att "problemet" uppkommer oftare ju mer mil det blir på mätaren.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av fth »

roder99 skrev:
Inget fel på minnet enligt tesla. "Det är ett mjukvarurelaterat problem som förväntas lösas med framtida uppdateringar"

Märkligt att "problemet" uppkommer oftare ju mer mil det blir på mätaren.
Det låter precis som det svar jag fick, se ovan.

Dom kanske försöker förhala reparationerna för dom med milda symptom, du verkar iofs ha betydligt värre än mig. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Ingen åtgärd alltså, dom bedömer tydligen inte att min eMMC är i farozonen, jag får hoppas att deras bedömning att mina problem beror på andra orsaker stämmer.

Jag ska testa vid tillfälle om Factory Reset ger någon förbättring av prestanda.

/fth
Jag har fått exakt samma svar på mina problem. Har knappt 6 000 mil kvar så inte nära gränsen än. Ska också köra en factory reset senare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Kriper »

Kan det vara en idé att ladda ned en massa musik och lägga in hundra adresser i navigationen för att skynda på nedsläckningen. Jag har bara 1800 mil på mig... :roll:
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Svenssons »

Kriper skrev:
Kan det vara en idé att ladda ned en massa musik och lägga in hundra adresser i navigationen för att skynda på nedsläckningen. Jag har bara 1800 mil på mig... :roll:
Går inte att ladda ner en massa musik. Streamar gör jag hela tiden. Hundra adresser tar i princip ingen plats alls. Tog väl bort flera hundra adresser tidigare men de hade ackumulerats under drygt 4 år, hade man kunnat lagra och ta bort adresser snabbare så hade det kanske kunnat slita på minnet men nu tar det rätt lång tid att spara en adress och sedan plocka bort den.

Jag har strax under 5 900 mil på mig att slita ut minnet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Alfred »

Även om uppgraderingen var dyr kan jag varmt rekommendera byte till MCU2. Som någon annan sagt känns det som en ny bil.

Svarar snabbare i appen på telefonen, tar över ljudet när man hoppar in i bilen utan hack eller andra konstigheter. Och plötsligt en fröjd att söka efter musik eller mata in adresser i navigatorn.

Helt klart i dyraste laget, men väldigt nöjd trots att det nu blev förlängd garanti på emmc.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Skriv svar