Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av e5m1r »

+46 skrev:
e5m1r skrev:
+46 skrev:
Min skärm som slutat fungera gick att rädda. Kostade 1.350:- + moms att få den fixad ;)

”Problem: Customer states that he has a blank MCU. Scroll reset did not resolve the issue.
Inspected and confirmed that the MCU fails to start as expected due to a filesystem error. The filesystem has been recovered and a factory reset has been carried out to clear memory cache as well as corrupted database files. Confirmed after repair that there are no signs of issues and that the MCU operates as expected.”
De fixade min på liknande sätt
Tvärdog ca en vecka efter :)
Låter inte lovande...
Min var helt nollställd när jag hämtade ut bilen. Tog drygt 10 mil på motorväg innan autopiloten hade kalibrerats klart. Upplever att den nu funkar som ny. Går igång så fort jag öppnar dörren.
Min var inte nollad jag hade all historik kvar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Gustafsson »

Lite från systerklubben i Norge om detta, beklagar om det än nämnt redan.
https://www.tocn.no/2020/08/oppdatering ... vedskjerm/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

Gustafsson skrev:
Lite från systerklubben i Norge om detta, beklagar om det än nämnt redan.
https://www.tocn.no/2020/08/oppdatering ... vedskjerm/
Den var intressant, speciellt denna delen om vilken minnesproblem de satt in:
Tesla startet utskiftninger av de første tilfellene av defekte MCU-er ved å sette inn helt nye enheter. For å kunne tilby en rimeligere løsning for kundene, men også for å sikre bedre tilgjengelighet, lanserte de etter hvert en løsning med overhalte og oppgraderte skjermer – etter swap-prinsippet. Disse skjermene fikk (fra mai 2020) installert 64 GB minne.
Hur kan man veta vilket minne som det sitter i ens utbytta MCU? Vore snyggt om det är ett på 64GB som det påstås i den norska. Då är risken för samma fel igen närmast utraderat.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av kangru »

frippe skrev:
Gustafsson skrev:
Lite från systerklubben i Norge om detta, beklagar om det än nämnt redan.
https://www.tocn.no/2020/08/oppdatering ... vedskjerm/
Den var intressant, speciellt denna delen om vilken minnesproblem de satt in:
Tesla startet utskiftninger av de første tilfellene av defekte MCU-er ved å sette inn helt nye enheter. For å kunne tilby en rimeligere løsning for kundene, men også for å sikre bedre tilgjengelighet, lanserte de etter hvert en løsning med overhalte og oppgraderte skjermer – etter swap-prinsippet. Disse skjermene fikk (fra mai 2020) installert 64 GB minne.
Hur kan man veta vilket minne som det sitter i ens utbytta MCU? Vore snyggt om det är ett på 64GB som det påstås i den norska. Då är risken för samma fel igen närmast utraderat.
Min kontakt på SC säger i princip samma sak, dvs att det är en "fix" som gör att problemet inte återkommer. Frågan är om man kan få det bekräftat utan att själv skruva upp och skruva ut Tegra kortet och titta.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av larsw »

Min mittskärm kraschade igår igen. Fast nu utan garanti pga över 8000 mil. Så nu är det bara att ha en rätt oduglig bil i minst en månad t bokad service.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av lator »

larsw skrev:
Min mittskärm kraschade igår igen. Fast nu utan garanti pga över 8000 mil. Så nu är det bara att ha en rätt oduglig bil i minst en månad t bokad service.
Eller åka till Dingle och ha den fungerande imorgon...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av taliz »

larsw skrev:
Min mittskärm kraschade igår igen. Fast nu utan garanti pga över 8000 mil. Så nu är det bara att ha en rätt oduglig bil i minst en månad t bokad service.
Borde dom väl åtgärda gratis ändå med tanke på att de nyss bytte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av lator »

taliz skrev:
larsw skrev:
Min mittskärm kraschade igår igen. Fast nu utan garanti pga över 8000 mil. Så nu är det bara att ha en rätt oduglig bil i minst en månad t bokad service.
Borde dom väl åtgärda gratis ändå med tanke på att de nyss bytte.
Absolut, om man orkar vänta och räknar med att nästa fungerar... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Guldis
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 dec 2014 23:04
Ort: Uppsala

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Guldis »

Ja, då var det dax på min S90D-16 med cirka 6700 mil.
Kom ut i morse och stora skärmen ville inte starta.
Gjorde ett flertal reset vilket ledde till att loggan visade sig på stora skärmen men slocknade efter ca 30sek och återkom om 5sek igen. Så där höll den på. Jag kunde använda bilen genom mobilen och körde så för att uträtta ärenden och körde sedan till Väsby TS där de kunde konstatera att MCU:n måste bytas.
Jag hade redan en tid för vissa garantiärenden om 2 veckor och nu tog man hand om bilen direkt, men förvarnade om att det kan ta minst 3 veckor innan reservdelar dyker upp till bilen.
Jag fick en P90D till låns under tiden, så jag ska inte klaga även om den är spärrad i chill-läget :(
Garantin går ut i december så det kom lägligt :D
MS90D-16 såld sep-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av abagewitz »

Jag fick diagnosen "MCU behöver bytas" från SC vid service i tisdags i förra veckan. Fick också beskedet att det skulle ta 3v. Fick dock tillbaka bilen redan igår, dvs efter en vecka. Gick alltså betydligt snabbare. Men jag kanske bara hade väldig tur...

(fick dessutom 4G som en liten bonus )
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av nx00 »

Trodde min fars 2017 dec. MX skräm dog i morse. Den var svart och det tog 5 min innan den startade.

Andra problem har varit att den är extremt laglig. När man startar navigation tar det kanske 40 sekunder för den att kalkylera en kort sträcka på 5 mil. Och när väl navigationen är i gång går det knappt ändra låt på Spotify för då kraschar och hänger sig hela systemet. Sen tar det 5 min att starta om skärmen.

Är MCUn på väg att dö eller har alla stackare med gamla NVIDIA chippet det så här? :)

Den var myyycket snabbare förut. Så antigen är något galet med hårdvaran eller så är mjukvaran sämre optimerad.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Svenssons »

Det kanske är möjligt att minnet håller på att gå sönder men det kan vara andra saker också. Hur många trippar finns sparade i navigatorn? Webbläsaren blir i alla fall mycket snabbare och kan gå från icke fungerande till fungerande om man rensar bort tripparna man har sparade.

viewtopic.php?f=62&t=22233&p=453112
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Nicklas »

Rensa också eventuell gammal trip-mätare...
- jag rensade min trip-mätare som varit igång sedan bilen köptes 2017, då började plötsligt allt fungera (energihistorik fungerade igen, trip-mätare fungerade igen, nedladdning som fryst på 75% i 2 veckor släppte och jag fick in senaste version, ruttberäkning går snabbt igen, backkameran visar korrekt bild igen, inga grafikfel i kartorna, ...)

Sedan rensade jag också all tripp-historik och då blev allt ännu bättre (t.ex GUI:t blev mycket mer responsivt) :D

... Känns som en ny bil; nu klarar jag mig förhoppningsvis till MCU2 kommer och skaffar då den ögonabums :roll:
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av nx00 »

Tack för tipsen!! Ska prova det ikväll. Återkommer med resultat.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Elexotico »

Svenssons skrev:
Det kanske är möjligt att minnet håller på att gå sönder men det kan vara andra saker också. Hur många trippar finns sparade i navigatorn? Webbläsaren blir i alla fall mycket snabbare och kan gå från icke fungerande till fungerande om man rensar bort tripparna man har sparade.

viewtopic.php?f=62&t=22233&p=453112
Finns det ngt sätt att radera samtliga resor i navigstorn? Att radera en i taget tar ju evigheter :roll:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Svenssons »

Elexotico skrev:

Finns det ngt sätt att radera samtliga resor i navigstorn? Att radera en i taget tar ju evigheter :roll:
Tror inte det men du får en nostalgitripp på köpet...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av rollo »

Du kan göra en fabriksåterställning från skärmen. Obs att alla inställningar försvinner då inklusive eventuell garageportsöppnare!
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Nicklas »

Om du rensar trips nerifrån och upp behöver du inte vänta på att animeringen blir klar...
1) ta fram listan över historik
2) swipea höger på den som är fysiskt längst ner på skärmen (inte scrolla, utan den som är på skärmen längst ner)
3) direkt efter den rörelsen, flytta upp fingret och swipea höger på raden ovanför innan animeringen är klar
4) fortsätt tills hela den skärmen är tom
5) vänta någon sekund på att skärmen fylls med items igen
6) gå tillbaka till 2

Detta rensar en batch i taget, efter några skärmar behöver man byta till favoriter och tillbaka för att fler ska visas...
- hav förtröstan; det går snabbare och snabbare att swipea :lol:
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av nx00 »

Har rensat alla nav historiken och trippmätaren. Gjorde ingen kännbar skillnad i alla fall.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Nicklas »

Om du inte hade några symtom innan är det väl inte mycket att förvänta sig?
- fungerade dina trip-mätare (räknade dom upp när du åkte)?
- visade energi-grafen en graf?
- ...

Alla sådana saker började fungera för mig igen :D
- du kanske inte var så långt gången in i snart-går-det-sönder...
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av larsw »

Fick följande alternativ f Tesla. 4000:- för ny eMMC. 17000:- för ”ny skärm” (byte av hela skiten antar jag). 30000:- för ”Intel-skärm istället för Tegra”. Det senare var ”rekommenderat” (en sån överraskning att man rekommenderar dyraste alternativet). Halvt år kvar på leasingen 9000 mil.

Okänd leveranstid på flera veckor. Trots känd feldesign har de inte prylarna på lager tydligen.

Skönt med elbil och de låga underhålls- och servicekostnaderna.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1554
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Klintan »

larsw skrev:
Fick följande alternativ f Tesla. 4000:- för ny eMMC. 17000:- för ”ny skärm” (byte av hela skiten antar jag). 30000:- för ”Intel-skärm istället för Tegra”. Det senare var ”rekommenderat” (en sån överraskning att man rekommenderar dyraste alternativet). Halvt år kvar på leasingen 9000 mil.

Okänd leveranstid på flera veckor. Trots känd feldesign har de inte prylarna på lager tydligen.

Skönt med elbil och de låga underhålls- och servicekostnaderna.
Uselt. Du fick väl din utbytt på garanti för inte så länge sedan? Hur länge höll den nya?
Skulle tagit ny eMMC om jag var på väg att avsluta leasingen. Intel måste vara MCU2, kan ju vara roligt för dig som väl har hw3 och FSD, men höjer det värdet med 30'?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Alfred »

larsw skrev:
Fick följande alternativ f Tesla. 4000:- för ny eMMC. 17000:- för ”ny skärm” (byte av hela skiten antar jag). 30000:- för ”Intel-skärm istället för Tegra”. Det senare var ”rekommenderat” (en sån överraskning att man rekommenderar dyraste alternativet). Halvt år kvar på leasingen 9000 mil.

Okänd leveranstid på flera veckor. Trots känd feldesign har de inte prylarna på lager tydligen.

Skönt med elbil och de låga underhålls- och servicekostnaderna.
I så fall har du ju blivit erbjuden uppgradering till MCU2! Även om priset är dyrt är det ju något att glädjas över eftersom de tidigare bara erbjudit detta i Nordamerika. På sajten står det att det fortfarande förhåller sig så.

https://www.tesla.com/support/infotainment

Jag ska in för bla FSD-uppgradering nästa vecka och har begärt MCU2-uppgradering också. Har inte hört ett pip från dem ännu, så hade inte så höga förväntningar om att det skulle kunna bli av. Men din post inger ju hopp!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av larsw »

Klintan skrev:
larsw skrev:
Fick följande alternativ f Tesla. 4000:- för ny eMMC. 17000:- för ”ny skärm” (byte av hela skiten antar jag). 30000:- för ”Intel-skärm istället för Tegra”. Det senare var ”rekommenderat” (en sån överraskning att man rekommenderar dyraste alternativet). Halvt år kvar på leasingen 9000 mil.

Okänd leveranstid på flera veckor. Trots känd feldesign har de inte prylarna på lager tydligen.

Skönt med elbil och de låga underhålls- och servicekostnaderna.
Uselt. Du fick väl din utbytt på garanti för inte så länge sedan? Hur länge höll den nya?
Skulle tagit ny eMMC om jag var på väg att avsluta leasingen. Intel måste vara MCU2, kan ju vara roligt för dig som väl har hw3 och FSD, men höjer det värdet med 30'?
Förra gången var det mjukvarufel. Ej utbytt. Sades då att det ej var något strul m eMMC.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1554
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Klintan »

larsw skrev:
Klintan skrev:
larsw skrev:
Fick följande alternativ f Tesla. 4000:- för ny eMMC. 17000:- för ”ny skärm” (byte av hela skiten antar jag). 30000:- för ”Intel-skärm istället för Tegra”. Det senare var ”rekommenderat” (en sån överraskning att man rekommenderar dyraste alternativet). Halvt år kvar på leasingen 9000 mil.

Okänd leveranstid på flera veckor. Trots känd feldesign har de inte prylarna på lager tydligen.

Skönt med elbil och de låga underhålls- och servicekostnaderna.
Uselt. Du fick väl din utbytt på garanti för inte så länge sedan? Hur länge höll den nya?
Skulle tagit ny eMMC om jag var på väg att avsluta leasingen. Intel måste vara MCU2, kan ju vara roligt för dig som väl har hw3 och FSD, men höjer det värdet med 30'?
Förra gången var det mjukvarufel. Ej utbytt. Sades då att det ej var något strul m eMMC.
De nollställde den och fick den att fungera ett tag till. Minnet var då fullt och inne på den skadade delen, det de gjorde var inte en reparation utan en tillfällig fix. Du borde ha garanti då felet först inträffade under garantitiden.
Elbilist sedan 2014
Skriv svar