Sida 1 av 10

Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 21 maj 2020 13:06
av JustGo
Efter ca 10.000 mil blir stora skärmen svart och går inte att väcka. Gäller Model S och X tillverkade för feb 2018.
Hände mig för ca 3v sedan enl. Tesla så kan det ha varit en uppgradering som gick fel. DE beskrev vad jag skiulle göra:

1. Koppla loss "Stora batteriet"
2. Koppla loss 12V batteriet
3. Vänta ett tag
4. Anslut igen i omvänd ordning
5. Koppla till en "Booster" till 12V batteriet.

Fick göra ovanstående moment 2 ggr sedan fungerade det hela igen.

NU har det hänt igen.

Denna gång Googlade jag då det tydligen var helg hos tesla!
Det visar sig att Model S och X tillverkade före feb 2018 efter ca 10.000 mil så blir ett minneschip i EMMC modulen "förbrukat" Det klarar visst ca 7000 laddcykler sedan blir det oanvändbart. 7000 cykler motsvarar normalt ca 10.000 mil (min har gått 10.800mil)

Tesla vill tydligen byta allt dvs skärmen och alla kretskort tillhörande skärmen till ett pris av ca €3000 (30-35 tusen i Sverige gissar jag).
Nu finns det folk (företag) som bara byter ut chippet mot ett nytt (och bättre)

https://www.youtube.com/watch?v=8TRTwDg4QVE
och
https://translate.google.com/translate? ... 5,15700271

Min fråga är finns det någon i Sverige som kan göra denna "uppgradering/reparation"?

/sten

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 21 maj 2020 13:49
av kontakten2

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 21 maj 2020 14:36
av jeppe_sthlm
Kostar drygt 20k att byta hos Tesla. Kolla om försäkringen tar den. De gjorde de med min

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 21 maj 2020 15:13
av Henkens
Ta ut skärmen själv och skicka den till Nederländerna och det kostar 375€

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 21 maj 2020 17:10
av thebishop
Kondoleanser- eMMC fel är sugigt. Besviken på att tesla inte löst detta snyggare med kontrollerat byte av eMMC under vanlig service innan man blir stående.

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 21 maj 2020 21:57
av e5m1r
JustGo skrev:
Efter ca 10.000 mil blir stora skärmen svart och går inte att väcka. Gäller Model S och X tillverkade för feb 2018.
Hände mig för ca 3v sedan enl. Tesla så kan det ha varit en uppgradering som gick fel. DE beskrev vad jag skiulle göra:

1. Koppla loss "Stora batteriet"
2. Koppla loss 12V batteriet
3. Vänta ett tag
4. Anslut igen i omvänd ordning
5. Koppla till en "Booster" till 12V batteriet.

Fick göra ovanstående moment 2 ggr sedan fungerade det hela igen.

NU har det hänt igen.

Denna gång Googlade jag då det tydligen var helg hos tesla!
Det visar sig att Model S och X tillverkade före feb 2018 efter ca 10.000 mil så blir ett minneschip i EMMC modulen "förbrukat" Det klarar visst ca 7000 laddcykler sedan blir det oanvändbart. 7000 cykler motsvarar normalt ca 10.000 mil (min har gått 10.800mil)

Tesla vill tydligen byta allt dvs skärmen och alla kretskort tillhörande skärmen till ett pris av ca €3000 (30-35 tusen i Sverige gissar jag).
Nu finns det folk (företag) som bara byter ut chippet mot ett nytt (och bättre)

https://www.youtube.com/watch?v=8TRTwDg4QVE
och
https://translate.google.com/translate? ... 5,15700271

Min fråga är finns det någon i Sverige som kan göra denna "uppgradering/reparation"?

/sten
Vanligtvis täcker helförsäkring elektronik till 12000mil ( lite olika miltal beroende på försäkring ) då din bil rullar 10k mil är det med största sannolikhet nåt som försäkringen tar

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 22 maj 2020 19:26
av JustGo
Kollade med Trygg Hansa och min skälvrisk är 2600 så det är väl bara att beställa en tid. Tack för alla svar.

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 22 maj 2020 19:38
av Oppfinnarn
Råkade ut för Black screen death för en vecka sedan med min 70D 2015, dock så klarade mina flashar dryga 13000 mil .... Så nu är den på service för MCU byte, a 20k :cry: , men försäkringen för elektronik gäller till 15k mil så ngn rabatt blir det väl efter självrisk.

Någon som vet hur länge det brukar ta att få den bytt. Gissar Gamla MCUer inte ligger och skräpar i ett hörn på verksta´n ... 1 vecka, 1 månad, ett år ... ?

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 22 maj 2020 19:46
av bylund
Mig tog det ungefär en vecka från att de konstaterat behov av byte tills bytet var utfört. Detta var i början på mars. Men det är nog, som du är inne på, väntan på MCU som är den stora osäkerhetsfaktorn.

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 22 maj 2020 19:52
av Oppfinnarn
bylund skrev:
Mig tog det ungefär en vecka från att de konstaterat behov av byte tills bytet var utfört. Detta var i början på mars. Men det är nog, som du är inne på, väntan på MCU som är den stora osäkerhetsfaktorn.
OK, då finns det ju iallafall hopp att det går hyfsat snabbt. Det är lite trist att behöva köra svärfars (som har körförbud efter en lätt stroke) manuella dieselstånka (då frun eller dottern allt som oftast snor den andra teslan :) )

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 29 maj 2020 20:54
av Bysaga
Råkat ut för mcu- trubbel jag med. Tesla klara att väcka mittskärmen iaf. Nu plockas mcu ur bilen och ska skickas till Holland för byte av minneskort. Hoppas det blir bra.

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 29 maj 2020 21:06
av e5m1r
Bysaga skrev:
Råkat ut för mcu- trubbel jag med. Tesla klara att väcka mittskärmen iaf. Nu plockas mcu ur bilen och ska skickas till Holland för byte av minneskort. Hoppas det blir bra.
Har du uppdatterat till 2020.16?
Om jag uppfattat rätt så har tesla krypterat alla certifikat vilket gör det omöjligt att byta emmc

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 29 maj 2020 21:27
av mans71
e5m1r skrev:
Bysaga skrev:
Råkat ut för mcu- trubbel jag med. Tesla klara att väcka mittskärmen iaf. Nu plockas mcu ur bilen och ska skickas till Holland för byte av minneskort. Hoppas det blir bra.
Har du uppdatterat till 2020.16?
Om jag uppfattat rätt så har tesla krypterat alla certifikat vilket gör det omöjligt att byta emmc
Så... Tesla inte bara tillverkar en skit-dålig lösning, en lösning som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt. Tesla är nu så långt ner i kaninhålet att dom nu aktivt krigar mot ägare som försöker hålla sina bilar igång för en rimlig peng?

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 29 maj 2020 21:58
av taliz
mans71 skrev:
e5m1r skrev:
Bysaga skrev:
Råkat ut för mcu- trubbel jag med. Tesla klara att väcka mittskärmen iaf. Nu plockas mcu ur bilen och ska skickas till Holland för byte av minneskort. Hoppas det blir bra.
Har du uppdatterat till 2020.16?
Om jag uppfattat rätt så har tesla krypterat alla certifikat vilket gör det omöjligt att byta emmc
Så... Tesla inte bara tillverkar en skit-dålig lösning, en lösning som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt. Tesla är nu så långt ner i kaninhålet att dom nu aktivt krigar mot ägare som försöker hålla sina bilar igång för en rimlig peng?
Har man garanti så löser dom väl det just på garantin?

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 29 maj 2020 22:02
av mans71
taliz skrev:
mans71 skrev:
e5m1r skrev:
Bysaga skrev:
Råkat ut för mcu- trubbel jag med. Tesla klara att väcka mittskärmen iaf. Nu plockas mcu ur bilen och ska skickas till Holland för byte av minneskort. Hoppas det blir bra.
Har du uppdatterat till 2020.16?
Om jag uppfattat rätt så har tesla krypterat alla certifikat vilket gör det omöjligt att byta emmc
Så... Tesla inte bara tillverkar en skit-dålig lösning, en lösning som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt. Tesla är nu så långt ner i kaninhålet att dom nu aktivt krigar mot ägare som försöker hålla sina bilar igång för en rimlig peng?
Har man garanti så löser dom väl det just på garantin?
...och? Vad har det med detta att göra?

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 29 maj 2020 23:30
av jeppe_sthlm
Generellt är det väl positivt om de krypterar certifikaten. Exakt vad effekten av det är vet jag dock inte, men den kanske blir mindre stöldbegärlig eller liknande?

Sedan är det naturligtvis upp till var och en att bedöma vad som är dyrt, men ca 20k på en 5-6 år gammal bil som är värd kanske 400-500k kan väl jag ändå tycka är någotsånär rimligt. Man får en 4G uppgradering på köpet också (om man inte hade det innan).

Håller dock med om att de är en klantig grej - borde inte ha varit raketforskning att räkna ut hur länge eMMC:n skulle hålla.

I mitt fall tog försäkringen bytet rakt av. Spontant tyckte de att den var billig - var dyrare på ev folka

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 30 maj 2020 09:08
av e5m1r
mans71 skrev:
e5m1r skrev:
Bysaga skrev:
Råkat ut för mcu- trubbel jag med. Tesla klara att väcka mittskärmen iaf. Nu plockas mcu ur bilen och ska skickas till Holland för byte av minneskort. Hoppas det blir bra.
Har du uppdatterat till 2020.16?
Om jag uppfattat rätt så har tesla krypterat alla certifikat vilket gör det omöjligt att byta emmc
Så... Tesla inte bara tillverkar en skit-dålig lösning, en lösning som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt. Tesla är nu så långt ner i kaninhålet att dom nu aktivt krigar mot ägare som försöker hålla sina bilar igång för en rimlig peng?
De har inte gjort detta för att omöjliggöra byte ab emmc utan för att dem fick mycket skit för att det gick att få ut information om bilen / ägaren från skrotade enheter
Tyvärr gör lösningen det omöjligt att byta emmc då man behöver komma åt information som just är krypterad
Som sagt detta är nåt jag läst och tolkat så här alltså inte en absolut sanning

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 30 maj 2020 09:22
av mans71
e5m1r skrev:
De har inte gjort detta för att omöjliggöra byte ab emmc utan för att dem fick mycket skit för att det gick att få ut information om bilen / ägaren från skrotade enheter
Tyvärr gör lösningen det omöjligt att byta emmc då man behöver komma åt information som just är krypterad
Som sagt detta är nåt jag läst och tolkat så här alltså inte en absolut sanning
Ah, så kan det förstås vara och det är ju bra. Så bytet gick till så att man bara hämtade ut viss information från filsystemet och la det på det nya minnet, inte en bit-för-bit kopiering?

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 30 maj 2020 09:31
av e5m1r
mans71 skrev:
e5m1r skrev:
De har inte gjort detta för att omöjliggöra byte ab emmc utan för att dem fick mycket skit för att det gick att få ut information om bilen / ägaren från skrotade enheter
Tyvärr gör lösningen det omöjligt att byta emmc då man behöver komma åt information som just är krypterad
Som sagt detta är nåt jag läst och tolkat så här alltså inte en absolut sanning
Ah, så kan det förstås vara och det är ju bra. Så bytet gick till så att man bara hämtade ut viss information från filsystemet och la det på det nya minnet, inte en bit-för-bit kopiering?
Åter igen vad jag förstår så tog man all info från gamla emmc och förde över till nya
( fick med alla inställningar historik homelink etc )
Det absolut viktigaste är dock bilens unika certifikat
Utan dessa vill inte bilen prata med MCU
Åter igen om jag förstått rätt så kan man ändå få det att fungera men tappar bland annat uppkoppling appstyrning samt framtida uppdateringar.

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 30 maj 2020 11:55
av frippe
e5m1r skrev:
mans71 skrev:
e5m1r skrev:
De har inte gjort detta för att omöjliggöra byte ab emmc utan för att dem fick mycket skit för att det gick att få ut information om bilen / ägaren från skrotade enheter
Tyvärr gör lösningen det omöjligt att byta emmc då man behöver komma åt information som just är krypterad
Som sagt detta är nåt jag läst och tolkat så här alltså inte en absolut sanning
Ah, så kan det förstås vara och det är ju bra. Så bytet gick till så att man bara hämtade ut viss information från filsystemet och la det på det nya minnet, inte en bit-för-bit kopiering?
Åter igen vad jag förstår så tog man all info från gamla emmc och förde över till nya
( fick med alla inställningar historik homelink etc )
Det absolut viktigaste är dock bilens unika certifikat
Utan dessa vill inte bilen prata med MCU
Åter igen om jag förstått rätt så kan man ändå få det att fungera men tappar bland annat uppkoppling appstyrning samt framtida uppdateringar.
Nu är inte jag någon it-tekniker och borde kanske inte uttala mig. Men gör det ändå eftersom att jag är man....

Om man gör en helkopiering av emmc får man inte med allt, även det krypterade?
Det funkar på vanliga hårddiskar om man gör en fullständig avskrift av hela ytan, inte bara copy/paste.

Men vad vet jag.

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 30 maj 2020 12:09
av bylund
frippe skrev:
e5m1r skrev:
mans71 skrev:
e5m1r skrev:
De har inte gjort detta för att omöjliggöra byte ab emmc utan för att dem fick mycket skit för att det gick att få ut information om bilen / ägaren från skrotade enheter
Tyvärr gör lösningen det omöjligt att byta emmc då man behöver komma åt information som just är krypterad
Som sagt detta är nåt jag läst och tolkat så här alltså inte en absolut sanning
Ah, så kan det förstås vara och det är ju bra. Så bytet gick till så att man bara hämtade ut viss information från filsystemet och la det på det nya minnet, inte en bit-för-bit kopiering?
Åter igen vad jag förstår så tog man all info från gamla emmc och förde över till nya
( fick med alla inställningar historik homelink etc )
Det absolut viktigaste är dock bilens unika certifikat
Utan dessa vill inte bilen prata med MCU
Åter igen om jag förstått rätt så kan man ändå få det att fungera men tappar bland annat uppkoppling appstyrning samt framtida uppdateringar.
Nu är inte jag någon it-tekniker och borde kanske inte uttala mig. Men gör det ändå eftersom att jag är man....

Om man gör en helkopiering av emmc får man inte med allt, även det krypterade?
Det funkar på vanliga hårddiskar om man gör en fullständig avskrift av hela ytan, inte bara copy/paste.

Men vad vet jag.
Poängen är väl att man kan rädda skadade EMMC om man kan kopiera ut relevant information till en friskt minne. Om originalminnet är delvis korrupt så får man med sig de korrupta bitarna om man gör så, och är det så korrupt att MCU inte startar längre så har man problem.
Så jag gissar att man kan profylaktiskt kopiera friska minnen fortfarande, men att återskapa skadade kan bli svårare.

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 30 maj 2020 12:27
av Fredrik j
bylund skrev:
frippe skrev:
e5m1r skrev:
mans71 skrev:
e5m1r skrev:
De har inte gjort detta för att omöjliggöra byte ab emmc utan för att dem fick mycket skit för att det gick att få ut information om bilen / ägaren från skrotade enheter
Tyvärr gör lösningen det omöjligt att byta emmc då man behöver komma åt information som just är krypterad
Som sagt detta är nåt jag läst och tolkat så här alltså inte en absolut sanning
Ah, så kan det förstås vara och det är ju bra. Så bytet gick till så att man bara hämtade ut viss information från filsystemet och la det på det nya minnet, inte en bit-för-bit kopiering?
Åter igen vad jag förstår så tog man all info från gamla emmc och förde över till nya
( fick med alla inställningar historik homelink etc )
Det absolut viktigaste är dock bilens unika certifikat
Utan dessa vill inte bilen prata med MCU
Åter igen om jag förstått rätt så kan man ändå få det att fungera men tappar bland annat uppkoppling appstyrning samt framtida uppdateringar.
Nu är inte jag någon it-tekniker och borde kanske inte uttala mig. Men gör det ändå eftersom att jag är man....

Om man gör en helkopiering av emmc får man inte med allt, även det krypterade?
Det funkar på vanliga hårddiskar om man gör en fullständig avskrift av hela ytan, inte bara copy/paste.

Men vad vet jag.
Poängen är väl att man kan rädda skadade EMMC om man kan kopiera ut relevant information till en friskt minne. Om originalminnet är delvis korrupt så får man med sig de korrupta bitarna om man gör så, och är det så korrupt att MCU inte startar längre så har man problem.
Så jag gissar att man kan profylaktiskt kopiera friska minnen fortfarande, men att återskapa skadade kan bli svårare.
Så kanske det finns behov av förebyggande underhåll på en tesla trots allt...;)

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 30 maj 2020 12:58
av taliz
mans71 skrev:
taliz skrev:
mans71 skrev:
e5m1r skrev:
Bysaga skrev:
Råkat ut för mcu- trubbel jag med. Tesla klara att väcka mittskärmen iaf. Nu plockas mcu ur bilen och ska skickas till Holland för byte av minneskort. Hoppas det blir bra.
Har du uppdatterat till 2020.16?
Om jag uppfattat rätt så har tesla krypterat alla certifikat vilket gör det omöjligt att byta emmc
Så... Tesla inte bara tillverkar en skit-dålig lösning, en lösning som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt. Tesla är nu så långt ner i kaninhålet att dom nu aktivt krigar mot ägare som försöker hålla sina bilar igång för en rimlig peng?
Har man garanti så löser dom väl det just på garantin?
...och? Vad har det med detta att göra?
Du skrev bokstavligen "som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt".

Hursomhelst har det ju klargjorts mer nu varför de krypterar. Lite tröttsamt att många ofta ska börja skrika om hur dåliga Tesla är för att de gör si eller så, innan de har någon förståelse för varför.

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 30 maj 2020 13:16
av frippe
taliz skrev:
mans71 skrev:
taliz skrev:
Så... Tesla inte bara tillverkar en skit-dålig lösning, en lösning som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt. Tesla är nu så långt ner i kaninhålet att dom nu aktivt krigar mot ägare som försöker hålla sina bilar igång för en rimlig peng?
Har man garanti så löser dom väl det just på garantin?
...och? Vad har det med detta att göra?
Du skrev bokstavligen "som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt".

Hursomhelst har det ju klargjorts mer nu varför de krypterar. Lite tröttsamt att många ofta ska börja skrika om hur dåliga Tesla är för att de gör si eller så, innan de har någon förståelse för varför.[/quote]

Garantifrågan har väl inget med krypteringen att göra. Tesla har lyckats konstruera en produkt där de ganska lätt borde ha fattat att livslängden inte motsvarar bilens livslängd och som inte kan ses som en slitdetalj. Det är väl där deras dåliga garantihantering kommer fram. Speciellt om de sedan försvårar lösningar till problemet, även om lösningen är gjord för att lösa ett annat problem.

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Postat: 30 maj 2020 13:18
av frippe
bylund skrev:
frippe skrev:
e5m1r skrev:
mans71 skrev:
e5m1r skrev:
De har inte gjort detta för att omöjliggöra byte ab emmc utan för att dem fick mycket skit för att det gick att få ut information om bilen / ägaren från skrotade enheter
Tyvärr gör lösningen det omöjligt att byta emmc då man behöver komma åt information som just är krypterad
Som sagt detta är nåt jag läst och tolkat så här alltså inte en absolut sanning
Ah, så kan det förstås vara och det är ju bra. Så bytet gick till så att man bara hämtade ut viss information från filsystemet och la det på det nya minnet, inte en bit-för-bit kopiering?
Åter igen vad jag förstår så tog man all info från gamla emmc och förde över till nya
( fick med alla inställningar historik homelink etc )
Det absolut viktigaste är dock bilens unika certifikat
Utan dessa vill inte bilen prata med MCU
Åter igen om jag förstått rätt så kan man ändå få det att fungera men tappar bland annat uppkoppling appstyrning samt framtida uppdateringar.
Nu är inte jag någon it-tekniker och borde kanske inte uttala mig. Men gör det ändå eftersom att jag är man....

Om man gör en helkopiering av emmc får man inte med allt, även det krypterade?
Det funkar på vanliga hårddiskar om man gör en fullständig avskrift av hela ytan, inte bara copy/paste.

Men vad vet jag.
Poängen är väl att man kan rädda skadade EMMC om man kan kopiera ut relevant information till en friskt minne. Om originalminnet är delvis korrupt så får man med sig de korrupta bitarna om man gör så, och är det så korrupt att MCU inte startar längre så har man problem.
Så jag gissar att man kan profylaktiskt kopiera friska minnen fortfarande, men att återskapa skadade kan bli svårare.
Det är klart, kopierar man skräp får man skräp med i kopian. Men före det börjar bli korrupt borde det gå. Gäller bara att göra det i tid då.