Lite OT, men borde man inte montera takboxen åt andra hållet för att förbättra aerodynamiken och få ner förbrukningen?KnightRider skrev:Jag har en MSLR med glastak och nya takräcket från Tesla. Jag köpte en Packline FX-SUV som passar väldigt bra och bakluckan kan öppnas helt. Det är dock ingen jättestor box så om det är viktigt med volym skulle jag satsa på NX Premium (https://www.packline.se/product/nx-premium/). Det fina med flera av Packlines modeller är att de är i glasfiber så de är väldigt stabila. Jag använder T-spåren för att koppla box till räcket. Funkar väldigt bra.
Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd
Det finns ju dyra Thule också. Sedan är det väl att det är glasfiber istället för plast som gör att priset går upp. NX 215 finns ju också och den är i plast. Stor volym och väldigt kort överhäng bak så den kommer du också kunna använda och öppna bakluckan helt.
https://www.packline.se/product/nx-215/
Att montera en takbox själv är väl aldrig lätt och jag tar alltid hjälp för att lyfta upp den. Men om du har en taklyft för att förvara boxen behöver du ju bara sänka ner den rakt på taket.
Jag är väldigt nöjd med minst jag fick tag på den riktigt billigt.
viewtopic.php?f=57&t=18645
Men jag skulle helst ha en NX Premium som är lite lättare att lasta.
https://www.packline.se/product/nx-215/
Att montera en takbox själv är väl aldrig lätt och jag tar alltid hjälp för att lyfta upp den. Men om du har en taklyft för att förvara boxen behöver du ju bara sänka ner den rakt på taket.
Jag är väldigt nöjd med minst jag fick tag på den riktigt billigt.
viewtopic.php?f=57&t=18645
Men jag skulle helst ha en NX Premium som är lite lättare att lasta.
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd
Jo det har skrivits en del om det och några har testat. Men jag tycker det ser för konstigt ut fortfarande så jag tänker inte vara någon early adopter. När den stora massan kör så så får väl jag byta håll också.heldiggrisen skrev:Lite OT, men borde man inte montera takboxen åt andra hållet för att förbättra aerodynamiken och få ner förbrukningen?
Sedan har jag inte några större problem med förbrukningen med boxen monterad.
Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd
Får kika vidare på Packlines boxar. Tack för infon och bilder!KnightRider skrev:Det finns ju dyra Thule också. Sedan är det väl att det är glasfiber istället för plast som gör att priset går upp. NX 215 finns ju också och den är i plast. Stor volym och väldigt kort överhäng bak så den kommer du också kunna använda och öppna bakluckan helt.
https://www.packline.se/product/nx-215/
Att montera en takbox själv är väl aldrig lätt och jag tar alltid hjälp för att lyfta upp den. Men om du har en taklyft för att förvara boxen behöver du ju bara sänka ner den rakt på taket.
Jag är väldigt nöjd med minst jag fick tag på den riktigt billigt.
viewtopic.php?f=57&t=18645
Men jag skulle helst ha en NX Premium som är lite lättare att lasta.
Model S LR 2019
Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd
På den bilden såg det ut att få upp klart högre öppningsvinkel. Boxarna med högre profil kanske har en gynnsammare lutning bak. Är ett annat räcke också så det kanske påverkar? Noterade att min box lutar svagt uppåt med teslas räcken så bakändan blir än lägre._jimmyT_ skrev:Se där ja, den boxen gör sig bra på bilen, men synd på öppningsgraden på luckan. Jag tycker också att den boxen jag bifogade ser kort ut. Men sen hittade jag ett inlägg på TOCN med motion XT XL som verkar funka också. Eller sitter fästena för modellerna innan modell 19/20 längre fram tro?zed skrev:Samma men nu med box (Alpine) på.
Är det verkligen en XL på bilden ovan? Ska skilja 7 cm i överhäng i sådant fall.
Känns som att 10-15 cm mindre överhäng skulle göra mycket för öppningshöjden med tanke på boxens sluttande bakparti.
Annars ser fästpunkterna ut att sitta lika. Jag kör med snabbfästen med klor, om man fäster i T-spåret går det nog att få fram lite till.
Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd
Ja lutningen bak gör nog sitt känns det som, men kan kanske vara räcket också. Tror det är en Motion XT XL som grannen har så får väl gå över och provmontera innan köp, men hade dålig koll på att det var olika fästen att välja på också. Är det något speciellt man skall tänka på för att det skall funka med Teslas räcken kontra Thuleräckena som de flesta kört med på äldre modeller av MS?zed skrev:På den bilden såg det ut att få upp klart högre öppningsvinkel. Boxarna med högre profil kanske har en gynnsammare lutning bak. Är ett annat räcke också så det kanske påverkar? Noterade att min box lutar svagt uppåt med teslas räcken så bakändan blir än lägre._jimmyT_ skrev:Se där ja, den boxen gör sig bra på bilen, men synd på öppningsgraden på luckan. Jag tycker också att den boxen jag bifogade ser kort ut. Men sen hittade jag ett inlägg på TOCN med motion XT XL som verkar funka också. Eller sitter fästena för modellerna innan modell 19/20 längre fram tro?zed skrev:Samma men nu med box (Alpine) på.
Är det verkligen en XL på bilden ovan? Ska skilja 7 cm i överhäng i sådant fall.
Känns som att 10-15 cm mindre överhäng skulle göra mycket för öppningshöjden med tanke på boxens sluttande bakparti.
Annars ser fästpunkterna ut att sitta lika. Jag kör med snabbfästen med klor, om man fäster i T-spåret går det nog att få fram lite till.
Model S LR 2019
Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd
Prova låter bäst_jimmyT_ skrev:Ja lutningen bak gör nog sitt känns det som, men kan kanske vara räcket också. Tror det är en Motion XT XL som grannen har så får väl gå över och provmontera innan köp, men hade dålig koll på att det var olika fästen att välja på också. Är det något speciellt man skall tänka på för att det skall funka med Teslas räcken kontra Thuleräckena som de flesta kört med på äldre modeller av MS?zed skrev:På den bilden såg det ut att få upp klart högre öppningsvinkel. Boxarna med högre profil kanske har en gynnsammare lutning bak. Är ett annat räcke också så det kanske påverkar? Noterade att min box lutar svagt uppåt med teslas räcken så bakändan blir än lägre._jimmyT_ skrev:Se där ja, den boxen gör sig bra på bilen, men synd på öppningsgraden på luckan. Jag tycker också att den boxen jag bifogade ser kort ut. Men sen hittade jag ett inlägg på TOCN med motion XT XL som verkar funka också. Eller sitter fästena för modellerna innan modell 19/20 längre fram tro?zed skrev:Samma men nu med box (Alpine) på.
Är det verkligen en XL på bilden ovan? Ska skilja 7 cm i överhäng i sådant fall.
Känns som att 10-15 cm mindre överhäng skulle göra mycket för öppningshöjden med tanke på boxens sluttande bakparti.
Annars ser fästpunkterna ut att sitta lika. Jag kör med snabbfästen med klor, om man fäster i T-spåret går det nog att få fram lite till.
Det som ingår är Thules Powerclick som greppar runt räcket, det funkar och är smidigt men klorna kan göra lite märken i räcket så om man är pedantiskt kan man köpa en T-spårssats istället.
Jag var orolig för att böjningen på räckena skulle göra boxen svårare att montera men var inga problem
Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd
var det inte några forskare som kom fram till att det var trafikfarligt, det ändrar aerodynamiken på negativt sätt när det gäller stabiliteten. Förbrukningen blev bra, men inte säkerheten.heldiggrisen skrev:Lite OT, men borde man inte montera takboxen åt andra hållet för att förbättra aerodynamiken och få ner förbrukningen?KnightRider skrev:Jag har en MSLR med glastak och nya takräcket från Tesla. Jag köpte en Packline FX-SUV som passar väldigt bra och bakluckan kan öppnas helt. Det är dock ingen jättestor box så om det är viktigt med volym skulle jag satsa på NX Premium (https://www.packline.se/product/nx-premium/). Det fina med flera av Packlines modeller är att de är i glasfiber så de är väldigt stabila. Jag använder T-spåren för att koppla box till räcket. Funkar väldigt bra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14