Prissänkningar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prissänkningar

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju absurt att man skulle vara tvungen att ändra priset i hela världen om man vill attackera konkurrens på en specifik marknad.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Prissänkningar

Inlägg av Klintan »

apkungen skrev:
LarsL skrev:
apkungen skrev:
450k nok för long range är sjukt! konvertering till sek och moms på det = 530 000 kr! :shock: :shock: :shock:

På svenska sidan kostar den 660 000 kr....
Men lägg på moms så blir det ungefär rätt.
Vad menar du? 450k nok blir 425k sek. Moms på det blir 530k sek. Jag har räknat rätt där. Bilen är nu 130 kkr dyrare i Sverige än Norge inkl moms.

Det är så att det lönar sig att importera bilen till Sverige och betala tull och gå miste om miljöbilsbonus
Om du inte tar bilen i trafik i Norge så kan du fortfarande få bonus. Gäller att övertyga Tesla om att leverera bilen avställd i Norge.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Prissänkningar

Inlägg av Gustafsson »

Blir väl ca 650 i Sverige efter moms å tull + kostnader och då finns ingen vagnskadeförsäkring.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Prissänkningar

Inlägg av HelectriC »

Gustafsson skrev:
Blir väl ca 650 i Sverige efter moms å tull + kostnader och då finns ingen vagnskadeförsäkring.
Men det är 5års garanti i Norge!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prissänkningar

Inlägg av taliz »

I Tyskland kostar Model 3 som i Norge efter bonus(9k eur). Betydligt enklare att importera därifrån.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Prissänkningar

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
I Tyskland kostar Model 3 som i Norge efter bonus(9k eur). Betydligt enklare att importera därifrån.
Men det är väl karenstid på att få den bonusen? Går väl inte att ta en ny till Sverige med en gång?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prissänkningar

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
I Tyskland kostar Model 3 som i Norge efter bonus(9k eur). Betydligt enklare att importera därifrån.
Men det är väl karenstid på att få den bonusen? Går väl inte att ta en ny till Sverige med en gång?
Tror inte det. Däremot måste man ju då betala svensk moms då bilen är nyare än 6 mån.
Så man får vänta tills de kommer några lätt beggade. ;)
Eller göra något upplägg där man tex först hyr den..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Prissänkningar

Inlägg av Tars »

Eller köra 600 mil.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Prissänkningar

Inlägg av bylund »

Tars skrev:
Eller köra 600 mil. Bild
Nja, det är minst 6 månader och minst 600 mil som gäller. Båda måste vara uppfyllda för att fordonet inte ska räknas som nytt.
https://transportstyrelsen.se/sv/Lattla ... rdesskatt/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Prissänkningar

Inlägg av Ferro94 »

Ska vi hitta tillbaka till tråden? Eller starta en separat om importtullar och skatteregler för Tesla M3...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Prissänkningar

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Det är ju absurt att man skulle vara tvungen att ändra priset i hela världen om man vill attackera konkurrens på en specifik marknad.
En konkurrent som dessutom inte säljer några bilar och inte kommer göra det på kanske ett år eller mer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prissänkningar

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju absurt att man skulle vara tvungen att ändra priset i hela världen om man vill attackera konkurrens på en specifik marknad.
En konkurrent som dessutom inte säljer några bilar och inte kommer göra det på kanske ett år eller mer.
En konkurrent som inte säljer några bilar är ju ingen konkurrent. Jag menade tesla.
Ni försöker räkna fram priser med logik.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Prissänkningar

Inlägg av Tomas L »

Enligt Teslabjörn så har Tesla sänkt priset på SR+ med nästan 10% i Norge. Vet ej om eller hur mycket de sänkt LR. De konkurrenter som finns i Norge, finns även i Sverige. Norge är f n en stor elbilsmarknad, men det finns stor potential att växa bl a på den Svenska marknaden, så jag hoppas att priserna sänks även i Sverige.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Prissänkningar

Inlägg av HelectriC »

Tomas L skrev:
Enligt Teslabjörn så har Tesla sänkt priset på SR+ med nästan 10% i Norge. Vet ej om eller hur mycket de sänkt LR. De konkurrenter som finns i Norge, finns även i Sverige. Norge är f n en stor elbilsmarknad, men det finns stor potential att växa bl a på den Svenska marknaden, så jag hoppas att priserna sänks även i Sverige.
Fast priset på SR+ är fortfarande 15k högre än det var i våras, så det går upp och ner ganska ofta.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Prissänkningar

Inlägg av Tomas L »

HelectriC skrev:
Tomas L skrev:
Enligt Teslabjörn så har Tesla sänkt priset på SR+ med nästan 10% i Norge. Vet ej om eller hur mycket de sänkt LR. De konkurrenter som finns i Norge, finns även i Sverige. Norge är f n en stor elbilsmarknad, men det finns stor potential att växa bl a på den Svenska marknaden, så jag hoppas att priserna sänks även i Sverige.
Fast priset på SR+ är fortfarande 15k högre än det var i våras, så det går upp och ner ganska ofta.
Bara raset i dollarkursen borde motivera en sänkning. Men de kanske väntar in valresultatet, för vinner Biden så kan kursen snabbt återhämta sig.
M3 LR AWD EAP 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Prissänkningar

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju absurt att man skulle vara tvungen att ändra priset i hela världen om man vill attackera konkurrens på en specifik marknad.
En konkurrent som dessutom inte säljer några bilar och inte kommer göra det på kanske ett år eller mer.
En konkurrent som inte säljer några bilar är ju ingen konkurrent. Jag menade tesla.
Ni försöker räkna fram priser med logik.
För mig är det ganska uppenbart att Tesla sänker priserna för att kunna sälja fler bilar. Att göra det med Twittermeddelande om att handsken är kastad och till priset $69 420 ökar bara på publiciteten och ger gratis reklam.

Tror inte Tesla bryr sig om konkurrenter eller direkt försäljningen på en enskild marknad. De behöver ännu inte kolla i backspegeln efter konkurrenterna utan kan fokusera framåt och bryr sig om totala globala försäljningen. Effektivaste sättet att öka den globala marknaden kan dock ibland vara att fokusera på enskild marknad. Det kan tex vara inför regeländringar som i Danmark eller Nederländerna som fått prioritet av leveranser innan regeländringar eller i ett land som Norge där det finns många Service Center och snabbare slutleverans av Model S än till övriga Europa. Målet är troligen att öka de globala antalet sålda och levererade bilar innan sista december 2020.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Prissänkningar

Inlägg av HelectriC »

Ska bli väldigt spännande att se om det kommer några fler större ändringar speciellt på S och X under det kommande året. Då kan jag säkert övertalas om att komma tillbaks in i värmen igen :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prissänkningar

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
För mig är det ganska uppenbart att Tesla sänker priserna för att kunna sälja fler bilar. Att göra det med Twittermeddelande om att handsken är kastad och till priset $69 420 ökar bara på publiciteten och ger gratis reklam.

Tror inte Tesla bryr sig om konkurrenter eller direkt försäljningen på en enskild marknad. De behöver ännu inte kolla i backspegeln efter konkurrenterna utan kan fokusera framåt och bryr sig om totala globala försäljningen. Effektivaste sättet att öka den globala marknaden kan dock ibland vara att fokusera på enskild marknad. Det kan tex vara inför regeländringar som i Danmark eller Nederländerna som fått prioritet av leveranser innan regeländringar eller i ett land som Norge där det finns många Service Center och snabbare slutleverans av Model S än till övriga Europa. Målet är troligen att öka de globala antalet sålda och levererade bilar innan sista december 2020.
Precis. Olika marknader har olika förutsättningar och för att maximera antalet bilar och samtidigt maximera intäkter behöver differentiera priserna.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Prissänkningar

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:
Ska bli väldigt spännande att se om det kommer några fler större ändringar speciellt på S och X under det kommande året. Då kan jag säkert övertalas om att komma tillbaks in i värmen igen :D
Det finns en användare på Reddit som läckt en hel del info där allt inklusive tidpunkter visat sig vara korrekt. Hans konto och alla poster har tagits bort efter det. Enligt honom var planen för facelift vid tidpunkten han postade Q1 nästa år.

Han sa också att de planerar att införa uppvärmd ratt i Model 3 i december i år, men det var inte beslutat när han postade utan bara målet så det kan ha skjutits på.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Prissänkningar

Inlägg av Surfaren »

OfarligTesla skrev:
Han sa också att de planerar att införa uppvärmd ratt i Model 3 i december i år, men det var inte beslutat när han postade utan bara målet så det kan ha skjutits på.
Låter som det redan införts.
The interior is seeing the bigger change with the new metallic finish steering wheel, which is now apparently heated
https://electrek.co/2020/10/16/tesla-la ... -features/

Model 3 får komma ner i pris en bra bit till så ska jag överväga ett köp. Över 500k (efter bonus) för en bil? Nä, det känns inte värt det. (Min åsikt så inget någon behöver ta illa vid sig över och argumentera emot.)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Prissänkningar

Inlägg av OfarligTesla »

Surfaren skrev:
Låter som det redan införts.
The interior is seeing the bigger change with the new metallic finish steering wheel, which is now apparently heated
https://electrek.co/2020/10/16/tesla-la ... -features/

Model 3 får komma ner i pris en bra bit till så ska jag överväga ett köp. Över 500k (efter bonus) för en bil? Nä, det känns inte värt det. (Min åsikt så inget någon behöver ta illa vid sig över och argumentera emot.)
Ja jag har sett ryktena, å andra sidan har Tesla skickat ut intern info till säljarna om allt det nya som kommit men där saknas uppvärmd ratt med på listan så jag vet inte. Vi lär få veta det med tiden.

Själv hoppas jag på att de inför liknande ställbara fjädring som model S i 3an, skulle nog bli av med massvis med däckljud med mjukare fjädring. Samt fällbart mittenbaksäte, kommer detta så beställer jag nog en ny bil på direkten.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prissänkningar

Inlägg av taliz »

Finns luftfjädring till BMW 3-serie, C-klass, A4? Tror inte det va?
Däremot finns väl "adaptivt" chassi. Det skulle ju kunna vara ett alternativ.
Tror inte fjädringen gör så mkt ljudmässigt dock, är väl ingen noterbar skillnad mellan S med luftfjädring vs stålfjädring?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Prissänkningar

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Finns luftfjädring till BMW 3-serie, C-klass, A4? Tror inte det va?
Däremot finns väl "adaptivt" chassi. Det skulle ju kunna vara ett alternativ.
Tror inte fjädringen gör så mkt dock, är väl ingen noterbar skillnad mellan S med luftfjädring vs stålfjädring?
Ja det måste inte vara luftfjädring även om det hade varit trevligt och något jag hoppades på när Elon sa att det skulle finnas på 3an. Adaptiv fjädring är den viktigaste delen så man ha den sportigare när man vill och bekvämare när man bara ska köra motorväg.

Fjädringen gör massvis, Raven har t.ex. mycket bättre fjädring än S som kom innan dess och det resulterar i mindre däckljud och mer bekväm motorvägsåkning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prissänkningar

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Finns luftfjädring till BMW 3-serie, C-klass, A4? Tror inte det va?
Däremot finns väl "adaptivt" chassi. Det skulle ju kunna vara ett alternativ.
Tror inte fjädringen gör så mkt dock, är väl ingen noterbar skillnad mellan S med luftfjädring vs stålfjädring?
Ja det måste inte vara luftfjädring även om det hade varit trevligt och något jag hoppades på när Elon sa att det skulle finnas på 3an. Adaptiv fjädring är den viktigaste delen så man ha den sportigare när man vill och bekvämare när man bara ska köra motorväg.

Fjädringen gör massvis, Raven har t.ex. mycket bättre fjädring än S som kom innan dess och det resulterar i mindre däckljud och mer bekväm motorvägsåkning.
Jag noterade då ingen märkbar skillnad mellan S70D, S75D och S LR Raven. Alla med 19".
Eller jo, S70D var tystast för den rullade på odubbade vinterdäck...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Prissänkningar

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:

Jag noterade då ingen märkbar skillnad mellan S70D, S75D och S LR Raven. Alla med 19".
Eller jo, S70D var tystast för den rullade på odubbade vinterdäck...
Ja det går ju inte att jämföra om de har olika däck, man måste ju hålla parametrarna så lika som möjligt. Jag har iaf jämfört S LR Raven med S75D båda på 19” med samma däckmodell, på samma väg och samma dag. Fanns en fördel vad gäller däckljudet till Raven även om den inte var massiv. Det kan ju såklart bero på andra saker men rent generellt brukar man ju säga att fjädringen har en påverkan på mängden ljud som fortplantar sig in i bilen, det innebär ju dock inte att luft- eller adaptiv fjädring alltid är bättre.

EDIT: Kan vara bra att nämna att jag kollade så däcktrycket var lika när jag jämförde...
Skriv svar