Re: Prissänkningar
Postat: 16 okt 2020 19:24
Det är ju absurt att man skulle vara tvungen att ändra priset i hela världen om man vill attackera konkurrens på en specifik marknad.
Om du inte tar bilen i trafik i Norge så kan du fortfarande få bonus. Gäller att övertyga Tesla om att leverera bilen avställd i Norge.apkungen skrev:Vad menar du? 450k nok blir 425k sek. Moms på det blir 530k sek. Jag har räknat rätt där. Bilen är nu 130 kkr dyrare i Sverige än Norge inkl moms.LarsL skrev:Men lägg på moms så blir det ungefär rätt.apkungen skrev:450k nok för long range är sjukt! konvertering till sek och moms på det = 530 000 kr!
På svenska sidan kostar den 660 000 kr....
Det är så att det lönar sig att importera bilen till Sverige och betala tull och gå miste om miljöbilsbonus
Men det är 5års garanti i Norge!Gustafsson skrev:Blir väl ca 650 i Sverige efter moms å tull + kostnader och då finns ingen vagnskadeförsäkring.
Men det är väl karenstid på att få den bonusen? Går väl inte att ta en ny till Sverige med en gång?taliz skrev:I Tyskland kostar Model 3 som i Norge efter bonus(9k eur). Betydligt enklare att importera därifrån.
Tror inte det. Däremot måste man ju då betala svensk moms då bilen är nyare än 6 mån.HelectriC skrev:Men det är väl karenstid på att få den bonusen? Går väl inte att ta en ny till Sverige med en gång?taliz skrev:I Tyskland kostar Model 3 som i Norge efter bonus(9k eur). Betydligt enklare att importera därifrån.
Nja, det är minst 6 månader och minst 600 mil som gäller. Båda måste vara uppfyllda för att fordonet inte ska räknas som nytt.Tars skrev:Eller köra 600 mil.
En konkurrent som dessutom inte säljer några bilar och inte kommer göra det på kanske ett år eller mer.Fredrik j skrev:Det är ju absurt att man skulle vara tvungen att ändra priset i hela världen om man vill attackera konkurrens på en specifik marknad.
En konkurrent som inte säljer några bilar är ju ingen konkurrent. Jag menade tesla.Svenssons skrev:En konkurrent som dessutom inte säljer några bilar och inte kommer göra det på kanske ett år eller mer.Fredrik j skrev:Det är ju absurt att man skulle vara tvungen att ändra priset i hela världen om man vill attackera konkurrens på en specifik marknad.
Fast priset på SR+ är fortfarande 15k högre än det var i våras, så det går upp och ner ganska ofta.Tomas L skrev:Enligt Teslabjörn så har Tesla sänkt priset på SR+ med nästan 10% i Norge. Vet ej om eller hur mycket de sänkt LR. De konkurrenter som finns i Norge, finns även i Sverige. Norge är f n en stor elbilsmarknad, men det finns stor potential att växa bl a på den Svenska marknaden, så jag hoppas att priserna sänks även i Sverige.
Bara raset i dollarkursen borde motivera en sänkning. Men de kanske väntar in valresultatet, för vinner Biden så kan kursen snabbt återhämta sig.HelectriC skrev:Fast priset på SR+ är fortfarande 15k högre än det var i våras, så det går upp och ner ganska ofta.Tomas L skrev:Enligt Teslabjörn så har Tesla sänkt priset på SR+ med nästan 10% i Norge. Vet ej om eller hur mycket de sänkt LR. De konkurrenter som finns i Norge, finns även i Sverige. Norge är f n en stor elbilsmarknad, men det finns stor potential att växa bl a på den Svenska marknaden, så jag hoppas att priserna sänks även i Sverige.
För mig är det ganska uppenbart att Tesla sänker priserna för att kunna sälja fler bilar. Att göra det med Twittermeddelande om att handsken är kastad och till priset $69 420 ökar bara på publiciteten och ger gratis reklam.Fredrik j skrev:En konkurrent som inte säljer några bilar är ju ingen konkurrent. Jag menade tesla.Svenssons skrev:En konkurrent som dessutom inte säljer några bilar och inte kommer göra det på kanske ett år eller mer.Fredrik j skrev:Det är ju absurt att man skulle vara tvungen att ändra priset i hela världen om man vill attackera konkurrens på en specifik marknad.
Ni försöker räkna fram priser med logik.
Precis. Olika marknader har olika förutsättningar och för att maximera antalet bilar och samtidigt maximera intäkter behöver differentiera priserna.Svenssons skrev:För mig är det ganska uppenbart att Tesla sänker priserna för att kunna sälja fler bilar. Att göra det med Twittermeddelande om att handsken är kastad och till priset $69 420 ökar bara på publiciteten och ger gratis reklam.
Tror inte Tesla bryr sig om konkurrenter eller direkt försäljningen på en enskild marknad. De behöver ännu inte kolla i backspegeln efter konkurrenterna utan kan fokusera framåt och bryr sig om totala globala försäljningen. Effektivaste sättet att öka den globala marknaden kan dock ibland vara att fokusera på enskild marknad. Det kan tex vara inför regeländringar som i Danmark eller Nederländerna som fått prioritet av leveranser innan regeländringar eller i ett land som Norge där det finns många Service Center och snabbare slutleverans av Model S än till övriga Europa. Målet är troligen att öka de globala antalet sålda och levererade bilar innan sista december 2020.
Det finns en användare på Reddit som läckt en hel del info där allt inklusive tidpunkter visat sig vara korrekt. Hans konto och alla poster har tagits bort efter det. Enligt honom var planen för facelift vid tidpunkten han postade Q1 nästa år.HelectriC skrev:Ska bli väldigt spännande att se om det kommer några fler större ändringar speciellt på S och X under det kommande året. Då kan jag säkert övertalas om att komma tillbaks in i värmen igen
Låter som det redan införts.OfarligTesla skrev:Han sa också att de planerar att införa uppvärmd ratt i Model 3 i december i år, men det var inte beslutat när han postade utan bara målet så det kan ha skjutits på.
https://electrek.co/2020/10/16/tesla-la ... -features/The interior is seeing the bigger change with the new metallic finish steering wheel, which is now apparently heated
Ja jag har sett ryktena, å andra sidan har Tesla skickat ut intern info till säljarna om allt det nya som kommit men där saknas uppvärmd ratt med på listan så jag vet inte. Vi lär få veta det med tiden.Surfaren skrev:Låter som det redan införts.https://electrek.co/2020/10/16/tesla-la ... -features/The interior is seeing the bigger change with the new metallic finish steering wheel, which is now apparently heated
Model 3 får komma ner i pris en bra bit till så ska jag överväga ett köp. Över 500k (efter bonus) för en bil? Nä, det känns inte värt det. (Min åsikt så inget någon behöver ta illa vid sig över och argumentera emot.)
Ja det måste inte vara luftfjädring även om det hade varit trevligt och något jag hoppades på när Elon sa att det skulle finnas på 3an. Adaptiv fjädring är den viktigaste delen så man ha den sportigare när man vill och bekvämare när man bara ska köra motorväg.taliz skrev:Finns luftfjädring till BMW 3-serie, C-klass, A4? Tror inte det va?
Däremot finns väl "adaptivt" chassi. Det skulle ju kunna vara ett alternativ.
Tror inte fjädringen gör så mkt dock, är väl ingen noterbar skillnad mellan S med luftfjädring vs stålfjädring?
Jag noterade då ingen märkbar skillnad mellan S70D, S75D och S LR Raven. Alla med 19".OfarligTesla skrev:Ja det måste inte vara luftfjädring även om det hade varit trevligt och något jag hoppades på när Elon sa att det skulle finnas på 3an. Adaptiv fjädring är den viktigaste delen så man ha den sportigare när man vill och bekvämare när man bara ska köra motorväg.taliz skrev:Finns luftfjädring till BMW 3-serie, C-klass, A4? Tror inte det va?
Däremot finns väl "adaptivt" chassi. Det skulle ju kunna vara ett alternativ.
Tror inte fjädringen gör så mkt dock, är väl ingen noterbar skillnad mellan S med luftfjädring vs stålfjädring?
Fjädringen gör massvis, Raven har t.ex. mycket bättre fjädring än S som kom innan dess och det resulterar i mindre däckljud och mer bekväm motorvägsåkning.
Ja det går ju inte att jämföra om de har olika däck, man måste ju hålla parametrarna så lika som möjligt. Jag har iaf jämfört S LR Raven med S75D båda på 19” med samma däckmodell, på samma väg och samma dag. Fanns en fördel vad gäller däckljudet till Raven även om den inte var massiv. Det kan ju såklart bero på andra saker men rent generellt brukar man ju säga att fjädringen har en påverkan på mängden ljud som fortplantar sig in i bilen, det innebär ju dock inte att luft- eller adaptiv fjädring alltid är bättre.taliz skrev:
Jag noterade då ingen märkbar skillnad mellan S70D, S75D och S LR Raven. Alla med 19".
Eller jo, S70D var tystast för den rullade på odubbade vinterdäck...