Model S priser minskade, får man ersättning?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model S priser minskade, får man ersättning?

Inlägg av NEO »

taliz skrev:
Tesla fanboy svammel
I kristider där fabriker är stängda, leveranser görs måndagar och tisdagar på grund av att kopiösa mängder avbeställt sina Teslor och man permitterat personal tycker jag inte priset är orimligt. Man har ju sålt bilar på kampanjer tidigare, exempelvis P100DL för 852k med FSD. Det var snack om lagerbilar, en jag beställde var från 2019 tillverkad Januari så knappast en raven liksom.

Men du försvarar väl Tesla i allt.
0191768A-C4B3-44B4-AF5A-DF7DA6CD6465.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Model S priser minskade, får man ersättning?

Inlägg av taliz »

NEO skrev:
taliz skrev:
Tesla fanboy svammel
I kristider där fabriker är stängda, leveranser görs måndagar och tisdagar på grund av att kopiösa mängder avbeställt sina Teslor och man permitterat personal tycker jag inte priset är orimligt. Man har ju sålt bilar på kampanjer tidigare, exempelvis P100DL för 852k med FSD. Det var snack om lagerbilar, en jag beställde var från 2019 tillverkad Januari så knappast en raven liksom.

Men du försvarar väl Tesla i allt.
0191768A-C4B3-44B4-AF5A-DF7DA6CD6465.jpeg
Så du tycker en nersättning från 1,3 mille till 700k är rimligt?
Finns det någon annan som säljer bilar för halva priset nu?

Kom ihåg att det inte bara är du som troligen tryckt på köp, utan potentiellt tusentals globalt. Dvs det handlar om enorma belopp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model S priser minskade, får man ersättning?

Inlägg av NEO »

taliz skrev:
NEO skrev:
taliz skrev:
Tesla fanboy svammel
I kristider där fabriker är stängda, leveranser görs måndagar och tisdagar på grund av att kopiösa mängder avbeställt sina Teslor och man permitterat personal tycker jag inte priset är orimligt. Man har ju sålt bilar på kampanjer tidigare, exempelvis P100DL för 852k med FSD. Det var snack om lagerbilar, en jag beställde var från 2019 tillverkad Januari så knappast en raven liksom.

Men du försvarar väl Tesla i allt.
0191768A-C4B3-44B4-AF5A-DF7DA6CD6465.jpeg
Så du tycker en nersättning från 1,3 mille till 700k är rimligt?
Finns det någon annan som säljer bilar för halva priset nu?

Kom ihåg att det inte bara är du som troligen tryckt på köp, utan potentiellt tusentals globalt. Dvs det handlar om enorma belopp.
Det stämmer inte.

Jag köpte min april tillverkade 2019 XP100DL med 7 sits, FSD, och alla möjlig utrustning inkl. ventilerade säten för 1.024.000kr före SMBP. Alltså 964k. Så vart får du 1.3 mille ifrån? Där låg en rabatt inne på 230.000kr, något Tesla säger inte finns på nya bilar ;) Märkligt att jag köpt en ny bil, utan tidigare ägare, som inte är provkörd med 230k i rabatt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S priser minskade, får man ersättning?

Inlägg av taliz »

NEO skrev:
taliz skrev:
NEO skrev:
taliz skrev:
Tesla fanboy svammel
I kristider där fabriker är stängda, leveranser görs måndagar och tisdagar på grund av att kopiösa mängder avbeställt sina Teslor och man permitterat personal tycker jag inte priset är orimligt. Man har ju sålt bilar på kampanjer tidigare, exempelvis P100DL för 852k med FSD. Det var snack om lagerbilar, en jag beställde var från 2019 tillverkad Januari så knappast en raven liksom.

Men du försvarar väl Tesla i allt.
0191768A-C4B3-44B4-AF5A-DF7DA6CD6465.jpeg
Så du tycker en nersättning från 1,3 mille till 700k är rimligt?
Finns det någon annan som säljer bilar för halva priset nu?

Kom ihåg att det inte bara är du som troligen tryckt på köp, utan potentiellt tusentals globalt. Dvs det handlar om enorma belopp.
Det stämmer inte.

Jag köpte min april tillverkade 2019 XP100DL med 7 sits, FSD, och alla möjlig utrustning inkl. ventilerade säten för 1.024.000kr före SMBP. Alltså 964k. Så vart får du 1.3 mille ifrån? Där låg en rabatt inne på 230.000kr, något Tesla säger inte finns på nya bilar ;) Märkligt att jag köpt en ny bil, utan tidigare ägare, som inte är provkörd med 230k i rabatt.
Den jag pejstade var nersatt 600k, och det fanns ett tiotal med 4-600k "rabatt".

Är väl hyfsat välkänt nu att Tesla lägger ut lagerbilar till nedsatta priser då och då. Men ibland blir det fel helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S priser minskade, får man ersättning?

Inlägg av Svenssons »

NEO skrev:
taliz skrev:
Tesla fanboy svammel
I kristider där fabriker är stängda, leveranser görs måndagar och tisdagar på grund av att kopiösa mängder avbeställt sina Teslor och man permitterat personal tycker jag inte priset är orimligt. Man har ju sålt bilar på kampanjer tidigare, exempelvis P100DL för 852k med FSD. Det var snack om lagerbilar, en jag beställde var från 2019 tillverkad Januari så knappast en raven liksom.

Men du försvarar väl Tesla i allt.
0191768A-C4B3-44B4-AF5A-DF7DA6CD6465.jpeg
Mer Tesla Fanboy svammel:
Fel pris i webbutik
Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om du insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.

Om du och butiken inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få tvisten prövad.
https://www.hallakonsument.se/klaga-ang ... -annonsen/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hogwartz
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 jul 2019 15:53
Ort: Katrineholm

Re: Model S priser minskade, får man ersättning?

Inlägg av Hogwartz »

Svenssons skrev:
NEO skrev:
taliz skrev:
Tesla fanboy svammel
I kristider där fabriker är stängda, leveranser görs måndagar och tisdagar på grund av att kopiösa mängder avbeställt sina Teslor och man permitterat personal tycker jag inte priset är orimligt. Man har ju sålt bilar på kampanjer tidigare, exempelvis P100DL för 852k med FSD. Det var snack om lagerbilar, en jag beställde var från 2019 tillverkad Januari så knappast en raven liksom.

Men du försvarar väl Tesla i allt.
0191768A-C4B3-44B4-AF5A-DF7DA6CD6465.jpeg
Mer Tesla Fanboy svammel:
Fel pris i webbutik
Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om du insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.

Om du och butiken inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få tvisten prövad.
https://www.hallakonsument.se/klaga-ang ... -annonsen/
Tesla är ju inte direkt kända för att ha en tydlig prissättning. Innan jag köpte min första tesla blev jag förvirrad, först ingick inte autopilot, sen fick man betala extra för eap, lite senare ingick autopilot och treorna gick ner i pris. Har haft lite koll på begagnade teslor också och där är prisvariationen enorm, förefaller omöjligt för kunden att avgöra om priset är rätt eller inte när man ständigt kör kampanjer och sänker priser titt som tätt. Din X lär ju ha kostat närmare 2mille när den kom ut? Var väl någon här på forumet som hade en röd X som också var dyr i inköp och plötsligt kostade ny X 500-600k mindre.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S priser minskade, får man ersättning?

Inlägg av Bjelke »

NEO skrev:
taliz skrev:
Tesla fanboy svammel
I kristider där fabriker är stängda, leveranser görs måndagar och tisdagar på grund av att kopiösa mängder avbeställt sina Teslor och man permitterat personal tycker jag inte priset är orimligt. Man har ju sålt bilar på kampanjer tidigare, exempelvis P100DL för 852k med FSD. Det var snack om lagerbilar, en jag beställde var från 2019 tillverkad Januari så knappast en raven liksom.

Men du försvarar väl Tesla i allt.
Jag fick ju köpa en exakt likadan för bara något högre pris för precis ett år sedan, så jag skulle säga att ditt pris
du fick nu är väldigt rimligt, den har alltså stått osåld i över ett år och är en pre-Raven liksom...
Tesla har som jag ser det fel på båda påståenden, dom ger absolut rabatter på helt nya bilar, och priset är inte
så sjukt lågt om man jämför med mitt pris för ett helt år sedan.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S priser minskade, får man ersättning?

Inlägg av Svenssons »

Hogwartz skrev:

Tesla är ju inte direkt kända för att ha en tydlig prissättning. Innan jag köpte min första tesla blev jag förvirrad, först ingick inte autopilot, sen fick man betala extra för eap, lite senare ingick autopilot och treorna gick ner i pris. Har haft lite koll på begagnade teslor också och där är prisvariationen enorm, förefaller omöjligt för kunden att avgöra om priset är rätt eller inte när man ständigt kör kampanjer och sänker priser titt som tätt. Din X lär ju ha kostat närmare 2mille när den kom ut? Var väl någon här på forumet som hade en röd X som också var dyr i inköp och plötsligt kostade ny X 500-600k mindre.
Nej, det var aldrig nära 2 miljoner. Min Model X kostade 1 558 950:-.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model S priser minskade, får man ersättning?

Inlägg av HelectriC »

NEO skrev:
Pontus skrev:
Du fick aldrig bilen då?
Man kan ju tycka att har du betalat handpenningen så kan dom inte ändra sig.
Betalade handpenning och fick beställningsavtal ja.

Nej inte fått leverans,

Teslas motivering: ”Du borde ha kontaktat Tesla för att bekräfta om priserna på bilarna var korrekt istället för att beställa bilarna direkt online till ett pris som är för bra för att vara sant.
I de flesta situationer är det normalt tillvägagångssätt.”
Ja, för man brukar ju få svar så fort man kontaktar Tesla :? Hur funkar det med folk som får svar efter typ 2 veckor? Ska man bara skita i köpet då? Här har dom trampat i klaveret så det sjunger om det, så försöker dom hota dig till att inte kräva köpet, låter typiskt amerikanskt, men lär inte funka här. Stå på dig!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model S priser minskade, får man ersättning?

Inlägg av NEO »

HelectriC skrev:
NEO skrev:
Pontus skrev:
Du fick aldrig bilen då?
Man kan ju tycka att har du betalat handpenningen så kan dom inte ändra sig.
Betalade handpenning och fick beställningsavtal ja.

Nej inte fått leverans,

Teslas motivering: ”Du borde ha kontaktat Tesla för att bekräfta om priserna på bilarna var korrekt istället för att beställa bilarna direkt online till ett pris som är för bra för att vara sant.
I de flesta situationer är det normalt tillvägagångssätt.”
Ja, för man brukar ju få svar så fort man kontaktar Tesla :? Hur funkar det med folk som får svar efter typ 2 veckor? Ska man bara skita i köpet då? Här har dom trampat i klaveret så det sjunger om det, så försöker dom hota dig till att inte kräva köpet, låter typiskt amerikanskt, men lär inte funka här. Stå på dig!
Eller hur, har aldrig fått svar från Tesla när man skriver upp sig på "Ta kontakt med mig gällande denna bilen"

Omöjliga att få tag på telefon också.

Nej jag tänker inte låta detta gå, vi är flera som råkat ut för samma sak och redan tagit det vidare till ARN med bevis som avfärdar Teslas lögner.
Användarvisningsbild
seafarer
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 nov 2016 19:33
Ort: Helsingborg

Re: Model S priser minskade, får man ersättning?

Inlägg av seafarer »

NEO skrev:
taliz skrev:
Tesla fanboy svammel
I kristider där fabriker är stängda, leveranser görs måndagar och tisdagar på grund av att kopiösa mängder avbeställt sina Teslor och man permitterat personal tycker jag inte priset är orimligt. Man har ju sålt bilar på kampanjer tidigare, exempelvis P100DL för 852k med FSD. Det var snack om lagerbilar, en jag beställde var från 2019 tillverkad Januari så knappast en raven liksom.

Men du försvarar väl Tesla i allt.
0191768A-C4B3-44B4-AF5A-DF7DA6CD6465.jpeg
Vill poängtera att de få demo-bilarna pre-raven ej fick FSD aktiverad. Jag vet detta då jag köpte en av dem, och varit i kontakt med två av de andra även. Rätt ska vara rätt.
MS 85 -14 - Såld
MS 70D -15 AP1 - Såld
MS P100DL -19 - Såld
M3 LR -21 - äger fortfarande
Hyundai Kona 64kWh - såld
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model S priser minskade, får man ersättning?

Inlägg av NEO »

seafarer skrev:
NEO skrev:
taliz skrev:
Tesla fanboy svammel
I kristider där fabriker är stängda, leveranser görs måndagar och tisdagar på grund av att kopiösa mängder avbeställt sina Teslor och man permitterat personal tycker jag inte priset är orimligt. Man har ju sålt bilar på kampanjer tidigare, exempelvis P100DL för 852k med FSD. Det var snack om lagerbilar, en jag beställde var från 2019 tillverkad Januari så knappast en raven liksom.

Men du försvarar väl Tesla i allt.
0191768A-C4B3-44B4-AF5A-DF7DA6CD6465.jpeg
Vill poängtera att de få demo-bilarna pre-raven ej fick FSD aktiverad. Jag vet detta då jag köpte en av dem, och varit i kontakt med två av de andra även. Rätt ska vara rätt.
Uppgraderad autopilot är ju isåfall EAP, fick ni det eller bara AP?
Användarvisningsbild
seafarer
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 nov 2016 19:33
Ort: Helsingborg

Re: Model S priser minskade, får man ersättning?

Inlägg av seafarer »

Endast AP med HW3. Fick CCS samt ventilerade sätena är trevligt.

Var ett oerhört bra pris men endast pga att bilarna skulle gå som demo men då ny motor fram samt byte till Teslas egna stötdämpare så såldes dessa utan att hunnit gå en enda meter som demo.

I spec. på teslascout såg det ut som FSD skulle varit aktiverad från fabrik. Men detta var inte aktiv vid lev.
MS 85 -14 - Såld
MS 70D -15 AP1 - Såld
MS P100DL -19 - Såld
M3 LR -21 - äger fortfarande
Hyundai Kona 64kWh - såld
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model S priser minskade, får man ersättning?

Inlägg av Mickep »

Jag tycker inte någon skall ha någon skyldighet att leverera en produkt som varit fel prisatt.
Tycker dock inte att kunden har haft någon ond tro då andra företag (tom tesla tidgare) har kraftigt rabatterat priser under denna periodd - många tesla kunder blev upprörda när det var kraftiga prissänkningar för några månader sedan.
Kunden bör dock acceptera att priset varit felaktigt, men den skall hållas skadelöst. All betalning skall därmed och utan uppmaning återbetalas till kunden skyndsamt.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Model S priser minskade, får man ersättning?

Inlägg av Bernando »

Mickep skrev:
Jag tycker inte någon skall ha någon skyldighet att leverera en produkt som varit fel prisatt.
Tycker dock inte att kunden har haft någon ond tro då andra företag (tom tesla tidgare) har kraftigt rabatterat priser under denna periodd - många tesla kunder blev upprörda när det var kraftiga prissänkningar för några månader sedan.
Kunden bör dock acceptera att priset varit felaktigt, men den skall hållas skadelöst. All betalning skall därmed och utan uppmaning återbetalas till kunden skyndsamt.
https://lagen.nu/begrepp/Pacta_sunt_servanda
MS P85 2014
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S priser minskade, får man ersättning?

Inlägg av Svenssons »

Bernando skrev:
Mickep skrev:
Jag tycker inte någon skall ha någon skyldighet att leverera en produkt som varit fel prisatt.
Tycker dock inte att kunden har haft någon ond tro då andra företag (tom tesla tidgare) har kraftigt rabatterat priser under denna periodd - många tesla kunder blev upprörda när det var kraftiga prissänkningar för några månader sedan.
Kunden bör dock acceptera att priset varit felaktigt, men den skall hållas skadelöst. All betalning skall därmed och utan uppmaning återbetalas till kunden skyndsamt.
https://lagen.nu/begrepp/Pacta_sunt_servanda
https://lagen.nu/begrepp/Ond_tro#:~:tex ... 2%20%C2%A7.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tombstone
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 feb 2020 10:14

Re: Model S priser minskade, får man ersättning?

Inlägg av Tombstone »

Var det någon som gick vidare till ARN? Själv beställde jag en billig MS P som avbokades av Tesla dagen efter.

Det konstiga är att bilen sen efter inte verkade läggas ut igen på hemsidan ens till rätt pris. Man undrar ju om någon anställd "snodde" den för det låga priset.
Skriv svar