Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014
Moderator: Redaktion
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014
Vad indikerar Ctekladdaren, urladdat batteri eller nästan fulladdat?
99 till 199 kr kostar en enkel effektmätare på biltema/classe etc. Vad drar Cteken enligt effektmätaren? (om ni har eller inskaffar).
Min Ctek "ms7.0" nånting i modellnamn drar ca 3-5W i sig själv. Mer egenförluster/värmeavgivning vid höga effektuttag/laddningar.
Ett ca halvurladdat stort marinbatteri/bilbatteri på 70 till 105 Ah (ca25 resp 33 kg) som laddas med max effekt drar ca 120-145W. Ctek blir varm.
Ett ca halvurladdat 12 Ah (6kg) som laddas med desss maximala effekt den kan ta emot blir 40 till 80W effekt. Ctek inte alls lika varm.
Hoppas det kan vara till lite hjälp.
Mvh PP.
99 till 199 kr kostar en enkel effektmätare på biltema/classe etc. Vad drar Cteken enligt effektmätaren? (om ni har eller inskaffar).
Min Ctek "ms7.0" nånting i modellnamn drar ca 3-5W i sig själv. Mer egenförluster/värmeavgivning vid höga effektuttag/laddningar.
Ett ca halvurladdat stort marinbatteri/bilbatteri på 70 till 105 Ah (ca25 resp 33 kg) som laddas med max effekt drar ca 120-145W. Ctek blir varm.
Ett ca halvurladdat 12 Ah (6kg) som laddas med desss maximala effekt den kan ta emot blir 40 till 80W effekt. Ctek inte alls lika varm.
Hoppas det kan vara till lite hjälp.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014
@e5m1r. Bilen är en pre. ap så ja, där finns framdraget plus-pol.Magicmike skrev:Tack lator. Jag var ett tag inne på att bilen inte hade krets till 12 v batt Brodern får nämligen inte igång någon laddning via polerna bakom noskonen. Men han stannade en gång innan nattstoppet och kunde då starta bilen igen. Tipset om riktigt kasst ersättningsbatteri låter nästan troligare då. Men han fick ingen varning om dåligt batteri när han körde från SC det borde väl kommit?
Mvh
Micke
Ctec-laddarna är mycket riktigt kassa på att få igång ett batteri som är rejält urladdat. Startkablar från en annan bil eller en startbooster är att rekommendera om det inte finns en rejäl gammaldags laddare att tillgå.
Ja, varning borde ha kommit men man kan inte vara 100% säker ändå. En batteritestare ala Biltema (https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000039750) är bra att ha tillhands men då måste batteriet laddas upp först.
En fråga... Hur mycket energi hade han i driftsbatteriet när bilen stod över natten?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014
Vad jag syftar på är att till skilnad från en fosilbil som i princip inte använder 12v så drar teslan en del speciellt när den är stendöd och ska starta upplator skrev:@e5m1r. Bilen är en pre. ap så ja, där finns framdraget plus-pol.Magicmike skrev:Tack lator. Jag var ett tag inne på att bilen inte hade krets till 12 v batt Brodern får nämligen inte igång någon laddning via polerna bakom noskonen. Men han stannade en gång innan nattstoppet och kunde då starta bilen igen. Tipset om riktigt kasst ersättningsbatteri låter nästan troligare då. Men han fick ingen varning om dåligt batteri när han körde från SC det borde väl kommit?
Mvh
Micke
Ctec-laddarna är mycket riktigt kassa på att få igång ett batteri som är rejält urladdat. Startkablar från en annan bil eller en startbooster är att rekommendera om det inte finns en rejäl gammaldags laddare att tillgå.
Ja, varning borde ha kommit men man kan inte vara 100% säker ändå. En batteritestare ala Biltema (https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000039750) är bra att ha tillhands men då måste batteriet laddas upp först.
En fråga... Hur mycket energi hade han i driftsbatteriet när bilen stod över natten?
Så att ladda upp ett batteri med ctec blir svårt
Om de nu bytte batteri och bilen parkerades med mer än 20% kvar i batteriet så borde den ha laddats av stora batteriet
Jag skulle tippa på fel på laddning av 12V
Samtidigt kan man tycka att tesla bör kolla status på komponenter kring 12V när man byter batteri
Kör du in en vanlig bil till verkstad kollar dem att generator funkar och byter inte bara batteriet eller ?
Se till att dem tar sitt ansvar här
De är duktiga annars med att bolla sunt förnuft på ägare ner dem gör fel som sätter ner priset för mycket och backar på köpet och hänvisar till vad som är rimligt att anta
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014
Hej. Återigen tack för tips och tankar.
Ctek-laddaren visar inte att den laddar alls, ingen av kontrolllamporna för varning,fullt eller ”halvladdat” batteri lyser.
Därav min tanke att kretsen inte är hel. Borde väl visa ”Halvt” batteri om den har krets och kan ladda i någon omfattning alls?
Bilen laddades till ca 80% soc i Malmö på SC och därefter körde han till Sjöbo, är väl en 6-8 mil tror jag. Alltså måste batteriet varit på omkring 50-60 soc som minst.
Mvh
Micke
Ctek-laddaren visar inte att den laddar alls, ingen av kontrolllamporna för varning,fullt eller ”halvladdat” batteri lyser.
Därav min tanke att kretsen inte är hel. Borde väl visa ”Halvt” batteri om den har krets och kan ladda i någon omfattning alls?
Bilen laddades till ca 80% soc i Malmö på SC och därefter körde han till Sjöbo, är väl en 6-8 mil tror jag. Alltså måste batteriet varit på omkring 50-60 soc som minst.
Mvh
Micke
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014
Haft urladdade MC batterier flera gånger. Brukar inte funka med ctek alls. Dock en gammal ”dum” batteriladdare har ofta fått igång dem. När de väl fått lite spänning har ctek-laddaren funkat igen.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014
Brukar ju finnas ett särskilt recond-läge för helt urladdat batteri. Funkar inte det heller?
MS P85 2014
Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014
Parallellkoppla ett annat batteri en stund för att få igång laddningen...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014
Uppdatering
Ctek laddaren gav ingenting under natten. Nu kommer mobil enhet frå Tesla Malmö ut under dagen. Återkommer med upplösningen (förhoppningsvis)
Mvh
Micke
Ctek laddaren gav ingenting under natten. Nu kommer mobil enhet frå Tesla Malmö ut under dagen. Återkommer med upplösningen (förhoppningsvis)
Mvh
Micke
Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014
Uppdatering.
Bilen är på rull.
Visade sig vara ofullständig åtdragning av terminalerna på nya 12 v batteriet. Alltså ofullständig krets. Det hängde tydligen ihop till en början men under körningen föll kontakten antagligen ifrån. Kom ut en trevlig kille från SC som fixade detta på plats där bilen dött. (Hade dock inte med sig bultförband i form av M8 mutter och brickor....)
Detta var min första kontakt med teslas service. Brorsan kommer hem från Skåne ca 2 dygn fördröjd. Roadside service/assistens uppmanade mig att bärga från Sjöbo till Malmö. Varför ska alla fördomar och gamla dåliga beskrivna erfarenheter av Teslas service ristas in min benmärg? Jag hade gärna varitundantaget som intygade att tesla sköter sin service, åtminstone enligt min egna erfarenhet.
Återigen tack för tips och tankar. Kanske denna upplevelse kan hjälpa någon annan...just nu är man mest bara matt. Inte roligaste helgen precis.
Mvh
Micke
Bilen är på rull.
Visade sig vara ofullständig åtdragning av terminalerna på nya 12 v batteriet. Alltså ofullständig krets. Det hängde tydligen ihop till en början men under körningen föll kontakten antagligen ifrån. Kom ut en trevlig kille från SC som fixade detta på plats där bilen dött. (Hade dock inte med sig bultförband i form av M8 mutter och brickor....)
Detta var min första kontakt med teslas service. Brorsan kommer hem från Skåne ca 2 dygn fördröjd. Roadside service/assistens uppmanade mig att bärga från Sjöbo till Malmö. Varför ska alla fördomar och gamla dåliga beskrivna erfarenheter av Teslas service ristas in min benmärg? Jag hade gärna varitundantaget som intygade att tesla sköter sin service, åtminstone enligt min egna erfarenhet.
Återigen tack för tips och tankar. Kanske denna upplevelse kan hjälpa någon annan...just nu är man mest bara matt. Inte roligaste helgen precis.
Mvh
Micke
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014
Imponerande dåligt att inte dra åt såna skruvar liksom
Eller alla skruvar såklart...
Eller alla skruvar såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014
Bra att det ordnade sig till slut men det känns som att Tesla är skyldiga dig (eller din bror) lite goodwill...
Servicen från "springaren" fungerade väl bra vad jag förstår men innan det var det väl närmast katastrofalt kan man anse.
Att byta ett batteri utan att dra år polerna är ju knappast professionellt så där ligger de ju på minus. Att rekommendera bärgning till SC är antagligen det enda de då kan göra om de inte har möjlighet att ansluta till bilen men det hjälper ju inte dig (undrar om Tesla hade tagit alla kostnader om du verkligen hade bärgat bilen...)
Jag skulle gärna vilja veta hur "springaren" resonerade runt detta ärende... Inte frågan om att debitera dig nåt i alla fall antar jag.
Servicen från "springaren" fungerade väl bra vad jag förstår men innan det var det väl närmast katastrofalt kan man anse.
Att byta ett batteri utan att dra år polerna är ju knappast professionellt så där ligger de ju på minus. Att rekommendera bärgning till SC är antagligen det enda de då kan göra om de inte har möjlighet att ansluta till bilen men det hjälper ju inte dig (undrar om Tesla hade tagit alla kostnader om du verkligen hade bärgat bilen...)
Jag skulle gärna vilja veta hur "springaren" resonerade runt detta ärende... Inte frågan om att debitera dig nåt i alla fall antar jag.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.