Bilbälte fastnat

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Bilbälte fastnat

Inlägg av Curik »

Bilbältet på förarsidan har fastnat. Det spelar ingen roll hur sakta jag drar.

Betyder detta att jag har ett tredje besök på SC att vänta eller har någon fått detta löst med en ranger? Bilen går ju i praktiken inte att köra.

Har bara haft bilen i tre månader... :roll:
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Bilbälte fastnat

Inlägg av Curik »

Jaja, nu kommer RA och hämtar den.

Ska bli intressant att se vad det blir för lånebil. Lät som det skulle bli att åka sotmaskin.. :mrgreen:
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Bilbälte fastnat

Inlägg av olza »

Om den nu låst sig så hjälper det ju inte att dra, oavsett hur sakta, tänker jag. Testat tvärtom, dvs putta in bältet (dra åt andra hållet)?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bilbälte fastnat

Inlägg av fth »

Det är tämligen enkelt att lossa bakstycket på sätet och fixa många problem med bältet, jag har gjort det själv några gånger, bältet i ett baksäte (andra raden) i min X brukar sno sig.

Under förutsättning att bakstycket på sätet är ungefär som i min X, lirka loss det försiktigt runt hela kanten (helst med "panelkrängarverktyg" så att du inte förstör clipsen) och dra rakt bakåt så kommer du åt hela innanmätet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Bilbälte fastnat

Inlägg av Curik »

olza skrev:
Om den nu låst sig så hjälper det ju inte att dra, oavsett hur sakta, tänker jag. Testat tvärtom, dvs putta in bältet (dra åt andra hållet)?
Det är jag som förklarar dåligt. Det går att dra i bältet men det stannar upp efter c.a. 10 cm, ungefär som att man drar för fort. Har provat att dra tillbaka, fram och tillbaka. Den kommer lika långt varje gång. :cry:
fth skrev:
Det är tämligen enkelt att lossa bakstycket på sätet och fixa många problem med bältet, jag har gjort det själv några gånger, bältet i ett baksäte (andra raden) i min X brukar sno sig.

Under förutsättning att bakstycket på sätet är ungefär som i min X, lirka loss det försiktigt runt hela kanten (helst med "panelkrängarverktyg" så att du inte förstör clipsen) och dra rakt bakåt så kommer du åt hela innanmätet.

/fth
Uppskattar tipset. Jag har dock tummen mitt i hand, vill ogärna göra fel. Håller mig till systemutveckling tror jag så länge bilen är inom garanti. :lol:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bilbälte fastnat

Inlägg av fth »

Curik skrev:
Det är jag som förklarar dåligt. Det går att dra i bältet men det stannar upp efter c.a. 10 cm, ungefär som att man drar för fort. Har provat att dra tillbaka, fram och tillbaka. Den kommer lika långt varje gång. :cry:
Det låter som det skulle kunna vara bältet som har snott sig och trycker på armen som låser bältet när det dras ut snabbt, det är i så fall snabbt ordnat, av dig eller Ranger.
Curik skrev:
Uppskattar tipset. Jag har dock tummen mitt i hand, vill ogärna göra fel. Håller mig till systemutveckling tror jag så länge bilen är inom garanti. :lol:
Det är nog en bra inställning, jag är lite tvärtom och tenderar att mecka med alla möjliga saker jag egentligen kanske borde hålla mig borta från :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Bilbälte fastnat

Inlägg av Curik »

fth skrev:
Curik skrev:
Det är jag som förklarar dåligt. Det går att dra i bältet men det stannar upp efter c.a. 10 cm, ungefär som att man drar för fort. Har provat att dra tillbaka, fram och tillbaka. Den kommer lika långt varje gång. :cry:
Det låter som det skulle kunna vara bältet som har snott sig och trycker på armen som låser bältet när det dras ut snabbt, det är i så fall snabbt ordnat, av dig eller Ranger.
Curik skrev:
Uppskattar tipset. Jag har dock tummen mitt i hand, vill ogärna göra fel. Håller mig till systemutveckling tror jag så länge bilen är inom garanti. :lol:
Det är nog en bra inställning, jag är lite tvärtom och tenderar att mecka med alla möjliga saker jag egentligen kanske borde hålla mig borta från :D

/fth
Haha, jag hade velat vara som du! Men låt oss säga att jag skulle ge mig på ett försök nästa gång, finns det någon risk att det sabbar garantin? Eller räcker det med att det är "fackmannamässigt" utfört? :D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bilbälte fastnat

Inlägg av fth »

Curik skrev:
Haha, jag hade velat vara som du! Men låt oss säga att jag skulle ge mig på ett försök nästa gång, finns det någon risk att det sabbar garantin? Eller räcker det med att det är "fackmannamässigt" utfört? :D
Så länge du inte sabbar clipsen och inte gör orimligt stor skada på bakstycket så tror jag ingen kan avgöra att du har varit där och fipplat, det finns inga "garantiförslutningar" el dyl där på min bil iaf.

När väl en Ranger varit där en gång så kan du ju alltid skylla på honom om du skulle tabba dig :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Bilbälte fastnat

Inlägg av Curik »

Haha, pass på den.. kanske... någon gång!

Fick iaf en e-golf som lånebil. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Bilbälte fastnat

Inlägg av Curik »

Jaha. Är inne på dag 18 utan min bil och SC har fortfarande inte en aning om när reservdelen ska komma. Med lite "tur" så har jag väl snart haft den på service längre tid än jag haft den hos mig.. :(
Skriv svar