Långsam ombordladdare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ronikarre
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 07 maj 2015 12:03

Långsam ombordladdare

Inlägg av Ronikarre »

Kör i dagsläget en P100D med den nyare ombordladdaren som är begränsad på 16,5kW men finner att det ej är tillräckligt.
Majoriteten utav de gångerna man ska ladda på en 50kW laddare så är den oftast upptagen och ladda AC ger inte så jättemycket att hurra över. Går ej att DC ladda två bilar samtidigt heller.
Även när man åker till lokala köpcentrat och handlar så nyttjar bilen ej laddarens maximala kapacitet vilket jag upplever som lite tråkigt med tanke på att Zoe kan göra det utan problem.

Tänkte kolla hur det ser ut för er Tesla ägare, delar ni min åsikt eller klarar ni er så som det ser ut nu?
Model X P100D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Långsam ombordladdare

Inlägg av Teslaspolen »

Vår X har "bara" 11 kW/16A och det är gott och väl nog för oss. Men så har vi aldrig behovet av att ladda DC på annat än Supercharger heller. Trefas är värt rätt mycket i min mening, men den gamla dubbelladdaren på 22 kW skulle jag nog personligen inte betala extra för i en Tesla, även om att kunna ladda på så pass hög ström är rejält användbart i en bil som Zoe.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Långsam ombordladdare

Inlägg av Zalman3 »

Ronikarre skrev:
Kör i dagsläget en P100D med den nyare ombordladdaren som är begränsad på 16,5kW men finner att det ej är tillräckligt.
Majoriteten utav de gångerna man ska ladda på en 50kW laddare så är den oftast upptagen och ladda AC ger inte så jättemycket att hurra över. Går ej att DC ladda två bilar samtidigt heller.
Även när man åker till lokala köpcentrat och handlar så nyttjar bilen ej laddarens maximala kapacitet vilket jag upplever som lite tråkigt med tanke på att Zoe kan göra det utan problem.

Tänkte kolla hur det ser ut för er Tesla ägare, delar ni min åsikt eller klarar ni er så som det ser ut nu?
De flesta laddar ju hemma( men inte jag).

Och när man är ute på långresa laddar man ju på SuC.

Den enda gång(nästan) jag laddar på annat ställe är på hotellet jag bor på.

Att ladda på CCS/Chademo eller typ2 på stan har jag sällan behov för.

Förut så kunde man ha en dubbelladdare på 22kW, men tror att det är få som saknar den.

Har själv en 11kW laddare, visst hade det varit kul att kunna ladda i 22kW AC om tillfälle ges, men att betala 20.000kr extra för den möjligheten skulle jag inte göra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Långsam ombordladdare

Inlägg av thebishop »

Jag har inte använt 22kW särskilt många gånger (5?) - MEN, de gångerna var det extremt uppskattat - typ i Frankrike innan superchargers var utbyggt ordentligt. Halverade plågsam väntan.

Nu när SC är mer utbyggt så lär det vara sällan man behöver det nu, men det beror ju mest på var man rör sig.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Långsam ombordladdare

Inlägg av chpaulin »

Jag har under mina fyra år som Teslaägare aldrig känt mig begränsad av först 11 och sen 16,5 kW ombordladdare. Iom at superchargernätverket är så utbyggt laddar jag nästan uteslutande på dessa vid resa. Jag har slutat plugga in bilen vid mataffären och dylikt då någon annan med mindre batteri säkert behöver det mer. Laddar på 13A 3-fas => 9kW under natten och då laddar jag dagsvovet på under två timmar. Tycker det är grymt.

Första halvåret hade jag ingen egen laddmöjlighet hemma och laddade överallt jag kunde. Då hade jag varit glad över snabbare AC-laddning men även 22 hade inte varit tillräckligt då utan jag hade behövt 50kW för att besöken på affären skulle räckt. Nu åkte jag till Max en gång i veckan och toppade upp bilen med el och midjemåttet med en burgare :D

Så har man laddning hemma så bör det räcka fint känner jag. Och har man inte möjlighet till laddning hemma eller på jobbet är det nog i den änden man skall börja fixa om man inte är überentusiast.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Långsam ombordladdare

Inlägg av kallekula »

Vem fasen kopplar in sladden på lokala köpcentret? Bor du utan möjlighet att ladda hemma?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Långsam ombordladdare

Inlägg av Bjelke »

Jag saknar 22kW-laddaren från första bilen, använde den ganska ofta...
Laddar varje gång jag är och tränar på Scandic här i Bollnäs och ibland även när vi är på stan :)
Vore klart najs med 10 mil/timme isf 8 :)
Men även när jag laddar på kombiladdaren i Hudik när jag är där och jobbar för då brukar jag
koppla in på typ2-uttaget för att inte blocka snabbladdaren, då skulle jag ju kunna hämta bilen
snabbare liksom... Jag tänkte fortsätta så så länge det inte stör andra...
Men störst skillnad är det ju såklart när man är ute på okänd mark utan andra alternativ till laddning
och bara kan ladda på ett typ2-uttag, och då vill man ju självklart kunna ladda så fort det bara går.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Långsam ombordladdare

Inlägg av +46 »

De flesta förlitar sig på att kunna ladda hemma / på jobbet. Inte alltför sällan kommer man fram med bara några procent kvar i batteriet. Skulle ombordladdaren paja så kan det vara kört. Vet inte hur vanligt det är men den osäkerheten fick mig att välja dubbelladdare. Känns tryggt men också nice med 2 x 11 kW.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Ronikarre
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 07 maj 2015 12:03

Re: Långsam ombordladdare

Inlägg av Ronikarre »

Intressanta tankar. Jag bor ute på landet och har 8-9 mil till stan.
Ni som ej använder typ2 på offentliga platser; känns långsökt att göra ett separat stopp bara för att fylla på energi. Inte nog med tiden som spenderas på något som man skulle kunna undvikit. T.ex för mig blir det omväg att åka till SuC Bredden. Konceptet att ladda (om möjligt) vid din destination är enligt mig lysande.
22kW känns som en sweetspot för AC laddning; de går snabbt ändå.
Model X P100D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Långsam ombordladdare

Inlägg av taliz »

Kan du inte ladda hemma?
Sen jag fick laddplats hemma laddar jag nästan aldrig nån annan stans.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Ronikarre
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 07 maj 2015 12:03

Re: Långsam ombordladdare

Inlägg av Ronikarre »

taliz skrev:
Kan du inte ladda hemma?
Sen jag fick laddplats hemma laddar jag nästan aldrig nån annan stans.
Har WC hemma. Däremot har jag svårt att kunna förutspå framtiden, därav laddar jag alltid om möjlighet finns.
Som sagt bor ute på landet. Det kan hända oförutsedda händelser som gör att jag måste åka med bilen igen, ibland väldigt långt.
Det jag undrar är hur det ser ut för andra Tesla ägare.
Model X P100D
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Långsam ombordladdare

Inlägg av NEO »

Har hunnit äga bilar med 11-16.5-22kW ombordladdare och har klarat mig fint med 11kW, men jag måste ändå erkänna att det är rätt trevligt att ha dubbelladdare ibland. Finns många restauranger och hotell som har 22kW och då fyller man duktigt med ström under en middag exempelvis, behövs det? Nej, är det bekvämt? JA.
2BF645E4-EE52-4845-B852-FC0A8578BDDF.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Långsam ombordladdare

Inlägg av taliz »

Ronikarre skrev:
taliz skrev:
Kan du inte ladda hemma?
Sen jag fick laddplats hemma laddar jag nästan aldrig nån annan stans.
Har WC hemma. Däremot har jag svårt att kunna förutspå framtiden, därav laddar jag alltid om möjlighet finns.
Som sagt bor ute på landet. Det kan hända oförutsedda händelser som gör att jag måste åka med bilen igen, ibland väldigt långt.
Det jag undrar är hur det ser ut för andra Tesla ägare.
Kör du inte förbi nån SUC då?
Hur många bilar laddar snabbare än 16,5kw förövrigt? Zoe är en, finns det någon annan?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Ronikarre
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 07 maj 2015 12:03

Re: Långsam ombordladdare

Inlägg av Ronikarre »

taliz skrev:
Kör du inte förbi nån SUC då?
Hur många bilar laddar snabbare än 16,5kw förövrigt? Zoe är en, finns det någon annan?
Beroende på färdriktning så blir närmaste SuC drygt 10 mil ifrån mig. Inkluderas detta till ekvationen så förstår du att räckviddsångest blir ett vardagligt problem såvida jag behöver åka med en bil som ej är fulladdad.
Vad är en rimlig prissättning på dubbelladdaren?
Model X P100D
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Långsam ombordladdare

Inlägg av Sofie »

taliz skrev:
Ronikarre skrev:
taliz skrev:
Kan du inte ladda hemma?
Sen jag fick laddplats hemma laddar jag nästan aldrig nån annan stans.
Har WC hemma. Däremot har jag svårt att kunna förutspå framtiden, därav laddar jag alltid om möjlighet finns.
Som sagt bor ute på landet. Det kan hända oförutsedda händelser som gör att jag måste åka med bilen igen, ibland väldigt långt.
Det jag undrar är hur det ser ut för andra Tesla ägare.
Kör du inte förbi nån SUC då?
Hur många bilar laddar snabbare än 16,5kw förövrigt? Zoe är en, finns det någon annan?
Audi e-tron har den möjligheten! Gvetvis är det ett tillval, men ett av dom kryss jag skulle kryssa i om jag skulle vilja ha en. Har haft och har väldig glädje av våran 22kWh laddare, perfekt att kunna ladda hyfsat snabbt på destinationen, för att slippa snabbladda på hemvägen.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Långsam ombordladdare

Inlägg av [JM] »

En tesla med 100kwh batteri använder man väl rimlightvis från 90% till 10%. Dvs du har ca 80kwh att använda dagligen. Förbrukning mellan 200 och 300wh/km så kommer du 27-40mil varje dag.

Att ladda 80kwh tar då: (lite avrundat)
3h och 40min med 22kw
4h och 50min med 16,5kw
Skillnaden mellan 22 kw och 16.5 kw att ladda från 10% till 90% är ca 1 timme och 10min.

Hur långt kör du varje dag?

Edit: Det finns en SuC på Arlanda också ifall det är närmare än bredden och Uppsala
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Långsam ombordladdare

Inlägg av Off Grid Byggaren »

NEO skrev:
Har hunnit äga bilar med 11-16.5-22kW ombordladdare och har klarat mig fint med 11kW, men jag måste ändå erkänna att det är rätt trevligt att ha dubbelladdare ibland. Finns många restauranger och hotell som har 22kW och då fyller man duktigt med ström under en middag exempelvis, behövs det? Nej, är det bekvämt? JA.
2BF645E4-EE52-4845-B852-FC0A8578BDDF.jpeg
Var det många laddplatser som inte kunde leverera 22 kW när du hade den möjligheten?

Jag upplever att det är svårt att ens få ut 11 kW på många platser.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Långsam ombordladdare

Inlägg av taliz »

Ronikarre skrev:
taliz skrev:
Kör du inte förbi nån SUC då?
Hur många bilar laddar snabbare än 16,5kw förövrigt? Zoe är en, finns det någon annan?
Beroende på färdriktning så blir närmaste SuC drygt 10 mil ifrån mig. Inkluderas detta till ekvationen så förstår du att räckviddsångest blir ett vardagligt problem såvida jag behöver åka med en bil som ej är fulladdad.
Vad är en rimlig prissättning på dubbelladdaren?
Men du skulle klara dig precis med 22kw? Det är ju ingen större skillnad. Bilarna är dessutom mkt snålare och har betydligt längre räckvidd nu än när de hade 22kw.
Det är förövrigt mkt dåligt för batteriet att ladda fullt ofta.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Långsam ombordladdare

Inlägg av taliz »

Sofie skrev:
taliz skrev:
Ronikarre skrev:
taliz skrev:
Kan du inte ladda hemma?
Sen jag fick laddplats hemma laddar jag nästan aldrig nån annan stans.
Har WC hemma. Däremot har jag svårt att kunna förutspå framtiden, därav laddar jag alltid om möjlighet finns.
Som sagt bor ute på landet. Det kan hända oförutsedda händelser som gör att jag måste åka med bilen igen, ibland väldigt långt.
Det jag undrar är hur det ser ut för andra Tesla ägare.
Kör du inte förbi nån SUC då?
Hur många bilar laddar snabbare än 16,5kw förövrigt? Zoe är en, finns det någon annan?
Audi e-tron har den möjligheten! Gvetvis är det ett tillval, men ett av dom kryss jag skulle kryssa i om jag skulle vilja ha en. Har haft och har väldig glädje av våran 22kWh laddare, perfekt att kunna ladda hyfsat snabbt på destinationen, för att slippa snabbladda på hemvägen.
Fast det funkar väl inte? Vill minnas att étron bara ger 11kw. 22kw skall komma "sen".
Sen drar den ju dessutom 50-100% mer än en tesla, dvs även om den hade 22kw så skulle man inte komma i närheten av så långt som med 16,5kw i en tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Långsam ombordladdare

Inlägg av Remuz »

Jag skulle älska dubbelladdare i min trea. 22kW laddning skulle ge typ 13mil per timme ju. Handla på ICA Maxi = 13mil, parkera på Nacka forum i 3h = fulladdad
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Långsam ombordladdare

Inlägg av taliz »

Är väl ingen som skulle tacka nej till högre hastighet, men hur många behöver det verkligen? Känns som ett riktigt edge-case.
Att man i början levererade bilar med högre AC-kapacitet var ju främst för att det saknades snabbladdare.
Nu är det ju väldigt mkt mer utbyggt och därmed finns inte behovet alls i samma grad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Ronikarre
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 07 maj 2015 12:03

Re: Långsam ombordladdare

Inlägg av Ronikarre »

Med tanke på att jag kan mitt körmönster så gör jag som farbror Bjørn; Always Be Charging.
Har lärt mig detta den hårda vägen och blev tvungen att ringa bärgare.
Nu handlar diskussionen ej om mig utan jag frågar er. Intressant att man valde att plocka bort den för att generera mer $ per såld bil. Håller nämligen på att hitta en lösning för detta.
Därav vad skulle ni som behöver 22kW tänka er att betala?
Model X P100D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Långsam ombordladdare

Inlägg av taliz »

Den kostade väl extra vad minns, så man genererade nog mer $ per bil då. S var ju enda bilen man sålde och man hade många fler optioner och flera produktionslinor.
Nu är produktionen betydligt lägre och rejält förenklad, samt snabbladdare betydligt mer tillgängliga som sagt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Långsam ombordladdare

Inlägg av Gustafsson »

När jag kollade för nästan tre år sedan gick det bra att montera dubbelladdare. Kostade 26000:- dock. Detta gäller nog bara 11 kW bilar dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Långsam ombordladdare

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
När jag kollade för nästan tre år sedan gick det bra att montera dubbelladdare. Kostade 26000:- dock. Detta gäller nog bara 11 kW bilar dock.
Ja, det är endast Model S med 11kW dvs före facelift. Det var nog inte så många som valde att betala detta för att på vissa laddstationer kunna ladda snabbare, särskilt inte i och med att snabbladdare blev mycket vanligare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar