Cheetah Stance till Model S
Moderator: Redaktion
Cheetah Stance till Model S
Tänkte höra om någon vet om "Cheetah Stance" kommer att släppas till Model S Long Range Plus (Raven)? Så vitt jag vet är det bara P varianten som fått denna frunktion.
Re: Cheetah Stance till Model S
Man kan hoppas men det känns inte så troligt, den kanske blir för nära P då trots den mindre bakmotorn.JockeB skrev:Tänkte höra om någon vet om "Cheetah Stance" kommer att släppas till Model S Long Range Plus (Raven)? Så vitt jag vet är det bara P varianten som fått denna frunktion.
Vore kul att kunna köpa en acceleration boost som till 3LR iaf (och kanske launch control med cheetah!)
Frågan är om det finns mycket mer att hämta i SLR?Man skulle vilja ha lite mer kvickhet från 0, när den kommer igång går den ju rätt bra.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Cheetah Stance till Model S
Varför skulle man vilja ha det ? För P -modellen gäller ju att man närmar sig den fysiska gränsen för vad som är möjligt vad gäller acceleration utifrån främst däckfriktion/väggrepp. Det är ju inte fallet vad gäller LR - där skulle ju några hästar fler göra större nytta, men Cheetah kanske inte gör annan nytta än att det ser lite coolt ut.JockeB skrev:Tänkte höra om någon vet om "Cheetah Stance" kommer att släppas till Model S Long Range Plus (Raven)? Så vitt jag vet är det bara P varianten som fått denna frunktion.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Cheetah Stance till Model S
Nu vet jag inte hur Teslas variant fungerar, men andra tillverkare styvar upp upphängningen för att få ner kraften i backen, så visst har det effekt på även klenare modeller. Sen finns det givetvis en gräns för när effekten är för liten för att det ska göra någon skillnad.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Cheetah Stance till Model S
Ifrågasätter inte att Cheetah skulle kunna ha en liten effekt även på en LR, men om man vill få lite bättre acceleration är det för en LR inte riktigt samma problematik som för en P.dd88 skrev:Nu vet jag inte hur Teslas variant fungerar, men andra tillverkare styvar upp upphängningen för att få ner kraften i backen, så visst har det effekt på även klenare modeller. Sen finns det givetvis en gräns för när effekten är för liten för att det ska göra någon skillnad.
Vid fullgas från stillastående tycker jag det känns som om bilen helt i början är lite "strypt", för att snabbt skjuta på fint.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Cheetah Stance till Model S
Gustafsson skrev:Ifrågasätter inte att Cheetah skulle kunna ha en liten effekt även på en LR, men om man vill få lite bättre acceleration är det för en LR inte riktigt samma problematik som för en P.dd88 skrev:Nu vet jag inte hur Teslas variant fungerar, men andra tillverkare styvar upp upphängningen för att få ner kraften i backen, så visst har det effekt på även klenare modeller. Sen finns det givetvis en gräns för när effekten är för liten för att det ska göra någon skillnad.
Vid fullgas från stillastående tycker jag det känns som om bilen helt i början är lite "strypt", för att snabbt skjuta på fint.
Jag tycker den där eventuella strypningen är bra. Har hellre det än vibrationer i framvagnen.
Re: Cheetah Stance till Model S
Jag kan hålla med om att min SLR känns lite tam den första halvsekunden men sen går det som s---n.Verdi skrev:Gustafsson skrev:Ifrågasätter inte att Cheetah skulle kunna ha en liten effekt även på en LR, men om man vill få lite bättre acceleration är det för en LR inte riktigt samma problematik som för en P.dd88 skrev:Nu vet jag inte hur Teslas variant fungerar, men andra tillverkare styvar upp upphängningen för att få ner kraften i backen, så visst har det effekt på även klenare modeller. Sen finns det givetvis en gräns för när effekten är för liten för att det ska göra någon skillnad.
Vid fullgas från stillastående tycker jag det känns som om bilen helt i början är lite "strypt", för att snabbt skjuta på fint.
Jag tycker den där eventuella strypningen är bra. Har hellre det än vibrationer i framvagnen.
Jag har kört 3,87 sek 0-100 med Dragy som bäst. 3,95-3,98 flera gånger.
Jag har vibrationer och lite skumma ljud från min vid fullgas från 0 men det kunde vara så enligt SC.
Det finns ju dokumenterat att jag påpekat detta till SC.
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 11 aug 2020 15:21
Re: Cheetah Stance till Model S
Någon som har fått nån Model S Performance nyligen och som har kört med Cheetah Stance ???
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 26 jun 2020 16:02
Re: Cheetah Stance till Model S
Ja, som Gustafsson säger vore främsta sättet att förbättra axet för LR att öka motorstyrkan, och då på bakmotorn. De främre motorerna är likadana i LR och P (205 kW/420 Nm), medan de bakre motorerna skiljer rejält (193 kW/335 Nm för LR och 375 kW/720 Nm för P). Att LR har en svagare motor än P är förstås logiskt men att LR:s bakmotor t.o.m. är svagare än dess egen frammotor är lite udda för Tesla. Nog första versionen i historien som har det så, eller? Om LR:s bakmotor är strypt vore det enkelt att öka axet genom OTA-uppgraderingar av mjukvaran. Om den redan är på sin fysiska gräns finns dock inte den möjligheten. Någon som vet hur det är med den saken?
Att sänka tyngdpunkten (som cheetah gör) kan ha viss effekt även på LR, och vore väl så viktigt för LR skulle jag säga just för att den har sin starkaste motor fram. När man axar omfördelas bilens tyngd så att mer hamnar på bakhjulen och mindre på framhjulen. Spinkontrollen kommer att behöva strypa den starkare motorn först i LR vid begränsad vägfriktion, eftersom framhjulen först når gränsen för tillgänglig vägfriktion p.g.a. den lägre tyngden och starkare motorn där. Ju lägre tyngdpunkt desto mindre omfördelning av tyngden och därmed bättre möjlighet att krama ur det som finns i frammotorn. Någon som vet tyngdpunktens höjdläge för Model S? Jag har sett en uppgift på Wikipedia som säger 0,46 m men jag vet inte hur tillförlitlig den är och troligen är den hur som helst gammal. I och med att fjädringen kan justeras numera säger inte en siffra hela sanningen. Någon som vet tyngdpunktsläget för de olika fjädringslägena (inklusive cheetah)?
Att sänka tyngdpunkten (som cheetah gör) kan ha viss effekt även på LR, och vore väl så viktigt för LR skulle jag säga just för att den har sin starkaste motor fram. När man axar omfördelas bilens tyngd så att mer hamnar på bakhjulen och mindre på framhjulen. Spinkontrollen kommer att behöva strypa den starkare motorn först i LR vid begränsad vägfriktion, eftersom framhjulen först når gränsen för tillgänglig vägfriktion p.g.a. den lägre tyngden och starkare motorn där. Ju lägre tyngdpunkt desto mindre omfördelning av tyngden och därmed bättre möjlighet att krama ur det som finns i frammotorn. Någon som vet tyngdpunktens höjdläge för Model S? Jag har sett en uppgift på Wikipedia som säger 0,46 m men jag vet inte hur tillförlitlig den är och troligen är den hur som helst gammal. I och med att fjädringen kan justeras numera säger inte en siffra hela sanningen. Någon som vet tyngdpunktsläget för de olika fjädringslägena (inklusive cheetah)?
Goran