Köpråd begagnad Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av Zalman3 »

FundersamTeslaSpek skrev:
Total confirmation bias råder till fördel för KÖP! från min sida så jag kokar ner allt till "Otroligt nöjd, köp köp!" :D

Det är några månader och mil kvar tills garantin löper ut, tänker att man bokar upp en stor service och hoppas att riktiga minor hittas och tas om hand.

Tack för alla svar.
Jag kör ju en S75D 2017 och är fantastiskt nöjd.
Tror att den håller andrahandsvärdet bra eftersom den har gratis laddning.
Jag har laddat ca 22.000 kWh på SuC och har därmed tjänat ca 56.000kr på att ha gratis laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av Verdi »

FundersamTeslaSpek skrev:
Ja, det är mycket att beakta helt klart, stort tack för era svar! :)

Känner nog sammanfattningsvis efter era svar att priset som sådant inte är ocker i alla fall vilket jag var orolig för. Skall åka och titta på åbäket och provköra.

Risken är väl att det är som hund, man skall bara åka och titta och sen.... :shock:

Ocker och ocker. Jag tycker den är för dyr men du har redan bestämt dig så... ;)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av Gustafsson »

Tycker också priset ligger i överkant. Du kommer att behöva byta MCU och 60 kWh är i nedre komfortzonen skulle jag tycka. Men för en jättefin bil så...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av OlleBack »

Zalman3 skrev:
FundersamTeslaSpek skrev:
Total confirmation bias råder till fördel för KÖP! från min sida så jag kokar ner allt till "Otroligt nöjd, köp köp!" :D

Det är några månader och mil kvar tills garantin löper ut, tänker att man bokar upp en stor service och hoppas att riktiga minor hittas och tas om hand.

Tack för alla svar.
Jag kör ju en S75D 2017 och är fantastiskt nöjd.
Tror att den håller andrahandsvärdet bra eftersom den har gratis laddning.
Jag har laddat ca 22.000 kWh på SuC och har därmed tjänat ca 56.000kr på att ha gratis laddning.
S75d från 2017 har väl free charging knutet till ägaren? Iaf min :)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av frippe »

OlleBack skrev:
Zalman3 skrev:
FundersamTeslaSpek skrev:
Total confirmation bias råder till fördel för KÖP! från min sida så jag kokar ner allt till "Otroligt nöjd, köp köp!" :D

Det är några månader och mil kvar tills garantin löper ut, tänker att man bokar upp en stor service och hoppas att riktiga minor hittas och tas om hand.

Tack för alla svar.
Jag kör ju en S75D 2017 och är fantastiskt nöjd.
Tror att den håller andrahandsvärdet bra eftersom den har gratis laddning.
Jag har laddat ca 22.000 kWh på SuC och har därmed tjänat ca 56.000kr på att ha gratis laddning.
S75d från 2017 har väl free charging knutet till ägaren? Iaf min :)
Beror inte det på när under 2017 den levererades? Första delen ingick det bilen ut och andra delen av 2017 enbart för 1:e ägaren.
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av Bjelke »

Och bilen TS kikar på är en 2016 så den borde ha fri SUC :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av TobbeTesla »

Frågar här istället för att skapa en ny tråd med liknande frågeställning?
Går i tankarna på att köpa en begagnad Model S. Letar en bil som gått <12.000 mil gärna under 9000mil. Budget är inte fastställd men tänker som så att antingen satsar jag på att hitta en så billig/prisvärd äldre modell från 2014/2015 för runt 500.000kr eller så satsar jag på en 2016/2017 med facelift men vill ändå helst inte hamna alltför långt över 600.000kr.
Ska ta den som förmånsbil men förmånsvärdet är inte helt avgörande även om så lågt som möjligt såklart är att föredra. Vill gärna ha fri supercharging. Vill gärna ha mörk inredning. Har tänkt att ha bilen länge utan att byta.
  • Vill gärna ha så lång räckvidd som möjligt såklart, hur stor skillnad är det egentligen mellan de olika årsmodellerna/modellerna t.ex S85, S85D, S60, S70, S75, S75D? Vad kan man räkna med för faktisk räckvidd för respektive modell? D är fyrhjulsdriven = dubbla motorer vad jag förstår? Känns onödigt för mig eller? Vilka går att "låsa upp" extra räckvidd på? Alla S60? S90/S90D värd att betala extra för? Prestandan dvs 0-100 på x sekunder är ganska oväsentlig för mig.
  • Har ni tips på vad jag ska kolla på/efter? Är vinterpaketet viktigt på något annat sätt än stolsvärme, rattvärme och värme för ruta?
  • Förstått att bilar tillverkade i september eller senare 2015 har bättre konstruerat chassi stämmer det?
  • Vad bör man ha koll på angående lastutrymme/frunken?
  • Hur viktigt är det att hålla koll på generation av AutoPilot? Förstått att det finns t.ex AP1 och AP2, finns det fler som jag bör ha koll på?
  • Hel eller halvläder spelar mig ingen större roll men förstått att det är lite olika sorts säten i olika årgångar, är s.k next gen stolar värt att leta lite extra efter?
  • Har ställt in mig på en Model S men är det faktiskt mer värt att köpa en Model 3? Begagnatpriserna på M3 verkar ju vara ganska överdrivna vad jag sett? Isf är det en long range jag letar efter...
  • I vilka perioder ingick det vad i utrustningsväg som standard?
Har sparat en massa bilar på blocket tyvärr har ju de som säkert var mest prisvärda redan sålts...
Men av t.ex dessa bilar vilka skulle ni säga är mest prisvärda och varför? Bör jag fortsätta avvakta och hålla koll på vad som dyker upp?

Pre-facelift
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... i/90522004 <10500mil S85 2015 450kkr prisvärd? tror den säljs här på forumet också, tycker jag sett den här viewtopic.php?f=21&t=21404
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/87381684 9000mil S85 2015 499kkr (inte sålts på lång tid, varför tror ni? kanske går att pruta en del?)
https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... 5/89696841 <7000mil Nordicpaket S85 2015 495kkr
https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... n/88935803 <12000mil S85 2014 475kkr
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/89285656 <10000mil S70D 2016 509kkr
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/90577081 <6000mil S70D 2015 500kkr

Facelift:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... t/90160868 S75 <9000mil 2016 539kkr
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... j/84523137 S75D <9500mil 2016 545kkr
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... r/90351302 S75 <9000mil 2017 549kkr har väl kanske inte fri supercharging?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... r/89175929 <5000mil 2017 580kkr ser väl fin ut men kanske inte heller fri supercharging?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... r/90033588 <7500mil 2016 625kkr välutrustad och fin men kanske lite överprisad?
https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... i/88749633 <3500mil 2016 S75 650kkr denna ser ju onekligen fin ut och gått lite men vet inte om priset är rimligt?

S90D facelift:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... g/88790525 värd att betala extra för?

Sålda: dessa ångrar jag faktiskt att jag inte slog till på, speciellt den som gått 4000 mil... :(


På forumet:
viewtopic.php?f=21&t=21169 S90D 5200mil 625kkr

Har ni tips på någon som säljs här i forumet som är prisvärd?
Senast redigerad av TobbeTesla, redigerad totalt 8 gång.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av Bernando »

TobbeTesla skrev:
[*]Har ni tips på vad jag ska kolla på/efter? Är vinterpaketet viktigt på något annat sätt än stolsvärme, rattvärme och värme för ruta?
[
2014/2015
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/87381684 (inte sålts på länge, varför tror ni? kanske går att pruta en del?)
Flikar bara in att rattvärme inte finns på alla 2014 med vinterpaket. Men du kan ändå dra på värmen i kupén via mobilen så spelar ju kanske inte så stor roll.

Den där bilen via Bilenia var jag också intresserad av när jag letade efter Tesla att köpa. Men den ägarhistoriken avskräckte mig (och det blir inte bättre av att den är importerad).

Spelar lastutrymme roll? Skiljer sig en del mellan åren och RWD/AWD.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av TobbeTesla »

Bernando skrev:
TobbeTesla skrev:
[*]Har ni tips på vad jag ska kolla på/efter? Är vinterpaketet viktigt på något annat sätt än stolsvärme, rattvärme och värme för ruta?
[
2014/2015
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/87381684 (inte sålts på länge, varför tror ni? kanske går att pruta en del?)
Flikar bara in att rattvärme inte finns på alla 2014 med vinterpaket. Men du kan ändå dra på värmen i kupén via mobilen så spelar ju kanske inte så stor roll.

Den där bilen via Bilenia var jag också intresserad av när jag letade efter Tesla att köpa. Men den ägarhistoriken avskräckte mig (och det blir inte bättre av att den är importerad).

Spelar lastutrymme roll? Skiljer sig en del mellan åren och RWD/AWD.
Tack för svar! Nej rattvärme spelar mindre roll. Lastutrymme spelar en viss roll. Skiljer det sig även bak eller huvudsakligen frunken?
Om det är någon som har lust att vägleda mig i mitt köp i PM så går det också bra :)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av frippe »

Lite svar.

Vad gäller räckvidd är det bäst att gå till abetterroutplanner.com och där testa dina normalresor och semesterresor. Så får du en hel del grepp om räckvidd och laddtider på de modeller du tittar på.
Vi har en S70d, vilken har en begränsad räckvidd. Klarar vi oss, ja utan problem men såklart hade det varit trevligt med längre räckvidd. Eller framförallt snabbare laddning i förhållande till räckvidd. En s70d är det bara värt att köpa just nu om du får ett extremt bra pris och med säkerhet vet att räckvidden räcker gott och väl.

Faktisk räckvidd beror väldigt mycket på körmönster och yttre faktorer. Körmönster som i mycket motorväg eller mer landsväg. Yttreförhållande som i regn, snö och vind samt lite temperatur.

Vinterpaket eller inte? Är väl bara du som kan avgöra om du behöver rattvärme och stolsvärme bak. Jag har det inte men har inte saknat det. Bilen är snabb att värma upp så har inte saknat det. Men nice to have.

Frunk på äldre rwd är stor och ger ett stort tillskott i packutrymme. Frunk på nyare rwd är lika stort som på awd.

Trunk är lika på alla men vissa har möjlighet att montera två sittplatser i bagaget,

Det har konstant gjorts förbättringar i byggkvalitet. Men en stor skillnad kom när ap1 introducerades. Vilket skedde 2014/15 någon gång.

AP eller inte, 1 eller 2. Ap1 fungerar bra det den kan men är begränsad till att hålla fil och kan byta fil på motorväg. Har en fungerande regnsensor och bra helljusautomatik samt läser hastighetsskyltar. Men kan inte uppgraderas mer. Ap2 är fortfarande uppgraderingsbar. Utan AP har bilen enbart en dum farthållare på de äldre modellerna. Så jag skulle inte köpa en utan AP.

På äldre bilar är nextgen helt klart värt att titta på. Men smaken är som baken. På nyare håller tydligen halvlitädersätena väldigt bra. Skicket skulle jag gå efter. Men hittar du en med nextgen bak är det nice för baksätet är lite som en planka annars.

Vilken utrustning som ingått har ändrat sig över åren. Så svårt att ge en klar bild enkelt.

Som med alla begagnade bilköp är skicket och historiken väldigt viktig. Det finns gott om delar som slits även på en elbil i takt med mil, säten, hjulupphängning m.m.
Som 1a gångsköpare av en tesla är det väldigt trevligt att ha garanti kvar, så bilar under fyra år skulle jag satsa på. Men då går priset upp lite också.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av jos32 »

Hej

Jag har en S75 pärlemovit 2017 som jag funderar på att sälja till höst/vinter.. (inte den jag nämnde i tråden tidigare)

Den har dock gått 8000 mil men den har total självkörning och fri laddning..

Det som suger är att den har hw2.0 och jag jagar Tesla med en blåslampa för att få uppgradera den till HW3.0 :D

Premiumstolar, premiumpaket..
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av Gustafsson »

Trunken är lite större på de bilar som inte hade den ”stora” ljudanläggningen. I premiumljudbilarna tar bashögtalare upp en del utrymme till höger. Numera har dock alla bilarna ”premium”.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av TobbeTesla »

jos32 skrev:
Hej

Jag har en S75 pärlemovit 2017 som jag funderar på att sälja till höst/vinter.. (inte den jag nämnde i tråden tidigare)

Den har dock gått 8000 mil men den har total självkörning och fri laddning..

Det som suger är att den har hw2.0 och jag jagar Tesla med en blåslampa för att få uppgradera den till HW3.0 :D

Premiumstolar, premiumpaket..
Om det var riktat till mig så kan det säkerligen vara intressant.
HW2.0 respektive 3.0 är en sån grej som inte säger mig någonting Bild så du får gärna utveckla
FundersamTeslaSpek
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 jun 2020 07:11

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av FundersamTeslaSpek »

Så var man ägare till en Model S :)

Frågan är nu hur realistisk min plan var att få den servad på SC innan 4år/8000mil garantin går ut (November 2020). Jag får ringa Tesla såklart, men jag undrar om man bara kan begära en service för man "vill", om någon har erfarenhet kring detta.

Som det skrevs tidigare i tråden är jag beredd att få byta MCU så småningom, den visar i dagsläget inga tecken på eMMC failure vad jag kan utröna (såklart begränsad kunskap om hur man kollar det i detalj men jag stegade igenom hela systemet och körde alla funktioner jag kunde hitta och märke inte av att det buggade eller tog relativt lång tid att göra något speciellt). Inga bubblor på skärmen eller tecken på något läckage, ej heller gulnade kanter. Är detta något man kan förutse alls eller är den bara död en morgon när man skall rulla iväg?

Det som hade varit trevligt att få hanterat under garantin är däremot luftfjädringen, tacklucka och / eller eventuellt andra problem med drive unit som verkar bytas "ofta" / vara problematiska. Drive unit kanske går under 8 års garantin på batteri och drivlina som jag tolkar det.

Bortsett från dessa funderingen så var hemfärden på dryga 20 mil det roligaste jag haft i en bil (avseende körning), det blir nog till att hitta många ursäkter för en biltripp i den nära framtiden känner jag! :D
Verdi

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av Verdi »

FundersamTeslaSpek skrev:
Så var man ägare till en Model S :)

Frågan är nu hur realistisk min plan var att få den servad på SC innan 4år/8000mil garantin går ut (November 2020). Jag får ringa Tesla såklart, men jag undrar om man bara kan begära en service för man "vill", om någon har erfarenhet kring detta.

Som det skrevs tidigare i tråden är jag beredd att få byta MCU så småningom, den visar i dagsläget inga tecken på eMMC failure vad jag kan utröna (såklart begränsad kunskap om hur man kollar det i detalj men jag stegade igenom hela systemet och körde alla funktioner jag kunde hitta och märke inte av att det buggade eller tog relativt lång tid att göra något speciellt). Inga bubblor på skärmen eller tecken på något läckage, ej heller gulnade kanter. Är detta något man kan förutse alls eller är den bara död en morgon när man skall rulla iväg?

Det som hade varit trevligt att få hanterat under garantin är däremot luftfjädringen, tacklucka och / eller eventuellt andra problem med drive unit som verkar bytas "ofta" / vara problematiska. Drive unit kanske går under 8 års garantin på batteri och drivlina som jag tolkar det.

Bortsett från dessa funderingen så var hemfärden på dryga 20 mil det roligaste jag haft i en bil (avseende körning), det blir nog till att hitta många ursäkter för en biltripp i den nära framtiden känner jag! :D
Grattis!

Du kan boka service när du vill. Faktiskt är det så man gör för bilen kommer inte säga till att den vill ha service. Och inte Tesla heller. :)

MCU-haveriet handlar om nåt minne som skrivs sönder. Jag vet inte säkert men tror det kan komma helt plötsligt även om en del har sagt att skärmen varit seg och startat om av sig själv en tid innan. Gulnade kanter kom på senare variant av skärmen och har mest drabbat nyare bilar. Det är ett lim som blir missfärgat med tiden tydligen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av Gustafsson »

Problem med DU är ovanliga efter 2015. D modellerna fördelar dessutom de elektriska pållarna på två drivlinor, vilket bara det gör belastningen på den bakre DU mycket mindre. Vill minnas att bilar med VIN < 40000 var hårt drabbade, men att problemet närmast är borta nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av Bernando »

Gustafsson skrev:
Problem med DU är ovanliga efter 2015. D modellerna fördelar dessutom de elektriska pållarna på två drivlinor, vilket bara det gör belastningen på den bakre DU mycket mindre. Vill minnas att bilar med VIN < 40000 var hårt drabbade, men att problemet närmast är borta nu.
Dvs det påverkar bara de med fyrhjulsdrift alltså?
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av Gustafsson »

Bernando skrev:
Gustafsson skrev:
Problem med DU är ovanliga efter 2015. D modellerna fördelar dessutom de elektriska pållarna på två drivlinor, vilket bara det gör belastningen på den bakre DU mycket mindre. Vill minnas att bilar med VIN < 40000 var hårt drabbade, men att problemet närmast är borta nu.
Dvs det påverkar bara de med fyrhjulsdrift alltså?
Nä tvärtom
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av Bernando »

Gustafsson skrev:
Bernando skrev:
Gustafsson skrev:
Problem med DU är ovanliga efter 2015. D modellerna fördelar dessutom de elektriska pållarna på två drivlinor, vilket bara det gör belastningen på den bakre DU mycket mindre. Vill minnas att bilar med VIN < 40000 var hårt drabbade, men att problemet närmast är borta nu.
Dvs det påverkar bara de med fyrhjulsdrift alltså?
Nä tvärtom
Ah, läste lite tokigt :D
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av Elexotico »

Verdi skrev:
FundersamTeslaSpek skrev:
Så var man ägare till en Model S :)

Frågan är nu hur realistisk min plan var att få den servad på SC innan 4år/8000mil garantin går ut (November 2020). Jag får ringa Tesla såklart, men jag undrar om man bara kan begära en service för man "vill", om någon har erfarenhet kring detta.

Som det skrevs tidigare i tråden är jag beredd att få byta MCU så småningom, den visar i dagsläget inga tecken på eMMC failure vad jag kan utröna (såklart begränsad kunskap om hur man kollar det i detalj men jag stegade igenom hela systemet och körde alla funktioner jag kunde hitta och märke inte av att det buggade eller tog relativt lång tid att göra något speciellt). Inga bubblor på skärmen eller tecken på något läckage, ej heller gulnade kanter. Är detta något man kan förutse alls eller är den bara död en morgon när man skall rulla iväg?

Det som hade varit trevligt att få hanterat under garantin är däremot luftfjädringen, tacklucka och / eller eventuellt andra problem med drive unit som verkar bytas "ofta" / vara problematiska. Drive unit kanske går under 8 års garantin på batteri och drivlina som jag tolkar det.

Bortsett från dessa funderingen så var hemfärden på dryga 20 mil det roligaste jag haft i en bil (avseende körning), det blir nog till att hitta många ursäkter för en biltripp i den nära framtiden känner jag! :D
Grattis!

Du kan boka service när du vill. Faktiskt är det så man gör för bilen kommer inte säga till att den vill ha service. Och inte Tesla heller. :)

MCU-haveriet handlar om nåt minne som skrivs sönder. Jag vet inte säkert men tror det kan komma helt plötsligt även om en del har sagt att skärmen varit seg och startat om av sig själv en tid innan. Gulnade kanter kom på senare variant av skärmen och har mest drabbat nyare bilar. Det är ett lim som blir missfärgat med tiden tydligen.
Säg om man bokar en service innan 4 år / 8000 mil garantin går ut. Vad ska man be de göra / leta efter? Och antar de inte gör arbetet helt gratis trots garantin?
Verdi

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av Verdi »

Elexotico skrev:
Verdi skrev:
FundersamTeslaSpek skrev:
Så var man ägare till en Model S :)

Frågan är nu hur realistisk min plan var att få den servad på SC innan 4år/8000mil garantin går ut (November 2020). Jag får ringa Tesla såklart, men jag undrar om man bara kan begära en service för man "vill", om någon har erfarenhet kring detta.

Som det skrevs tidigare i tråden är jag beredd att få byta MCU så småningom, den visar i dagsläget inga tecken på eMMC failure vad jag kan utröna (såklart begränsad kunskap om hur man kollar det i detalj men jag stegade igenom hela systemet och körde alla funktioner jag kunde hitta och märke inte av att det buggade eller tog relativt lång tid att göra något speciellt). Inga bubblor på skärmen eller tecken på något läckage, ej heller gulnade kanter. Är detta något man kan förutse alls eller är den bara död en morgon när man skall rulla iväg?

Det som hade varit trevligt att få hanterat under garantin är däremot luftfjädringen, tacklucka och / eller eventuellt andra problem med drive unit som verkar bytas "ofta" / vara problematiska. Drive unit kanske går under 8 års garantin på batteri och drivlina som jag tolkar det.

Bortsett från dessa funderingen så var hemfärden på dryga 20 mil det roligaste jag haft i en bil (avseende körning), det blir nog till att hitta många ursäkter för en biltripp i den nära framtiden känner jag! :D
Grattis!

Du kan boka service när du vill. Faktiskt är det så man gör för bilen kommer inte säga till att den vill ha service. Och inte Tesla heller. :)

MCU-haveriet handlar om nåt minne som skrivs sönder. Jag vet inte säkert men tror det kan komma helt plötsligt även om en del har sagt att skärmen varit seg och startat om av sig själv en tid innan. Gulnade kanter kom på senare variant av skärmen och har mest drabbat nyare bilar. Det är ett lim som blir missfärgat med tiden tydligen.
Säg om man bokar en service innan 4 år / 8000 mil garantin går ut. Vad ska man be de göra / leta efter? Och antar de inte gör arbetet helt gratis trots garantin?

De gör ingen service gratis. De letar inte efter fel gratis heller. Däremot fixar de kända fel gratis om du har garanti.
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av jos32 »

TobbeTesla skrev:
jos32 skrev:
Hej

Jag har en S75 pärlemovit 2017 som jag funderar på att sälja till höst/vinter.. (inte den jag nämnde i tråden tidigare)

Den har dock gått 8000 mil men den har total självkörning och fri laddning..

Det som suger är att den har hw2.0 och jag jagar Tesla med en blåslampa för att få uppgradera den till HW3.0 :D

Premiumstolar, premiumpaket..
Om det var riktat till mig så kan det säkerligen vara intressant.
HW2.0 respektive 3.0 är en sån grej som inte säger mig någonting Bild så du får gärna utveckla
Hej, HW 3 är den senaste autopilothårdvaran.. Det ger inte så mycket fördel just nu då programvaran inte är klar.. Skall nog köpa en model x till höst/vinter så jag kan lägga ut den för försäljning här innan den går till kvarndammen..
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av TobbeTesla »

jos32 skrev:
TobbeTesla skrev:
jos32 skrev:
Hej

Jag har en S75 pärlemovit 2017 som jag funderar på att sälja till höst/vinter.. (inte den jag nämnde i tråden tidigare)

Den har dock gått 8000 mil men den har total självkörning och fri laddning..

Det som suger är att den har hw2.0 och jag jagar Tesla med en blåslampa för att få uppgradera den till HW3.0 :D

Premiumstolar, premiumpaket..
Om det var riktat till mig så kan det säkerligen vara intressant.
HW2.0 respektive 3.0 är en sån grej som inte säger mig någonting Bild så du får gärna utveckla
Hej, HW 3 är den senaste autopilothårdvaran.. Det ger inte så mycket fördel just nu då programvaran inte är klar.. Skall nog köpa en model x till höst/vinter så jag kan lägga ut den för försäljning här innan den går till kvarndammen..
Ok. Jag behöver hitta en senast under augusti eller början av september så då kanske inte din är aktuell? Vad siktar du på för pris?

Skickat från min HD1903 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av Elexotico »

Verdi skrev:
Elexotico skrev:
Verdi skrev:
FundersamTeslaSpek skrev:
Så var man ägare till en Model S :)

Frågan är nu hur realistisk min plan var att få den servad på SC innan 4år/8000mil garantin går ut (November 2020). Jag får ringa Tesla såklart, men jag undrar om man bara kan begära en service för man "vill", om någon har erfarenhet kring detta.

Som det skrevs tidigare i tråden är jag beredd att få byta MCU så småningom, den visar i dagsläget inga tecken på eMMC failure vad jag kan utröna (såklart begränsad kunskap om hur man kollar det i detalj men jag stegade igenom hela systemet och körde alla funktioner jag kunde hitta och märke inte av att det buggade eller tog relativt lång tid att göra något speciellt). Inga bubblor på skärmen eller tecken på något läckage, ej heller gulnade kanter. Är detta något man kan förutse alls eller är den bara död en morgon när man skall rulla iväg?

Det som hade varit trevligt att få hanterat under garantin är däremot luftfjädringen, tacklucka och / eller eventuellt andra problem med drive unit som verkar bytas "ofta" / vara problematiska. Drive unit kanske går under 8 års garantin på batteri och drivlina som jag tolkar det.

Bortsett från dessa funderingen så var hemfärden på dryga 20 mil det roligaste jag haft i en bil (avseende körning), det blir nog till att hitta många ursäkter för en biltripp i den nära framtiden känner jag! :D
Grattis!

Du kan boka service när du vill. Faktiskt är det så man gör för bilen kommer inte säga till att den vill ha service. Och inte Tesla heller. :)

MCU-haveriet handlar om nåt minne som skrivs sönder. Jag vet inte säkert men tror det kan komma helt plötsligt även om en del har sagt att skärmen varit seg och startat om av sig själv en tid innan. Gulnade kanter kom på senare variant av skärmen och har mest drabbat nyare bilar. Det är ett lim som blir missfärgat med tiden tydligen.
Säg om man bokar en service innan 4 år / 8000 mil garantin går ut. Vad ska man be de göra / leta efter? Och antar de inte gör arbetet helt gratis trots garantin?

De gör ingen service gratis. De letar inte efter fel gratis heller. Däremot fixar de kända fel gratis om du har garanti.
Nä det jag tänkte. Om man inte har några fel (peppar peppar) kan man ju inte boka service.
Verdi

Re: Köpråd begagnad Model S

Inlägg av Verdi »

Elexotico skrev:
Verdi skrev:
Elexotico skrev:
Verdi skrev:
FundersamTeslaSpek skrev:
Så var man ägare till en Model S :)

Frågan är nu hur realistisk min plan var att få den servad på SC innan 4år/8000mil garantin går ut (November 2020). Jag får ringa Tesla såklart, men jag undrar om man bara kan begära en service för man "vill", om någon har erfarenhet kring detta.

Som det skrevs tidigare i tråden är jag beredd att få byta MCU så småningom, den visar i dagsläget inga tecken på eMMC failure vad jag kan utröna (såklart begränsad kunskap om hur man kollar det i detalj men jag stegade igenom hela systemet och körde alla funktioner jag kunde hitta och märke inte av att det buggade eller tog relativt lång tid att göra något speciellt). Inga bubblor på skärmen eller tecken på något läckage, ej heller gulnade kanter. Är detta något man kan förutse alls eller är den bara död en morgon när man skall rulla iväg?

Det som hade varit trevligt att få hanterat under garantin är däremot luftfjädringen, tacklucka och / eller eventuellt andra problem med drive unit som verkar bytas "ofta" / vara problematiska. Drive unit kanske går under 8 års garantin på batteri och drivlina som jag tolkar det.

Bortsett från dessa funderingen så var hemfärden på dryga 20 mil det roligaste jag haft i en bil (avseende körning), det blir nog till att hitta många ursäkter för en biltripp i den nära framtiden känner jag! :D
Grattis!

Du kan boka service när du vill. Faktiskt är det så man gör för bilen kommer inte säga till att den vill ha service. Och inte Tesla heller. :)

MCU-haveriet handlar om nåt minne som skrivs sönder. Jag vet inte säkert men tror det kan komma helt plötsligt även om en del har sagt att skärmen varit seg och startat om av sig själv en tid innan. Gulnade kanter kom på senare variant av skärmen och har mest drabbat nyare bilar. Det är ett lim som blir missfärgat med tiden tydligen.
Säg om man bokar en service innan 4 år / 8000 mil garantin går ut. Vad ska man be de göra / leta efter? Och antar de inte gör arbetet helt gratis trots garantin?

De gör ingen service gratis. De letar inte efter fel gratis heller. Däremot fixar de kända fel gratis om du har garanti.
Nä det jag tänkte. Om man inte har några fel (peppar peppar) kan man ju inte boka service.

Service kan du ju boka. Det är inga reparationer på en sån.
Skriv svar