Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Köpråd begagnad Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Köpråd begagnad Model S

Inläggav Teslaägare jos32 » 24 jun 2020 06:45

Hej

Jag har en S75 pärlemovit 2017 som jag funderar på att sälja till höst/vinter.. (inte den jag nämnde i tråden tidigare)

Den har dock gått 8000 mil men den har total självkörning och fri laddning..

Det som suger är att den har hw2.0 och jag jagar Tesla med en blåslampa för att få uppgradera den till HW3.0 :D

Premiumstolar, premiumpaket..
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 12 apr 2016 12:32

Re: Köpråd begagnad Model S

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 24 jun 2020 21:42

Trunken är lite större på de bilar som inte hade den ”stora” ljudanläggningen. I premiumljudbilarna tar bashögtalare upp en del utrymme till höger. Numera har dock alla bilarna ”premium”.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Köpråd begagnad Model S

Inläggav Teslaägare TobbeTesla » 24 jun 2020 23:20

jos32 skrev:Hej

Jag har en S75 pärlemovit 2017 som jag funderar på att sälja till höst/vinter.. (inte den jag nämnde i tråden tidigare)

Den har dock gått 8000 mil men den har total självkörning och fri laddning..

Det som suger är att den har hw2.0 och jag jagar Tesla med en blåslampa för att få uppgradera den till HW3.0 :D

Premiumstolar, premiumpaket..
Om det var riktat till mig så kan det säkerligen vara intressant.
HW2.0 respektive 3.0 är en sån grej som inte säger mig någonting så du får gärna utveckla
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Köpråd begagnad Model S

Inläggav FundersamTeslaSpek » 25 jun 2020 06:51

Så var man ägare till en Model S :)

Frågan är nu hur realistisk min plan var att få den servad på SC innan 4år/8000mil garantin går ut (November 2020). Jag får ringa Tesla såklart, men jag undrar om man bara kan begära en service för man "vill", om någon har erfarenhet kring detta.

Som det skrevs tidigare i tråden är jag beredd att få byta MCU så småningom, den visar i dagsläget inga tecken på eMMC failure vad jag kan utröna (såklart begränsad kunskap om hur man kollar det i detalj men jag stegade igenom hela systemet och körde alla funktioner jag kunde hitta och märke inte av att det buggade eller tog relativt lång tid att göra något speciellt). Inga bubblor på skärmen eller tecken på något läckage, ej heller gulnade kanter. Är detta något man kan förutse alls eller är den bara död en morgon när man skall rulla iväg?

Det som hade varit trevligt att få hanterat under garantin är däremot luftfjädringen, tacklucka och / eller eventuellt andra problem med drive unit som verkar bytas "ofta" / vara problematiska. Drive unit kanske går under 8 års garantin på batteri och drivlina som jag tolkar det.

Bortsett från dessa funderingen så var hemfärden på dryga 20 mil det roligaste jag haft i en bil (avseende körning), det blir nog till att hitta många ursäkter för en biltripp i den nära framtiden känner jag! :D
FundersamTeslaSpek
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 jun 2020 06:11

Re: Köpråd begagnad Model S

Inläggav Teslaägare Verdi » 25 jun 2020 07:26

FundersamTeslaSpek skrev:Så var man ägare till en Model S :)

Frågan är nu hur realistisk min plan var att få den servad på SC innan 4år/8000mil garantin går ut (November 2020). Jag får ringa Tesla såklart, men jag undrar om man bara kan begära en service för man "vill", om någon har erfarenhet kring detta.

Som det skrevs tidigare i tråden är jag beredd att få byta MCU så småningom, den visar i dagsläget inga tecken på eMMC failure vad jag kan utröna (såklart begränsad kunskap om hur man kollar det i detalj men jag stegade igenom hela systemet och körde alla funktioner jag kunde hitta och märke inte av att det buggade eller tog relativt lång tid att göra något speciellt). Inga bubblor på skärmen eller tecken på något läckage, ej heller gulnade kanter. Är detta något man kan förutse alls eller är den bara död en morgon när man skall rulla iväg?

Det som hade varit trevligt att få hanterat under garantin är däremot luftfjädringen, tacklucka och / eller eventuellt andra problem med drive unit som verkar bytas "ofta" / vara problematiska. Drive unit kanske går under 8 års garantin på batteri och drivlina som jag tolkar det.

Bortsett från dessa funderingen så var hemfärden på dryga 20 mil det roligaste jag haft i en bil (avseende körning), det blir nog till att hitta många ursäkter för en biltripp i den nära framtiden känner jag! :D


Grattis!

Du kan boka service när du vill. Faktiskt är det så man gör för bilen kommer inte säga till att den vill ha service. Och inte Tesla heller. :)

MCU-haveriet handlar om nåt minne som skrivs sönder. Jag vet inte säkert men tror det kan komma helt plötsligt även om en del har sagt att skärmen varit seg och startat om av sig själv en tid innan. Gulnade kanter kom på senare variant av skärmen och har mest drabbat nyare bilar. Det är ett lim som blir missfärgat med tiden tydligen.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 8543
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Köpråd begagnad Model S

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 25 jun 2020 07:43

Problem med DU är ovanliga efter 2015. D modellerna fördelar dessutom de elektriska pållarna på två drivlinor, vilket bara det gör belastningen på den bakre DU mycket mindre. Vill minnas att bilar med VIN < 40000 var hårt drabbade, men att problemet närmast är borta nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Köpråd begagnad Model S

Inläggav Teslaägare Bernando » 25 jun 2020 07:46

Gustafsson skrev:Problem med DU är ovanliga efter 2015. D modellerna fördelar dessutom de elektriska pållarna på två drivlinor, vilket bara det gör belastningen på den bakre DU mycket mindre. Vill minnas att bilar med VIN < 40000 var hårt drabbade, men att problemet närmast är borta nu.


Dvs det påverkar bara de med fyrhjulsdrift alltså?
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Stockholm

Re: Köpråd begagnad Model S

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 25 jun 2020 07:50

Bernando skrev:
Gustafsson skrev:Problem med DU är ovanliga efter 2015. D modellerna fördelar dessutom de elektriska pållarna på två drivlinor, vilket bara det gör belastningen på den bakre DU mycket mindre. Vill minnas att bilar med VIN < 40000 var hårt drabbade, men att problemet närmast är borta nu.


Dvs det påverkar bara de med fyrhjulsdrift alltså?

Nä tvärtom
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Köpråd begagnad Model S

Inläggav Teslaägare Bernando » 25 jun 2020 07:58

Gustafsson skrev:
Bernando skrev:
Gustafsson skrev:Problem med DU är ovanliga efter 2015. D modellerna fördelar dessutom de elektriska pållarna på två drivlinor, vilket bara det gör belastningen på den bakre DU mycket mindre. Vill minnas att bilar med VIN < 40000 var hårt drabbade, men att problemet närmast är borta nu.


Dvs det påverkar bara de med fyrhjulsdrift alltså?

Nä tvärtom


Ah, läste lite tokigt :D
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Stockholm

Re: Köpråd begagnad Model S

Inläggav Teslaägare Elexotico » 25 jun 2020 09:53

Verdi skrev:
FundersamTeslaSpek skrev:Så var man ägare till en Model S :)

Frågan är nu hur realistisk min plan var att få den servad på SC innan 4år/8000mil garantin går ut (November 2020). Jag får ringa Tesla såklart, men jag undrar om man bara kan begära en service för man "vill", om någon har erfarenhet kring detta.

Som det skrevs tidigare i tråden är jag beredd att få byta MCU så småningom, den visar i dagsläget inga tecken på eMMC failure vad jag kan utröna (såklart begränsad kunskap om hur man kollar det i detalj men jag stegade igenom hela systemet och körde alla funktioner jag kunde hitta och märke inte av att det buggade eller tog relativt lång tid att göra något speciellt). Inga bubblor på skärmen eller tecken på något läckage, ej heller gulnade kanter. Är detta något man kan förutse alls eller är den bara död en morgon när man skall rulla iväg?

Det som hade varit trevligt att få hanterat under garantin är däremot luftfjädringen, tacklucka och / eller eventuellt andra problem med drive unit som verkar bytas "ofta" / vara problematiska. Drive unit kanske går under 8 års garantin på batteri och drivlina som jag tolkar det.

Bortsett från dessa funderingen så var hemfärden på dryga 20 mil det roligaste jag haft i en bil (avseende körning), det blir nog till att hitta många ursäkter för en biltripp i den nära framtiden känner jag! :D


Grattis!

Du kan boka service när du vill. Faktiskt är det så man gör för bilen kommer inte säga till att den vill ha service. Och inte Tesla heller. :)

MCU-haveriet handlar om nåt minne som skrivs sönder. Jag vet inte säkert men tror det kan komma helt plötsligt även om en del har sagt att skärmen varit seg och startat om av sig själv en tid innan. Gulnade kanter kom på senare variant av skärmen och har mest drabbat nyare bilar. Det är ett lim som blir missfärgat med tiden tydligen.


Säg om man bokar en service innan 4 år / 8000 mil garantin går ut. Vad ska man be de göra / leta efter? Och antar de inte gör arbetet helt gratis trots garantin?
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 01 apr 2020 14:43

FöregåendeNästa

Återgå till Model S

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.