TobbeTesla skrev:Jösses det är verkligen en djungel att köpa sin första begagnade Tesla Model S
Och då har jag inte börjat kolla på dem i verkligheten än för att hitta ett fint exemplar utan bara börjat orientera mig i årsmodeller, utrustning osv...
Tyvärr är det ganska rörigt att veta vad som ingår.
Exempelvis finns:
S60 med
60 kWh batteri
60kWh (som man kan låsa upp till 75 kWh batteri)
S75 med
75kWh batteri
85 kWh batteri
Gratis laddning, följer det med till ny ägare?
Hur länge har man Premium Connect?
Har den Autopilot AP1, AP2, AP2,5, AP3?
MCU1 eller MCU2?
Är autopiloten aktiverad?
Finns FSD, eller är den beställd och betald?
Är det en "Raven" med nya motorn, nya fjädringen?
Kan den ladda på CCS med adapter?
Följer UMC 1 eller 3fas med?
Har tidigare ägare köpt ett servicepaket, finns det service kvar att göra?
Kolla däcken noga. Snednötta däck=fel på hjulinställning.
Gör fullgas accs.
Hör om det skramlar från drivaxlar.
Kolla att alla handtag fungerar, mycket vanligt fel.
Kolla om MCU skärmen har gula kanter, vanligt fel.
Är MCUn bytt?
Ett minne i MCU1 kan ge upp.
Kolla bromsar, går p-bromsen i och ur som den ska?
Fråga när 12V batteriet var bytt, original är inte så bra.
Kolla hur du kopplar in 12v utifrån.
Har den 3G eller 4G?
Har den luftfjädring och vinterpaket?
Åk och snabbladda, kolla hur snabbt det går.
Är du nöjd med laddhastigheten?
Allmänt känns S som en evighetsmaskin.
Aluminium kaross och batteri+elmotor och drivlina med 8års garanti utan milbegränsning.
Uppgraderingsbar MCU och AP.
Finns dom som kört en S 106.000 mil!