Jaha då är min skärm svart också.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Fredrik j »

tomla skrev:
Fredrik j skrev:
macksie skrev:
Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.

Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.

Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
Nej, garanti är ju garanti. Det är ju därför det ju blir försäkringsbolagen som behöver driva frågan. Det är ju dom som drabbas. Och naturligtvis indirekt deras kunder. Det enda vapnet dom har skulle ju kunna vara att utesluta vissa komponenter från maskinskadeförsäkringen. Som man hotade göra för Saab efter vad jag förstår.
Tror inte att försäkringsbolagen tar tag i detta.
Min försäkring täcker inte det genom den har gått över 12000 mil. Tror att det är fler försäkringsbolag som har samma vilkor.
Vissa bolag har 15000 har jag sett. Eller 8år. TH t.ex. för företagsägda bilar.
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av AndersBosson »

Hade tid på måndag där de skulle försöka skrämma liv i min MCU under väntetiden på en ny. Tiden blev ombokad till den 23dje med hänvisning till delar.... hoppas den blir bytt då
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av frippe »

Henkens skrev:
frippe skrev:
Henkens skrev:
Får ni en ny skärm eller är den renoverad och ni får en begagnad med ev gul kant?
Vet inte riktigt.

Men osäker på att de nytillverkar mcu1 utan det är nog renoverad variant.

Men ska definitivt ta reda på det.
Förut sade det att de inte satte dit renoverade delar över huvud taget..
Kan vara intressant att veta hur de gör nu..
För då är 20000 rätt dyrt kan Jag tycka om den är renoverad med nytt EMMC bara
15tkr har vi fått som pris, inklusive arbete, provkörning samt firmware update.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Elexotico »

Fredrik j skrev:
tomla skrev:
Fredrik j skrev:
macksie skrev:
Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.

Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.

Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
Nej, garanti är ju garanti. Det är ju därför det ju blir försäkringsbolagen som behöver driva frågan. Det är ju dom som drabbas. Och naturligtvis indirekt deras kunder. Det enda vapnet dom har skulle ju kunna vara att utesluta vissa komponenter från maskinskadeförsäkringen. Som man hotade göra för Saab efter vad jag förstår.
Tror inte att försäkringsbolagen tar tag i detta.
Min försäkring täcker inte det genom den har gått över 12000 mil. Tror att det är fler försäkringsbolag som har samma vilkor.
Vissa bolag har 15000 har jag sett. Eller 8år. TH t.ex. för företagsägda bilar.
Min -18 har 15.000 på TH vet jag iaf.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Seregon »

frippe skrev:
15tkr har vi fått som pris, inklusive arbete, provkörning samt firmware update.
När min MCU havererade i våras var min offert från Tesla på 30k, ink moms. Jag valde Holland istället.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Bernando »

Konstigt att det skiljer sig så i pris. 15k eller 30k är ju viss skillnad.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 07 okt 2014 18:59
Ort: Skurup

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av krabbe »

Kolla Teslamc.dk på Facebook, dansk företag som byttor ut den chip som gör att skärmen stänger ner, om Tesla byter ny skärm, då stänger den igen ner äter ca 4 år. Den chip Teslamcu.dk brukar är snabbare och mycket större minne än original.

Många på danska forum har använd dom.

Priser från kr. 3000 dkr. Kan byttas så snabbt som 8 timmar.
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av frippe »

Bernando skrev:
Konstigt att det skiljer sig så i pris. 15k eller 30k är ju viss skillnad.
Aningens ja.

Kan skillnaden vara att de innan satte in nya mcu1 och numera sätter in renoverade eller rekonditionerade mcu1?

Med tanke på de påbörjade bytena till mcu2 i USA kanske de fått in ett antal mcu1 som de kan rekonditionera och ersätta de som hinner skrivas sönder.

Fast, tidigare i tråden har de sagts att tesla inte sätter in renoverade delar så kanske inte stämmer.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Bernando »

frippe skrev:
Bernando skrev:
Konstigt att det skiljer sig så i pris. 15k eller 30k är ju viss skillnad.
Aningens ja.

Kan skillnaden vara att de innan satte in nya mcu1 och numera sätter in renoverade eller rekonditionerade mcu1?

Med tanke på de påbörjade bytena till mcu2 i USA kanske de fått in ett antal mcu1 som de kan rekonditionera och ersätta de som hinner skrivas sönder.

Fast, tidigare i tråden har de sagts att tesla inte sätter in renoverade delar så kanske inte stämmer.
Det hade iochförsig varit ganska logiskt att återanvända uppgraderade mcu1 istället för att tillverka nya.

Om de tar en gammal mcu1 från en bil där man uppgraderat till mcu2, och där den gamla mcu1 alltså varit fullt fungerande och utan symptom, får man ju hoppas att de åtminstone byter ut emmc till en nytillverkad i preventivt syfte. Även om de lämnar garanti på bytesdelen är det ju ett himla krångel att få den utbytt igen.

Min karta rör sig fint utan att hacka eller frysa, så jag hoppas på att det var tillfälliga symptom för min del :D
MS P85 2014
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av frippe »

Bernando skrev:
frippe skrev:
Bernando skrev:
Konstigt att det skiljer sig så i pris. 15k eller 30k är ju viss skillnad.
Aningens ja.

Kan skillnaden vara att de innan satte in nya mcu1 och numera sätter in renoverade eller rekonditionerade mcu1?

Med tanke på de påbörjade bytena till mcu2 i USA kanske de fått in ett antal mcu1 som de kan rekonditionera och ersätta de som hinner skrivas sönder.

Fast, tidigare i tråden har de sagts att tesla inte sätter in renoverade delar så kanske inte stämmer.
Det hade iochförsig varit ganska logiskt att återanvända uppgraderade mcu1 istället för att tillverka nya.

Om de tar en gammal mcu1 från en bil där man uppgraderat till mcu2, och där den gamla mcu1 alltså varit fullt fungerande och utan symptom, får man ju hoppas att de åtminstone byter ut emmc till en nytillverkad i preventivt syfte. Även om de lämnar garanti på bytesdelen är det ju ett himla krångel att få den utbytt igen.

Min karta rör sig fint utan att hacka eller frysa, så jag hoppas på att det var tillfälliga symptom för min del :D
Ja, det får jag hoppas att de gjort, bytt emmc alltså, plus att de sett till att skärmarna i övrigt är ok.
I förkortningen på min specifikation på den ”nya” delen står bl.a. LTE så där ser det ut att vara en uppgradering,
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av bylund »

Jag bytte i mars, till det högre priset (även om Allianz garantiförsäkring fick ta kostnaden), och då var det en sprillans MCU1 som sattes in enligt fakturan. Där står att alla delar är nya om det inte särskilt anges annat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Bakaxel
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 dec 2019 21:31

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Bakaxel »

Ja vi är tydligen några stycken.
Min slocknade idag, endast provat "reset" med knapp/hjulen i ratten men inget händer på stora skärmen.
Bilen går att köra men ingen bältesvarnare, ingen därcktrycksinfo osv.
13800mil 2016.
Tydligen tar försäkringen en del av kostnade, om jag läst rätt. 15000mil men bara 50% tydligen.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av +46 »

Så fort det handlar om säkerhetsfunktioner så måste fel åtgärdasl. I alla fall i Sverige. En Tesla blir i princip obrukbar med en svart skärm eftersom i- och urkoppling av passagerarairbagen, m.fl säkerhetsfunktioner styrs via mittskärmen.
Råkade själv ut för att säkerhetsbältet i min tidigare SAAB inte fungerade korrekt. Det var ett känt fel som åtgärdades kostnadsfritt på garantin. Men efter SAAB gick i kk och garantin gått ut så ville återförsäljaren ta betalt för att åtgärda felet. Jag kontaktade då en motorjournalist och två dagar senare meddelade han att återförsäljaren åtgärdar felet kostnadsfritt.
Jag har svårt att tro att Tesla kan komma undan om någon anmäler företaget till ARN.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Bernando »

+46 skrev:
Så fort det handlar om säkerhetsfunktioner så måste fel åtgärdasl. I alla fall i Sverige. En Tesla blir i princip obrukbar med en svart skärm eftersom i- och urkoppling av passagerarairbagen, m.fl säkerhetsfunktioner styrs via mittskärmen.
Råkade själv ut för att säkerhetsbältet i min tidigare SAAB inte fungerade korrekt. Det var ett känt fel som åtgärdades kostnadsfritt på garantin. Men efter SAAB gick i kk och garantin gått ut så ville återförsäljaren ta betalt för att åtgärda felet. Jag kontaktade då en motorjournalist och två dagar senare meddelade han att återförsäljaren åtgärdar felet kostnadsfritt.
Jag har svårt att tro att Tesla kan komma undan om någon anmäler företaget till ARN.
Tyvärr så är ju ARN inte tvingande hursomhelst, utan företagen rekommenderas endast följa ARN.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Anderzzon »

Bernando skrev:
Tyvärr så är ju ARN inte tvingande hursomhelst, utan företagen rekommenderas endast följa ARN.
Hur funkar det med ARN när man har leasing? De flesta här har ju företagsleasing och då borde det väl inte gå att vända sig till ARN?
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Bernando »

Anderzzon skrev:
Bernando skrev:
Tyvärr så är ju ARN inte tvingande hursomhelst, utan företagen rekommenderas endast följa ARN.
Hur funkar det med ARN när man har leasing? De flesta här har ju företagsleasing och då borde det väl inte gå att vända sig till ARN?
ARN är väl bara för privatpersoner, så för företag blir det tingsrätt eller skiljenämnd (beroende också på vad avtalet säger).
MS P85 2014
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av frippe »

Då kan jag avrapportera att min mcu är utbytt.
Felet uppstod torsdag 25 juni, bokade service tid i appen och fick måndag 13 juli. Lämnade bilen fredag 26 juni på SC eftersom att den ändå inte kunde köras normalt. Detta efter att ha pratat med dem före jag körde ned den. Då kunde de inte ge någon tid för när den kunde vara lagad men de konstaterade att mcun skulle bytas. Men inga mcu1 fanns i Sverige eller i Holland.

Hade kontakt måndag 6 juli, då kunde de fortfarande inte ge någon tid för när det skulle vara lagat. Fick sms av dem fredag fm 10 juli att de fått delarna som saknades.
Måndag idag, 13 juli, fick vi på fm sms om att bilen var klar så vi hämtade bilen idag. Passade på att provköra en m3 performance när jag ändå var på plats och tid fanns över.

De hade bytt hela mcu till en rekonditionerad del, bilden på skärmen var märkbart skarpare och den har LTE istället för 3G som vår gamla. Alla inställningar och historik var raderad.

Totalpris för kalaset blev 15 099,51kr. Försäkringen står för allt över självrisk på 5tkr. Att de använder rekonditionerade gör att de fått ned priset rejält enligt de på SC.

Summerat så får kanske två veckors tid på verkstad vara ok i semestertider, även om det inte är optimalt. Det sura var att de inte kunde ge någon tid när vi lämnade in den. Hade vi fått 13e direkt hade det känts trist men inte surt.

Lite komiskt att bilen faktiskt blev klar på just den dagen vi fick tid via appen.

När garantin gått ut på den utbytta mcun blir det nog byte till större minne.

Hoppas ni andra i tråden som också väntar snart får era utbytta.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Kriper »

Tack, frippe, för uppdatering. Min fråga är hur många av de "gamla" bilarna är det som råkar ut för svart skärm? Min uppskattning är att denna tråd samlat mellan 20-30 bilar som drabbats. Kommer alla att se fram emot att byta mcu eller kan några hålla över tid? Osäker är framtiden, minst sagt.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Bernando »

frippe skrev:
Då kan jag avrapportera att min mcu är utbytt.
Felet uppstod torsdag 25 juni, bokade service tid i appen och fick måndag 13 juli. Lämnade bilen fredag 26 juni på SC eftersom att den ändå inte kunde köras normalt. Detta efter att ha pratat med dem före jag körde ned den. Då kunde de inte ge någon tid för när den kunde vara lagad men de konstaterade att mcun skulle bytas. Men inga mcu1 fanns i Sverige eller i Holland.

Hade kontakt måndag 6 juli, då kunde de fortfarande inte ge någon tid för när det skulle vara lagat. Fick sms av dem fredag fm 10 juli att de fått delarna som saknades.
Måndag idag, 13 juli, fick vi på fm sms om att bilen var klar så vi hämtade bilen idag. Passade på att provköra en m3 performance när jag ändå var på plats och tid fanns över.

De hade bytt hela mcu till en rekonditionerad del, bilden på skärmen var märkbart skarpare och den har LTE istället för 3G som vår gamla. Alla inställningar och historik var raderad.

Totalpris för kalaset blev 15 099,51kr. Försäkringen står för allt över självrisk på 5tkr. Att de använder rekonditionerade gör att de fått ned priset rejält enligt de på SC.

Summerat så får kanske två veckors tid på verkstad vara ok i semestertider, även om det inte är optimalt. Det sura var att de inte kunde ge någon tid när vi lämnade in den. Hade vi fått 13e direkt hade det känts trist men inte surt.

Lite komiskt att bilen faktiskt blev klar på just den dagen vi fick tid via appen.

När garantin gått ut på den utbytta mcun blir det nog byte till större minne.

Hoppas ni andra i tråden som också väntar snart får era utbytta.
Sa de om byte av emmc ingått i rekonditioneringen? Och fick du garanti på den nya MCU:n?
MS P85 2014
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av mans71 »

Jag hittade en kille på fejjan som på fritiden byter minneskort, inkl.in/ur-montering. Tar båda mina bilar i veckan dit för byte innan det är för sent. Det ska bli skönt att slippa oroa sig för detta.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Kriper »

mans71 skrev:
Jag hittade en kille på fejjan som på fritiden byter minneskort, inkl.in/ur-montering. Tar båda mina bilar i veckan dit för byte innan det är för sent. Det ska bli skönt att slippa oroa sig för detta.
Berätta mer! Pris, tid, uppgradering? Och kontaktuppgifter. ;)
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av mans71 »

Kriper skrev:
mans71 skrev:
Jag hittade en kille på fejjan som på fritiden byter minneskort, inkl.in/ur-montering. Tar båda mina bilar i veckan dit för byte innan det är för sent. Det ska bli skönt att slippa oroa sig för detta.
Berätta mer! Pris, tid, uppgradering? Och kontaktuppgifter. ;)
Svarade på ditt PM också, men svarar här också ifall fler är intresserade. Killen hittade jag i gruppen Tesla West Sweden och han har tydligen fixat ett antal bilar. Vill inte skriva ut hans namn här, men det är lätt hittat i gruppen. Priser och detaljer får ni ta med honom ;) Vi kombinerar med ett Spa-besök så blir det lite kul också :)

Fick förklarat för mig att Teslas original-chip var state of art 2012 men dom har bytt till nya kort under åren. 2017 kom det nya typer av wear leveling som även skyddar statisk data så ett nytt 8gb kort idag skulle nog hålla i minst 10 år. Det lediga utrymmet på ett 8gb kort blir ca 2 gb som kan användas för att jämna ut slitaget. Han byter till ett Swissbit 16 gb pSLC vilket ger 10 gb i reserv. Han kan även sätta i ännu större för mer marginal vilket jag har valt att göra.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Curik »

mans71 skrev:
Fick förklarat för mig att Teslas original-chip var state of art 2012 men dom har bytt till nya kort under åren. 2017 kom det nya typer av wear leveling som även skyddar statisk data så ett nytt 8gb kort idag skulle nog hålla i minst 10 år. Det lediga utrymmet på ett 8gb kort blir ca 2 gb som kan användas för att jämna ut slitaget. Han byter till ett Swissbit 16 gb pSLC vilket ger 10 gb i reserv. Han kan även sätta i ännu större för mer marginal vilket jag har valt att göra.
Vill bara förtydliga detta med state-of-the-art. Korten dom använde var säkert det senaste inom NAND 2012, men dom var för klent tilltagna i storlek och hade därför ingen möjlighet att göra någon wear leveling eftersom det inte fanns något utrymme att spela med. Algoritmen var satt ur spel.

Bara så att alla är med på det. Det hade gått att lösa på flera sätt (större minne, multipla minnen med olika data på så att bilen i bästa fall iaf går att köra när minnet börjar bli gammalt, eller bara göra det enklare att byta) men man verkar ha underskattat den biten.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av frippe »

Garantin på en utbytt mcu är 2år eller 40000km vad som nu kommer först.

Vad de gör med de när de rekonditionerar dem kunde ingen svara på. Vad de gör med emmc ingen aning.
Min spontana känsla är att bilden är skarpare gentemot min gamla, det flyter lite smidigare (Kanske för tomt emmc) samt den har LTE istället för 3G.

Min egna gissning är att emmc nog kommer drabba de flesta äldre teslor, när i tiden däremot väldigt olika. Hade jag hunnit hade jag nog gjort minnesbyte istället. Visst, beror så klart på vad det kostar i förhållande till bytet på tesla. En LTE uppgradering går väl på runt 4-5tkr också och med tanke på att vissa länder börjar smått planera för nedstängning av 3G nätet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av tomla »

Mitt val blev:
Byter till ett större och modernare minne med med en livslängd på 5-10 ggr bättre en dagens.
För en kostnad av 350€ plus frakt.
Byter troligen till MCU2 när den är tillgänglig men jag har inte bråttom längre.
Skriv svar