Skönt att höra Fredrik. Hoppas det löser sig då, själv fortsätter jag vänta på mitt bälte.frippe skrev:Plötsligt händer det. Nu har SC fått in delar som saknats. Trevlig överraskning.
Jaha då är min skärm svart också.
Moderator: Redaktion
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Har de fått in MCU1:or alltså?frippe skrev:Plötsligt händer det. Nu har SC fått in delar som saknats. Trevlig överraskning.
MS P85 2014
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Verkar så. Fick sms om att de fått in de delar de väntat på. Och som jag förstod från deras kostnadsförslag så skulle de byta hela mcu:n.Bernando skrev:Har de fått in MCU1:or alltså?frippe skrev:Plötsligt händer det. Nu har SC fått in delar som saknats. Trevlig överraskning.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.
Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.
Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.
Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.
Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
MYP
X90d
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Får ni en ny skärm eller är den renoverad och ni får en begagnad med ev gul kant?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Nej, garanti är ju garanti. Det är ju därför det ju blir försäkringsbolagen som behöver driva frågan. Det är ju dom som drabbas. Och naturligtvis indirekt deras kunder. Det enda vapnet dom har skulle ju kunna vara att utesluta vissa komponenter från maskinskadeförsäkringen. Som man hotade göra för Saab efter vad jag förstår.macksie skrev:Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.
Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.
Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Vet inte riktigt.Henkens skrev:Får ni en ny skärm eller är den renoverad och ni får en begagnad med ev gul kant?
Men osäker på att de nytillverkar mcu1 utan det är nog renoverad variant.
Men ska definitivt ta reda på det.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Förut sade det att de inte satte dit renoverade delar över huvud taget..frippe skrev:Vet inte riktigt.Henkens skrev:Får ni en ny skärm eller är den renoverad och ni får en begagnad med ev gul kant?
Men osäker på att de nytillverkar mcu1 utan det är nog renoverad variant.
Men ska definitivt ta reda på det.
Kan vara intressant att veta hur de gör nu..
För då är 20000 rätt dyrt kan Jag tycka om den är renoverad med nytt EMMC bara
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Tror inte att försäkringsbolagen tar tag i detta.Fredrik j skrev:Nej, garanti är ju garanti. Det är ju därför det ju blir försäkringsbolagen som behöver driva frågan. Det är ju dom som drabbas. Och naturligtvis indirekt deras kunder. Det enda vapnet dom har skulle ju kunna vara att utesluta vissa komponenter från maskinskadeförsäkringen. Som man hotade göra för Saab efter vad jag förstår.macksie skrev:Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.
Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.
Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
Min försäkring täcker inte det genom den har gått över 12000 mil. Tror att det är fler försäkringsbolag som har samma vilkor.
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Ja, du har säkert rätt.macksie skrev:Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.
Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.
Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Vissa bolag har 15000 har jag sett. Eller 8år. TH t.ex. för företagsägda bilar.tomla skrev:Tror inte att försäkringsbolagen tar tag i detta.Fredrik j skrev:Nej, garanti är ju garanti. Det är ju därför det ju blir försäkringsbolagen som behöver driva frågan. Det är ju dom som drabbas. Och naturligtvis indirekt deras kunder. Det enda vapnet dom har skulle ju kunna vara att utesluta vissa komponenter från maskinskadeförsäkringen. Som man hotade göra för Saab efter vad jag förstår.macksie skrev:Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.
Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.
Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
Min försäkring täcker inte det genom den har gått över 12000 mil. Tror att det är fler försäkringsbolag som har samma vilkor.
- AndersBosson
- Teslaägare
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
- Ort: Tjörn
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Hade tid på måndag där de skulle försöka skrämma liv i min MCU under väntetiden på en ny. Tiden blev ombokad till den 23dje med hänvisning till delar.... hoppas den blir bytt då
Re: Jaha då är min skärm svart också.
15tkr har vi fått som pris, inklusive arbete, provkörning samt firmware update.Henkens skrev:Förut sade det att de inte satte dit renoverade delar över huvud taget..frippe skrev:Vet inte riktigt.Henkens skrev:Får ni en ny skärm eller är den renoverad och ni får en begagnad med ev gul kant?
Men osäker på att de nytillverkar mcu1 utan det är nog renoverad variant.
Men ska definitivt ta reda på det.
Kan vara intressant att veta hur de gör nu..
För då är 20000 rätt dyrt kan Jag tycka om den är renoverad med nytt EMMC bara
Model Y LR.
Model S70D
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Min -18 har 15.000 på TH vet jag iaf.Fredrik j skrev:Vissa bolag har 15000 har jag sett. Eller 8år. TH t.ex. för företagsägda bilar.tomla skrev:Tror inte att försäkringsbolagen tar tag i detta.Fredrik j skrev:Nej, garanti är ju garanti. Det är ju därför det ju blir försäkringsbolagen som behöver driva frågan. Det är ju dom som drabbas. Och naturligtvis indirekt deras kunder. Det enda vapnet dom har skulle ju kunna vara att utesluta vissa komponenter från maskinskadeförsäkringen. Som man hotade göra för Saab efter vad jag förstår.macksie skrev:Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.
Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.
Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
Min försäkring täcker inte det genom den har gått över 12000 mil. Tror att det är fler försäkringsbolag som har samma vilkor.
Re: Jaha då är min skärm svart också.
När min MCU havererade i våras var min offert från Tesla på 30k, ink moms. Jag valde Holland istället.frippe skrev:15tkr har vi fått som pris, inklusive arbete, provkörning samt firmware update.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Konstigt att det skiljer sig så i pris. 15k eller 30k är ju viss skillnad.
MS P85 2014
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Kolla Teslamc.dk på Facebook, dansk företag som byttor ut den chip som gör att skärmen stänger ner, om Tesla byter ny skärm, då stänger den igen ner äter ca 4 år. Den chip Teslamcu.dk brukar är snabbare och mycket större minne än original.
Många på danska forum har använd dom.
Priser från kr. 3000 dkr. Kan byttas så snabbt som 8 timmar.
Många på danska forum har använd dom.
Priser från kr. 3000 dkr. Kan byttas så snabbt som 8 timmar.
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Aningens ja.Bernando skrev:Konstigt att det skiljer sig så i pris. 15k eller 30k är ju viss skillnad.
Kan skillnaden vara att de innan satte in nya mcu1 och numera sätter in renoverade eller rekonditionerade mcu1?
Med tanke på de påbörjade bytena till mcu2 i USA kanske de fått in ett antal mcu1 som de kan rekonditionera och ersätta de som hinner skrivas sönder.
Fast, tidigare i tråden har de sagts att tesla inte sätter in renoverade delar så kanske inte stämmer.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Det hade iochförsig varit ganska logiskt att återanvända uppgraderade mcu1 istället för att tillverka nya.frippe skrev:Aningens ja.Bernando skrev:Konstigt att det skiljer sig så i pris. 15k eller 30k är ju viss skillnad.
Kan skillnaden vara att de innan satte in nya mcu1 och numera sätter in renoverade eller rekonditionerade mcu1?
Med tanke på de påbörjade bytena till mcu2 i USA kanske de fått in ett antal mcu1 som de kan rekonditionera och ersätta de som hinner skrivas sönder.
Fast, tidigare i tråden har de sagts att tesla inte sätter in renoverade delar så kanske inte stämmer.
Om de tar en gammal mcu1 från en bil där man uppgraderat till mcu2, och där den gamla mcu1 alltså varit fullt fungerande och utan symptom, får man ju hoppas att de åtminstone byter ut emmc till en nytillverkad i preventivt syfte. Även om de lämnar garanti på bytesdelen är det ju ett himla krångel att få den utbytt igen.
Min karta rör sig fint utan att hacka eller frysa, så jag hoppas på att det var tillfälliga symptom för min del
MS P85 2014
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Ja, det får jag hoppas att de gjort, bytt emmc alltså, plus att de sett till att skärmarna i övrigt är ok.Bernando skrev:Det hade iochförsig varit ganska logiskt att återanvända uppgraderade mcu1 istället för att tillverka nya.frippe skrev:Aningens ja.Bernando skrev:Konstigt att det skiljer sig så i pris. 15k eller 30k är ju viss skillnad.
Kan skillnaden vara att de innan satte in nya mcu1 och numera sätter in renoverade eller rekonditionerade mcu1?
Med tanke på de påbörjade bytena till mcu2 i USA kanske de fått in ett antal mcu1 som de kan rekonditionera och ersätta de som hinner skrivas sönder.
Fast, tidigare i tråden har de sagts att tesla inte sätter in renoverade delar så kanske inte stämmer.
Om de tar en gammal mcu1 från en bil där man uppgraderat till mcu2, och där den gamla mcu1 alltså varit fullt fungerande och utan symptom, får man ju hoppas att de åtminstone byter ut emmc till en nytillverkad i preventivt syfte. Även om de lämnar garanti på bytesdelen är det ju ett himla krångel att få den utbytt igen.
Min karta rör sig fint utan att hacka eller frysa, så jag hoppas på att det var tillfälliga symptom för min del
I förkortningen på min specifikation på den ”nya” delen står bl.a. LTE så där ser det ut att vara en uppgradering,
Model Y LR.
Model S70D
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Jag bytte i mars, till det högre priset (även om Allianz garantiförsäkring fick ta kostnaden), och då var det en sprillans MCU1 som sattes in enligt fakturan. Där står att alla delar är nya om det inte särskilt anges annat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Ja vi är tydligen några stycken.
Min slocknade idag, endast provat "reset" med knapp/hjulen i ratten men inget händer på stora skärmen.
Bilen går att köra men ingen bältesvarnare, ingen därcktrycksinfo osv.
13800mil 2016.
Tydligen tar försäkringen en del av kostnade, om jag läst rätt. 15000mil men bara 50% tydligen.
Min slocknade idag, endast provat "reset" med knapp/hjulen i ratten men inget händer på stora skärmen.
Bilen går att köra men ingen bältesvarnare, ingen därcktrycksinfo osv.
13800mil 2016.
Tydligen tar försäkringen en del av kostnade, om jag läst rätt. 15000mil men bara 50% tydligen.
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Så fort det handlar om säkerhetsfunktioner så måste fel åtgärdasl. I alla fall i Sverige. En Tesla blir i princip obrukbar med en svart skärm eftersom i- och urkoppling av passagerarairbagen, m.fl säkerhetsfunktioner styrs via mittskärmen.
Råkade själv ut för att säkerhetsbältet i min tidigare SAAB inte fungerade korrekt. Det var ett känt fel som åtgärdades kostnadsfritt på garantin. Men efter SAAB gick i kk och garantin gått ut så ville återförsäljaren ta betalt för att åtgärda felet. Jag kontaktade då en motorjournalist och två dagar senare meddelade han att återförsäljaren åtgärdar felet kostnadsfritt.
Jag har svårt att tro att Tesla kan komma undan om någon anmäler företaget till ARN.
Råkade själv ut för att säkerhetsbältet i min tidigare SAAB inte fungerade korrekt. Det var ett känt fel som åtgärdades kostnadsfritt på garantin. Men efter SAAB gick i kk och garantin gått ut så ville återförsäljaren ta betalt för att åtgärda felet. Jag kontaktade då en motorjournalist och två dagar senare meddelade han att återförsäljaren åtgärdar felet kostnadsfritt.
Jag har svårt att tro att Tesla kan komma undan om någon anmäler företaget till ARN.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Tyvärr så är ju ARN inte tvingande hursomhelst, utan företagen rekommenderas endast följa ARN.+46 skrev:Så fort det handlar om säkerhetsfunktioner så måste fel åtgärdasl. I alla fall i Sverige. En Tesla blir i princip obrukbar med en svart skärm eftersom i- och urkoppling av passagerarairbagen, m.fl säkerhetsfunktioner styrs via mittskärmen.
Råkade själv ut för att säkerhetsbältet i min tidigare SAAB inte fungerade korrekt. Det var ett känt fel som åtgärdades kostnadsfritt på garantin. Men efter SAAB gick i kk och garantin gått ut så ville återförsäljaren ta betalt för att åtgärda felet. Jag kontaktade då en motorjournalist och två dagar senare meddelade han att återförsäljaren åtgärdar felet kostnadsfritt.
Jag har svårt att tro att Tesla kan komma undan om någon anmäler företaget till ARN.
MS P85 2014
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Hur funkar det med ARN när man har leasing? De flesta här har ju företagsleasing och då borde det väl inte gå att vända sig till ARN?Bernando skrev:Tyvärr så är ju ARN inte tvingande hursomhelst, utan företagen rekommenderas endast följa ARN.