Jaha då är min skärm svart också.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Curik »

frippe skrev:
Plötsligt händer det. Nu har SC fått in delar som saknats. Trevlig överraskning.
Skönt att höra Fredrik. Hoppas det löser sig då, själv fortsätter jag vänta på mitt bälte. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Bernando »

frippe skrev:
Plötsligt händer det. Nu har SC fått in delar som saknats. Trevlig överraskning.
Har de fått in MCU1:or alltså?
MS P85 2014
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av frippe »

Bernando skrev:
frippe skrev:
Plötsligt händer det. Nu har SC fått in delar som saknats. Trevlig överraskning.
Har de fått in MCU1:or alltså?
Verkar så. Fick sms om att de fått in de delar de väntat på. Och som jag förstod från deras kostnadsförslag så skulle de byta hela mcu:n.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av macksie »

Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.

Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.

Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Henkens »

Får ni en ny skärm eller är den renoverad och ni får en begagnad med ev gul kant?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Fredrik j »

macksie skrev:
Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.

Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.

Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
Nej, garanti är ju garanti. Det är ju därför det ju blir försäkringsbolagen som behöver driva frågan. Det är ju dom som drabbas. Och naturligtvis indirekt deras kunder. Det enda vapnet dom har skulle ju kunna vara att utesluta vissa komponenter från maskinskadeförsäkringen. Som man hotade göra för Saab efter vad jag förstår.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av frippe »

Henkens skrev:
Får ni en ny skärm eller är den renoverad och ni får en begagnad med ev gul kant?
Vet inte riktigt.

Men osäker på att de nytillverkar mcu1 utan det är nog renoverad variant.

Men ska definitivt ta reda på det.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Henkens »

frippe skrev:
Henkens skrev:
Får ni en ny skärm eller är den renoverad och ni får en begagnad med ev gul kant?
Vet inte riktigt.

Men osäker på att de nytillverkar mcu1 utan det är nog renoverad variant.

Men ska definitivt ta reda på det.
Förut sade det att de inte satte dit renoverade delar över huvud taget..
Kan vara intressant att veta hur de gör nu..
För då är 20000 rätt dyrt kan Jag tycka om den är renoverad med nytt EMMC bara
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av tomla »

Fredrik j skrev:
macksie skrev:
Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.

Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.

Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
Nej, garanti är ju garanti. Det är ju därför det ju blir försäkringsbolagen som behöver driva frågan. Det är ju dom som drabbas. Och naturligtvis indirekt deras kunder. Det enda vapnet dom har skulle ju kunna vara att utesluta vissa komponenter från maskinskadeförsäkringen. Som man hotade göra för Saab efter vad jag förstår.
Tror inte att försäkringsbolagen tar tag i detta.
Min försäkring täcker inte det genom den har gått över 12000 mil. Tror att det är fler försäkringsbolag som har samma vilkor.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Curik »

macksie skrev:
Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.

Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.

Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
Ja, du har säkert rätt. :|
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Fredrik j »

tomla skrev:
Fredrik j skrev:
macksie skrev:
Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.

Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.

Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
Nej, garanti är ju garanti. Det är ju därför det ju blir försäkringsbolagen som behöver driva frågan. Det är ju dom som drabbas. Och naturligtvis indirekt deras kunder. Det enda vapnet dom har skulle ju kunna vara att utesluta vissa komponenter från maskinskadeförsäkringen. Som man hotade göra för Saab efter vad jag förstår.
Tror inte att försäkringsbolagen tar tag i detta.
Min försäkring täcker inte det genom den har gått över 12000 mil. Tror att det är fler försäkringsbolag som har samma vilkor.
Vissa bolag har 15000 har jag sett. Eller 8år. TH t.ex. för företagsägda bilar.
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av AndersBosson »

Hade tid på måndag där de skulle försöka skrämma liv i min MCU under väntetiden på en ny. Tiden blev ombokad till den 23dje med hänvisning till delar.... hoppas den blir bytt då
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av frippe »

Henkens skrev:
frippe skrev:
Henkens skrev:
Får ni en ny skärm eller är den renoverad och ni får en begagnad med ev gul kant?
Vet inte riktigt.

Men osäker på att de nytillverkar mcu1 utan det är nog renoverad variant.

Men ska definitivt ta reda på det.
Förut sade det att de inte satte dit renoverade delar över huvud taget..
Kan vara intressant att veta hur de gör nu..
För då är 20000 rätt dyrt kan Jag tycka om den är renoverad med nytt EMMC bara
15tkr har vi fått som pris, inklusive arbete, provkörning samt firmware update.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Elexotico »

Fredrik j skrev:
tomla skrev:
Fredrik j skrev:
macksie skrev:
Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.

Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.

Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
Nej, garanti är ju garanti. Det är ju därför det ju blir försäkringsbolagen som behöver driva frågan. Det är ju dom som drabbas. Och naturligtvis indirekt deras kunder. Det enda vapnet dom har skulle ju kunna vara att utesluta vissa komponenter från maskinskadeförsäkringen. Som man hotade göra för Saab efter vad jag förstår.
Tror inte att försäkringsbolagen tar tag i detta.
Min försäkring täcker inte det genom den har gått över 12000 mil. Tror att det är fler försäkringsbolag som har samma vilkor.
Vissa bolag har 15000 har jag sett. Eller 8år. TH t.ex. för företagsägda bilar.
Min -18 har 15.000 på TH vet jag iaf.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Seregon »

frippe skrev:
15tkr har vi fått som pris, inklusive arbete, provkörning samt firmware update.
När min MCU havererade i våras var min offert från Tesla på 30k, ink moms. Jag valde Holland istället.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Bernando »

Konstigt att det skiljer sig så i pris. 15k eller 30k är ju viss skillnad.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 07 okt 2014 18:59
Ort: Skurup

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av krabbe »

Kolla Teslamc.dk på Facebook, dansk företag som byttor ut den chip som gör att skärmen stänger ner, om Tesla byter ny skärm, då stänger den igen ner äter ca 4 år. Den chip Teslamcu.dk brukar är snabbare och mycket större minne än original.

Många på danska forum har använd dom.

Priser från kr. 3000 dkr. Kan byttas så snabbt som 8 timmar.
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av frippe »

Bernando skrev:
Konstigt att det skiljer sig så i pris. 15k eller 30k är ju viss skillnad.
Aningens ja.

Kan skillnaden vara att de innan satte in nya mcu1 och numera sätter in renoverade eller rekonditionerade mcu1?

Med tanke på de påbörjade bytena till mcu2 i USA kanske de fått in ett antal mcu1 som de kan rekonditionera och ersätta de som hinner skrivas sönder.

Fast, tidigare i tråden har de sagts att tesla inte sätter in renoverade delar så kanske inte stämmer.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Bernando »

frippe skrev:
Bernando skrev:
Konstigt att det skiljer sig så i pris. 15k eller 30k är ju viss skillnad.
Aningens ja.

Kan skillnaden vara att de innan satte in nya mcu1 och numera sätter in renoverade eller rekonditionerade mcu1?

Med tanke på de påbörjade bytena till mcu2 i USA kanske de fått in ett antal mcu1 som de kan rekonditionera och ersätta de som hinner skrivas sönder.

Fast, tidigare i tråden har de sagts att tesla inte sätter in renoverade delar så kanske inte stämmer.
Det hade iochförsig varit ganska logiskt att återanvända uppgraderade mcu1 istället för att tillverka nya.

Om de tar en gammal mcu1 från en bil där man uppgraderat till mcu2, och där den gamla mcu1 alltså varit fullt fungerande och utan symptom, får man ju hoppas att de åtminstone byter ut emmc till en nytillverkad i preventivt syfte. Även om de lämnar garanti på bytesdelen är det ju ett himla krångel att få den utbytt igen.

Min karta rör sig fint utan att hacka eller frysa, så jag hoppas på att det var tillfälliga symptom för min del :D
MS P85 2014
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av frippe »

Bernando skrev:
frippe skrev:
Bernando skrev:
Konstigt att det skiljer sig så i pris. 15k eller 30k är ju viss skillnad.
Aningens ja.

Kan skillnaden vara att de innan satte in nya mcu1 och numera sätter in renoverade eller rekonditionerade mcu1?

Med tanke på de påbörjade bytena till mcu2 i USA kanske de fått in ett antal mcu1 som de kan rekonditionera och ersätta de som hinner skrivas sönder.

Fast, tidigare i tråden har de sagts att tesla inte sätter in renoverade delar så kanske inte stämmer.
Det hade iochförsig varit ganska logiskt att återanvända uppgraderade mcu1 istället för att tillverka nya.

Om de tar en gammal mcu1 från en bil där man uppgraderat till mcu2, och där den gamla mcu1 alltså varit fullt fungerande och utan symptom, får man ju hoppas att de åtminstone byter ut emmc till en nytillverkad i preventivt syfte. Även om de lämnar garanti på bytesdelen är det ju ett himla krångel att få den utbytt igen.

Min karta rör sig fint utan att hacka eller frysa, så jag hoppas på att det var tillfälliga symptom för min del :D
Ja, det får jag hoppas att de gjort, bytt emmc alltså, plus att de sett till att skärmarna i övrigt är ok.
I förkortningen på min specifikation på den ”nya” delen står bl.a. LTE så där ser det ut att vara en uppgradering,
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av bylund »

Jag bytte i mars, till det högre priset (även om Allianz garantiförsäkring fick ta kostnaden), och då var det en sprillans MCU1 som sattes in enligt fakturan. Där står att alla delar är nya om det inte särskilt anges annat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Bakaxel
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 dec 2019 21:31

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Bakaxel »

Ja vi är tydligen några stycken.
Min slocknade idag, endast provat "reset" med knapp/hjulen i ratten men inget händer på stora skärmen.
Bilen går att köra men ingen bältesvarnare, ingen därcktrycksinfo osv.
13800mil 2016.
Tydligen tar försäkringen en del av kostnade, om jag läst rätt. 15000mil men bara 50% tydligen.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av +46 »

Så fort det handlar om säkerhetsfunktioner så måste fel åtgärdasl. I alla fall i Sverige. En Tesla blir i princip obrukbar med en svart skärm eftersom i- och urkoppling av passagerarairbagen, m.fl säkerhetsfunktioner styrs via mittskärmen.
Råkade själv ut för att säkerhetsbältet i min tidigare SAAB inte fungerade korrekt. Det var ett känt fel som åtgärdades kostnadsfritt på garantin. Men efter SAAB gick i kk och garantin gått ut så ville återförsäljaren ta betalt för att åtgärda felet. Jag kontaktade då en motorjournalist och två dagar senare meddelade han att återförsäljaren åtgärdar felet kostnadsfritt.
Jag har svårt att tro att Tesla kan komma undan om någon anmäler företaget till ARN.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Bernando »

+46 skrev:
Så fort det handlar om säkerhetsfunktioner så måste fel åtgärdasl. I alla fall i Sverige. En Tesla blir i princip obrukbar med en svart skärm eftersom i- och urkoppling av passagerarairbagen, m.fl säkerhetsfunktioner styrs via mittskärmen.
Råkade själv ut för att säkerhetsbältet i min tidigare SAAB inte fungerade korrekt. Det var ett känt fel som åtgärdades kostnadsfritt på garantin. Men efter SAAB gick i kk och garantin gått ut så ville återförsäljaren ta betalt för att åtgärda felet. Jag kontaktade då en motorjournalist och två dagar senare meddelade han att återförsäljaren åtgärdar felet kostnadsfritt.
Jag har svårt att tro att Tesla kan komma undan om någon anmäler företaget till ARN.
Tyvärr så är ju ARN inte tvingande hursomhelst, utan företagen rekommenderas endast följa ARN.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Anderzzon »

Bernando skrev:
Tyvärr så är ju ARN inte tvingande hursomhelst, utan företagen rekommenderas endast följa ARN.
Hur funkar det med ARN när man har leasing? De flesta här har ju företagsleasing och då borde det väl inte gå att vända sig till ARN?
Skriv svar