Jaha då är min skärm svart också.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Svenssons »

Känns som Tesla kanske har ändrat något i mjukvaran som nu triggar alla svarta skärmar. Det är i alla fall ingen omöjlighet för det har ju varit riktigt frekvent senaste månaden. Kan visserligen även vara tex värmen men det känns inte så sannolikt att minnet ska vara så temperaturkänsligt, då borde vi sett många fler fall de senaste två sommrarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av frippe »

Mangodash skrev:
fick Emmc failure i maj månad också

21800 kr kostade det på Tesla Malmö

dom fixade det väldigt snabbt dock. bilen var inte ens borta en vecka
Konstigt att priset varierar så. Fick ett pris på 15tkr för byte av MCU.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av rollo »

Vår dog idag. Väldigt trist! 7400 mil...
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av dd88 »

Tycker att någon borde ha postat detta vid det här laget, men Tesla sänkte nyligen garantitiden till 2 år/25000 miles i USA:

https://electrek.co/2020/07/04/tesla-up ... uchscreen/
Tesla has updated its warranty for its already problematic media unit and touchscreen with a ridiculously shorter 2-year or 25,000-mile limit.

As we previously reported, Tesla had a problem with the embedded Multi-Media-Card memory (eMMC) in its original MCU (the central media unit with a touchscreen).

It is being overwritten to the point of failure and many early Tesla owners are having to replace it.

If it failed during Tesla’s 4-year limited warranty, Tesla would replace it with a new or refurbished unit, which also had a 4-year warranty or 50,000-mile warranty.

This week, Tesla updated the warranty on replacement MCUs and slashed the length of coverage in half, according to an update on its website
Inte sett hur det påverkar svenska garantier, och gäller inte de som redan har en bil. Men förstår inte strategin bakom.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av thebishop »

Strategin är väl solklar? Minska teslas exponering mot ett hyfsat fundamentalt designfel. Bättre att flytta ekonomiska smällen till kunderna som inte har något val...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av dd88 »

thebishop skrev:
Strategin är väl solklar? Minska teslas exponering mot ett hyfsat fundamentalt designfel. Bättre att flytta ekonomiska smällen till kunderna som inte har något val...
Ja det är ju självklart, men det har ju andra effekter som i mina ögon skadar Tesla långsiktigt mer än vad det kostar att ta tjuren vid hornen idag.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Curik »

dd88 skrev:
This week, Tesla updated the warranty on replacement MCUs and slashed the length of coverage in half, according to an update on its website
Beklagligt. Ekonomin får styra helt, hoppas det slår tillbaka.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av taliz »

Alla vanliga försäkringar tar väl det? Så för slutkund blir det väl ingen större skillnad rent praktiskt.
Två år är ju ändå längre än många konkurrenter. Många ger ju bara ett år.
Men visst, ju längre garanti desto bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Alla vanliga försäkringar tar väl det? Så för slutkund blir det väl ingen större skillnad rent praktiskt.
Två år är ju ändå längre än många konkurrenter. Många ger ju bara ett år.
Men visst, ju längre garanti desto bättre.
Nu är jag inte super-uppdaterad men finns det verkligen någon som bara lämnar ett års garanti i bilbranschen?
Det låter ju sjukt dåligt isf :(
På Leafen hade jag tre år tror jag iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av taliz »

Bjelke skrev:
taliz skrev:
Alla vanliga försäkringar tar väl det? Så för slutkund blir det väl ingen större skillnad rent praktiskt.
Två år är ju ändå längre än många konkurrenter. Många ger ju bara ett år.
Men visst, ju längre garanti desto bättre.
Nu är jag inte super-uppdaterad men finns det verkligen någon som bara lämnar ett års garanti i bilbranschen?
Det låter ju sjukt dåligt isf :(
På Leafen hade jag tre år tror jag iaf...
De flesta är nog just två år. VW, Audi, BMW, Mercedes, Volvo...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Nu är jag inte super-uppdaterad men finns det verkligen någon som bara lämnar ett års garanti i bilbranschen?
Det låter ju sjukt dåligt isf :(
På Leafen hade jag tre år tror jag iaf...
Ett år har jag aldrig sett. Är det ens tillåtet? Två år brukar vara det lägsta. Vår Mazda hade 10 år. Vilken dröm. Samtidigt hade den aldrig minsta lilla hicka. De hade lika gärna kunnat lämna livstidsgaranti. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av rollo »

När MCU:n svartnade var AC:n igång och den fortsätter att dränera batteriet. Någon som har tips hur man stänger ner den?
Finns det en säkring någonstans som man kan ta ut?
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Nu är jag inte super-uppdaterad men finns det verkligen någon som bara lämnar ett års garanti i bilbranschen?
Det låter ju sjukt dåligt isf :(
På Leafen hade jag tre år tror jag iaf...
Ett år har jag aldrig sett. Är det ens tillåtet? Två år brukar vara det lägsta. Vår Mazda hade 10 år. Vilken dröm. Samtidigt hade den aldrig minsta lilla hicka. De hade lika gärna kunnat lämna livstidsgaranti. :)
Så Tesla väljer snarare att gå ner på absolut minimum? Jag har också svårt att tro att någon har sämre än 2 år faktiskt...
Ett år borde väl vara tillåtet i Sverige? (Men värdelöst)
Konstigt vägval tycker jag iaf om det blir så, man har problem med sin produkt pga designfel och då kortar man av
garantitiden? Det osar lika illa som att sänka laddeffekten efter några år när man upptäcker att batterierna
tydligen inte klarade av den höga effekt man skröt om (och levererade) enbart för att slippa garantiproblem som
en direkt följd av just denna (för) höga effekt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Fredrik j »

När Saab hade problem med vevhusventilationen var det försäkringsbolagens vägran att betala för ett uppenbart konstruktionsfel som drev Saab till utökad motorgaranti.
Försäkringsbolagen tröttnar till slut.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av +46 »

rollo skrev:
Vår dog idag. Väldigt trist! 7400 mil...
Den senaste månaden har jag vid flera tillfällen märkt att min bil inte har haft någon 3G uppkoppling. Har då gjort en omstart av stora skärmen och då har den anslutet till 3G. I förrgår hände det igen men den här gången förblev skärmen svart efter omstart. Provade ånyo både liten och stor omstart. Körde också en kort sväng men stora skärmen förblev svart. Någon timme senare gick jag in i appen och då var bilen uppkopplad. När jag kom ut till bilen så funkade allt som vanligt. Gissar att den sjunger på sista versen. Har en S85D från 2015 som gått 7 600 mil.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av frippe »

rollo skrev:
När MCU:n svartnade var AC:n igång och den fortsätter att dränera batteriet. Någon som har tips hur man stänger ner den?
Finns det en säkring någonstans som man kan ta ut?
Jag gjorde bilen helt strömlös. Kopplade ut både HV och 12V då stannade ac och pin2drive försvann så jag kunde köra.

Men av kanske räcker med en säkring.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av rollo »

Tack frippe!

Ac:n stoppade själv efter några timmar. Får ta ett samtal med Tesla imorgon, appen fungerar inte att beställa service med när MCU:n är död!
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Curik »

frippe skrev:
rollo skrev:
När MCU:n svartnade var AC:n igång och den fortsätter att dränera batteriet. Någon som har tips hur man stänger ner den?
Finns det en säkring någonstans som man kan ta ut?
Jag gjorde bilen helt strömlös. Kopplade ut både HV och 12V då stannade ac och pin2drive försvann så jag kunde köra.

Men av kanske räcker med en säkring.
Har du hört något mer? Här är det radio silence sedan 2 veckor nu. Funderar på att åka dom där 20 milen imorgon och kolla läget.. :roll:
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av frippe »

Curik skrev:
frippe skrev:
rollo skrev:
När MCU:n svartnade var AC:n igång och den fortsätter att dränera batteriet. Någon som har tips hur man stänger ner den?
Finns det en säkring någonstans som man kan ta ut?
Jag gjorde bilen helt strömlös. Kopplade ut både HV och 12V då stannade ac och pin2drive försvann så jag kunde köra.

Men av kanske räcker med en säkring.
Har du hört något mer? Här är det radio silence sedan 2 veckor nu. Funderar på att åka dom där 20 milen imorgon och kolla läget.. :roll:
Helt tyst här också. Har skickat sms men inte fått svar tillbaka. Inte omöjligt att jag ändå ska till Malmö ändå, då kanske jag svänger förbi. Om det ens är någon mening att prata med de direkt på plats.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av matsm »

Gjorde ett inlägg på Tesla West Sweden så kopierat därifrån...Så då var det tydligen dax för mitt eMMC att ge upp! :( Visste om att det skulle hända någon gång eftersom jag har en Model S från 2015. Och med 16000 mil körda är den utanför all garanti. I måndags eftermiddag hängde sig radion, inget konstigt, gör en omstart. Men skärmen förblev svart!
Ingen bra tajming, bor utanför Halmstad på landet så behöver bil. Och har snart några semesterdagar så såg dom rinna iväg. :shock:
Skickade iväg ett meddelande till Markus Hjelte Söderros på tisdagen och undrade om han kunde hjälpa till. Kom hit bara var svaret! På tisdagen kvällen kör man sin handikappade bil. Den går ju att köra men inga funktioner som styrs via den stora skärmen funkar! Hastighet visas i mph! Som tur var hade jag ställt bilens laddnivå till 90% så dit kunde jag ladda. Appen går heller inte att använda för bilen svarar inte. Kör upp till Uddevalla och Superchargar. Märker dock att bilen slutar ladda vid 25% laddning :? Jaja klarar mig med det till Dingle.
Väl hos Markus plockar han ut MCU. Sedan tillbaka med MCUn utan kretskort så jag kan ta mig hem igen med ännu mer handikappad bil (inga paneler) men superchargingen fungerar nu utan gräns så det går fint att ta sig hem med även om det tar tid, hemma kl 2 på natten. Redan dagen efter meddelar Markus att det nya kortet är klart!! Världsklass. Samma resa igen. In med kretskortet igen i MCU och uppstart! Det tar lite tid och ett par omstarter men system efter system tickar igång och allt fungerar precis som innan. Fast bättre, nu med mer minne så laggar inte spotify när man byter låt och kartan känns snabbare.
Stort tack till Markus HJÄLTE Söderros för snabb hjälp. :) Tesla ska vara glada att det finns personer som kan hjälpa till att fixa detta problemet på dessa gamla bilar. Dom kommer inte hinna möta det behov som finns.
46A94D17-C0F3-4E54-AE68-ACA25D86F5BA.jpeg
2F9F9B5F-6E3A-4655-9CB8-0A9F22185201.jpeg
6B421E06-E792-4A1B-997F-725127D7ACE4.jpeg
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Curik »

frippe skrev:
Curik skrev:
Har du hört något mer? Här är det radio silence sedan 2 veckor nu. Funderar på att åka dom där 20 milen imorgon och kolla läget.. :roll:
Helt tyst här också. Har skickat sms men inte fått svar tillbaka. Inte omöjligt att jag ändå ska till Malmö ändå, då kanske jag svänger förbi. Om det ens är någon mening att prata med de direkt på plats.
Jo jag har också skickat sms, servicerådgivaren skulle återkomma men gjorde aldrig det.

Jag försöker låta bli att höra av mig för mycket, och undviker att göra onödiga besök. Dom verkar ha rätt hårt tryck emellanåt och vi alla vet väl hur jobbigt det kan vara.

Men när veckorna går och dom fortfarande inte vet när reservdelarna ska komma fram, då vill man ju ha besked. Min tolkning är att dom inte ens kan se när reservdelar skickas, eller vilka inventarier som finns hos andra SC.

Men till ditt problem. Jag har sett på Facebook att det finns flera individer (som Markus Hjelte Söderros som nämns ovan) som påstår sig kunna byta minnet till ett mer hållbart sådant. Är det något alternativ kanske? Jag är lite kluven till att låta någon annan pilla i bilen, men när det tar såhär lång tid och det ändå inte kommer bli en permanent fix så börjar man ju fundera..
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av mati »

Om du inte längre har garanti på bilen så är det i mina ögon en no-brainer. Jag hade ärligt talat aldrig ens övervägt att låta Tesla "fixa" problemet med tanke på vad det kostar och att det inte ens är en permanent fix. Samma sak kommer ju hända igen, om inte du så är det nästa ägare som drabbas. Det är ju fantastiskt att det finns en permanent lösning som är mycket bättre och dessutom billigare (antar jag).
Med garanti kvar så är det svårare. Men om Tesla inte kan byta MCU:n pga reservdelsbrist så hade jag nog ändå tagit risken och kört med den permanenta lösningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
iCar
Teslaägare
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 jul 2015 18:10

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av iCar »

Jag fick byta min MCU i augusti förra året, på min Model S, 85 från 2015. Den kostade då 37 000 SEK!! Visserligen fick jag med LTE istället för 3G, men oj vad dyrt!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av frippe »

Curik skrev:
frippe skrev:
Curik skrev:
Har du hört något mer? Här är det radio silence sedan 2 veckor nu. Funderar på att åka dom där 20 milen imorgon och kolla läget.. :roll:
Helt tyst här också. Har skickat sms men inte fått svar tillbaka. Inte omöjligt att jag ändå ska till Malmö ändå, då kanske jag svänger förbi. Om det ens är någon mening att prata med de direkt på plats.
Jo jag har också skickat sms, servicerådgivaren skulle återkomma men gjorde aldrig det.

Jag försöker låta bli att höra av mig för mycket, och undviker att göra onödiga besök. Dom verkar ha rätt hårt tryck emellanåt och vi alla vet väl hur jobbigt det kan vara.

Men när veckorna går och dom fortfarande inte vet när reservdelarna ska komma fram, då vill man ju ha besked. Min tolkning är att dom inte ens kan se när reservdelar skickas, eller vilka inventarier som finns hos andra SC.

Men till ditt problem. Jag har sett på Facebook att det finns flera individer (som Markus Hjelte Söderros som nämns ovan) som påstår sig kunna byta minnet till ett mer hållbart sådant. Är det något alternativ kanske? Jag är lite kluven till att låta någon annan pilla i bilen, men när det tar såhär lång tid och det ändå inte kommer bli en permanent fix så börjar man ju fundera..
Svara på ett sms borde de kunna göra kan jag tycka. Lite dåligt, faktiskt första dåliga upplevelsen av SC jag haft.

Skulle kunnat fixa det alternativt men bilen står med låg SoC i Malmö, och om den inte går att superladda blir det svårt att flytta den. Men får se, vill inte vänta hur länge som helst. Förr eller senare får jag finna en alternativ metod att lösa problemet på.

Kollade på en som erbjuder det i Malmö, de ska ha 10500 plus moms. Lite högt kanske, blir nästan samma som tesla ska ha för att byta hela. Men kanske värt det då det blir en större emmc.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av tomla »

Jag har inte heller fått svar.
Jag väntar på om dom tar det på garantin eller inte.
Jag har kört 350mil över men 1,5 år kvar på garantin.
Så nu väntar jag inte längre utan skickar ner mitt kort till Holland.
Jag köper det större kortet då minskar belastningen ännu mer på minnet.

Dennis Meerveld
All Systems Go - Service en reparatie voor al uw systemen
Ooievaar 9
4533 EA Terneuzen

Web: www.allsystemsgo.nl
Email: Algemene informatie Verkoopdienst Technische dienst
Skype: dennis.meerveld
GSM/Whatsapp: +31 (0) 6 39 86 36 16
Skriv svar