AP1-frågor: Justera sidledes + felposition vid start
Moderator: Redaktion
AP1-frågor: Justera sidledes + felposition vid start
Jag har kört ca 2500mil med min S -16 och använder AP väldigt ofta. Främst på motorväg eller 2+1, men numera även på vanlig väg.
Kanske det jag gillar mest med bilen? Slippa hålla på och korrigera för spår, vind mm och kan slappna av på ett annat sätt.
Men just på vanlig väg som E4 i bilden här, med mötande trafik, saknar jag möjlighet att justera var i filen bilen ska lägga sig. Mitt i är lite för nära mitten på en sån här väg, även enligt mötande bilister, har jag märkt. Styr jag själv här lägger jag mig gärna närmare kanten än mitten. Mötande trafikanter blir alltså ibland lite nervösa, svänger ibland ut i vägren eller iaf mot kanten när jag kommer på AP.
Frågan har ställts förut (exvis för ett år sen här: viewtopic.php?f=51&t=16814&p=348405#p348405), men har någon sett Elon kommentera på det? Eller läst om det nån annanstans?
--
En annan lite störig grej jag inte läst om nån annanstans, är att AP ibland vill lägga bilen på den högra linjen, eller till och med utanför, just när jag slår på den första gången på en körning. Så håller den på i några minuter tills den kryper in mot mitten av filen, och funkar klockrent resten av dagen. Även i visualiseringen ligger bilen då på kantlinjen, så det är inte det att bilen inte ser var linjerna är, den bara får för sig att lägga sig där just i början ett par hundra meter.
(Den gjorde så när jag skulle testa bilen inför köpet också, blev lite skraj. Men det var innan jag visste att bilen hade AP och hur nöjd jag sen skulle bli över det.)
Kanske det jag gillar mest med bilen? Slippa hålla på och korrigera för spår, vind mm och kan slappna av på ett annat sätt.
Men just på vanlig väg som E4 i bilden här, med mötande trafik, saknar jag möjlighet att justera var i filen bilen ska lägga sig. Mitt i är lite för nära mitten på en sån här väg, även enligt mötande bilister, har jag märkt. Styr jag själv här lägger jag mig gärna närmare kanten än mitten. Mötande trafikanter blir alltså ibland lite nervösa, svänger ibland ut i vägren eller iaf mot kanten när jag kommer på AP.
Frågan har ställts förut (exvis för ett år sen här: viewtopic.php?f=51&t=16814&p=348405#p348405), men har någon sett Elon kommentera på det? Eller läst om det nån annanstans?
--
En annan lite störig grej jag inte läst om nån annanstans, är att AP ibland vill lägga bilen på den högra linjen, eller till och med utanför, just när jag slår på den första gången på en körning. Så håller den på i några minuter tills den kryper in mot mitten av filen, och funkar klockrent resten av dagen. Även i visualiseringen ligger bilen då på kantlinjen, så det är inte det att bilen inte ser var linjerna är, den bara får för sig att lägga sig där just i början ett par hundra meter.
(Den gjorde så när jag skulle testa bilen inför köpet också, blev lite skraj. Men det var innan jag visste att bilen hade AP och hur nöjd jag sen skulle bli över det.)
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: AP1-frågor: Justera sidledes + felposition vid start
Detta är en feature som jag också har önskat mig länge, inte minst när man kör på spåriga vägar, då man ofta vill lägga sig på en annan plats i körbanan än vad AP vill. Tänk vad smidigt om man kunde justera läge i filen (inom "safe limits") med t.ex. höger rullknapp!
Tyvärr kommer nog detta aldrig att ske för våra AP1-bilar, det sker ingen nyutveckling öht där tror jag, men samma funktionalitet skulle förstås vara lika användbart på AP2+.
/fth
Tyvärr kommer nog detta aldrig att ske för våra AP1-bilar, det sker ingen nyutveckling öht där tror jag, men samma funktionalitet skulle förstås vara lika användbart på AP2+.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: AP1-frågor: Justera sidledes + felposition vid start
Önskar också samma funktionalitet. Jag skulle dock vilja att det även gick att sätta för olika tider på dygnet. På natten ligger jag helst så långt mot mitten som möjligt och dagtid kanske lite mer till höger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: AP1-frågor: Justera sidledes + felposition vid start
Detta var i filen man vill köra fungerar mycket bra i vår e-Golf som helt enkelt lär sig förarens preferenser. Och tycker man att bilen gör fel så korrigerar man postionen med ratten, så fortsätter bilen där. Praktiskt när man vill undvika vattenfyllda hjulspår till exempel. Funktionen är hur trevlig helst, det borde ju inte vara så svårt för Tesla att implementera nåt liknande. Också med tanke på att filassistenten i Golfen för övrigt är betydligt sämre än Teslas. Men det matchar kanske dåligt med Teslas filosofi att bilen så småningom ska bestämma och köra själv. I Golfen är det ju en renodlad assistensfunktion.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP1-frågor: Justera sidledes + felposition vid start
Precis! Sidledes likaväl som det redan finns längsledes (avstånd till framförvarande). Ja, det är ju lite synd på en i övrigt fantastisk funktion. Men vad jag förstår är ändå AP1 fortfarande mer stabil än de nyare. Man får glädjas åt det.fth skrev:Detta är en feature som jag också har önskat mig länge, inte minst när man kör på spåriga vägar, då man ofta vill lägga sig på en annan plats i körbanan än vad AP vill. Tänk vad smidigt om man kunde justera läge i filen (inom "safe limits") med t.ex. höger rullknapp!
Tyvärr kommer nog detta aldrig att ske för våra AP1-bilar, det sker ingen nyutveckling öht där tror jag, men samma funktionalitet skulle förstås vara lika användbart på AP2+.
/fth
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: AP1-frågor: Justera sidledes + felposition vid start
Eller gps-styrt, som luftfjädringen och laddningen. På denna väg vill vi ligga två snäpp höger; denna väg mitten; nästa väg ett snäpp höger...Svenssons skrev:Önskar också samma funktionalitet. Jag skulle dock vilja att det även gick att sätta för olika tider på dygnet. På natten ligger jag helst så långt mot mitten som möjligt och dagtid kanske lite mer till höger.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: AP1-frågor: Justera sidledes + felposition vid start
Det vore ju perfekt, och på "nya" vägar för din bil så skulle bilen kunna använda ett snitt av tidigare Tesla-förares inställningar på sträckan som default.samuelsu skrev:Eller gps-styrt, som luftfjädringen och laddningen. På denna väg vill vi ligga två snäpp höger; denna väg mitten; nästa väg ett snäpp höger...Svenssons skrev:Önskar också samma funktionalitet. Jag skulle dock vilja att det även gick att sätta för olika tider på dygnet. På natten ligger jag helst så långt mot mitten som möjligt och dagtid kanske lite mer till höger.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: AP1-frågor: Justera sidledes + felposition vid start
Här har vi verkligen nåt! Ska vi koppla det här till förarprofilen också?fth skrev:Det vore ju perfekt, och på "nya" vägar för din bil så skulle bilen kunna använda ett snitt av tidigare Tesla-förares inställningar på sträckan som default.samuelsu skrev:Eller gps-styrt, som luftfjädringen och laddningen. På denna väg vill vi ligga två snäpp höger; denna väg mitten; nästa väg ett snäpp höger...Svenssons skrev:Önskar också samma funktionalitet. Jag skulle dock vilja att det även gick att sätta för olika tider på dygnet. På natten ligger jag helst så långt mot mitten som möjligt och dagtid kanske lite mer till höger.
/fth
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: AP1-frågor: Justera sidledes + felposition vid start
Så gör vi tycker jag, nu är det "bara" att hacka oss in i mjukvaran och implementera detta!samuelsu skrev:Här har vi verkligen nåt! Ska vi koppla det här till förarprofilen också?fth skrev:Det vore ju perfekt, och på "nya" vägar för din bil så skulle bilen kunna använda ett snitt av tidigare Tesla-förares inställningar på sträckan som default.samuelsu skrev:Eller gps-styrt, som luftfjädringen och laddningen. På denna väg vill vi ligga två snäpp höger; denna väg mitten; nästa väg ett snäpp höger...Svenssons skrev:Önskar också samma funktionalitet. Jag skulle dock vilja att det även gick att sätta för olika tider på dygnet. På natten ligger jag helst så långt mot mitten som möjligt och dagtid kanske lite mer till höger.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: AP1-frågor: Justera sidledes + felposition vid start
Profil, GPS och tidsstyrd!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: AP1-frågor: Justera sidledes + felposition vid start
Håller verkligen med. Känns som en dålig algoritm. Det borde vara säkrare att ligga iallafall något mer åt höger än precis mitt i filen
MYP
X90d
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: AP1-frågor: Justera sidledes + felposition vid start
Hur fungerar AP2+ med detta? Jag har kört en hel del AP2, men jag har inte specifikt noterat hur bilen ligger i filen, så det kan nog inte vara allt för stor skillnad mot AP1.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: AP1-frågor: Justera sidledes + felposition vid start
Någon får twittra till Elon och fråga om Tesla kan fixa det, det hade varit perfekt.
Re: AP1-frågor: Justera sidledes + felposition vid start
Jag testade nu. Försöka går ju.Gretsch skrev:Någon får twittra till Elon och fråga om Tesla kan fixa det, det hade varit perfekt.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: AP1-frågor: Justera sidledes + felposition vid start
Beror på situationen. På natt med lite mötande trafik är det säkrare att hålla sig mer mot mitten. Detta gäller särskilt på vägar med vilt.macksie skrev:Håller verkligen med. Känns som en dålig algoritm. Det borde vara säkrare att ligga iallafall något mer åt höger än precis mitt i filen
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: AP1-frågor: Justera sidledes + felposition vid start
Jag har en MS 2020, vet inte vad det är för AP på den men jag tycker att den ligger skapligt mitt på vägen vid landsvägskörning
men då det blir 2-1 väg så ligger bilen rätt nära mitträcket. Jag blir nästan nervös att den ska köra in i mitträcket ibland.
Sen har jag en hel del inbromsningar utan orsak enligt mig men bilen tycker att det är för nära den mötande bilen.
Vid regn kör jag inte med AP då den ligger där det är mest vatten på vägen, det känns inte bra alls.
Jag frågade på service center om det går att kalibrera om kamerorna och det på bilen då allt blir snett i displayen,
trafikljus, stolparna som står i vägkanten ( Vita med reflex). Allt står lite snett i displayen. Fick inget svar av dom.
När man möter en bil så har den kört förbi mig men bilen är kvar nån sekund i displayen.
Det är en grym bil men detta gör mig osäker på bilen ibland, möten med långtradare bidrar till en hel del spökinbromsningar
då många vägar inte är så breda här i Jämtland. Ibland tvärbromsar den vid backkrön med så man blir bra rädd.
Har aldrig haft en tanke på att lägga ut 77700 kr på självkörning.
Det anser jag vara onödigt mycket pengar för det man får.
För mig är det helt ointressant iallafall.
men då det blir 2-1 väg så ligger bilen rätt nära mitträcket. Jag blir nästan nervös att den ska köra in i mitträcket ibland.
Sen har jag en hel del inbromsningar utan orsak enligt mig men bilen tycker att det är för nära den mötande bilen.
Vid regn kör jag inte med AP då den ligger där det är mest vatten på vägen, det känns inte bra alls.
Jag frågade på service center om det går att kalibrera om kamerorna och det på bilen då allt blir snett i displayen,
trafikljus, stolparna som står i vägkanten ( Vita med reflex). Allt står lite snett i displayen. Fick inget svar av dom.
När man möter en bil så har den kört förbi mig men bilen är kvar nån sekund i displayen.
Det är en grym bil men detta gör mig osäker på bilen ibland, möten med långtradare bidrar till en hel del spökinbromsningar
då många vägar inte är så breda här i Jämtland. Ibland tvärbromsar den vid backkrön med så man blir bra rädd.
Har aldrig haft en tanke på att lägga ut 77700 kr på självkörning.
Det anser jag vara onödigt mycket pengar för det man får.
För mig är det helt ointressant iallafall.