AP1 strejkar efter Ödeshög?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

AP1 strejkar efter Ödeshög?

Inlägg av abagewitz »

Jag kör några gånger per år Stockholm till Malmö och varje gång har AP vägrat fungera efter laddstoppet i Ödeshög när jag åker söderut igen. Det är som att efter det stoppet så lägger den av. Jag har flera gånger provat att svänga av efter typ 5 min och stanna, gå ur, låsa, låsa upp igen men den vägrar då fortfarande. Efter nästa laddstopp i Markaryd eller Toftaholm går den igång igen.

Igår när jag körde upp igen Malmö-Stockholm så var AP igång ett tag men skrek sen till och la av efter ett tag då det kom störtregn med diverse vattensprut från bilar och lastbilar. Jag antar att den då tyckte att det var för dåliga förhållanden kanske?

Är det nån mer som har samma upplevelse just efter Ödeshög?
Är detta nåt man kan/borde kolla upp?
Eller om det bara är så det fungerar, är det någon som vet något sätt att "forcera" igång AP1 efter att den lagt av temporärt (annat än vänta tills nästa riktiga stopp) ?


Model S85D från 2015 med AP1.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: AP1 strejkar efter Ödeshög?

Inlägg av nicklasandersson »

Bor hyggligt nära och laddat en del i Ödeshög, dock inte upplevt att AP1 inte fungerat efteråt eller utmed E4:an söderut. Kör alltid på autopiloten på den sträckan. Någon gång vid dåligt väder här den tyckt att sikten varit dålig och varit tråkig delar av sträckan.

Hoppas att det löser sig för dig. Jag har inte hört om problemet innan.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: AP1 strejkar efter Ödeshög?

Inlägg av abagewitz »

Skulle ju kunna vara något som jag gör men jag fattar inte vad det skulle vara i så fall? Nån som ha nån idé? Behöver något kalibreras ett tag efter att man börjar köra kanske? Hemifrån börjar jag ju aldrig med AP direkt då det är ett par km till motorvägen.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: AP1 strejkar efter Ödeshög?

Inlägg av abagewitz »

Jaha, nu har jag varit ute och kört igen och AP1 har inte velat fungera. Denna gång körde jag Hudiksvall-Stockholm. I början indikerade AP att den var ok. Jag använde farthållare men inte autopiloten. Men efter ett par mil så sa den bara att AP inte var tillgänglig, dvs varken farthållare eller styrningen.

Är det fler än jag som har AP1 som är lite "lynnig" med att den fungerar ibland och ibland inte? Är det vanligt eller är det nåt fel på bara min? Ni andra med AP1, funkar den alltid?

Jag la nu ett ärende till Tesla på det men tänkte att jag kollar här också.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: AP1 strejkar efter Ödeshög?

Inlägg av EnTraktor »

Kan det möjligtvis vara så att du kört över 150 km/h under en kort stund?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: AP1 strejkar efter Ödeshög?

Inlägg av fth »

Det finns en hyfsat lång sträcka på E4 mellan Tierp och Uppsala där spår i vägbanan reparerats med asfalt med avvikande färg, där vägrar min AP1 att samarbeta, annars funkar den felfritt sträckan Gävle-Stockholm som jag kör ofta.

Även andra sträckor funkar den väldigt bra, senast Stockholm-Malmö ToR över helgen, felfri AP hela vägen i båda riktningarna.

AP1 verkar dock som sagt bli förvirrad av längsgående ”avvikelser” i vägbanan, AP2+ brukar inte ha några problem på samma sträcka de gånger jag har kört andra Teslor.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: AP1 strejkar efter Ödeshög?

Inlägg av abagewitz »

fth skrev:
Det finns en hyfsat lång sträcka på E4 mellan Tierp och Uppsala där spår i vägbanan reparerats med asfalt med avvikande färg, där vägrar min AP1 att samarbeta, annars funkar den felfritt sträckan Gävle-Stockholm som jag kör ofta.

Även andra sträckor funkar den väldigt bra, senast Stockholm-Malmö ToR över helgen, felfri AP hela vägen i båda riktningarna.

AP1 verkar dock som sagt bli förvirrad av längsgående ”avvikelser” i vägbanan, AP2+ brukar inte ha några problem på samma sträcka de gånger jag har kört andra Teslor.

/fth
Ok. När den väl funkar för mig så funkar den bra. Men det är som sagt så att sen liksom "strejkar" ibland. Men det har inte hänt för dig alltså?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: AP1 strejkar efter Ödeshög?

Inlägg av fth »

abagewitz skrev:
Ok. När den väl funkar för mig så funkar den bra. Men det är som sagt så att sen liksom "strejkar" ibland. Men det har inte hänt för dig alltså?
Nja, bara alltså att det inte går att slå på AP på vissa sträckor där bilen verkar ha svårt att hitta körfältet, på rak arm kan jag bara komma på sträckan vid Tierp enligt ovan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: AP1 strejkar efter Ödeshög?

Inlägg av abagewitz »

EnTraktor skrev:
Kan det möjligtvis vara så att du kört över 150 km/h under en kort stund?
Nej, det är inte det
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: AP1 strejkar efter Ödeshög?

Inlägg av abagewitz »

fth skrev:
abagewitz skrev:
Ok. När den väl funkar för mig så funkar den bra. Men det är som sagt så att sen liksom "strejkar" ibland. Men det har inte hänt för dig alltså?
Nja, bara alltså att det inte går att slå på AP på vissa sträckor där bilen verkar ha svårt att hitta körfältet, på rak arm kan jag bara komma på sträckan vid Tierp enligt ovan.

/fth
Ok, då låter det ju som att det är min bil som har problem då. Även för mig blir det ju så ibland när det är dåliga vägmarkeringar men att den bara vägrar när det är br markeringar måste vara nåt annat
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: AP1 strejkar efter Ödeshög?

Inlägg av Bjelke »

Sol rätt in i kameran och/eller smuts som täcker kan spöka också.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: AP1 strejkar efter Ödeshög?

Inlägg av abagewitz »

Sol och/eller smuts skulle det kunna vara men inte på i princip varje långresa tycker jag. Jag brukar kolla det när den lägger av men tycker inte det kan bero på det.

En delvis annan sak. Om/när AP lägger av hur kan man göra för att få igång den igen? För mig har det på långresorna tex när de lagt av efter Ödeshög kommit igång igen efter laddning i tex Toftaholm. Däremot kommer den inte igång av bara ett kort stopp. Kan man få igång den på annat sätt?
Skriv svar