nyare lättare S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

nyare lättare S

Inlägg av Froslee »

Vad jag kan se ska Tesla S som säljs i USA, Canada och Mexico sedan årskiftet vara både lättare och ha annan räckvidd än i Europa?

https://www.autoexpress.co.uk/tesla/mod ... mile-range

Jag kollade amerikanska Tesla och bilen är verkligen lättare och heter Long Range Plus där den i resten av världen bara heter Long Range.

Tesla annonserade nyligen, men säger den producerats hela året, betyder det att nu lagren är tomma så fylls det på med Long Range Plus även i Europa så småningom? Eller vad har man / jag missförstått?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: nyare lättare S

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: nyare lättare S

Inlägg av Froslee »

Tack! Vi hade diskussionen annanstans på forumet, så detta är hjälpsam information
Goran Broman
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 jun 2020 16:02

Re: nyare lättare S

Inlägg av Goran Broman »

Lite om LR Plus igen. Efter att ha läst denna artikel: https://www.tesla.com/sv_SE/blog/model- ... edirect=no, som ni hänvisade till känner jag ändå viss osäkerhet om vad som gäller numera (och speciellt för bilar som säljs i Sverige). I artikeln nämns faktorerna bakom den ökade räckvidden: minskad vikt, effektivare aero-fälgar och däck, effektivare smörjning i bakmotorn, och bättre regenerering vid bromsning. Hur mycket väger LR Plus då? I användarhandboken 2020 står 2290 kg för LR (LR Plus står inte med separat) både för Europa och Nordamerika, vilket är samma som i användarhandboken 2019. Ingen viktreducering alltså. Fälgarna ser jag heller ingen skillnad på mellan 2019 och 2020. Övriga skillnader går inte 'att se'. Men av det som går att läsa och se verkar det alltså inte vara någon skillnad än mellan 2019 och 2020. Artiklen säger dock något annat. Förbryllande. Kan någon reda ut detta? (Ledsen om jag missat detta i annan tråd men jag hittar inget.)
Goran
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: nyare lättare S

Inlägg av OfarligTesla »

Goran Broman skrev:
Lite om LR Plus igen. Efter att ha läst denna artikel: https://www.tesla.com/sv_SE/blog/model- ... edirect=no, som ni hänvisade till känner jag ändå viss osäkerhet om vad som gäller numera (och speciellt för bilar som säljs i Sverige). I artikeln nämns faktorerna bakom den ökade räckvidden: minskad vikt, effektivare aero-fälgar och däck, effektivare smörjning i bakmotorn, och bättre regenerering vid bromsning. Hur mycket väger LR Plus då? I användarhandboken 2020 står 2290 kg för LR (LR Plus står inte med separat) både för Europa och Nordamerika, vilket är samma som i användarhandboken 2019. Ingen viktreducering alltså. Fälgarna ser jag heller ingen skillnad på mellan 2019 och 2020. Övriga skillnader går inte 'att se'. Men av det som går att läsa och se verkar det alltså inte vara någon skillnad än mellan 2019 och 2020. Artiklen säger dock något annat. Förbryllande. Kan någon reda ut detta? (Ledsen om jag missat detta i annan tråd men jag hittar inget.)
Om du går in på den Amerikanska sidan ser du iaf att fälgarna är helt annorlunda från de som finns på den Svenska sidan, vikten är också angiven till 4883 lbs (ca 2214 kg) så något har de gjort på sistone som ännu inte uppdaterats på den Svenska sidan. Så de verkar helt klart gjort rätt mycket förändringar nyligen då de ännu inte ”tagit sig hit”.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: nyare lättare S

Inlägg av jpetters »

Åtminstone de nya (Tesla in-house utan justerbart nackstöd fram) stolarna är väl standard även i Europa sedan ett bra tag.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: nyare lättare S

Inlägg av zed »

OfarligTesla skrev:
Goran Broman skrev:
Lite om LR Plus igen. Efter att ha läst denna artikel: https://www.tesla.com/sv_SE/blog/model- ... edirect=no, som ni hänvisade till känner jag ändå viss osäkerhet om vad som gäller numera (och speciellt för bilar som säljs i Sverige). I artikeln nämns faktorerna bakom den ökade räckvidden: minskad vikt, effektivare aero-fälgar och däck, effektivare smörjning i bakmotorn, och bättre regenerering vid bromsning. Hur mycket väger LR Plus då? I användarhandboken 2020 står 2290 kg för LR (LR Plus står inte med separat) både för Europa och Nordamerika, vilket är samma som i användarhandboken 2019. Ingen viktreducering alltså. Fälgarna ser jag heller ingen skillnad på mellan 2019 och 2020. Övriga skillnader går inte 'att se'. Men av det som går att läsa och se verkar det alltså inte vara någon skillnad än mellan 2019 och 2020. Artiklen säger dock något annat. Förbryllande. Kan någon reda ut detta? (Ledsen om jag missat detta i annan tråd men jag hittar inget.)
Om du går in på den Amerikanska sidan ser du iaf att fälgarna är helt annorlunda från de som finns på den Svenska sidan, vikten är också angiven till 4883 lbs (ca 2214 kg) så något har de gjort på sistone som ännu inte uppdaterats på den Svenska sidan. Så de verkar helt klart gjort rätt mycket förändringar nyligen då de ännu inte ”tagit sig hit”.
Vi noterade i den andra tråden att amerikanska sidan anger tjänstevikt utan förare, skiljer 75 kg.
De nya fälgarna verkar inte vara lättare även om de är mer aerodynamiska https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 2oOOIVTkJq
De borde däremot ha sparat in vikt på batteri och stolar så i verkligheten så väger den kanske mindre eller så har de nyttjat vikten till att klämma in fler celler?
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: nyare lättare S

Inlägg av Toja »

Det är inget nytt.
Man bytte fälgar och minska vikt på framförallt stolarna och säkert några ställen till.
Man var tvungen att ge den nytt namn för att få nya mätvärden godkända.

Men jag tror på en ny S och X efter batteryday
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Goran Broman
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 jun 2020 16:02

Re: nyare lättare S

Inlägg av Goran Broman »

Så är det med curb weight respektive tjänstevikt. Så 2215 kg + 75 kg = 2290 kg. Precis samma vikt som anges i den Europeiska användarhandboken både 2019 och 2020. Och samma curb weight (2215 kg) angavs även i den Nordamerikanska användarhandboken 2019. Så var finns viktminskningen?

Fälgarna ser jag är annorlunda. Stort tack för länken. Men dessa sitter inte på bilar som säljs nu i Sverige i alla fall.
Goran
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: nyare lättare S

Inlägg av Froslee »

Hur som helst får vi räkna med en ny uppdaterat S från battery day. Så får man hoppas den går beställa med leverans i 2020. Eller tror ni det kommer de vanliga 2 år innan de leverar? JAg antager att tesla inte har kapacitet att producera både en uppdaterat tesla S och en tesla S "classic" style - så när väl en uppdaterat S ruller ut i USA då är det väl den vi får här också med omedelbar verkan.
Tror Tesla fokuserar mycket på att i det tysta modernisera S avsevärt och snabbt just nu - men det kan vara önsketänkande.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: nyare lättare S

Inlägg av 12man »

Tsportline.com
Size: 19X8.0"
Offset: +40
PCD: 5X120
Center Bore: 64.1mm
Weight: 29.6 lbs
har troligen fel om tempest fälgen, enligt epc.tesla.com
20200725_122638.jpg
är den 8,5 bred med offset 35 som krävs för att 8.5 inte ska ta i på insidan mot hjulupphängningen
ms 76132 "Eleamore"
Goran Broman
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 jun 2020 16:02

Re: nyare lättare S

Inlägg av Goran Broman »

Tydligen har ingen sett några siffror på den påstådda viktminskningen. Jag hittar i alla fall inga, varken i europeiska eller amerikanska dokument. Å andra sidan kan jag inte tänka mig att det skulle vara uppdiktat. Förbryllande.

Froslee (och andra) tror på en större uppdatering vid Battery Day och frågar sig hur snabbt det nya i så fall blir tillgängligt i Sverige. Det är en bra bra fråga. Befinner mig nämligen i valet med att köpa nu eller vänta lite till. Har faktiskt beställt före prishöjningen av FSD den 1 juli men kan avboka före leverans (som uppskattades till augusti). Väger följande fördelar och nackdelar. Att ta det jag beställt innebär att jag vet vad jag får och gillar. Produktionen bör rimligen också vara mer intrimmad än med en ny version och generellt bör det vara mindre barnsjukdomar kvar med den nuvarande mognare versionen. Jag får också bilen snart och vinner som sagt lite på FSD-priset (även om det är en liten skillnad i sammanhanget). En ny verion kan också få högre grundpris (eller vad tros om det?). Och som sagt, kanske kommer en ny version inte till Sverige inom kort och då blir det längre tid utan Tesla. Att alltid 'vänta lite till' för att få det senaste kan göra att man aldrig får köra Tesla. :) Fördelar med att vänta på en ny version kan vara en ny interiör (?) som jag gillar ännu mer (eller inte), en ny exteriör (?) som jag gillar ännu mer (eller inte), högre batterikapacitet (men kanske då till högre pris eller vikt?), snabbare Supercharging-möjlighet (?). Annat? Frågan är också om det blir ett större värdefall med den nuvarande versionen när det kommer en ny version. Hur har det varit vid tidigare uppdateringar? Kanske blir också många begagnade bilar till salu när det kommer en ny version (eller inte). Ja, det är många funderingar. Några tankar om detta?
Goran
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: nyare lättare S

Inlägg av Bjelke »

En ev justering pga dollarkursen spelar ju in i ditt väl också ;)
Begagnat-priser iom refresher vet vi ganska lite om eftersom det knappt skett med Tesla hitintills,
men däremot när 3:an rullade ut här så blev det ett litet överskott av S kanske man kan säga,
vilket påverkade marknaden en del...
Den stora prissänkningen förra året påverkade väl Marknaden däremot (Inte så konstigt såklart).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1432
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: nyare lättare S

Inlägg av kenjon »

Köp nu! Det kommer att ta minst ett halvår (troligen mer) innan vi får se något nyare i Sverige. Och gillar du se'n de nyare är det väl bara att byta....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: nyare lättare S

Inlägg av Froslee »

kenjon skrev:
Köp nu! Det kommer att ta minst ett halvår (troligen mer) innan vi får se något nyare i Sverige. Och gillar du se'n de nyare är det väl bara att byta....
Frågan är om det går ett halvår - det är ju en S vi pratar om. Tänk som Tesla - presenteras en markant uppdaterat S 22. Sept kommer troligen Tesla sälja sämre av den nuvarande, så de lär ha produktionen av den nya klar. Samtidigt har de inte kapacitet att göra en ny och en gammal samtidigt, så troligen borde det bara gå beställa den nya från och med 22. September ? Och då är det väl bara att köa tillsammans med amerikaner?
Det ”nya” i Tesla sammanhang är väl att vi hoppas på en ny version av en existerande model, vilket inte hänt med Tesla förut, så det går inte riktigt gissa utifrån ”hur de brukar göra”
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: nyare lättare S

Inlägg av Froslee »

Jag ska köpa ny bil nu, och välar mellan att beställa en model 3 lagerbil nu eller vänta på en ny model S. Räknar med samma pris, då de nya batterier skulle vara billigare ?!?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: nyare lättare S

Inlägg av vigge50 »

Froslee skrev:
Jag ska köpa ny bil nu, och välar mellan att beställa en model 3 lagerbil nu eller vänta på en ny model S. Räknar med samma pris, då de nya batterier skulle vara billigare ?!?
Du menar att den nya Model S skulle kosta ungefär som dagens Model S väll? Den nya Model S kommer säkert ha andra förbättringar invändigt också och det är knappast bara batterier som skiljer Model 3 och Model S.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: nyare lättare S

Inlägg av 12man »

Froslee skrev:
Det ”nya” i Tesla sammanhang är väl att vi hoppas på en ny version av en existerande model, vilket inte hänt med Tesla förut, så det går inte riktigt gissa utifrån ”hur de brukar göra”
När faceliften kom, så plötsligt bara fanns den, utan förvarning
ms 76132 "Eleamore"
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: nyare lättare S

Inlägg av Froslee »

vigge50 skrev:
Froslee skrev:
Jag ska köpa ny bil nu, och välar mellan att beställa en model 3 lagerbil nu eller vänta på en ny model S. Räknar med samma pris, då de nya batterier skulle vara billigare ?!?
Du menar att den nya Model S skulle kosta ungefär som dagens Model S väll? Den nya Model S kommer säkert ha andra förbättringar invändigt också och det är knappast bara batterier som skiljer Model 3 och Model S.
Ja jag menar att Ny S inte blir dyrare än nuvarande S (förutom plaid som blir dyrare än long range förstås)
12man skrev:
Froslee skrev:
Det ”nya” i Tesla sammanhang är väl att vi hoppas på en ny version av en existerande model, vilket inte hänt med Tesla förut, så det går inte riktigt gissa utifrån ”hur de brukar göra”
När faceliften kom, så plötsligt bara fanns den, utan förvarning
Ja det beror väl på hur stor update de gör om de väljer att presentera den på battery day eller om den bara plötsligt finns där
Goran Broman
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 jun 2020 16:02

Re: nyare lättare S

Inlägg av Goran Broman »

Stort tack för era tankar.

Jo, dollarkursen spelar förstås också in, men den kan ju gå i båda riktningarna och det är inte lätt att sia om.

Ja, dröjer det ett år eller så innan det kommer något nytt känns det nog bättre att slå till med nuvarande version nu. Att byta igen om ett år eller två blir det troligen dock inte tal om. Det blir väldigt kostsamt med tanke på den stora värdeminskningen de första åren. Planen är att ha bilen länge, så det är viktigt att det blir rätt. Men den jag har om jag slår till nu blir ju inte sämre för att det kommer något nytt som är bättre kan man tänka. Det som kan hända är att andrahandsvärdet faller mer. Och visst, skulle det komma något som är mycket bättre och dessutom till lägre pris inom ett halvår skulle det väl kännas lite snopet. Men det är kanske inte så troligt?

En annan sak jag klurar på är om jag ska välja performance (P) eller long range (LR). P har bättre acceleration men mindre räckvidd. Enligt WLTP är skillnaden dock liten (och vid konstnat fart obefintlig enligt Wikipedia) men enligt EPA är skillnaden betydligt större. Någon som har egen erfarenhet? Att P drar mer än LR vid mer aggressiv körning (vilket är möjligt med P) och om man har större hjul (vilket är vanligt med P) förstår jag, men är det skillnad även vid samma körning och samma hjulsort?
Goran
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1364
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: nyare lättare S

Inlägg av thebishop »

Jag skulle verkligen vänta, två månader så vet man förmodligen mer - är det en drastisk förbättring batteriteknik (10%?!), och alla andra potentiella förbättringar och du tänker behålla den länge, så är det ju bättre att ha den ”nya” utan tvekan. Väntar själv på den, känns inte aktuellt att uppgradera min P85DL+ ens till nuvarande raven - skillnaden är inte tillräckligt stor...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: nyare lättare S

Inlägg av Bjelke »

Goran Broman skrev:
Stort tack för era tankar.

Jo, dollarkursen spelar förstås också in, men den kan ju gå i båda riktningarna och det är inte lätt att sia om.

Ja, dröjer det ett år eller så innan det kommer något nytt känns det nog bättre att slå till med nuvarande version nu. Att byta igen om ett år eller två blir det troligen dock inte tal om. Det blir väldigt kostsamt med tanke på den stora värdeminskningen de första åren. Planen är att ha bilen länge, så det är viktigt att det blir rätt. Men den jag har om jag slår till nu blir ju inte sämre för att det kommer något nytt som är bättre kan man tänka. Det som kan hända är att andrahandsvärdet faller mer. Och visst, skulle det komma något som är mycket bättre och dessutom till lägre pris inom ett halvår skulle det väl kännas lite snopet. Men det är kanske inte så troligt?

En annan sak jag klurar på är om jag ska välja performance (P) eller long range (LR). P har bättre acceleration men mindre räckvidd. Enligt WLTP är skillnaden dock liten (och vid konstnat fart obefintlig enligt Wikipedia) men enligt EPA är skillnaden betydligt större. Någon som har egen erfarenhet? Att P drar mer än LR vid mer aggressiv körning (vilket är möjligt med P) och om man har större hjul (vilket är vanligt med P) förstår jag, men är det skillnad även vid samma körning och samma hjulsort?
Jag köpte en P100DL när dom sänkte priserna förra året, det pratades om Raven då men ingen visste direkt vad
det var för något osv, och jag tänkte exakt lika, att den jag köper blir ju inte sämre pga av Raven förutom möjligen
sämre andrahandsvärde, och är man inte nöjd med en sånt monster så ska man tamejfan inte ens ha bil utan får
köpa en cykel istället! :lol: 8-) :mrgreen:
Jag tänkte att Raven skulle få lite mer räckvidd, lite mer prestanda och lite bättre fjädring typ, och så blev det...
Jag är jäkligt nöjd med min bil iaf! :) (sedan fick jag byta till en rejält rabatterad lagerbil dessutom, vilket inte
precis gjorde köpet sämre hehe)...
Du gissar rätt om förbrukning också, skiljer i princip inget vid lugn körning om man har likadana hjul... :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: nyare lättare S

Inlägg av Froslee »

Goran Broman skrev:
Stort tack för era tankar.

Jo, dollarkursen spelar förstås också in, men den kan ju gå i båda riktningarna och det är inte lätt att sia om.

Ja, dröjer det ett år eller så innan det kommer något nytt känns det nog bättre att slå till med nuvarande version nu. Att byta igen om ett år eller två blir det troligen dock inte tal om. Det blir väldigt kostsamt med tanke på den stora värdeminskningen de första åren. Planen är att ha bilen länge, så det är viktigt att det blir rätt. Men den jag har om jag slår till nu blir ju inte sämre för att det kommer något nytt som är bättre kan man tänka. Det som kan hända är att andrahandsvärdet faller mer. Och visst, skulle det komma något som är mycket bättre och dessutom till lägre pris inom ett halvår skulle det väl kännas lite snopet. Men det är kanske inte så troligt?

En annan sak jag klurar på är om jag ska välja performance (P) eller long range (LR). P har bättre acceleration men mindre räckvidd. Enligt WLTP är skillnaden dock liten (och vid konstnat fart obefintlig enligt Wikipedia) men enligt EPA är skillnaden betydligt större. Någon som har egen erfarenhet? Att P drar mer än LR vid mer aggressiv körning (vilket är möjligt med P) och om man har större hjul (vilket är vanligt med P) förstår jag, men är det skillnad även vid samma körning och samma hjulsort?
Jag har svårt att tro det skulle gå mellan ett halvt och ett helt år - jag tror det blir kortare men det är såklart bara en gissning.
Battery day skulle ha varit redan i våras - det Elon Musk presenterar borde vara närmre produktion 22. september. Vi vet att produktionslinjer för den nya är färdigbyggda, att batteriteknologien är klar, och som sagt tidigare så kommer de inte vänta ett halvår med en ny model - det skulle ju totalt förstöra försäljningen av den nuvarande, och dessutom kommer de inte heller fortsätta bygga den gamla när den nya har kommit.

Sedan är det ju förstås den sista möjligheten att det bara är batteriet som förnyas + småändringar, men räcker inte ett million mile battery för att värdet ska gå ner på de gamla ?

Även jag tycker det är skitsvårt att vänta nu jag har finansieringen och äntligen kan få min tesla - men 52 dagar kvar att vänta på battery day...
Goran Broman
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 jun 2020 16:02

Re: nyare lättare S

Inlägg av Goran Broman »

Stort tack Bjelke för dina reflektioner och för du delade med dig av din erfarenhet att P och LR har ungefär samma förbrukning vid lugn och lika körning. Jag hörde från någon annan att P drar ca 10 % mer vid lika körning och likadana hjul och att skillnaden är ännu större vid mer aggressiv körning och större hjul. Men om detta skulle bero på en mindre effektiv motor bak i P (motorerna fram är likadana i P och LR och bilarnas vikt skiljer bara 26 kg) skulle bakmotorn på P behöva ha en verkningsgrad kring 80 %. En så dålig elmotor får man leta efter så din erfarenhet stämmer bättre med teorin (och WLTP).

Några andra skillnader? Försäkringskostnad? Servicekostnad? ...
Goran
Goran Broman
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 jun 2020 16:02

Re: nyare lättare S

Inlägg av Goran Broman »

Såg nu också de senaste inläggen som jag missade innan jag skrev idag. Sorry. Några följdfrågor. Vad menar Froslee med att "Vi vet att produktionslinjer för den nya är färdigbyggda..." Är det för en ny exteriör också? Var finns dessa produktionslinjer? Det låter rimligt som du säger att man inte kommer att producera både det nya och det gamla parallellt, men nu producerar man ju det gamla så var finns de nya färdiga linjerna? Det låter också rimligt att skiftet kommer kort efter annonseringen, men är det tänkbart att de ger olika marknader olika prio när de skiftat och att det därför djöjer innan det nya kommer till Sverige (som tidigare när man fick ta en kölapp)?

Jag håller med thebishop och andra om fördelar med att ha det nya. En tänkbar nackdel (förutom att det kanske kan dröja enligt ovan) kan vara att de nya produktionslinjerna kanske kommer att ha vissa intrimmningsproblem i början, vilket kan leda till ett antal barnsjukdomar. Produktionen av nuvarande version borde vara mer intrimmad.
Goran
Skriv svar