nyare lättare S
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 26 jun 2020 16:02
Re: nyare lättare S
Vad finns det för teorier om priser? Om det kommer en större uppdatering den 22 september, blir det då också högre priser för det nya, tro? Eller har man lyckats minska produktionskostnaderna och satsar på högre marknadsvolym hellre än att ta ut högre marginal per bil, och att priserna alltså blir de samma eller kanske t.o.m. lägre? Ingen vet förstås (förutom Teslas inre krets), men vad tror ni?
Goran
Re: nyare lättare S
Vore konstigt om det inte blev högre priser. Lägre priser skulle motivera mycket större försäljning, och det har man inte produktionskapacitet för.
Min gissning är att man tar ett kliv upp för att definiera S och X som tydligare ledare inom premium elbilar.
Mer range, mer prestanda, snabbare laddning och mer gadgets.
Min gissning är att man tar ett kliv upp för att definiera S och X som tydligare ledare inom premium elbilar.
Mer range, mer prestanda, snabbare laddning och mer gadgets.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: nyare lättare S
Skulle gissa på något förhöjda priser i USD om det blir en stor uppdatering, sen betyder ju det nödvändigtvis inte att de höjs i SEK med tanke på nuvarande växelkurs. Konkurrensen tätnar så man vill nog inte prisa ut sig, en eventuell ”plaid” version lär kosta en bra slant extra dock.
Re: nyare lättare S
Jag tror på exakt samma pris som nuvarande +/- något obefinntligt och så klart betydligt dyrare Plaid version.Goran Broman skrev:Vad finns det för teorier om priser? Om det kommer en större uppdatering den 22 september, blir det då också högre priser för det nya, tro? Eller har man lyckats minska produktionskostnaderna och satsar på högre marknadsvolym hellre än att ta ut högre marginal per bil, och att priserna alltså blir de samma eller kanske t.o.m. lägre? Ingen vet förstås (förutom Teslas inre krets), men vad tror ni?
Nuvarande prissänkningen har precis gjorts - den kommer de inte chockhöja igen någon månad senare.
Tesla har velat sänka prisen på S och den nya blir troligen billigare att producera än den nuvarande. Den senaste prissänkningen är inte bara en rea av den nuvarande utan även qtt mjuklanda generelt lägre priser på S och X. Tesla vinner inget på att ha en tokdyr lyxsedan som bara säljer 5% av vad 3 säljer.
Detta är ren gissning / chansning...
Re: nyare lättare S
Utan att var så värst påläst om Tesla historiskt. Har ju liggande beställning så har bara läst lite senaste månaderna innan beställning (och lite mer nu efter beställning).
Men eftersom det fortfarande finns en efterfrågan på S/X så borde man ha en lösning för billigare produktion med ungefär samma pris och så klart en liten extra ”grej” som skapar ett ”måste ha” behov. Ny design/inredning eller räckvidd som tidigare inlägg nämnt.
Är själv kluven om jag ska avbeställa eller hoppas på att min beställning i början på Juli gör att jag får en ”ny”
Men eftersom det fortfarande finns en efterfrågan på S/X så borde man ha en lösning för billigare produktion med ungefär samma pris och så klart en liten extra ”grej” som skapar ett ”måste ha” behov. Ny design/inredning eller räckvidd som tidigare inlägg nämnt.
Är själv kluven om jag ska avbeställa eller hoppas på att min beställning i början på Juli gör att jag får en ”ny”
Med vänlig hälsning, Henrik
Model S LR 2020
Model S LR 2020
Re: nyare lättare S
Tror att Plaid värstingen kanske kostar ca 1,5 miljoner.OfarligTesla skrev:Skulle gissa på något förhöjda priser i USD om det blir en stor uppdatering, sen betyder ju det nödvändigtvis inte att de höjs i SEK med tanke på nuvarande växelkurs. Konkurrensen tätnar så man vill nog inte prisa ut sig, en eventuell ”plaid” version lär kosta en bra slant extra dock.
Med 120kWh batteri och +250kW laddning och en bättre varvtid på Nurburgring är ändå billigt om man jämför med en Porsche Taycan för 2 miljoner.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: nyare lättare S
Vad jag tror:
Tesla har dåliga lager och dålig försäljning av S/X just nu pga att fabriken var stängd i 7 veckor. Om en refresh av S/X presenteras på så kommer den antagligen inte bygga på nya batterier. Tesla kommer inte försaka 8gwh med 18650 från Japan. Det har man inte råd med. En refresh av S/X kommer vara prestandauppgradering, ny inredning och mindre yttre detaljer.
Alternativet är att Panasonic bygger om linorna i Japan till 2170 och Panasonic har faktiskt sagt tidigare hur lätt det är att göra just det. Om Tesla väljer det alternativet så kan det komma en större uppdatering av S/X som helt bygger på nya batterier. Det är dock mindre troligt. Tesla behöver framförallt mängder av 2170 just nu till andra produkter. S/X har redan fått uppgraderad laddhastighet med 18650. Varför ska Tesla byta ut dem då? Att uppgradera laddhastigheten känns inte som något man gör precis innan man ska försaka hela produktionen.
Det man kommer presentera på battery day är antagligen nya uppgraderade 2170 som är nära produktion och de kommer gå till nya produkter som Semi och Cybertruck. Man kan säkert också presentera framtida planer på andra former av celler och pack.
Tesla har dåliga lager och dålig försäljning av S/X just nu pga att fabriken var stängd i 7 veckor. Om en refresh av S/X presenteras på så kommer den antagligen inte bygga på nya batterier. Tesla kommer inte försaka 8gwh med 18650 från Japan. Det har man inte råd med. En refresh av S/X kommer vara prestandauppgradering, ny inredning och mindre yttre detaljer.
Alternativet är att Panasonic bygger om linorna i Japan till 2170 och Panasonic har faktiskt sagt tidigare hur lätt det är att göra just det. Om Tesla väljer det alternativet så kan det komma en större uppdatering av S/X som helt bygger på nya batterier. Det är dock mindre troligt. Tesla behöver framförallt mängder av 2170 just nu till andra produkter. S/X har redan fått uppgraderad laddhastighet med 18650. Varför ska Tesla byta ut dem då? Att uppgradera laddhastigheten känns inte som något man gör precis innan man ska försaka hela produktionen.
Det man kommer presentera på battery day är antagligen nya uppgraderade 2170 som är nära produktion och de kommer gå till nya produkter som Semi och Cybertruck. Man kan säkert också presentera framtida planer på andra former av celler och pack.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: nyare lättare S
Att man har kvar formfaktorn 18650 behöver ju inte betyda att batterierna är samma. De kan göra förändringar både i kemin och resten av batteripacket men ha kvar samma storlek på de individuella cellerna.Jordad skrev:Vad jag tror:
Tesla har dåliga lager och dålig försäljning av S/X just nu pga att fabriken var stängd i 7 veckor. Om en refresh av S/X presenteras på så kommer den antagligen inte bygga på nya batterier. Tesla kommer inte försaka 8gwh med 18650 från Japan. Det har man inte råd med. En refresh av S/X kommer vara prestandauppgradering, ny inredning och mindre yttre detaljer.
Alternativet är att Panasonic bygger om linorna i Japan till 2170 och Panasonic har faktiskt sagt tidigare hur lätt det är att göra just det. Om Tesla väljer det alternativet så kan det komma en större uppdatering av S/X som helt bygger på nya batterier. Det är dock mindre troligt. Tesla behöver framförallt mängder av 2170 just nu till andra produkter. S/X har redan fått uppgraderad laddhastighet med 18650. Varför ska Tesla byta ut dem då? Att uppgradera laddhastigheten känns inte som något man gör precis innan man ska försaka hela produktionen.
Det man kommer presentera på battery day är antagligen nya uppgraderade 2170 som är nära produktion och de kommer gå till nya produkter som Semi och Cybertruck. Man kan säkert också presentera framtida planer på andra former av celler och pack.
Re: nyare lättare S
Spekulationerna har ju dock varit att Tesla sätter upp egna produktionslinjer. Kommer de be Panasonic tillverka de nya batterierna de tagit fram eller tänker de ta hand om produktionen själv?OfarligTesla skrev:Att man har kvar formfaktorn 18650 behöver ju inte betyda att batterierna är samma. De kan göra förändringar både i kemin och resten av batteripacket men ha kvar samma storlek på de individuella cellerna.Jordad skrev:Vad jag tror:
Tesla har dåliga lager och dålig försäljning av S/X just nu pga att fabriken var stängd i 7 veckor. Om en refresh av S/X presenteras på så kommer den antagligen inte bygga på nya batterier. Tesla kommer inte försaka 8gwh med 18650 från Japan. Det har man inte råd med. En refresh av S/X kommer vara prestandauppgradering, ny inredning och mindre yttre detaljer.
Alternativet är att Panasonic bygger om linorna i Japan till 2170 och Panasonic har faktiskt sagt tidigare hur lätt det är att göra just det. Om Tesla väljer det alternativet så kan det komma en större uppdatering av S/X som helt bygger på nya batterier. Det är dock mindre troligt. Tesla behöver framförallt mängder av 2170 just nu till andra produkter. S/X har redan fått uppgraderad laddhastighet med 18650. Varför ska Tesla byta ut dem då? Att uppgradera laddhastigheten känns inte som något man gör precis innan man ska försaka hela produktionen.
Det man kommer presentera på battery day är antagligen nya uppgraderade 2170 som är nära produktion och de kommer gå till nya produkter som Semi och Cybertruck. Man kan säkert också presentera framtida planer på andra former av celler och pack.
Re: nyare lättare S
Ja många av de förbättringar som Panasonic och Tesla gjort på 2170 säger Elon att de också använder i Japan. Chefen på Panasonic talade för ett tag sedan om att de kunde öka cellernas prestanda med 20% framöver. Den förbättringen kanske inte alls har med battery day att göra utan det är sådant som Panasonic och Tesla har forskat fram tillsammans för den existerande produktionen.OfarligTesla skrev:Att man har kvar formfaktorn 18650 behöver ju inte betyda att batterierna är samma. De kan göra förändringar både i kemin och resten av batteripacket men ha kvar samma storlek på de individuella cellerna.
Att senare S/X tål högre laddeffekt kan säkert delvis bero på utvecklade celler.
Re: nyare lättare S
Blir intressant att se vad för format Teslas egna celler får.
Ryktades väl om 40650, vilket ju i teorin skulle få plats utan större ändring av arkitekturen.
Ryktades väl om 40650, vilket ju i teorin skulle få plats utan större ändring av arkitekturen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: nyare lättare S
Man kan ju undra om dom nu verkligen tål högre laddeffekt... inte ens det största batteriet idag (100kWh)Jordad skrev:Ja många av de förbättringar som Panasonic och Tesla gjort på 2170 säger Elon att de också använder i Japan. Chefen på Panasonic talade för ett tag sedan om att de kunde öka cellernas prestanda med 20% framöver. Den förbättringen kanske inte alls har med battery day att göra utan det är sådant som Panasonic och Tesla har forskat fram tillsammans för den existerande produktionen.OfarligTesla skrev:Att man har kvar formfaktorn 18650 behöver ju inte betyda att batterierna är samma. De kan göra förändringar både i kemin och resten av batteripacket men ha kvar samma storlek på de individuella cellerna.
Att senare S/X tål högre laddeffekt kan säkert delvis bero på utvecklade celler.
tål den effekt som Tesla påstår, uppenbarligen... dvs inte högre än den effekt vi fick för flera år sedan nu (1,5C typ)
Jag tror dom mest jagar kostnad och Koboltfritt (och kanske energitäthet), vilket är bra i sig såklart
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: nyare lättare S
Ja, jag har då aldrig sett laddhastigheter över 130 kW på min några månader gamla S.
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 26 jun 2020 16:02
Re: nyare lättare S
Mycket intressant diskussion. Gällande priser alltså ett betydligt högre pris för plaid jämfört med dagens performance. Men tror ni det kommer att finnas kvar ett alternativ med prestanda ungefär som dagens performance (med vissa andra förändringar) till ungefär dagens pris?
Goran
Re: nyare lättare S
Jag tror det precis som allt annat går mot Max - Mega - Ultra istället för small, medium, large.Goran Broman skrev:Mycket intressant diskussion. Gällande priser alltså ett betydligt högre pris för plaid jämfört med dagens performance. Men tror ni det kommer att finnas kvar ett alternativ med prestanda ungefär som dagens performance (med vissa andra förändringar) till ungefär dagens pris?
På Tesla kan det komma Long Range - Performance - Plaid eller så skippar de Long Range och kör med endast Performance och Plaid. Tror inte de kommer att sänka priset på Performance till Long Range on de gör detta dock. Model S och X är de dyrare premiumbilarna och kommer så vara.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: nyare lättare S
Om dom får till torrelektrolyten i kombination med tab-less så kan mkt väl 40650 eller 40700 vara på tal.taliz skrev:Blir intressant att se vad för format Teslas egna celler får.
Ryktades väl om 40650, vilket ju i teorin skulle få plats utan större ändring av arkitekturen.
Är det någon som vet hur mkt själva cell-tillverkningsutrustingen påverkas av en större dimension?
Dvs säg att man producerar X antal 18650 celler per timme idag. Kan man vidmakthålla samma takt med X (st/h) , 40650 så ökar ju linans kapacitet om man räknar producerade kWh batterikapacitet per timme.
Re: nyare lättare S
Enig i första mening men tror inte på att instegs S blir peformance till ett högre pris. Om de slopar long range måste de sänka priset på performance. Prisskillnaden mellan S och 3 är fortfarande stor nog till att folk som egentligen behöver platsen i S ändå väljer 3. Idag säljer S för lite. Gör de en ny bättre S som sedan blir dyrare har Tesla inte kommit någonvart. Då säljer de bara sämre. De kommer inte prissätta utifrån Taycan utan satsar på att få upp volym. Annars kunde de lika gärna sluta göra S. Instegspriset på en ny S kommer vara under millionen även framöver.Svenssons skrev:Jag tror det precis som allt annat går mot Max - Mega - Ultra istället för small, medium, large.Goran Broman skrev:Mycket intressant diskussion. Gällande priser alltså ett betydligt högre pris för plaid jämfört med dagens performance. Men tror ni det kommer att finnas kvar ett alternativ med prestanda ungefär som dagens performance (med vissa andra förändringar) till ungefär dagens pris?
På Tesla kan det komma Long Range - Performance - Plaid eller så skippar de Long Range och kör med endast Performance och Plaid. Tror inte de kommer att sänka priset på Performance till Long Range on de gör detta dock. Model S och X är de dyrare premiumbilarna och kommer så vara.
som alltid bara eb gissning så klart....