nyare lättare S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: nyare lättare S

Inlägg av taliz »

Blir intressant att se vad för format Teslas egna celler får.
Ryktades väl om 40650, vilket ju i teorin skulle få plats utan större ändring av arkitekturen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: nyare lättare S

Inlägg av Bjelke »

Jordad skrev:
OfarligTesla skrev:
Att man har kvar formfaktorn 18650 behöver ju inte betyda att batterierna är samma. De kan göra förändringar både i kemin och resten av batteripacket men ha kvar samma storlek på de individuella cellerna.
Ja många av de förbättringar som Panasonic och Tesla gjort på 2170 säger Elon att de också använder i Japan. Chefen på Panasonic talade för ett tag sedan om att de kunde öka cellernas prestanda med 20% framöver. Den förbättringen kanske inte alls har med battery day att göra utan det är sådant som Panasonic och Tesla har forskat fram tillsammans för den existerande produktionen.

Att senare S/X tål högre laddeffekt kan säkert delvis bero på utvecklade celler.
Man kan ju undra om dom nu verkligen tål högre laddeffekt... inte ens det största batteriet idag (100kWh)
tål den effekt som Tesla påstår, uppenbarligen... dvs inte högre än den effekt vi fick för flera år sedan nu (1,5C typ)
Jag tror dom mest jagar kostnad och Koboltfritt (och kanske energitäthet), vilket är bra i sig såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: nyare lättare S

Inlägg av Curik »

Ja, jag har då aldrig sett laddhastigheter över 130 kW på min några månader gamla S.
Goran Broman
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 jun 2020 16:02

Re: nyare lättare S

Inlägg av Goran Broman »

Mycket intressant diskussion. Gällande priser alltså ett betydligt högre pris för plaid jämfört med dagens performance. Men tror ni det kommer att finnas kvar ett alternativ med prestanda ungefär som dagens performance (med vissa andra förändringar) till ungefär dagens pris?
Goran
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: nyare lättare S

Inlägg av Svenssons »

Goran Broman skrev:
Mycket intressant diskussion. Gällande priser alltså ett betydligt högre pris för plaid jämfört med dagens performance. Men tror ni det kommer att finnas kvar ett alternativ med prestanda ungefär som dagens performance (med vissa andra förändringar) till ungefär dagens pris?
Jag tror det precis som allt annat går mot Max - Mega - Ultra istället för small, medium, large.

På Tesla kan det komma Long Range - Performance - Plaid eller så skippar de Long Range och kör med endast Performance och Plaid. Tror inte de kommer att sänka priset på Performance till Long Range on de gör detta dock. Model S och X är de dyrare premiumbilarna och kommer så vara.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: nyare lättare S

Inlägg av [JM] »

taliz skrev:
Blir intressant att se vad för format Teslas egna celler får.
Ryktades väl om 40650, vilket ju i teorin skulle få plats utan större ändring av arkitekturen.
Om dom får till torrelektrolyten i kombination med tab-less så kan mkt väl 40650 eller 40700 vara på tal.

Är det någon som vet hur mkt själva cell-tillverkningsutrustingen påverkas av en större dimension?
Dvs säg att man producerar X antal 18650 celler per timme idag. Kan man vidmakthålla samma takt med X (st/h) , 40650 så ökar ju linans kapacitet om man räknar producerade kWh batterikapacitet per timme.
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: nyare lättare S

Inlägg av Froslee »

Svenssons skrev:
Goran Broman skrev:
Mycket intressant diskussion. Gällande priser alltså ett betydligt högre pris för plaid jämfört med dagens performance. Men tror ni det kommer att finnas kvar ett alternativ med prestanda ungefär som dagens performance (med vissa andra förändringar) till ungefär dagens pris?
Jag tror det precis som allt annat går mot Max - Mega - Ultra istället för small, medium, large.

På Tesla kan det komma Long Range - Performance - Plaid eller så skippar de Long Range och kör med endast Performance och Plaid. Tror inte de kommer att sänka priset på Performance till Long Range on de gör detta dock. Model S och X är de dyrare premiumbilarna och kommer så vara.
Enig i första mening men tror inte på att instegs S blir peformance till ett högre pris. Om de slopar long range måste de sänka priset på performance. Prisskillnaden mellan S och 3 är fortfarande stor nog till att folk som egentligen behöver platsen i S ändå väljer 3. Idag säljer S för lite. Gör de en ny bättre S som sedan blir dyrare har Tesla inte kommit någonvart. Då säljer de bara sämre. De kommer inte prissätta utifrån Taycan utan satsar på att få upp volym. Annars kunde de lika gärna sluta göra S. Instegspriset på en ny S kommer vara under millionen även framöver.

som alltid bara eb gissning så klart....
Skriv svar