Blir intressant att se vad för format Teslas egna celler får.
Ryktades väl om 40650, vilket ju i teorin skulle få plats utan större ändring av arkitekturen.
nyare lättare S
Moderator: Redaktion
Re: nyare lättare S
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: nyare lättare S
Man kan ju undra om dom nu verkligen tål högre laddeffekt... inte ens det största batteriet idag (100kWh)Jordad skrev:Ja många av de förbättringar som Panasonic och Tesla gjort på 2170 säger Elon att de också använder i Japan. Chefen på Panasonic talade för ett tag sedan om att de kunde öka cellernas prestanda med 20% framöver. Den förbättringen kanske inte alls har med battery day att göra utan det är sådant som Panasonic och Tesla har forskat fram tillsammans för den existerande produktionen.OfarligTesla skrev:Att man har kvar formfaktorn 18650 behöver ju inte betyda att batterierna är samma. De kan göra förändringar både i kemin och resten av batteripacket men ha kvar samma storlek på de individuella cellerna.
Att senare S/X tål högre laddeffekt kan säkert delvis bero på utvecklade celler.
tål den effekt som Tesla påstår, uppenbarligen... dvs inte högre än den effekt vi fick för flera år sedan nu (1,5C typ)
Jag tror dom mest jagar kostnad och Koboltfritt (och kanske energitäthet), vilket är bra i sig såklart
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: nyare lättare S
Ja, jag har då aldrig sett laddhastigheter över 130 kW på min några månader gamla S.
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 26 jun 2020 16:02
Re: nyare lättare S
Mycket intressant diskussion. Gällande priser alltså ett betydligt högre pris för plaid jämfört med dagens performance. Men tror ni det kommer att finnas kvar ett alternativ med prestanda ungefär som dagens performance (med vissa andra förändringar) till ungefär dagens pris?
Goran
Re: nyare lättare S
Jag tror det precis som allt annat går mot Max - Mega - Ultra istället för small, medium, large.Goran Broman skrev:Mycket intressant diskussion. Gällande priser alltså ett betydligt högre pris för plaid jämfört med dagens performance. Men tror ni det kommer att finnas kvar ett alternativ med prestanda ungefär som dagens performance (med vissa andra förändringar) till ungefär dagens pris?
På Tesla kan det komma Long Range - Performance - Plaid eller så skippar de Long Range och kör med endast Performance och Plaid. Tror inte de kommer att sänka priset på Performance till Long Range on de gör detta dock. Model S och X är de dyrare premiumbilarna och kommer så vara.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: nyare lättare S
Om dom får till torrelektrolyten i kombination med tab-less så kan mkt väl 40650 eller 40700 vara på tal.taliz skrev:Blir intressant att se vad för format Teslas egna celler får.
Ryktades väl om 40650, vilket ju i teorin skulle få plats utan större ändring av arkitekturen.
Är det någon som vet hur mkt själva cell-tillverkningsutrustingen påverkas av en större dimension?
Dvs säg att man producerar X antal 18650 celler per timme idag. Kan man vidmakthålla samma takt med X (st/h) , 40650 så ökar ju linans kapacitet om man räknar producerade kWh batterikapacitet per timme.
Re: nyare lättare S
Enig i första mening men tror inte på att instegs S blir peformance till ett högre pris. Om de slopar long range måste de sänka priset på performance. Prisskillnaden mellan S och 3 är fortfarande stor nog till att folk som egentligen behöver platsen i S ändå väljer 3. Idag säljer S för lite. Gör de en ny bättre S som sedan blir dyrare har Tesla inte kommit någonvart. Då säljer de bara sämre. De kommer inte prissätta utifrån Taycan utan satsar på att få upp volym. Annars kunde de lika gärna sluta göra S. Instegspriset på en ny S kommer vara under millionen även framöver.Svenssons skrev:Jag tror det precis som allt annat går mot Max - Mega - Ultra istället för small, medium, large.Goran Broman skrev:Mycket intressant diskussion. Gällande priser alltså ett betydligt högre pris för plaid jämfört med dagens performance. Men tror ni det kommer att finnas kvar ett alternativ med prestanda ungefär som dagens performance (med vissa andra förändringar) till ungefär dagens pris?
På Tesla kan det komma Long Range - Performance - Plaid eller så skippar de Long Range och kör med endast Performance och Plaid. Tror inte de kommer att sänka priset på Performance till Long Range on de gör detta dock. Model S och X är de dyrare premiumbilarna och kommer så vara.
som alltid bara eb gissning så klart....