Project Palladium

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Project Palladium

Inlägg av BrooklynS »

Ja att Teslas batteripack håller längre är väl ett faktum. Laddar fortare, ja med hjälp av konditionering osv.

Nu sista året har tex etron kommit som med hjälp av överkapacitet och ständig konditionering kan ladda ännu fortare men det återstår ju att se hur den kommer att funka över tid samt att den ju kompromissar ordentligt med räckvidden för att kunna nå den "fördelen"...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Project Palladium

Inlägg av [JM] »

Verdi skrev:
[JM] skrev:
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.

Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kylning och reglersystem (BMS)

Kan man ladda Teslas batterier snabbare? Håller batterierna bättre? Är Teslas BMS billigare än konkurrenternas? Exakt vad är det som är bättre? Vill på riktigt veta.
Tesla är de enda som kör med stavbatterier (än så länge). Formfaktor 18650 och 21700.
Det flesta andra tillverkare kör med "pouch" eller "prismatic". Det skiljer i hur dessa packeteras och kan kylas.
Tyvärr har jag ingen länk så här på rak arm som visar detta men Sandy Munro ( https://www.youtube.com/channel/UCj--iM ... GG_fpmP5XQ ) och tex Jordan Giesige https://www.youtube.com/channel/UCIFn7O ... w/featured har en hel del info om detta men det blir en massa timmar på youtube att plöja igenom....
Finns en bra film med Munro där han visar skillnaden mellan en Model 3, BMW i3 och en Bolt. Elmotorer, batterier mm
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Project Palladium

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
[JM] skrev:
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.

Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kylning och reglersystem (BMS)

Kan man ladda Teslas batterier snabbare? Håller batterierna bättre? Är Teslas BMS billigare än konkurrenternas? Exakt vad är det som är bättre? Vill på riktigt veta.
Helheten är ju klart bättre enligt mig. Tesla kan trycka i fler kWh och få en bil som har längre räckvidd, kan ladda snabbare, är lättare och sannolikt billigare än snittet för konkurrenterna. Att vara bäst på varje punkt behövs inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Project Palladium

Inlägg av Jordad »

Verdi skrev:
[JM] skrev:
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.

Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kylning och reglersystem (BMS)

Kan man ladda Teslas batterier snabbare? Håller batterierna bättre? Är Teslas BMS billigare än konkurrenternas? Exakt vad är det som är bättre? Vill på riktigt veta.
Det Tesla gör riktigt bra är produktionskapacitet, kostnad och energieffektivitet. Det finns andra som har bra energieffektivitet så det som Tesla gör avsevärt bättre än alla konkurrenter är produktionskapacitet och kostnad per kwh. Det är där det stora försprånget finns.

Tesla tänker också mycket mer på helheten som sagt, inte bara på varje komponent för sig som är tradition hos traditionella biltillverkare. Där är också försprånget stort.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Project Palladium

Inlägg av Curik »

Svenssons skrev:
Curik skrev:
Verdi skrev:
Har även läst om ytterligare omskrivning av koden samt ny hårdvara återigen (HW4).
Spontant känns det ju inte så konstigt att framstegen lyser med sin frånvaro om man hela tiden refaktorerar rubbet.
Det är ju rätt självklart att man skriver om koden när man helt byter hårdvara. Det är väl en definitionsfråga om man skrev om koden när man gick från AP1 till AP2. AP1 var ju inte Teslas kod. Nu står man inför nytt generationsskifte för att nyttja prestandan i HW3. Man har ju tills nu emulerat HW2 på HW3 för att slippa skriva om och ha en och samma kodbas. HW4 är ju inte någon ny plattform eller bättre prestanda än HW3 utan som det verkar mer en effektivare och billigare hårdvara som kör samma kod som HW3.

Programmering för HW3 har nog pågått sedan hårdvaran kom. Tesla står nu alltså inför första omskrivningen av egen kod för en plattform till egen kod för ny plattform.
Verkligen inte självklart, oftast har man ju ett abstraktionslager som är hårdvarunära. När man byter hårdvaran skriver man därför bara om det lagret och behåller större delen av resten.

Nu framgår det ju inte om dom skrivit om "allt" och mycket är ju PR. Men jag hoppas verkligen inte dom skrotar allt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Project Palladium

Inlägg av Svenssons »

Curik skrev:
Svenssons skrev:
Curik skrev:
Verdi skrev:
Har även läst om ytterligare omskrivning av koden samt ny hårdvara återigen (HW4).
Spontant känns det ju inte så konstigt att framstegen lyser med sin frånvaro om man hela tiden refaktorerar rubbet.
Det är ju rätt självklart att man skriver om koden när man helt byter hårdvara. Det är väl en definitionsfråga om man skrev om koden när man gick från AP1 till AP2. AP1 var ju inte Teslas kod. Nu står man inför nytt generationsskifte för att nyttja prestandan i HW3. Man har ju tills nu emulerat HW2 på HW3 för att slippa skriva om och ha en och samma kodbas. HW4 är ju inte någon ny plattform eller bättre prestanda än HW3 utan som det verkar mer en effektivare och billigare hårdvara som kör samma kod som HW3.

Programmering för HW3 har nog pågått sedan hårdvaran kom. Tesla står nu alltså inför första omskrivningen av egen kod för en plattform till egen kod för ny plattform.
Verkligen inte självklart, oftast har man ju ett abstraktionslager som är hårdvarunära. När man byter hårdvaran skriver man därför bara om det lagret och behåller större delen av resten.

Nu framgår det ju inte om dom skrivit om "allt" och mycket är ju PR. Men jag hoppas verkligen inte dom skrotar allt.
Du kan läsa mer om skillnaderna och orsakerna här:

https://tesla-info.com/blog/technical-h ... rences.php
HW2 - First Tesla system
Tesla released their first system at the end of 2016. While Tesla are unlikely to ever admit this, the introduction of the hardware was premature and done as a reaction to Mobileye contract being terminated.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Project Palladium

Inlägg av Curik »

Svenssons skrev:
Curik skrev:
Svenssons skrev:
Curik skrev:
Verdi skrev:
Har även läst om ytterligare omskrivning av koden samt ny hårdvara återigen (HW4).
Spontant känns det ju inte så konstigt att framstegen lyser med sin frånvaro om man hela tiden refaktorerar rubbet.
Det är ju rätt självklart att man skriver om koden när man helt byter hårdvara. Det är väl en definitionsfråga om man skrev om koden när man gick från AP1 till AP2. AP1 var ju inte Teslas kod. Nu står man inför nytt generationsskifte för att nyttja prestandan i HW3. Man har ju tills nu emulerat HW2 på HW3 för att slippa skriva om och ha en och samma kodbas. HW4 är ju inte någon ny plattform eller bättre prestanda än HW3 utan som det verkar mer en effektivare och billigare hårdvara som kör samma kod som HW3.

Programmering för HW3 har nog pågått sedan hårdvaran kom. Tesla står nu alltså inför första omskrivningen av egen kod för en plattform till egen kod för ny plattform.
Verkligen inte självklart, oftast har man ju ett abstraktionslager som är hårdvarunära. När man byter hårdvaran skriver man därför bara om det lagret och behåller större delen av resten.

Nu framgår det ju inte om dom skrivit om "allt" och mycket är ju PR. Men jag hoppas verkligen inte dom skrotar allt.
Du kan läsa mer om skillnaderna och orsakerna här:

https://tesla-info.com/blog/technical-h ... rences.php
HW2 - First Tesla system
Tesla released their first system at the end of 2016. While Tesla are unlikely to ever admit this, the introduction of the hardware was premature and done as a reaction to Mobileye contract being terminated.
Tack för länken Axel. Det är dock värt att nämna att det är en blogg med obekräftade uppgifter utan källor, precis som allt vi säger här. Eller?

Mitt argument kvarstår; skriver man om allt har man gjort fel. I bloggen verkar skribenten mena att all kod skulle vara skriven specifikt för plattformen men det betvivlar jag. Eller så är jag talanglös och utvecklarna hos Tesla spelar i en helt annan liga, det är också fullt möjligt. ;)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Project Palladium

Inlägg av Jordad »

Curik skrev:
Mitt argument kvarstår; skriver man om allt har man gjort fel. I bloggen verkar skribenten mena att all kod skulle vara skriven specifikt för plattformen men det betvivlar jag. Eller så är jag talanglös och utvecklarna hos Tesla spelar i en helt annan liga, det är också fullt möjligt. ;)
Tesla håller på att skriva om hur ap identifierar och delar data för träning. Tidigare fångade man enbart 2d bilder och använde dem för träning. Nu kommer man istället fånga ett tidsförlopp i en 3d scen och använda det för träning. Man kan hävda att de gjort fel tidigare eller så kan man hävda att de nu upptäckte ett bättre och mer tillförlitligt sätt att träna på.

NNs för gammal hårdvara har körts på HW3 i emulerat läge hittils. Hur annorlunda NNs som fullt utnyttjar Teslas egna hårdvara är vet bara de på Tesla.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Project Palladium

Inlägg av d3marcus »

Fortfarande tyckande och gissningar. På vilket sätt är Teslas batteriet överlägsna? Svar: inte alls. Marginella skillnader mellan underleverantörernas batterier och BMS. Vare sig batterier eller övrig eldrivlina är raketforskning - mycket mindre skillnad än för avgasdrivlinor. Flera fossilbilstillverkare har på bara några år lyckats ta fram konkurrenskraftiga elbilar trots att Tesla haft 16 års försprång.

Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Project Palladium

Inlägg av taliz »

d3marcus skrev:
Fortfarande tyckande och gissningar. På vilket sätt är Teslas batteriet överlägsna? Svar: inte alls. Marginella skillnader mellan underleverantörernas batterier och BMS. Vare sig batterier eller övrig eldrivlina är raketforskning - mycket mindre skillnad än för avgasdrivlinor. Flera fossilbilstillverkare har på bara några år lyckats ta fram konkurrenskraftiga elbilar trots att Tesla haft 16 års försprång.

Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.

NCA levererar bättre prestanda än NCM.
Vilka är de "konkurrenskraftiga elbilar" som de tagit fram? Vad jag sett säljer Model 3 många gånger fler än närmast följande.
Om de verkligen var konkurrenskraftiga borde försäljningssifforna reflektera det.

Förövrigt har du skrivit att du har en Model S. Om den nu inte är bättre än övriga, varför har du då valt en sådan?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

Senaste året har jag på ca 3000 mil haft noll degradering på mitt batteri. Det tycker jag är riktigt bra. Så nåt gör ju Tesla rätt.

På vår i3 är det lite svårare att bedöma men den har inte heller tappat mer än några få procent på 4 år. (Dock bara 4500 mil)

Tror det viktigaste är ordentlig kylning. Är väl avsaknad av det som gör att t ex Nissan Leaf tappar så mycket?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Project Palladium

Inlägg av vigge50 »

d3marcus skrev:
Fortfarande tyckande och gissningar. På vilket sätt är Teslas batteriet överlägsna? Svar: inte alls. Marginella skillnader mellan underleverantörernas batterier och BMS. Vare sig batterier eller övrig eldrivlina är raketforskning - mycket mindre skillnad än för avgasdrivlinor. Flera fossilbilstillverkare har på bara några år lyckats ta fram konkurrenskraftiga elbilar trots att Tesla haft 16 års försprång.

Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.
Hur mycket kunskap har du om batterier som gör att du kan dra de slutsatserna att det knappt är någon skillnad?

Här är en intressant diskussion

kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Project Palladium

Inlägg av kallekula »

d3marcus skrev:
<snip>
Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.
Klassiskt citat från valfri konspirationsteori :D
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Project Palladium

Inlägg av [JM] »

Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.

Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Om Teslas batterier laddar snabbare?



Är i princip bara Porsche som hänger med i mina ögon.
Audi har ju "fuskat lite" med tillgänglig kapacitet för att få upp hastigheten. Dvs dom maskerar sin låga laddhastighet per cell genom att ha flera celler.
Bra eller dåligt är upp till var och en att avgöra men det indikerar i alla fall att deras batterier inte är i samma liga som Teslas.
Model 3 tar 250kW på ca 75kWh och Audi tar 150kW på 95kW.
Mer kWh kan svälja större laddström/effekt.
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

[JM] skrev:
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.

Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Om Teslas batterier laddar snabbare?



Är i princip bara Porsche som hänger med i mina ögon.
Audi har ju "fuskat lite" med tillgänglig kapacitet för att få upp hastigheten. Dvs dom maskerar sin låga laddhastighet per cell genom att ha flera celler.
Bra eller dåligt är upp till var och en att avgöra men det indikerar i alla fall att deras batterier inte är i samma liga som Teslas.
Model 3 tar 250kW på ca 75kWh och Audi tar 150kW på 95kW.
Mer kWh kan svälja större laddström/effekt.
Njae. Lägg E-Trons laddkurvan över Model 3:s så ser du att Audins batteri skulle behöva vara gigantiskt för att den förklaringen skulle hålla fullt ut.

Porsche och Audi tillhör ju samma koncern så de delar säkert teknik i mångt och mycket dessutom. Är bara en tidsfråga innan Audi har samma laddhastighet som Porsche.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Project Palladium

Inlägg av [JM] »

Model 3 batteriet är på 75 kW och Audis på 95.
Audis är lite över 25% större.
Gör du model 3 batteriet 25% större så kan det ta 25% mer effekt.
250kW × 1.25 = 310kW

Tesla kan alltså ladda ett 95kW batteri med över 310kW vid start som sen sjunker till 150kW lite före 60%
Audi gör det med 150kW hela vägen

Jag anser teslas vara rejält mkt bättre....
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Project Palladium

Inlägg av taliz »

[JM] skrev:
Model 3 batteriet är på 75 kW och Audis på 95.
Audis är lite över 25% större.
Gör du model 3 batteriet 25% större så kan det ta 25% mer effekt.
250kW × 1.25 = 310kW

Tesla kan alltså ladda ett 95kW batteri med över 310kW vid start som sen sjunker till 150kW lite före 60%
Audi gör det med 150kW hela vägen

Jag anser teslas vara rejält mkt bättre....
Nja, Audi gör väl det till ca 80%, bara det att de ju har både topp och botten buffer. Dvs 80% är väl snarare 65-70%.
Rent praktiskt laddar väl Model 3 3-4ggr snabbare än étron.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Project Palladium

Inlägg av [JM] »

Ja om man ska vara korrekrt så är det typ så men nu räknade jag snålt/konservativt bara för att illustrera att även då så skiljer det markant.

Sen att det är en tidsfråga innan Audi förbättrar sig tvivlar nog ingen på.
Det är ju bara det att Tesla lär ju också förbättra sig....
One batteryday coming right up..

Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Project Palladium

Inlägg av HelectriC »

[JM] skrev:
Model 3 batteriet är på 75 kW och Audis på 95.
Audis är lite över 25% större.
Gör du model 3 batteriet 25% större så kan det ta 25% mer effekt.
250kW × 1.25 = 310kW

Tesla kan alltså ladda ett 95kW batteri med över 310kW vid start som sen sjunker till 150kW lite före 60%
Audi gör det med 150kW hela vägen

Jag anser teslas vara rejält mkt bättre....
Snurrigt när man använder kW för både effekt och lagring. kWh är bra att ha ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Project Palladium

Inlägg av [JM] »

:roll:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Project Palladium

Inlägg av Zalman3 »


Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Håller med.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.

Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Project Palladium

Inlägg av OlleBack »

Zalman3 skrev:

Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Håller med.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.

Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där? :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Project Palladium

Inlägg av HelectriC »

OlleBack skrev:
Zalman3 skrev:

Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Håller med.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.

Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där? :)
tror inte så många är beredda att köpa en Leaf för samma belopp.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Project Palladium

Inlägg av Force-Walker »

Fasen vad Tesla är duktiga på att hålla allting så hemligt. Inga spionbilder på något?

Tror vi ens de blir nån uppdatering av Model S/X?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Project Palladium

Inlägg av BrooklynS »

OlleBack skrev:
Zalman3 skrev:

Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Håller med.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.

Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där? :)
Det behöver inte ens vara elbilstillverkare.

Ta valfri europeisk bil 2020 med motsvarande utrymmen och prestanda. Har de ens längre räckvidd?

Audi RS4 2020 gör 0-100 en dryg sekund LÅNGSAMMARE än TMS Performance. Och har 51 mils räckvidd vid blandad körning... och en driftskostnad på ungefär 30 kr mil, värdeminskningen oräknad.


Och då är det ändå totalkonceptet med laddnätverk och bil som är det bästa med Tesla.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar