Project Palladium
Moderator: Redaktion
Re: Project Palladium
Ja att Teslas batteripack håller längre är väl ett faktum. Laddar fortare, ja med hjälp av konditionering osv.
Nu sista året har tex etron kommit som med hjälp av överkapacitet och ständig konditionering kan ladda ännu fortare men det återstår ju att se hur den kommer att funka över tid samt att den ju kompromissar ordentligt med räckvidden för att kunna nå den "fördelen"...
Nu sista året har tex etron kommit som med hjälp av överkapacitet och ständig konditionering kan ladda ännu fortare men det återstår ju att se hur den kommer att funka över tid samt att den ju kompromissar ordentligt med räckvidden för att kunna nå den "fördelen"...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Project Palladium
Tesla är de enda som kör med stavbatterier (än så länge). Formfaktor 18650 och 21700.Verdi skrev:[JM] skrev:Kylning och reglersystem (BMS)Verdi skrev:BrooklynS skrev:Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.
Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kan man ladda Teslas batterier snabbare? Håller batterierna bättre? Är Teslas BMS billigare än konkurrenternas? Exakt vad är det som är bättre? Vill på riktigt veta.
Det flesta andra tillverkare kör med "pouch" eller "prismatic". Det skiljer i hur dessa packeteras och kan kylas.
Tyvärr har jag ingen länk så här på rak arm som visar detta men Sandy Munro ( https://www.youtube.com/channel/UCj--iM ... GG_fpmP5XQ ) och tex Jordan Giesige https://www.youtube.com/channel/UCIFn7O ... w/featured har en hel del info om detta men det blir en massa timmar på youtube att plöja igenom....
Finns en bra film med Munro där han visar skillnaden mellan en Model 3, BMW i3 och en Bolt. Elmotorer, batterier mm
Re: Project Palladium
Helheten är ju klart bättre enligt mig. Tesla kan trycka i fler kWh och få en bil som har längre räckvidd, kan ladda snabbare, är lättare och sannolikt billigare än snittet för konkurrenterna. Att vara bäst på varje punkt behövs inte.Verdi skrev:[JM] skrev:Kylning och reglersystem (BMS)Verdi skrev:BrooklynS skrev:Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.
Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kan man ladda Teslas batterier snabbare? Håller batterierna bättre? Är Teslas BMS billigare än konkurrenternas? Exakt vad är det som är bättre? Vill på riktigt veta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Project Palladium
Det Tesla gör riktigt bra är produktionskapacitet, kostnad och energieffektivitet. Det finns andra som har bra energieffektivitet så det som Tesla gör avsevärt bättre än alla konkurrenter är produktionskapacitet och kostnad per kwh. Det är där det stora försprånget finns.Verdi skrev:[JM] skrev:Kylning och reglersystem (BMS)Verdi skrev:BrooklynS skrev:Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.
Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kan man ladda Teslas batterier snabbare? Håller batterierna bättre? Är Teslas BMS billigare än konkurrenternas? Exakt vad är det som är bättre? Vill på riktigt veta.
Tesla tänker också mycket mer på helheten som sagt, inte bara på varje komponent för sig som är tradition hos traditionella biltillverkare. Där är också försprånget stort.
Re: Project Palladium
Verkligen inte självklart, oftast har man ju ett abstraktionslager som är hårdvarunära. När man byter hårdvaran skriver man därför bara om det lagret och behåller större delen av resten.Svenssons skrev:Det är ju rätt självklart att man skriver om koden när man helt byter hårdvara. Det är väl en definitionsfråga om man skrev om koden när man gick från AP1 till AP2. AP1 var ju inte Teslas kod. Nu står man inför nytt generationsskifte för att nyttja prestandan i HW3. Man har ju tills nu emulerat HW2 på HW3 för att slippa skriva om och ha en och samma kodbas. HW4 är ju inte någon ny plattform eller bättre prestanda än HW3 utan som det verkar mer en effektivare och billigare hårdvara som kör samma kod som HW3.Curik skrev:Spontant känns det ju inte så konstigt att framstegen lyser med sin frånvaro om man hela tiden refaktorerar rubbet.Verdi skrev:Har även läst om ytterligare omskrivning av koden samt ny hårdvara återigen (HW4).
Programmering för HW3 har nog pågått sedan hårdvaran kom. Tesla står nu alltså inför första omskrivningen av egen kod för en plattform till egen kod för ny plattform.
Nu framgår det ju inte om dom skrivit om "allt" och mycket är ju PR. Men jag hoppas verkligen inte dom skrotar allt.
Re: Project Palladium
Du kan läsa mer om skillnaderna och orsakerna här:Curik skrev:Verkligen inte självklart, oftast har man ju ett abstraktionslager som är hårdvarunära. När man byter hårdvaran skriver man därför bara om det lagret och behåller större delen av resten.Svenssons skrev:Det är ju rätt självklart att man skriver om koden när man helt byter hårdvara. Det är väl en definitionsfråga om man skrev om koden när man gick från AP1 till AP2. AP1 var ju inte Teslas kod. Nu står man inför nytt generationsskifte för att nyttja prestandan i HW3. Man har ju tills nu emulerat HW2 på HW3 för att slippa skriva om och ha en och samma kodbas. HW4 är ju inte någon ny plattform eller bättre prestanda än HW3 utan som det verkar mer en effektivare och billigare hårdvara som kör samma kod som HW3.Curik skrev:Spontant känns det ju inte så konstigt att framstegen lyser med sin frånvaro om man hela tiden refaktorerar rubbet.Verdi skrev:Har även läst om ytterligare omskrivning av koden samt ny hårdvara återigen (HW4).
Programmering för HW3 har nog pågått sedan hårdvaran kom. Tesla står nu alltså inför första omskrivningen av egen kod för en plattform till egen kod för ny plattform.
Nu framgår det ju inte om dom skrivit om "allt" och mycket är ju PR. Men jag hoppas verkligen inte dom skrotar allt.
https://tesla-info.com/blog/technical-h ... rences.php
HW2 - First Tesla system
Tesla released their first system at the end of 2016. While Tesla are unlikely to ever admit this, the introduction of the hardware was premature and done as a reaction to Mobileye contract being terminated.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Project Palladium
Tack för länken Axel. Det är dock värt att nämna att det är en blogg med obekräftade uppgifter utan källor, precis som allt vi säger här. Eller?Svenssons skrev:Du kan läsa mer om skillnaderna och orsakerna här:Curik skrev:Verkligen inte självklart, oftast har man ju ett abstraktionslager som är hårdvarunära. När man byter hårdvaran skriver man därför bara om det lagret och behåller större delen av resten.Svenssons skrev:Det är ju rätt självklart att man skriver om koden när man helt byter hårdvara. Det är väl en definitionsfråga om man skrev om koden när man gick från AP1 till AP2. AP1 var ju inte Teslas kod. Nu står man inför nytt generationsskifte för att nyttja prestandan i HW3. Man har ju tills nu emulerat HW2 på HW3 för att slippa skriva om och ha en och samma kodbas. HW4 är ju inte någon ny plattform eller bättre prestanda än HW3 utan som det verkar mer en effektivare och billigare hårdvara som kör samma kod som HW3.Curik skrev:Spontant känns det ju inte så konstigt att framstegen lyser med sin frånvaro om man hela tiden refaktorerar rubbet.Verdi skrev:Har även läst om ytterligare omskrivning av koden samt ny hårdvara återigen (HW4).
Programmering för HW3 har nog pågått sedan hårdvaran kom. Tesla står nu alltså inför första omskrivningen av egen kod för en plattform till egen kod för ny plattform.
Nu framgår det ju inte om dom skrivit om "allt" och mycket är ju PR. Men jag hoppas verkligen inte dom skrotar allt.
https://tesla-info.com/blog/technical-h ... rences.phpHW2 - First Tesla system
Tesla released their first system at the end of 2016. While Tesla are unlikely to ever admit this, the introduction of the hardware was premature and done as a reaction to Mobileye contract being terminated.
Mitt argument kvarstår; skriver man om allt har man gjort fel. I bloggen verkar skribenten mena att all kod skulle vara skriven specifikt för plattformen men det betvivlar jag. Eller så är jag talanglös och utvecklarna hos Tesla spelar i en helt annan liga, det är också fullt möjligt.
Re: Project Palladium
Tesla håller på att skriva om hur ap identifierar och delar data för träning. Tidigare fångade man enbart 2d bilder och använde dem för träning. Nu kommer man istället fånga ett tidsförlopp i en 3d scen och använda det för träning. Man kan hävda att de gjort fel tidigare eller så kan man hävda att de nu upptäckte ett bättre och mer tillförlitligt sätt att träna på.Curik skrev:Mitt argument kvarstår; skriver man om allt har man gjort fel. I bloggen verkar skribenten mena att all kod skulle vara skriven specifikt för plattformen men det betvivlar jag. Eller så är jag talanglös och utvecklarna hos Tesla spelar i en helt annan liga, det är också fullt möjligt.
NNs för gammal hårdvara har körts på HW3 i emulerat läge hittils. Hur annorlunda NNs som fullt utnyttjar Teslas egna hårdvara är vet bara de på Tesla.
Re: Project Palladium
Fortfarande tyckande och gissningar. På vilket sätt är Teslas batteriet överlägsna? Svar: inte alls. Marginella skillnader mellan underleverantörernas batterier och BMS. Vare sig batterier eller övrig eldrivlina är raketforskning - mycket mindre skillnad än för avgasdrivlinor. Flera fossilbilstillverkare har på bara några år lyckats ta fram konkurrenskraftiga elbilar trots att Tesla haft 16 års försprång.
Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.
Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.
Re: Project Palladium
d3marcus skrev:Fortfarande tyckande och gissningar. På vilket sätt är Teslas batteriet överlägsna? Svar: inte alls. Marginella skillnader mellan underleverantörernas batterier och BMS. Vare sig batterier eller övrig eldrivlina är raketforskning - mycket mindre skillnad än för avgasdrivlinor. Flera fossilbilstillverkare har på bara några år lyckats ta fram konkurrenskraftiga elbilar trots att Tesla haft 16 års försprång.
Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.
NCA levererar bättre prestanda än NCM.
Vilka är de "konkurrenskraftiga elbilar" som de tagit fram? Vad jag sett säljer Model 3 många gånger fler än närmast följande.
Om de verkligen var konkurrenskraftiga borde försäljningssifforna reflektera det.
Förövrigt har du skrivit att du har en Model S. Om den nu inte är bättre än övriga, varför har du då valt en sådan?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Project Palladium
Senaste året har jag på ca 3000 mil haft noll degradering på mitt batteri. Det tycker jag är riktigt bra. Så nåt gör ju Tesla rätt.
På vår i3 är det lite svårare att bedöma men den har inte heller tappat mer än några få procent på 4 år. (Dock bara 4500 mil)
Tror det viktigaste är ordentlig kylning. Är väl avsaknad av det som gör att t ex Nissan Leaf tappar så mycket?
På vår i3 är det lite svårare att bedöma men den har inte heller tappat mer än några få procent på 4 år. (Dock bara 4500 mil)
Tror det viktigaste är ordentlig kylning. Är väl avsaknad av det som gör att t ex Nissan Leaf tappar så mycket?
Re: Project Palladium
Hur mycket kunskap har du om batterier som gör att du kan dra de slutsatserna att det knappt är någon skillnad?d3marcus skrev:Fortfarande tyckande och gissningar. På vilket sätt är Teslas batteriet överlägsna? Svar: inte alls. Marginella skillnader mellan underleverantörernas batterier och BMS. Vare sig batterier eller övrig eldrivlina är raketforskning - mycket mindre skillnad än för avgasdrivlinor. Flera fossilbilstillverkare har på bara några år lyckats ta fram konkurrenskraftiga elbilar trots att Tesla haft 16 års försprång.
Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.
Här är en intressant diskussion
Re: Project Palladium
Klassiskt citat från valfri konspirationsteorid3marcus skrev:<snip>
Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.
Re: Project Palladium
Om Teslas batterier laddar snabbare?Verdi skrev:BrooklynS skrev:Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.
Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Är i princip bara Porsche som hänger med i mina ögon.
Audi har ju "fuskat lite" med tillgänglig kapacitet för att få upp hastigheten. Dvs dom maskerar sin låga laddhastighet per cell genom att ha flera celler.
Bra eller dåligt är upp till var och en att avgöra men det indikerar i alla fall att deras batterier inte är i samma liga som Teslas.
Model 3 tar 250kW på ca 75kWh och Audi tar 150kW på 95kW.
Mer kWh kan svälja större laddström/effekt.
Re: Project Palladium
Njae. Lägg E-Trons laddkurvan över Model 3:s så ser du att Audins batteri skulle behöva vara gigantiskt för att den förklaringen skulle hålla fullt ut.[JM] skrev:Om Teslas batterier laddar snabbare?Verdi skrev:BrooklynS skrev:Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.
Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Är i princip bara Porsche som hänger med i mina ögon.
Audi har ju "fuskat lite" med tillgänglig kapacitet för att få upp hastigheten. Dvs dom maskerar sin låga laddhastighet per cell genom att ha flera celler.
Bra eller dåligt är upp till var och en att avgöra men det indikerar i alla fall att deras batterier inte är i samma liga som Teslas.
Model 3 tar 250kW på ca 75kWh och Audi tar 150kW på 95kW.
Mer kWh kan svälja större laddström/effekt.
Porsche och Audi tillhör ju samma koncern så de delar säkert teknik i mångt och mycket dessutom. Är bara en tidsfråga innan Audi har samma laddhastighet som Porsche.
Re: Project Palladium
Model 3 batteriet är på 75 kW och Audis på 95.
Audis är lite över 25% större.
Gör du model 3 batteriet 25% större så kan det ta 25% mer effekt.
250kW × 1.25 = 310kW
Tesla kan alltså ladda ett 95kW batteri med över 310kW vid start som sen sjunker till 150kW lite före 60%
Audi gör det med 150kW hela vägen
Jag anser teslas vara rejält mkt bättre....
Audis är lite över 25% större.
Gör du model 3 batteriet 25% större så kan det ta 25% mer effekt.
250kW × 1.25 = 310kW
Tesla kan alltså ladda ett 95kW batteri med över 310kW vid start som sen sjunker till 150kW lite före 60%
Audi gör det med 150kW hela vägen
Jag anser teslas vara rejält mkt bättre....
Re: Project Palladium
Nja, Audi gör väl det till ca 80%, bara det att de ju har både topp och botten buffer. Dvs 80% är väl snarare 65-70%.[JM] skrev:Model 3 batteriet är på 75 kW och Audis på 95.
Audis är lite över 25% större.
Gör du model 3 batteriet 25% större så kan det ta 25% mer effekt.
250kW × 1.25 = 310kW
Tesla kan alltså ladda ett 95kW batteri med över 310kW vid start som sen sjunker till 150kW lite före 60%
Audi gör det med 150kW hela vägen
Jag anser teslas vara rejält mkt bättre....
Rent praktiskt laddar väl Model 3 3-4ggr snabbare än étron.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Project Palladium
Ja om man ska vara korrekrt så är det typ så men nu räknade jag snålt/konservativt bara för att illustrera att även då så skiljer det markant.
Sen att det är en tidsfråga innan Audi förbättrar sig tvivlar nog ingen på.
Det är ju bara det att Tesla lär ju också förbättra sig....
One batteryday coming right up..
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Sen att det är en tidsfråga innan Audi förbättrar sig tvivlar nog ingen på.
Det är ju bara det att Tesla lär ju också förbättra sig....
One batteryday coming right up..
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Re: Project Palladium
Snurrigt när man använder kW för både effekt och lagring. kWh är bra att ha[JM] skrev:Model 3 batteriet är på 75 kW och Audis på 95.
Audis är lite över 25% större.
Gör du model 3 batteriet 25% större så kan det ta 25% mer effekt.
250kW × 1.25 = 310kW
Tesla kan alltså ladda ett 95kW batteri med över 310kW vid start som sen sjunker till 150kW lite före 60%
Audi gör det med 150kW hela vägen
Jag anser teslas vara rejält mkt bättre....
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Project Palladium
Håller med.
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.
Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Project Palladium
Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där?Zalman3 skrev:Håller med.
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.
Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Re: Project Palladium
tror inte så många är beredda att köpa en Leaf för samma belopp.OlleBack skrev:Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där?Zalman3 skrev:Håller med.
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.
Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Project Palladium
Fasen vad Tesla är duktiga på att hålla allting så hemligt. Inga spionbilder på något?
Tror vi ens de blir nån uppdatering av Model S/X?
Tror vi ens de blir nån uppdatering av Model S/X?
Re: Project Palladium
Det behöver inte ens vara elbilstillverkare.OlleBack skrev:Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där?Zalman3 skrev:Håller med.
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.
Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Ta valfri europeisk bil 2020 med motsvarande utrymmen och prestanda. Har de ens längre räckvidd?
Audi RS4 2020 gör 0-100 en dryg sekund LÅNGSAMMARE än TMS Performance. Och har 51 mils räckvidd vid blandad körning... och en driftskostnad på ungefär 30 kr mil, värdeminskningen oräknad.
Och då är det ändå totalkonceptet med laddnätverk och bil som är det bästa med Tesla.
Tesla Y LR -22 EAP