Project Palladium
Moderator: Redaktion
Re: Project Palladium
Senaste året har jag på ca 3000 mil haft noll degradering på mitt batteri. Det tycker jag är riktigt bra. Så nåt gör ju Tesla rätt.
På vår i3 är det lite svårare att bedöma men den har inte heller tappat mer än några få procent på 4 år. (Dock bara 4500 mil)
Tror det viktigaste är ordentlig kylning. Är väl avsaknad av det som gör att t ex Nissan Leaf tappar så mycket?
På vår i3 är det lite svårare att bedöma men den har inte heller tappat mer än några få procent på 4 år. (Dock bara 4500 mil)
Tror det viktigaste är ordentlig kylning. Är väl avsaknad av det som gör att t ex Nissan Leaf tappar så mycket?
Re: Project Palladium
Hur mycket kunskap har du om batterier som gör att du kan dra de slutsatserna att det knappt är någon skillnad?d3marcus skrev:Fortfarande tyckande och gissningar. På vilket sätt är Teslas batteriet överlägsna? Svar: inte alls. Marginella skillnader mellan underleverantörernas batterier och BMS. Vare sig batterier eller övrig eldrivlina är raketforskning - mycket mindre skillnad än för avgasdrivlinor. Flera fossilbilstillverkare har på bara några år lyckats ta fram konkurrenskraftiga elbilar trots att Tesla haft 16 års försprång.
Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.
Här är en intressant diskussion
Re: Project Palladium
Klassiskt citat från valfri konspirationsteorid3marcus skrev:<snip>
Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.
Re: Project Palladium
Om Teslas batterier laddar snabbare?Verdi skrev:BrooklynS skrev:Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.
Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Är i princip bara Porsche som hänger med i mina ögon.
Audi har ju "fuskat lite" med tillgänglig kapacitet för att få upp hastigheten. Dvs dom maskerar sin låga laddhastighet per cell genom att ha flera celler.
Bra eller dåligt är upp till var och en att avgöra men det indikerar i alla fall att deras batterier inte är i samma liga som Teslas.
Model 3 tar 250kW på ca 75kWh och Audi tar 150kW på 95kW.
Mer kWh kan svälja större laddström/effekt.
Re: Project Palladium
Njae. Lägg E-Trons laddkurvan över Model 3:s så ser du att Audins batteri skulle behöva vara gigantiskt för att den förklaringen skulle hålla fullt ut.[JM] skrev:Om Teslas batterier laddar snabbare?Verdi skrev:BrooklynS skrev:Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.
Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Är i princip bara Porsche som hänger med i mina ögon.
Audi har ju "fuskat lite" med tillgänglig kapacitet för att få upp hastigheten. Dvs dom maskerar sin låga laddhastighet per cell genom att ha flera celler.
Bra eller dåligt är upp till var och en att avgöra men det indikerar i alla fall att deras batterier inte är i samma liga som Teslas.
Model 3 tar 250kW på ca 75kWh och Audi tar 150kW på 95kW.
Mer kWh kan svälja större laddström/effekt.
Porsche och Audi tillhör ju samma koncern så de delar säkert teknik i mångt och mycket dessutom. Är bara en tidsfråga innan Audi har samma laddhastighet som Porsche.
Re: Project Palladium
Model 3 batteriet är på 75 kW och Audis på 95.
Audis är lite över 25% större.
Gör du model 3 batteriet 25% större så kan det ta 25% mer effekt.
250kW × 1.25 = 310kW
Tesla kan alltså ladda ett 95kW batteri med över 310kW vid start som sen sjunker till 150kW lite före 60%
Audi gör det med 150kW hela vägen
Jag anser teslas vara rejält mkt bättre....
Audis är lite över 25% större.
Gör du model 3 batteriet 25% större så kan det ta 25% mer effekt.
250kW × 1.25 = 310kW
Tesla kan alltså ladda ett 95kW batteri med över 310kW vid start som sen sjunker till 150kW lite före 60%
Audi gör det med 150kW hela vägen
Jag anser teslas vara rejält mkt bättre....
Re: Project Palladium
Nja, Audi gör väl det till ca 80%, bara det att de ju har både topp och botten buffer. Dvs 80% är väl snarare 65-70%.[JM] skrev:Model 3 batteriet är på 75 kW och Audis på 95.
Audis är lite över 25% större.
Gör du model 3 batteriet 25% större så kan det ta 25% mer effekt.
250kW × 1.25 = 310kW
Tesla kan alltså ladda ett 95kW batteri med över 310kW vid start som sen sjunker till 150kW lite före 60%
Audi gör det med 150kW hela vägen
Jag anser teslas vara rejält mkt bättre....
Rent praktiskt laddar väl Model 3 3-4ggr snabbare än étron.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Project Palladium
Ja om man ska vara korrekrt så är det typ så men nu räknade jag snålt/konservativt bara för att illustrera att även då så skiljer det markant.
Sen att det är en tidsfråga innan Audi förbättrar sig tvivlar nog ingen på.
Det är ju bara det att Tesla lär ju också förbättra sig....
One batteryday coming right up..
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Sen att det är en tidsfråga innan Audi förbättrar sig tvivlar nog ingen på.
Det är ju bara det att Tesla lär ju också förbättra sig....
One batteryday coming right up..
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Re: Project Palladium
Snurrigt när man använder kW för både effekt och lagring. kWh är bra att ha[JM] skrev:Model 3 batteriet är på 75 kW och Audis på 95.
Audis är lite över 25% större.
Gör du model 3 batteriet 25% större så kan det ta 25% mer effekt.
250kW × 1.25 = 310kW
Tesla kan alltså ladda ett 95kW batteri med över 310kW vid start som sen sjunker till 150kW lite före 60%
Audi gör det med 150kW hela vägen
Jag anser teslas vara rejält mkt bättre....
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Project Palladium
Håller med.
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.
Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Project Palladium
Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där?Zalman3 skrev:Håller med.
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.
Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Re: Project Palladium
tror inte så många är beredda att köpa en Leaf för samma belopp.OlleBack skrev:Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där?Zalman3 skrev:Håller med.
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.
Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Project Palladium
Fasen vad Tesla är duktiga på att hålla allting så hemligt. Inga spionbilder på något?
Tror vi ens de blir nån uppdatering av Model S/X?
Tror vi ens de blir nån uppdatering av Model S/X?
Re: Project Palladium
Det behöver inte ens vara elbilstillverkare.OlleBack skrev:Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där?Zalman3 skrev:Håller med.
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.
Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Ta valfri europeisk bil 2020 med motsvarande utrymmen och prestanda. Har de ens längre räckvidd?
Audi RS4 2020 gör 0-100 en dryg sekund LÅNGSAMMARE än TMS Performance. Och har 51 mils räckvidd vid blandad körning... och en driftskostnad på ungefär 30 kr mil, värdeminskningen oräknad.
Och då är det ändå totalkonceptet med laddnätverk och bil som är det bästa med Tesla.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Project Palladium
BrooklynS skrev:Det behöver inte ens vara elbilstillverkare.OlleBack skrev:Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där?Zalman3 skrev:Håller med.
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.
Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Ta valfri europeisk bil 2020 med motsvarande utrymmen och prestanda. Har de ens längre räckvidd?
Audi RS4 2020 gör 0-100 en dryg sekund LÅNGSAMMARE än TMS Performance. Och har 51 mils räckvidd vid blandad körning... och en driftskostnad på ungefär 30 kr mil, värdeminskningen oräknad.
Och då är det ändå totalkonceptet med laddnätverk och bil som är det bästa med Tesla.
Jäkla konstig jämförelse ändå. Räckvidd på en bensinbil är det väl aldrig nån som tänkt på? Är ju bara att tanka och köra iväg igen.
Re: Project Palladium
Välkommen till Norrland. Där kan det vara lååååångt till en fungerande mack.Verdi skrev:BrooklynS skrev:Det behöver inte ens vara elbilstillverkare.OlleBack skrev:Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där?Zalman3 skrev:Håller med.
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.
Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Ta valfri europeisk bil 2020 med motsvarande utrymmen och prestanda. Har de ens längre räckvidd?
Audi RS4 2020 gör 0-100 en dryg sekund LÅNGSAMMARE än TMS Performance. Och har 51 mils räckvidd vid blandad körning... och en driftskostnad på ungefär 30 kr mil, värdeminskningen oräknad.
Och då är det ändå totalkonceptet med laddnätverk och bil som är det bästa med Tesla.
Jäkla konstig jämförelse ändå. Räckvidd på en bensinbil är det väl aldrig nån som tänkt på? Är ju bara att tanka och köra iväg igen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Project Palladium
Det lär väl bli viktigare och viktigare när mackarna dör ut (det är ju pågående)... min gamla 9-3 hade bara ca 35 mils räckvidd (v6, automat) - sämre än teslan.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Project Palladium
Som resande i Norrland hade jag en bensinbil innan Teslan.
Körde ju bara på GPS. Så när räckvidden sjönk ner till ca 5-6 mil knappade man in en bensinmack på Gpsen.
Om man då mitt i obygden kom till en mack som hade stängt.
Då kunde det bli jobbigt.
Räckviddsångest!!!
Minns en gång när detta hände och jag fick åka till nästa mack i 40km/h.
Lyckades ta mig ändå fram, men det var stressigt när det stod -15 km i räckvidd!!
Körde ju bara på GPS. Så när räckvidden sjönk ner till ca 5-6 mil knappade man in en bensinmack på Gpsen.
Om man då mitt i obygden kom till en mack som hade stängt.
Då kunde det bli jobbigt.
Räckviddsångest!!!
Minns en gång när detta hände och jag fick åka till nästa mack i 40km/h.
Lyckades ta mig ändå fram, men det var stressigt när det stod -15 km i räckvidd!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Project Palladium
Min hoj kom jag 25-26 mil med om jag körde normalt.
12-13 om jag blåste på fullt. Blev lite svettigt i smålandsskogarna ibland.
Körde till Öland snabbast möjligt en gång, fick tanka 3ggr på 36 mil.
12-13 om jag blåste på fullt. Blev lite svettigt i smålandsskogarna ibland.
Körde till Öland snabbast möjligt en gång, fick tanka 3ggr på 36 mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Project Palladium
Visst är det skillnad på hur man tänker? Och man måste åka till macken ÄNNU oftare när man kör mindre än 40 mil vid samma tillfälle. Varje gång kostar det en knapp tusenlapp. En gång i veckan om man jobbpendlar 7-8 mil om dagen.Verdi skrev:BrooklynS skrev:Det behöver inte ens vara elbilstillverkare.OlleBack skrev:Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där?Zalman3 skrev:Håller med.
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.
Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Ta valfri europeisk bil 2020 med motsvarande utrymmen och prestanda. Har de ens längre räckvidd?
Audi RS4 2020 gör 0-100 en dryg sekund LÅNGSAMMARE än TMS Performance. Och har 51 mils räckvidd vid blandad körning... och en driftskostnad på ungefär 30 kr mil, värdeminskningen oräknad.
Och då är det ändå totalkonceptet med laddnätverk och bil som är det bästa med Tesla.
Jäkla konstig jämförelse ändå. Räckvidd på en bensinbil är det väl aldrig nån som tänkt på? Är ju bara att tanka och köra iväg igen.
Det är ju här som konceptet med Tesla visar sig framgångsrikt. Kunden får en rymlig bil med enastående prestanda som duger utmärkt till interkontinentala resor till låg eller ingen driftskostnad. Under lång tid utan större servicebehov.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Project Palladium
Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.
Lite självinsikt hade inte skadat.
Lite självinsikt hade inte skadat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Project Palladium
På vilket sätt skulle Zalman vara norm menar du? Han delar väl bara med sig av sina egna erfarenheter?dd88 skrev:Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.
Lite självinsikt hade inte skadat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Project Palladium
Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Project Palladium
Finns väl inte en tråd där räckvidd eller laddmöjligheter kommer upp där Norrland inte sätts i kontext, men visst är det ett mindre antal användare som står för inläggen.Legato skrev:På vilket sätt skulle Zalman vara norm menar du? Han delar väl bara med sig av sina egna erfarenheter?dd88 skrev:Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.
Lite självinsikt hade inte skadat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.