Project Palladium
Moderator: Redaktion
Re: Project Palladium
Du som äger en model S eller X.
Är du sugen på en facelift?
Är du sugen på en facelift?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Project Palladium
Blir intressant att se vad det blir, själv är jag dock mer intresserad av Cybbertruck och gissar att flera saker som tex trimotor kommer vara gemensamt mellan nya Model S/X och kommande Cybbertruck.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Project Palladium
Fokus lär nog ligga på drivlina som vanligt, men blir spännande hur mkt nytt övrigt som kommer.
Bakar dom in sånt som vissa tycker saknas nu?
HUD, Matrix och allt vad nu folk brukar gnälla på.
Bakar dom in sånt som vissa tycker saknas nu?
HUD, Matrix och allt vad nu folk brukar gnälla på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Project Palladium
Såg att Tesla tagit bort de gråa 19” fälgarna från hemsidan vid köp nu.
Kan detta ha med uppdateringen att göra?, eller tror vi tempesthjulen kommer hit?
Kan detta ha med uppdateringen att göra?, eller tror vi tempesthjulen kommer hit?
Re: Project Palladium
sådana små ändringar ska man nog inte övertolka, det sker ofta liknande för att de tex tycker de kostar för mycket i planeringen kontra kundefterfrågan eller att de har leveransproblem. Tror inte vi ska förutsätta Palladium bara för att mörka fälgar försvinner.Force-Walker skrev:Såg att Tesla tagit bort de gråa 19” fälgarna från hemsidan vid köp nu.
Kan detta ha med uppdateringen att göra?, eller tror vi tempesthjulen kommer hit?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Project Palladium
Snygg profilbildHelectriC skrev:sådana små ändringar ska man nog inte övertolka, det sker ofta liknande för att de tex tycker de kostar för mycket i planeringen kontra kundefterfrågan eller att de har leveransproblem. Tror inte vi ska förutsätta Palladium bara för att mörka fälgar försvinner.Force-Walker skrev:Såg att Tesla tagit bort de gråa 19” fälgarna från hemsidan vid köp nu.
Kan detta ha med uppdateringen att göra?, eller tror vi tempesthjulen kommer hit?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Project Palladium
jag vänder kappan efter vinden och just nu blåser Polestarvinden i carporten hemma Men om det blir en Palladium så byter jag nog till denna bild:Bjelke skrev:Snygg profilbildHelectriC skrev:sådana små ändringar ska man nog inte övertolka, det sker ofta liknande för att de tex tycker de kostar för mycket i planeringen kontra kundefterfrågan eller att de har leveransproblem. Tror inte vi ska förutsätta Palladium bara för att mörka fälgar försvinner.Force-Walker skrev:Såg att Tesla tagit bort de gråa 19” fälgarna från hemsidan vid köp nu.
Kan detta ha med uppdateringen att göra?, eller tror vi tempesthjulen kommer hit?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Project Palladium
Du vet att det står "teslaägare" under din Polestar-logga va?HelectriC skrev:jag vänder kappan efter vinden och just nu blåser Polestarvinden i carporten hemma Men om det blir en Palladium så byter jag nog till denna bild:Bjelke skrev:Snygg profilbildHelectriC skrev:sådana små ändringar ska man nog inte övertolka, det sker ofta liknande för att de tex tycker de kostar för mycket i planeringen kontra kundefterfrågan eller att de har leveransproblem. Tror inte vi ska förutsätta Palladium bara för att mörka fälgar försvinner.Force-Walker skrev:Såg att Tesla tagit bort de gråa 19” fälgarna från hemsidan vid köp nu.
Kan detta ha med uppdateringen att göra?, eller tror vi tempesthjulen kommer hit?
Som Gal Gadot som gjorde reklam för Samsung, eller vad det nu var, på twitter. Så stod det "sent via twitter on iPhone".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Project Palladium
taliz skrev:Du vet att det står "teslaägare" under din Polestar-logga va?HelectriC skrev:jag vänder kappan efter vinden och just nu blåser Polestarvinden i carporten hemma Men om det blir en Palladium så byter jag nog till denna bild:Bjelke skrev:Snygg profilbildHelectriC skrev:sådana små ändringar ska man nog inte övertolka, det sker ofta liknande för att de tex tycker de kostar för mycket i planeringen kontra kundefterfrågan eller att de har leveransproblem. Tror inte vi ska förutsätta Palladium bara för att mörka fälgar försvinner.Force-Walker skrev:Såg att Tesla tagit bort de gråa 19” fälgarna från hemsidan vid köp nu.
Kan detta ha med uppdateringen att göra?, eller tror vi tempesthjulen kommer hit?
Som Gal Gadot som gjorde reklam för Samsung, eller vad det nu var, på twitter. Så stod det "sent via twitter on iPhone".
Mm, men det är inte jag som kan ändra på det serru. Dessutom så är jag fortfarande Teslaägare, så det är helt korrekt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Project Palladium
Beror på vad den innehåller. Nytt utseende bryr jag mig inte om. Inte heller "banprestanda". Vem bryr sig om det på en så stor bil? Interiören tycker jag funkar bra också.Zalman3 skrev:Du som äger en model S eller X.
Är du sugen på en facelift?
Det jag vill ha är:
- Bättre ljudisolering.
- Högre byggkvalitet.
- Högre teknisk nivå. Matrix, HUD, Night vision, fyrhjulsstyrning osv.
Dragkrok skulle väl inte sitta i vägen heller även om det inte är nåt jag behöver.
Men är rädd att Tesla fokuserar på "tech" och design.
-
- Inlägg: 5472
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Project Palladium
Precis.Verdi skrev:.../ Dragkrok skulle väl inte sitta i vägen heller även om det inte är nåt jag behöver. /...
När kommer dragkroken?
Nu kommer ju inte jag personligen vara spekulant på en S under överskådlig framtid, men brorsan hade t.ex. övervägt en beg S om de hade funnits med fabriksmonterad dragkrok...
Hur stor andel av alla S som sålts i Europa hade haft dragkrok monterad om det hade funnits som valbar extrautrustning från fabrik?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Project Palladium
Vad är det i ”fyrhjulsstyrning” som är så åtråvärt? Det är ju provat slutet 80/början 90 på flertalet japanska märken. Mycket mer komplicerat, tungt, dyrt och underhållskrävande i längden och fördelen är mest teoretisk.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Project Palladium
nja, bl.a. Porsche har väl det på Taycan och får den att kännas som en liten bil i tighta kurvor. Så kul är det nog. Om man behöver det, kan ju bara den som har testat svara på.BrooklynS skrev:Vad är det i ”fyrhjulsstyrning” som är så åtråvärt? Det är ju provat slutet 80/början 90 på flertalet japanska märken. Mycket mer komplicerat, tungt, dyrt och underhållskrävande i längden och fördelen är mest teoretisk.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Project Palladium
Är ganska övertygad om att det har skett en hel del utveckling inom området de senaste 30 åren.BrooklynS skrev:Vad är det i ”fyrhjulsstyrning” som är så åtråvärt? Det är ju provat slutet 80/början 90 på flertalet japanska märken. Mycket mer komplicerat, tungt, dyrt och underhållskrävande i längden och fördelen är mest teoretisk.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Project Palladium
BrooklynS skrev:Vad är det i ”fyrhjulsstyrning” som är så åtråvärt? Det är ju provat slutet 80/början 90 på flertalet japanska märken. Mycket mer komplicerat, tungt, dyrt och underhållskrävande i längden och fördelen är mest teoretisk.
Det är ju ett mycket uppskattat tillbehör på många finare bilar nuförtiden. Varför skulle inte Tesla kunna erbjuda det också? Varför måste Tesla vara en simpel "basic-kärra" med fantastisk drivlina när den kunde var en fulländad modern bil?
Re: Project Palladium
Fyrhjulsstyrning är en dealbreaker för mig.Verdi skrev:BrooklynS skrev:Vad är det i ”fyrhjulsstyrning” som är så åtråvärt? Det är ju provat slutet 80/början 90 på flertalet japanska märken. Mycket mer komplicerat, tungt, dyrt och underhållskrävande i längden och fördelen är mest teoretisk.
Det är ju ett mycket uppskattat tillbehör på många finare bilar nuförtiden. Varför skulle inte Tesla kunna erbjuda det också? Varför måste Tesla vara en simpel "basic-kärra" med fantastisk drivlina när den kunde var en fulländad modern bil?
Har den Fyrhjulsstyrning blir det inget köp!
Fyrhjulsstyrning är för lastmaskiner!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Project Palladium
Och för mig är det just "tech" och design som är intressant.Verdi skrev:Beror på vad den innehåller. Nytt utseende bryr jag mig inte om. Inte heller "banprestanda". Vem bryr sig om det på en så stor bil? Interiören tycker jag funkar bra också.Zalman3 skrev:Du som äger en model S eller X.
Är du sugen på en facelift?
Det jag vill ha är:
- Bättre ljudisolering.
- Högre byggkvalitet.
- Högre teknisk nivå. Matrix, HUD, Night vision, fyrhjulsstyrning osv.
Dragkrok skulle väl inte sitta i vägen heller även om det inte är nåt jag behöver.
Men är rädd att Tesla fokuserar på "tech" och design.
Tesla kommer inte slå "häst och vagntillverkarna"(fossilbilstillverkare) på att ha bättre ventilerade säten, fler burkhållare mm.
Tesla kommer leverera överlägsen teknik vad gäller drivlina, batterier och laddning.
Och som grädde på moset, teknik som ingen fossilbilstillverkare har.
Man vill ju ha nåt nytt och fräscht, inte gammal unken teknik med fossilbilsvibbar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Project Palladium
Håller helt med. Tesla bör fokusera en hel del på kvalité. Tech och Design i al ära, det är självklart "byggstommen" för Tesla, men om tech är så viktigt, varför är kartorna fortfarande från 2019, varför fokuserar man på spel, varför är navigationen ganska medioker, trafik information kass etc. Det borde vara low hanging fruits för Tesla att få fixat så dom ligger även i framkant på den biten.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Project Palladium
Visst är allt som har med eldriften att göra väldigt bra, men vad är det egentligen för revolutionerande teknik Tesla har i bilarna utöver det? Spel och pruttkuddar? För jag tycker helt ärligt bilarna är rätt fattiga på ny häftig tech och andra tillverkare har häftigare saker. Det de har är ju mjukvaran till infotainment, tyvärr verkar de inte vilja förbättra vitala bitarna som Spotify och navigation som faktiskt är rätt dåliga.Zalman3 skrev:
Tesla kommer inte slå "häst och vagntillverkarna"(fossilbilstillverkare) på att ha bättre ventilerade säten, fler burkhållare mm.
Tesla kommer leverera överlägsen teknik vad gäller drivlina, batterier och laddning.
Och som grädde på moset, teknik som ingen fossilbilstillverkare har.
Man vill ju ha nåt nytt och fräscht, inte gammal unken teknik med fossilbilsvibbar.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Project Palladium
Det här med "tech" alltså. Betyder inte det "technology"? Det tycks råda enighet om att Facebook är ett techbolag, men inte Volvo. Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att Volvo sysslar mer med teknisk utveckling än vad Facebook gör.
Blev lite utanför ämnet där.
Blev lite utanför ämnet där.
Re: Project Palladium
På vilket sätt är Teslas batterier överlägsna? Ang. degradering är ju en masstillverkare som Kia bättre: https://teslaclubsweden.se/elbilars-bat ... -3-per-ar/Zalman3 skrev:Tesla kommer leverera överlägsen teknik vad gäller drivlina, batterier och laddning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Project Palladium
Jag håller med till fullo, förutom att dragkrok i sig skulle kunna få mig att köpa en ny.Verdi skrev:Beror på vad den innehåller. Nytt utseende bryr jag mig inte om. Inte heller "banprestanda". Vem bryr sig om det på en så stor bil? Interiören tycker jag funkar bra också.Zalman3 skrev:Du som äger en model S eller X.
Är du sugen på en facelift?
Det jag vill ha är:
- Bättre ljudisolering.
- Högre byggkvalitet.
- Högre teknisk nivå. Matrix, HUD, Night vision, fyrhjulsstyrning osv.
Dragkrok skulle väl inte sitta i vägen heller även om det inte är nåt jag behöver.
Men är rädd att Tesla fokuserar på "tech" och design.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Project Palladium
Jag är nog lite +1 på den, byter gärna 3an mot en ny S om de förbättrar sakerna där S ligger under genomsnittet inom bilkategorin den faktiskt är i. Även om ja helst ser en uppdaterad interiör också, mest för att det innebär att det garanterat inte kommer en uppdatering av den som försämrar andrahandsvärdet medan jag äger bilen. Det är ju också rätt snyggt med skärm i landskapsläget.Bjelke skrev:Jag håller med till fullo, förutom att dragkrok i sig skulle kunna få mig att köpa en ny.Verdi skrev:
Beror på vad den innehåller. Nytt utseende bryr jag mig inte om. Inte heller "banprestanda". Vem bryr sig om det på en så stor bil? Interiören tycker jag funkar bra också.
Det jag vill ha är:
- Bättre ljudisolering.
- Högre byggkvalitet.
- Högre teknisk nivå. Matrix, HUD, Night vision, fyrhjulsstyrning osv.
Dragkrok skulle väl inte sitta i vägen heller även om det inte är nåt jag behöver.
Men är rädd att Tesla fokuserar på "tech" och design.
Re: Project Palladium
Zalman3 skrev:Och för mig är det just "tech" och design som är intressant.Verdi skrev:Beror på vad den innehåller. Nytt utseende bryr jag mig inte om. Inte heller "banprestanda". Vem bryr sig om det på en så stor bil? Interiören tycker jag funkar bra också.Zalman3 skrev:Du som äger en model S eller X.
Är du sugen på en facelift?
Det jag vill ha är:
- Bättre ljudisolering.
- Högre byggkvalitet.
- Högre teknisk nivå. Matrix, HUD, Night vision, fyrhjulsstyrning osv.
Dragkrok skulle väl inte sitta i vägen heller även om det inte är nåt jag behöver.
Men är rädd att Tesla fokuserar på "tech" och design.
Tesla kommer inte slå "häst och vagntillverkarna"(fossilbilstillverkare) på att ha bättre ventilerade säten, fler burkhållare mm.
Tesla kommer leverera överlägsen teknik vad gäller drivlina, batterier och laddning.
Och som grädde på moset, teknik som ingen fossilbilstillverkare har.
Man vill ju ha nåt nytt och fräscht, inte gammal unken teknik med fossilbilsvibbar.
Jag vill ju främst ha en bra bil. Inte en rullande gadget. Förstår inte hur objektivt bra saker som bra strålkastare, ljudisolering och bra byggkvalitet kan vara nåt dåligt som luktar "gammal unken teknik". Är en bra navigator med fungerande trafikvarning och stöd för flera waypoints också "unket"?
Ärligt talat är jag inte supersäker på att Tesla är så överlägsna vad gäller drivlina och batteri heller. Det Tesla har som skiljer ut dem från konkurrenterna är SuC-nätverket, batteritillgången och lönsamheten på elbilar (de fördelarna ska förresten inte underskattas. De är otroligt viktiga). Men det är ju inget magiskt med vare sig Teslas batterier eller elmotorer som jag ser det.
Vad gäller självkörning är jag inte heller så imponerad av Teslas system. Sägs ju att det ska ha en exponentiell utveckling men än så länge har det inte blivit så trots ganska många år nu. Har även läst om ytterligare omskrivning av koden samt ny hårdvara återigen (HW4).
Re: Project Palladium
På gamla jappsarna så var det en mekanisk lösning, med styrstång hela vägen bak, extra styrsnäcka osv. Idag är det drive by wire, så då behöver det inte bli så tungt/klumpigt.BrooklynS skrev:Vad är det i ”fyrhjulsstyrning” som är så åtråvärt? Det är ju provat slutet 80/början 90 på flertalet japanska märken. Mycket mer komplicerat, tungt, dyrt och underhållskrävande i längden och fördelen är mest teoretisk.
Jag har det på min Mercedes GT C. Bilen känns mycket smidigare och mindre på parkeringsplatser, rondeller osv.