Project Palladium

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Project Palladium

Inlägg av Zalman3 »

Du som äger en model S eller X.
Är du sugen på en facelift?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Project Palladium

Inlägg av Svenssons »

Blir intressant att se vad det blir, själv är jag dock mer intresserad av Cybbertruck och gissar att flera saker som tex trimotor kommer vara gemensamt mellan nya Model S/X och kommande Cybbertruck.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Project Palladium

Inlägg av taliz »

Fokus lär nog ligga på drivlina som vanligt, men blir spännande hur mkt nytt övrigt som kommer.
Bakar dom in sånt som vissa tycker saknas nu?
HUD, Matrix och allt vad nu folk brukar gnälla på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Project Palladium

Inlägg av Force-Walker »

Såg att Tesla tagit bort de gråa 19” fälgarna från hemsidan vid köp nu.
Kan detta ha med uppdateringen att göra?, eller tror vi tempesthjulen kommer hit?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Project Palladium

Inlägg av HelectriC »

Force-Walker skrev:
Såg att Tesla tagit bort de gråa 19” fälgarna från hemsidan vid köp nu.
Kan detta ha med uppdateringen att göra?, eller tror vi tempesthjulen kommer hit?
sådana små ändringar ska man nog inte övertolka, det sker ofta liknande för att de tex tycker de kostar för mycket i planeringen kontra kundefterfrågan eller att de har leveransproblem. Tror inte vi ska förutsätta Palladium bara för att mörka fälgar försvinner.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Project Palladium

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Force-Walker skrev:
Såg att Tesla tagit bort de gråa 19” fälgarna från hemsidan vid köp nu.
Kan detta ha med uppdateringen att göra?, eller tror vi tempesthjulen kommer hit?
sådana små ändringar ska man nog inte övertolka, det sker ofta liknande för att de tex tycker de kostar för mycket i planeringen kontra kundefterfrågan eller att de har leveransproblem. Tror inte vi ska förutsätta Palladium bara för att mörka fälgar försvinner.
Snygg profilbild ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Project Palladium

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Force-Walker skrev:
Såg att Tesla tagit bort de gråa 19” fälgarna från hemsidan vid köp nu.
Kan detta ha med uppdateringen att göra?, eller tror vi tempesthjulen kommer hit?
sådana små ändringar ska man nog inte övertolka, det sker ofta liknande för att de tex tycker de kostar för mycket i planeringen kontra kundefterfrågan eller att de har leveransproblem. Tror inte vi ska förutsätta Palladium bara för att mörka fälgar försvinner.
Snygg profilbild ;)
jag vänder kappan efter vinden och just nu blåser Polestarvinden i carporten hemma :D Men om det blir en Palladium så byter jag nog till denna bild:
palladium.JPG
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Project Palladium

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Force-Walker skrev:
Såg att Tesla tagit bort de gråa 19” fälgarna från hemsidan vid köp nu.
Kan detta ha med uppdateringen att göra?, eller tror vi tempesthjulen kommer hit?
sådana små ändringar ska man nog inte övertolka, det sker ofta liknande för att de tex tycker de kostar för mycket i planeringen kontra kundefterfrågan eller att de har leveransproblem. Tror inte vi ska förutsätta Palladium bara för att mörka fälgar försvinner.
Snygg profilbild ;)
jag vänder kappan efter vinden och just nu blåser Polestarvinden i carporten hemma :D Men om det blir en Palladium så byter jag nog till denna bild:
Du vet att det står "teslaägare" under din Polestar-logga va? :lol:

Som Gal Gadot som gjorde reklam för Samsung, eller vad det nu var, på twitter. Så stod det "sent via twitter on iPhone". :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Project Palladium

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Force-Walker skrev:
Såg att Tesla tagit bort de gråa 19” fälgarna från hemsidan vid köp nu.
Kan detta ha med uppdateringen att göra?, eller tror vi tempesthjulen kommer hit?
sådana små ändringar ska man nog inte övertolka, det sker ofta liknande för att de tex tycker de kostar för mycket i planeringen kontra kundefterfrågan eller att de har leveransproblem. Tror inte vi ska förutsätta Palladium bara för att mörka fälgar försvinner.
Snygg profilbild ;)
jag vänder kappan efter vinden och just nu blåser Polestarvinden i carporten hemma :D Men om det blir en Palladium så byter jag nog till denna bild:
Du vet att det står "teslaägare" under din Polestar-logga va? :lol:

Som Gal Gadot som gjorde reklam för Samsung, eller vad det nu var, på twitter. Så stod det "sent via twitter on iPhone". :D

Mm, men det är inte jag som kan ändra på det serru. Dessutom så är jag fortfarande Teslaägare, så det är helt korrekt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Du som äger en model S eller X.
Är du sugen på en facelift?
Beror på vad den innehåller. Nytt utseende bryr jag mig inte om. Inte heller "banprestanda". Vem bryr sig om det på en så stor bil? Interiören tycker jag funkar bra också.

Det jag vill ha är:
- Bättre ljudisolering.
- Högre byggkvalitet.
- Högre teknisk nivå. Matrix, HUD, Night vision, fyrhjulsstyrning osv.

Dragkrok skulle väl inte sitta i vägen heller även om det inte är nåt jag behöver.

Men är rädd att Tesla fokuserar på "tech" och design.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Project Palladium

Inlägg av SwedishAdvocate »

Verdi skrev:
.../ Dragkrok skulle väl inte sitta i vägen heller även om det inte är nåt jag behöver. /...
Precis.

När kommer dragkroken?

Nu kommer ju inte jag personligen vara spekulant på en S under överskådlig framtid, men brorsan hade t.ex. övervägt en beg S om de hade funnits med fabriksmonterad dragkrok...

Hur stor andel av alla S som sålts i Europa hade haft dragkrok monterad om det hade funnits som valbar extrautrustning från fabrik?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Project Palladium

Inlägg av BrooklynS »

Vad är det i ”fyrhjulsstyrning” som är så åtråvärt? Det är ju provat slutet 80/början 90 på flertalet japanska märken. Mycket mer komplicerat, tungt, dyrt och underhållskrävande i längden och fördelen är mest teoretisk.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Project Palladium

Inlägg av HelectriC »

BrooklynS skrev:
Vad är det i ”fyrhjulsstyrning” som är så åtråvärt? Det är ju provat slutet 80/början 90 på flertalet japanska märken. Mycket mer komplicerat, tungt, dyrt och underhållskrävande i längden och fördelen är mest teoretisk.
nja, bl.a. Porsche har väl det på Taycan och får den att kännas som en liten bil i tighta kurvor. Så kul är det nog. Om man behöver det, kan ju bara den som har testat svara på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Project Palladium

Inlägg av dd88 »

BrooklynS skrev:
Vad är det i ”fyrhjulsstyrning” som är så åtråvärt? Det är ju provat slutet 80/början 90 på flertalet japanska märken. Mycket mer komplicerat, tungt, dyrt och underhållskrävande i längden och fördelen är mest teoretisk.
Är ganska övertygad om att det har skett en hel del utveckling inom området de senaste 30 åren.

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

BrooklynS skrev:
Vad är det i ”fyrhjulsstyrning” som är så åtråvärt? Det är ju provat slutet 80/början 90 på flertalet japanska märken. Mycket mer komplicerat, tungt, dyrt och underhållskrävande i längden och fördelen är mest teoretisk.

Det är ju ett mycket uppskattat tillbehör på många finare bilar nuförtiden. Varför skulle inte Tesla kunna erbjuda det också? Varför måste Tesla vara en simpel "basic-kärra" med fantastisk drivlina när den kunde var en fulländad modern bil?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Project Palladium

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Vad är det i ”fyrhjulsstyrning” som är så åtråvärt? Det är ju provat slutet 80/början 90 på flertalet japanska märken. Mycket mer komplicerat, tungt, dyrt och underhållskrävande i längden och fördelen är mest teoretisk.

Det är ju ett mycket uppskattat tillbehör på många finare bilar nuförtiden. Varför skulle inte Tesla kunna erbjuda det också? Varför måste Tesla vara en simpel "basic-kärra" med fantastisk drivlina när den kunde var en fulländad modern bil?
Fyrhjulsstyrning är en dealbreaker för mig.
Har den Fyrhjulsstyrning blir det inget köp!

Fyrhjulsstyrning är för lastmaskiner!
4533_dsc00090_1.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Project Palladium

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Du som äger en model S eller X.
Är du sugen på en facelift?
Beror på vad den innehåller. Nytt utseende bryr jag mig inte om. Inte heller "banprestanda". Vem bryr sig om det på en så stor bil? Interiören tycker jag funkar bra också.

Det jag vill ha är:
- Bättre ljudisolering.
- Högre byggkvalitet.
- Högre teknisk nivå. Matrix, HUD, Night vision, fyrhjulsstyrning osv.

Dragkrok skulle väl inte sitta i vägen heller även om det inte är nåt jag behöver.

Men är rädd att Tesla fokuserar på "tech" och design.
Och för mig är det just "tech" och design som är intressant.

Tesla kommer inte slå "häst och vagntillverkarna"(fossilbilstillverkare) på att ha bättre ventilerade säten, fler burkhållare mm.

Tesla kommer leverera överlägsen teknik vad gäller drivlina, batterier och laddning.
Och som grädde på moset, teknik som ingen fossilbilstillverkare har.

Man vill ju ha nåt nytt och fräscht, inte gammal unken teknik med fossilbilsvibbar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Project Palladium

Inlägg av Credde »

Håller helt med. Tesla bör fokusera en hel del på kvalité. Tech och Design i al ära, det är självklart "byggstommen" för Tesla, men om tech är så viktigt, varför är kartorna fortfarande från 2019, varför fokuserar man på spel, varför är navigationen ganska medioker, trafik information kass etc. Det borde vara low hanging fruits för Tesla att få fixat så dom ligger även i framkant på den biten.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Project Palladium

Inlägg av OfarligTesla »

Zalman3 skrev:

Tesla kommer inte slå "häst och vagntillverkarna"(fossilbilstillverkare) på att ha bättre ventilerade säten, fler burkhållare mm.

Tesla kommer leverera överlägsen teknik vad gäller drivlina, batterier och laddning.
Och som grädde på moset, teknik som ingen fossilbilstillverkare har.

Man vill ju ha nåt nytt och fräscht, inte gammal unken teknik med fossilbilsvibbar.
Visst är allt som har med eldriften att göra väldigt bra, men vad är det egentligen för revolutionerande teknik Tesla har i bilarna utöver det? Spel och pruttkuddar? För jag tycker helt ärligt bilarna är rätt fattiga på ny häftig tech och andra tillverkare har häftigare saker. Det de har är ju mjukvaran till infotainment, tyvärr verkar de inte vilja förbättra vitala bitarna som Spotify och navigation som faktiskt är rätt dåliga.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Project Palladium

Inlägg av Elof »

Det här med "tech" alltså. Betyder inte det "technology"? Det tycks råda enighet om att Facebook är ett techbolag, men inte Volvo. Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att Volvo sysslar mer med teknisk utveckling än vad Facebook gör.
Blev lite utanför ämnet där.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Project Palladium

Inlägg av d3marcus »

Zalman3 skrev:
Tesla kommer leverera överlägsen teknik vad gäller drivlina, batterier och laddning.
På vilket sätt är Teslas batterier överlägsna? Ang. degradering är ju en masstillverkare som Kia bättre: https://teslaclubsweden.se/elbilars-bat ... -3-per-ar/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Project Palladium

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Du som äger en model S eller X.
Är du sugen på en facelift?
Beror på vad den innehåller. Nytt utseende bryr jag mig inte om. Inte heller "banprestanda". Vem bryr sig om det på en så stor bil? Interiören tycker jag funkar bra också.

Det jag vill ha är:
- Bättre ljudisolering.
- Högre byggkvalitet.
- Högre teknisk nivå. Matrix, HUD, Night vision, fyrhjulsstyrning osv.

Dragkrok skulle väl inte sitta i vägen heller även om det inte är nåt jag behöver.

Men är rädd att Tesla fokuserar på "tech" och design.
Jag håller med till fullo, förutom att dragkrok i sig skulle kunna få mig att köpa en ny.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Project Palladium

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
Verdi skrev:

Beror på vad den innehåller. Nytt utseende bryr jag mig inte om. Inte heller "banprestanda". Vem bryr sig om det på en så stor bil? Interiören tycker jag funkar bra också.

Det jag vill ha är:
- Bättre ljudisolering.
- Högre byggkvalitet.
- Högre teknisk nivå. Matrix, HUD, Night vision, fyrhjulsstyrning osv.

Dragkrok skulle väl inte sitta i vägen heller även om det inte är nåt jag behöver.

Men är rädd att Tesla fokuserar på "tech" och design.
Jag håller med till fullo, förutom att dragkrok i sig skulle kunna få mig att köpa en ny.
Jag är nog lite +1 på den, byter gärna 3an mot en ny S om de förbättrar sakerna där S ligger under genomsnittet inom bilkategorin den faktiskt är i. Även om ja helst ser en uppdaterad interiör också, mest för att det innebär att det garanterat inte kommer en uppdatering av den som försämrar andrahandsvärdet medan jag äger bilen. Det är ju också rätt snyggt med skärm i landskapsläget.
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Du som äger en model S eller X.
Är du sugen på en facelift?
Beror på vad den innehåller. Nytt utseende bryr jag mig inte om. Inte heller "banprestanda". Vem bryr sig om det på en så stor bil? Interiören tycker jag funkar bra också.

Det jag vill ha är:
- Bättre ljudisolering.
- Högre byggkvalitet.
- Högre teknisk nivå. Matrix, HUD, Night vision, fyrhjulsstyrning osv.

Dragkrok skulle väl inte sitta i vägen heller även om det inte är nåt jag behöver.

Men är rädd att Tesla fokuserar på "tech" och design.
Och för mig är det just "tech" och design som är intressant.

Tesla kommer inte slå "häst och vagntillverkarna"(fossilbilstillverkare) på att ha bättre ventilerade säten, fler burkhållare mm.

Tesla kommer leverera överlägsen teknik vad gäller drivlina, batterier och laddning.
Och som grädde på moset, teknik som ingen fossilbilstillverkare har.

Man vill ju ha nåt nytt och fräscht, inte gammal unken teknik med fossilbilsvibbar.

Jag vill ju främst ha en bra bil. Inte en rullande gadget. Förstår inte hur objektivt bra saker som bra strålkastare, ljudisolering och bra byggkvalitet kan vara nåt dåligt som luktar "gammal unken teknik". Är en bra navigator med fungerande trafikvarning och stöd för flera waypoints också "unket"?

Ärligt talat är jag inte supersäker på att Tesla är så överlägsna vad gäller drivlina och batteri heller. Det Tesla har som skiljer ut dem från konkurrenterna är SuC-nätverket, batteritillgången och lönsamheten på elbilar (de fördelarna ska förresten inte underskattas. De är otroligt viktiga). Men det är ju inget magiskt med vare sig Teslas batterier eller elmotorer som jag ser det.

Vad gäller självkörning är jag inte heller så imponerad av Teslas system. Sägs ju att det ska ha en exponentiell utveckling men än så länge har det inte blivit så trots ganska många år nu. Har även läst om ytterligare omskrivning av koden samt ny hårdvara återigen (HW4).
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Project Palladium

Inlägg av dstr »

BrooklynS skrev:
Vad är det i ”fyrhjulsstyrning” som är så åtråvärt? Det är ju provat slutet 80/början 90 på flertalet japanska märken. Mycket mer komplicerat, tungt, dyrt och underhållskrävande i längden och fördelen är mest teoretisk.
På gamla jappsarna så var det en mekanisk lösning, med styrstång hela vägen bak, extra styrsnäcka osv. Idag är det drive by wire, så då behöver det inte bli så tungt/klumpigt.


Jag har det på min Mercedes GT C. Bilen känns mycket smidigare och mindre på parkeringsplatser, rondeller osv.
Skriv svar