På vilket sätt är Teslas batterier överlägsna? Ang. degradering är ju en masstillverkare som Kia bättre: https://teslaclubsweden.se/elbilars-bat ... -3-per-ar/Zalman3 skrev:Tesla kommer leverera överlägsen teknik vad gäller drivlina, batterier och laddning.
Project Palladium
Moderator: Redaktion
Re: Project Palladium
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Project Palladium
Jag håller med till fullo, förutom att dragkrok i sig skulle kunna få mig att köpa en ny.Verdi skrev:Beror på vad den innehåller. Nytt utseende bryr jag mig inte om. Inte heller "banprestanda". Vem bryr sig om det på en så stor bil? Interiören tycker jag funkar bra också.Zalman3 skrev:Du som äger en model S eller X.
Är du sugen på en facelift?
Det jag vill ha är:
- Bättre ljudisolering.
- Högre byggkvalitet.
- Högre teknisk nivå. Matrix, HUD, Night vision, fyrhjulsstyrning osv.
Dragkrok skulle väl inte sitta i vägen heller även om det inte är nåt jag behöver.
Men är rädd att Tesla fokuserar på "tech" och design.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Project Palladium
Jag är nog lite +1 på den, byter gärna 3an mot en ny S om de förbättrar sakerna där S ligger under genomsnittet inom bilkategorin den faktiskt är i. Även om ja helst ser en uppdaterad interiör också, mest för att det innebär att det garanterat inte kommer en uppdatering av den som försämrar andrahandsvärdet medan jag äger bilen. Det är ju också rätt snyggt med skärm i landskapsläget.Bjelke skrev:Jag håller med till fullo, förutom att dragkrok i sig skulle kunna få mig att köpa en ny.Verdi skrev:
Beror på vad den innehåller. Nytt utseende bryr jag mig inte om. Inte heller "banprestanda". Vem bryr sig om det på en så stor bil? Interiören tycker jag funkar bra också.
Det jag vill ha är:
- Bättre ljudisolering.
- Högre byggkvalitet.
- Högre teknisk nivå. Matrix, HUD, Night vision, fyrhjulsstyrning osv.
Dragkrok skulle väl inte sitta i vägen heller även om det inte är nåt jag behöver.
Men är rädd att Tesla fokuserar på "tech" och design.
Re: Project Palladium
Zalman3 skrev:Och för mig är det just "tech" och design som är intressant.Verdi skrev:Beror på vad den innehåller. Nytt utseende bryr jag mig inte om. Inte heller "banprestanda". Vem bryr sig om det på en så stor bil? Interiören tycker jag funkar bra också.Zalman3 skrev:Du som äger en model S eller X.
Är du sugen på en facelift?
Det jag vill ha är:
- Bättre ljudisolering.
- Högre byggkvalitet.
- Högre teknisk nivå. Matrix, HUD, Night vision, fyrhjulsstyrning osv.
Dragkrok skulle väl inte sitta i vägen heller även om det inte är nåt jag behöver.
Men är rädd att Tesla fokuserar på "tech" och design.
Tesla kommer inte slå "häst och vagntillverkarna"(fossilbilstillverkare) på att ha bättre ventilerade säten, fler burkhållare mm.
Tesla kommer leverera överlägsen teknik vad gäller drivlina, batterier och laddning.
Och som grädde på moset, teknik som ingen fossilbilstillverkare har.
Man vill ju ha nåt nytt och fräscht, inte gammal unken teknik med fossilbilsvibbar.
Jag vill ju främst ha en bra bil. Inte en rullande gadget. Förstår inte hur objektivt bra saker som bra strålkastare, ljudisolering och bra byggkvalitet kan vara nåt dåligt som luktar "gammal unken teknik". Är en bra navigator med fungerande trafikvarning och stöd för flera waypoints också "unket"?
Ärligt talat är jag inte supersäker på att Tesla är så överlägsna vad gäller drivlina och batteri heller. Det Tesla har som skiljer ut dem från konkurrenterna är SuC-nätverket, batteritillgången och lönsamheten på elbilar (de fördelarna ska förresten inte underskattas. De är otroligt viktiga). Men det är ju inget magiskt med vare sig Teslas batterier eller elmotorer som jag ser det.
Vad gäller självkörning är jag inte heller så imponerad av Teslas system. Sägs ju att det ska ha en exponentiell utveckling men än så länge har det inte blivit så trots ganska många år nu. Har även läst om ytterligare omskrivning av koden samt ny hårdvara återigen (HW4).
Re: Project Palladium
På gamla jappsarna så var det en mekanisk lösning, med styrstång hela vägen bak, extra styrsnäcka osv. Idag är det drive by wire, så då behöver det inte bli så tungt/klumpigt.BrooklynS skrev:Vad är det i ”fyrhjulsstyrning” som är så åtråvärt? Det är ju provat slutet 80/början 90 på flertalet japanska märken. Mycket mer komplicerat, tungt, dyrt och underhållskrävande i längden och fördelen är mest teoretisk.
Jag har det på min Mercedes GT C. Bilen känns mycket smidigare och mindre på parkeringsplatser, rondeller osv.
Re: Project Palladium
Elof skrev:Det här med "tech" alltså. Betyder inte det "technology"? Det tycks råda enighet om att Facebook är ett techbolag, men inte Volvo. Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att Volvo sysslar mer med teknisk utveckling än vad Facebook gör.
Blev lite utanför ämnet där.
"Tech" betyder väl egentligen inte teknologi längre. Det betyder typ "nåt som har med IT att göra och känns modernt". Det gör att moderna strålkastare och fyrhjulsstyrning inte är "tech" medan pruttkuddar och Youtube-stöd i bilen är det.
Re: Project Palladium
Spontant känns det ju inte så konstigt att framstegen lyser med sin frånvaro om man hela tiden refaktorerar rubbet.Verdi skrev:Har även läst om ytterligare omskrivning av koden samt ny hårdvara återigen (HW4).
Re: Project Palladium
Tesla vill ju distansera sig så mycket som möjligt från fossilbilar.
Ska Tesla kopiera allt som fossilbilstillverkarna säger att kunderna "måste" ha, då är man en förlorare.
Den stora fördelen med Teslas vertikala integration är att den inte är så lätt att kopiera.
Många fossilbilstillverkare är mest en plåtbockare och köper in det mesta från underleverantörer.
Risken med det är att det blir som i datorbranschen, man skiter i märket, man ska ha Intel inside, mycket RAM och en SSD.
På elbilssidan kan det bli LG Chem inside, sen skiter man i vem som bockat plåten.
Tesla börjar med ett vitt papper och går sin egen väg. Visst, det är svårt och jobbigt att gå sin egen väg, men lyckas man, då är vinsten desto större.
Sandy Munro pratar ju sig varm om att ha bra koll själv, för när man börjar kopiera eller köpa någon annans teknik, då är man på efterkälken och en förlorare.
Kan tänka mig att allt eftersom elbilsmarknaden mognar, så händer det inte så mycket längre på elmotor och batterisidan.
Man kan och vill ha en bil under en längre tid.
Det som är viktigt är dock att man har så kraftfull dator att de nya mjukvarufunktionerna fungerar bra, när nåt nytt kommer med OTA varje månad.
Intressant är att VW satsat så stort. De har satsat på mycket mjukvara(med stora problem) i sin ID3, på en helt annan nivå än för exempelvis Opel Corsa-e.
Vill folk köpa en "dum" Opel, när de kan få en "smart" ID3?
Känns som Tesla inspirerats väldigt mycket av Apples framgångskoncept.
Ska Tesla kopiera allt som fossilbilstillverkarna säger att kunderna "måste" ha, då är man en förlorare.
Den stora fördelen med Teslas vertikala integration är att den inte är så lätt att kopiera.
Många fossilbilstillverkare är mest en plåtbockare och köper in det mesta från underleverantörer.
Risken med det är att det blir som i datorbranschen, man skiter i märket, man ska ha Intel inside, mycket RAM och en SSD.
På elbilssidan kan det bli LG Chem inside, sen skiter man i vem som bockat plåten.
Tesla börjar med ett vitt papper och går sin egen väg. Visst, det är svårt och jobbigt att gå sin egen väg, men lyckas man, då är vinsten desto större.
Sandy Munro pratar ju sig varm om att ha bra koll själv, för när man börjar kopiera eller köpa någon annans teknik, då är man på efterkälken och en förlorare.
Kan tänka mig att allt eftersom elbilsmarknaden mognar, så händer det inte så mycket längre på elmotor och batterisidan.
Man kan och vill ha en bil under en längre tid.
Det som är viktigt är dock att man har så kraftfull dator att de nya mjukvarufunktionerna fungerar bra, när nåt nytt kommer med OTA varje månad.
Intressant är att VW satsat så stort. De har satsat på mycket mjukvara(med stora problem) i sin ID3, på en helt annan nivå än för exempelvis Opel Corsa-e.
Vill folk köpa en "dum" Opel, när de kan få en "smart" ID3?
Känns som Tesla inspirerats väldigt mycket av Apples framgångskoncept.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Project Palladium
Har en X idag.Verdi skrev:Beror på vad den innehåller. Nytt utseende bryr jag mig inte om. Inte heller "banprestanda". Vem bryr sig om det på en så stor bil? Interiören tycker jag funkar bra också.Zalman3 skrev:Du som äger en model S eller X.
Är du sugen på en facelift?
Det jag vill ha är:
- Bättre ljudisolering.
- Högre byggkvalitet.
- Högre teknisk nivå. Matrix, HUD, Night vision, fyrhjulsstyrning osv.
Dragkrok skulle väl inte sitta i vägen heller även om det inte är nåt jag behöver.
Men är rädd att Tesla fokuserar på "tech" och design.
Bryr mig inte om:
* Nytt utseende
* Banprestanda
* Interiör
* Byggkvalitet (skarvar i karossen syns inte inifrån bilen eller från 5m avstånd eller längre. Orka bry sig om 2mm eller 5mm skarvar de få sekunderna man är närmre bilen än 5m)
* HUD
Skulle vilja ha i prioritetsordning:
* Tystare kupé / Ljuddämpning
* Night vision / IR
* Bättre halv/helljus = typ Matrix eller motsv
* Fyrhjulsstyrning (parkering i trånga utrymmen)
* Mer räckvidd är alltid najs men skulle bara nyttjas handfull dagar per år.
* Bättre möjlighet att påverka vissa SW-funktioner manuellt. tex batteriförvärmning, schemaläggningen etc. Med 2 personer som nyttjar bilen varav den ena jobbar på roterande schema som ändras varje höst och vår, så kan ju Tesla drömma om att försöka prediktera hur vi använder bilen.....
Re: Project Palladium
Det är ju rätt självklart att man skriver om koden när man helt byter hårdvara. Det är väl en definitionsfråga om man skrev om koden när man gick från AP1 till AP2. AP1 var ju inte Teslas kod. Nu står man inför nytt generationsskifte för att nyttja prestandan i HW3. Man har ju tills nu emulerat HW2 på HW3 för att slippa skriva om och ha en och samma kodbas. HW4 är ju inte någon ny plattform eller bättre prestanda än HW3 utan som det verkar mer en effektivare och billigare hårdvara som kör samma kod som HW3.Curik skrev:Spontant känns det ju inte så konstigt att framstegen lyser med sin frånvaro om man hela tiden refaktorerar rubbet.Verdi skrev:Har även läst om ytterligare omskrivning av koden samt ny hårdvara återigen (HW4).
Programmering för HW3 har nog pågått sedan hårdvaran kom. Tesla står nu alltså inför första omskrivningen av egen kod för en plattform till egen kod för ny plattform.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Project Palladium
Zalman3 skrev:Tesla vill ju distansera sig så mycket som möjligt från fossilbilar.
Ska Tesla kopiera allt som fossilbilstillverkarna säger att kunderna "måste" ha, då är man en förlorare.
Den stora fördelen med Teslas vertikala integration är att den inte är så lätt att kopiera.
Många fossilbilstillverkare är mest en plåtbockare och köper in det mesta från underleverantörer.
Risken med det är att det blir som i datorbranschen, man skiter i märket, man ska ha Intel inside, mycket RAM och en SSD.
På elbilssidan kan det bli LG Chem inside, sen skiter man i vem som bockat plåten.
Tesla börjar med ett vitt papper och går sin egen väg. Visst, det är svårt och jobbigt att gå sin egen väg, men lyckas man, då är vinsten desto större.
Sandy Munro pratar ju sig varm om att ha bra koll själv, för när man börjar kopiera eller köpa någon annans teknik, då är man på efterkälken och en förlorare.
Kan tänka mig att allt eftersom elbilsmarknaden mognar, så händer det inte så mycket längre på elmotor och batterisidan.
Man kan och vill ha en bil under en längre tid.
Det som är viktigt är dock att man har så kraftfull dator att de nya mjukvarufunktionerna fungerar bra, när nåt nytt kommer med OTA varje månad.
Intressant är att VW satsat så stort. De har satsat på mycket mjukvara(med stora problem) i sin ID3, på en helt annan nivå än för exempelvis Opel Corsa-e.
Vill folk köpa en "dum" Opel, när de kan få en "smart" ID3?
Känns som Tesla inspirerats väldigt mycket av Apples framgångskoncept.
Jag är för gammal och för ointresserad av "tech" för att riktigt bry mig om det du brinner för. Ge mig bättre strålkastare och, helst, night vision så kanske jag ser den där älgen i november i tid... För mig känns det betydligt viktigare än en massa trams som spel, netflix och pruttkuddar. Jag är inte ens särskilt intresserad av sentry mode, dog mode, camping mode osv... Jag förstår att vissa kan ha glädje av det men för min del är det inte så användbart.
Re: Project Palladium
kommer det en ny Model S som inte ser ut som Model 3, men har ventilation i stolarna och krok som man iaf kan ha cykel på, så åker nog PS2a:an ut snabbt
elektrisk baklucka och värme i ratt har ju redan MS idag, så det förutsätter jag kommer fortsätta vara med.
elektrisk baklucka och värme i ratt har ju redan MS idag, så det förutsätter jag kommer fortsätta vara med.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Project Palladium
Om vi nu tänker att Tesla faktiskt menar att bilarna görs för att hålla 160.000 mil - vilket det hittills faktiskt verkar finnas fog för - så är fyrhjulsstyrning exempel på en gimmick som inte är intressant alls. Oavsett om det är elektriskt eller mekaniskt så är det knappast en tillgång på en bil som rullar mer än 5000 mil under sin livstid, typ 911 GT3... och även där i praktiken onödigt tills motsatsen bevisas...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Project Palladium
Även om de inte kan bli bättre så kan de väll ändå erbjuda det?Zalman3 skrev:Och för mig är det just "tech" och design som är intressant.Verdi skrev:Beror på vad den innehåller. Nytt utseende bryr jag mig inte om. Inte heller "banprestanda". Vem bryr sig om det på en så stor bil? Interiören tycker jag funkar bra också.Zalman3 skrev:Du som äger en model S eller X.
Är du sugen på en facelift?
Det jag vill ha är:
- Bättre ljudisolering.
- Högre byggkvalitet.
- Högre teknisk nivå. Matrix, HUD, Night vision, fyrhjulsstyrning osv.
Dragkrok skulle väl inte sitta i vägen heller även om det inte är nåt jag behöver.
Men är rädd att Tesla fokuserar på "tech" och design.
Tesla kommer inte slå "häst och vagntillverkarna"(fossilbilstillverkare) på att ha bättre ventilerade säten, fler burkhållare mm.
Tesla kommer leverera överlägsen teknik vad gäller drivlina, batterier och laddning.
Och som grädde på moset, teknik som ingen fossilbilstillverkare har.
Man vill ju ha nåt nytt och fräscht, inte gammal unken teknik med fossilbilsvibbar.
Hur mycket teknik har inte Tesla tagit efter andra tillverkare, ska vi ta bort allt?
- GPS
- Farthållare
- internetradio
- bälte
- krockkuddar
Jag skulle kunna fortsätta i evigheter, varför ska de inte försöka erbjuda bra teknik inom andra områden? Om du skulle sätta in en Porsche motor i en Dacia så kommer den inte sälja som smör, bilköparna vill ha en bil som de sitter bekvämt i, speciellt om de kör mycket.
Om Teslas mål är att konkurrera med Nissan och Skoda så kan jag förstå dig men om de vill konkurrera med BMW, Audi och Mercedes så räcker inte en bra drivlinan när de också kommer med elbilar.
Re: Project Palladium
BrooklynS skrev:Om vi nu tänker att Tesla faktiskt menar att bilarna görs för att hålla 160.000 mil - vilket det hittills faktiskt verkar finnas fog för - så är fyrhjulsstyrning exempel på en gimmick som inte är intressant alls. Oavsett om det är elektriskt eller mekaniskt så är det knappast en tillgång på en bil som rullar mer än 5000 mil under sin livstid, typ 911 GT3... och även där i praktiken onödigt tills motsatsen bevisas...
Oj vad folk hakade upp sig på det. Tog det bara som ett exempel bland många eftersom jag vet att de säger att Taycan är som en helt annan bil med det jämfört med std. Jag skulle uppskatta det på min Model S som känns lite stor och klumpig ibland på parkeringar o dyl.
160 000 mil är väl inget? https://www.expressen.se/motor/veteranb ... lvo-p1800/
Här är en som kört sin 911:a 116 000 mil också. https://www.expressen.se/motor/veteranb ... -porsche-/
Jag anar dock drömmar om Robot-taxi bakom de där 160 000 milen. Tror inte det blir aktuellt för de Teslor vi har idag.
Re: Project Palladium
Det skulle vara intressant att veta om den studien kollar på totala kapaciteten i batteriet eller den användbara. Låt oss säga att en bil har ett 64 kWh batteri och tillverkaren låter dig ladda upp till 60 kWh. När batteriet har degraderats 2 kWh, kommer tillverkaren låta dig använda 58 kWh eller fortsätta med 60 kWh? Om de låter dig fortsätta använda 60 kWh så kommer du inte märka något alls de första åren trots att batteriet degraderats.d3marcus skrev:På vilket sätt är Teslas batterier överlägsna? Ang. degradering är ju en masstillverkare som Kia bättre: https://teslaclubsweden.se/elbilars-bat ... -3-per-ar/Zalman3 skrev:Tesla kommer leverera överlägsen teknik vad gäller drivlina, batterier och laddning.
Re: Project Palladium
Innebär inte den fördel man får med två motorer bak att 4 hjulsstyrning inte är lika nödvändigt? Man kan göra mycket med torque vectoring. Det hjälper inget på parkeringar dock.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Project Palladium
vigge50 skrev:Det skulle vara intressant att veta om den studien kollar på totala kapaciteten i batteriet eller den användbara. Låt oss säga att en bil har ett 64 kWh batteri och tillverkaren låter dig ladda upp till 60 kWh. När batteriet har degraderats 2 kWh, kommer tillverkaren låta dig använda 58 kWh eller fortsätta med 60 kWh? Om de låter dig fortsätta använda 60 kWh så kommer du inte märka något alls de första åren trots att batteriet degraderats.d3marcus skrev:På vilket sätt är Teslas batterier överlägsna? Ang. degradering är ju en masstillverkare som Kia bättre: https://teslaclubsweden.se/elbilars-bat ... -3-per-ar/Zalman3 skrev:Tesla kommer leverera överlägsen teknik vad gäller drivlina, batterier och laddning.
Så funkar ju en Tesla också. Ingen degradering som märks de första ~2000 milen.
Re: Project Palladium
Taycan erbjuder båda, så det ena verkar iaf inte utesluta det andra.Jordad skrev:Innebär inte den fördel man får med två motorer bak att 4 hjulsstyrning inte är lika nödvändigt? Man kan göra mycket med torque vectoring. Det hjälper inget på parkeringar dock.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Project Palladium
Här kan du läsa om studien och vad som påverkar degraderingen: https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/vigge50 skrev:Det skulle vara intressant att veta om den studien kollar på totala kapaciteten i batteriet eller den användbara. Låt oss säga att en bil har ett 64 kWh batteri och tillverkaren låter dig ladda upp till 60 kWh. När batteriet har degraderats 2 kWh, kommer tillverkaren låta dig använda 58 kWh eller fortsätta med 60 kWh? Om de låter dig fortsätta använda 60 kWh så kommer du inte märka något alls de första åren trots att batteriet degraderats.
Vänder mig främst mot att Tesla skulle ha "överlägsna" batterier. Isf skulle de prestera 30-40% bättre än andra batterier. I själva verket har de underleverantörer (Panasonic, CATL?) precis som andra fordonstillverkare och det är hos dem som innovationerna sker. Kan vara viss skillnad i BMS men det är ingen raketforskning.
Re: Project Palladium
Batterier för bilar möts aldrig med en variabel. Energi per bil, energi per volym, pris, laddhastighet, urladdningshastighet, materialval och degradering pga temperatur, ålder, laddning eller urladdning är några få av alla variabler som är viktiga. Typ av bil påverkar också typ av batteri. Degradering påverkas av hur man kör och laddar bilen. Jag gissar att en Ioniq eller Kona inte körs på samma sätt som en Performance-modell från Tesla.d3marcus skrev:Här kan du läsa om studien och vad som påverkar degraderingen: https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/vigge50 skrev:Det skulle vara intressant att veta om den studien kollar på totala kapaciteten i batteriet eller den användbara. Låt oss säga att en bil har ett 64 kWh batteri och tillverkaren låter dig ladda upp till 60 kWh. När batteriet har degraderats 2 kWh, kommer tillverkaren låta dig använda 58 kWh eller fortsätta med 60 kWh? Om de låter dig fortsätta använda 60 kWh så kommer du inte märka något alls de första åren trots att batteriet degraderats.
Vänder mig främst mot att Tesla skulle ha "överlägsna" batterier. Isf skulle de prestera 30-40% bättre än andra batterier. I själva verket har de underleverantörer (Panasonic, CATL?) precis som andra fordonstillverkare och det är hos dem som innovationerna sker. Kan vara viss skillnad i BMS men det är ingen raketforskning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Project Palladium
Du kan omöjligen ha läst artikeln.Svenssons skrev:Batterier för bilar möts aldrig med en variabel. Energi per bil, energi per volym, pris, laddhastighet, urladdningshastighet, materialval och degradering pga temperatur, ålder, laddning eller urladdning är några få av alla variabler som är viktiga. Typ av bil påverkar också typ av batteri. Degradering påverkas av hur man kör och laddar bilen. Jag gissar att en Ioniq eller Kona inte körs på samma sätt som en Performance-modell från Tesla.
Re: Project Palladium
Taycan har endast en motor bak. Tesla kan göra mycket mer med två separata motorer bak i plaid.dd88 skrev:Taycan erbjuder båda, så det ena verkar iaf inte utesluta det andra.Jordad skrev:Innebär inte den fördel man får med två motorer bak att 4 hjulsstyrning inte är lika nödvändigt? Man kan göra mycket med torque vectoring. Det hjälper inget på parkeringar dock.
Re: Project Palladium
Jordad skrev:Taycan har endast en motor bak. Tesla kan göra mycket mer med två separata motorer bak i plaid.dd88 skrev:Taycan erbjuder båda, så det ena verkar iaf inte utesluta det andra.Jordad skrev:Innebär inte den fördel man får med två motorer bak att 4 hjulsstyrning inte är lika nödvändigt? Man kan göra mycket med torque vectoring. Det hjälper inget på parkeringar dock.
Plaid är väl inte ens bekräftad?
Re: Project Palladium
Vad i artikeln är det som du tänker på? Det jag pekar på är att det inte går att förenkla jämförelsen till en variabel eller ens några få. Detta tar väl också studien upp? Priset för tillverkaren är dock en faktor som de inte verkar ta upp mer än generellt prisfall.d3marcus skrev:Du kan omöjligen ha läst artikeln.Svenssons skrev:Batterier för bilar möts aldrig med en variabel. Energi per bil, energi per volym, pris, laddhastighet, urladdningshastighet, materialval och degradering pga temperatur, ålder, laddning eller urladdning är några få av alla variabler som är viktiga. Typ av bil påverkar också typ av batteri. Degradering påverkas av hur man kör och laddar bilen. Jag gissar att en Ioniq eller Kona inte körs på samma sätt som en Performance-modell från Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.