Project Palladium

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Tesla vill ju distansera sig så mycket som möjligt från fossilbilar.

Ska Tesla kopiera allt som fossilbilstillverkarna säger att kunderna "måste" ha, då är man en förlorare.
Den stora fördelen med Teslas vertikala integration är att den inte är så lätt att kopiera.
Många fossilbilstillverkare är mest en plåtbockare och köper in det mesta från underleverantörer.
Risken med det är att det blir som i datorbranschen, man skiter i märket, man ska ha Intel inside, mycket RAM och en SSD.
På elbilssidan kan det bli LG Chem inside, sen skiter man i vem som bockat plåten.

Tesla börjar med ett vitt papper och går sin egen väg. Visst, det är svårt och jobbigt att gå sin egen väg, men lyckas man, då är vinsten desto större.

Sandy Munro pratar ju sig varm om att ha bra koll själv, för när man börjar kopiera eller köpa någon annans teknik, då är man på efterkälken och en förlorare.

Kan tänka mig att allt eftersom elbilsmarknaden mognar, så händer det inte så mycket längre på elmotor och batterisidan.
Man kan och vill ha en bil under en längre tid.
Det som är viktigt är dock att man har så kraftfull dator att de nya mjukvarufunktionerna fungerar bra, när nåt nytt kommer med OTA varje månad.

Intressant är att VW satsat så stort. De har satsat på mycket mjukvara(med stora problem) i sin ID3, på en helt annan nivå än för exempelvis Opel Corsa-e.

Vill folk köpa en "dum" Opel, när de kan få en "smart" ID3?

Känns som Tesla inspirerats väldigt mycket av Apples framgångskoncept.

Jag är för gammal och för ointresserad av "tech" för att riktigt bry mig om det du brinner för. Ge mig bättre strålkastare och, helst, night vision så kanske jag ser den där älgen i november i tid... För mig känns det betydligt viktigare än en massa trams som spel, netflix och pruttkuddar. Jag är inte ens särskilt intresserad av sentry mode, dog mode, camping mode osv... Jag förstår att vissa kan ha glädje av det men för min del är det inte så användbart.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Project Palladium

Inlägg av HelectriC »

kommer det en ny Model S som inte ser ut som Model 3, men har ventilation i stolarna och krok som man iaf kan ha cykel på, så åker nog PS2a:an ut snabbt :D
elektrisk baklucka och värme i ratt har ju redan MS idag, så det förutsätter jag kommer fortsätta vara med.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Project Palladium

Inlägg av BrooklynS »

Om vi nu tänker att Tesla faktiskt menar att bilarna görs för att hålla 160.000 mil - vilket det hittills faktiskt verkar finnas fog för - så är fyrhjulsstyrning exempel på en gimmick som inte är intressant alls. Oavsett om det är elektriskt eller mekaniskt så är det knappast en tillgång på en bil som rullar mer än 5000 mil under sin livstid, typ 911 GT3... och även där i praktiken onödigt tills motsatsen bevisas...
Tesla Y LR -22 EAP
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Project Palladium

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Du som äger en model S eller X.
Är du sugen på en facelift?
Beror på vad den innehåller. Nytt utseende bryr jag mig inte om. Inte heller "banprestanda". Vem bryr sig om det på en så stor bil? Interiören tycker jag funkar bra också.

Det jag vill ha är:
- Bättre ljudisolering.
- Högre byggkvalitet.
- Högre teknisk nivå. Matrix, HUD, Night vision, fyrhjulsstyrning osv.

Dragkrok skulle väl inte sitta i vägen heller även om det inte är nåt jag behöver.

Men är rädd att Tesla fokuserar på "tech" och design.
Och för mig är det just "tech" och design som är intressant.

Tesla kommer inte slå "häst och vagntillverkarna"(fossilbilstillverkare) på att ha bättre ventilerade säten, fler burkhållare mm.

Tesla kommer leverera överlägsen teknik vad gäller drivlina, batterier och laddning.
Och som grädde på moset, teknik som ingen fossilbilstillverkare har.

Man vill ju ha nåt nytt och fräscht, inte gammal unken teknik med fossilbilsvibbar.
Även om de inte kan bli bättre så kan de väll ändå erbjuda det?
Hur mycket teknik har inte Tesla tagit efter andra tillverkare, ska vi ta bort allt?
- GPS
- Farthållare
- internetradio
- bälte
- krockkuddar

Jag skulle kunna fortsätta i evigheter, varför ska de inte försöka erbjuda bra teknik inom andra områden? Om du skulle sätta in en Porsche motor i en Dacia så kommer den inte sälja som smör, bilköparna vill ha en bil som de sitter bekvämt i, speciellt om de kör mycket.

Om Teslas mål är att konkurrera med Nissan och Skoda så kan jag förstå dig men om de vill konkurrera med BMW, Audi och Mercedes så räcker inte en bra drivlinan när de också kommer med elbilar.
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

BrooklynS skrev:
Om vi nu tänker att Tesla faktiskt menar att bilarna görs för att hålla 160.000 mil - vilket det hittills faktiskt verkar finnas fog för - så är fyrhjulsstyrning exempel på en gimmick som inte är intressant alls. Oavsett om det är elektriskt eller mekaniskt så är det knappast en tillgång på en bil som rullar mer än 5000 mil under sin livstid, typ 911 GT3... och även där i praktiken onödigt tills motsatsen bevisas...

Oj vad folk hakade upp sig på det. Tog det bara som ett exempel bland många eftersom jag vet att de säger att Taycan är som en helt annan bil med det jämfört med std. Jag skulle uppskatta det på min Model S som känns lite stor och klumpig ibland på parkeringar o dyl.

160 000 mil är väl inget? https://www.expressen.se/motor/veteranb ... lvo-p1800/ ;)

Här är en som kört sin 911:a 116 000 mil också. https://www.expressen.se/motor/veteranb ... -porsche-/


Jag anar dock drömmar om Robot-taxi bakom de där 160 000 milen. Tror inte det blir aktuellt för de Teslor vi har idag.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Project Palladium

Inlägg av vigge50 »

d3marcus skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla kommer leverera överlägsen teknik vad gäller drivlina, batterier och laddning.
På vilket sätt är Teslas batterier överlägsna? Ang. degradering är ju en masstillverkare som Kia bättre: https://teslaclubsweden.se/elbilars-bat ... -3-per-ar/
Det skulle vara intressant att veta om den studien kollar på totala kapaciteten i batteriet eller den användbara. Låt oss säga att en bil har ett 64 kWh batteri och tillverkaren låter dig ladda upp till 60 kWh. När batteriet har degraderats 2 kWh, kommer tillverkaren låta dig använda 58 kWh eller fortsätta med 60 kWh? Om de låter dig fortsätta använda 60 kWh så kommer du inte märka något alls de första åren trots att batteriet degraderats.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Project Palladium

Inlägg av Jordad »

Innebär inte den fördel man får med två motorer bak att 4 hjulsstyrning inte är lika nödvändigt? Man kan göra mycket med torque vectoring. Det hjälper inget på parkeringar dock.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
d3marcus skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla kommer leverera överlägsen teknik vad gäller drivlina, batterier och laddning.
På vilket sätt är Teslas batterier överlägsna? Ang. degradering är ju en masstillverkare som Kia bättre: https://teslaclubsweden.se/elbilars-bat ... -3-per-ar/
Det skulle vara intressant att veta om den studien kollar på totala kapaciteten i batteriet eller den användbara. Låt oss säga att en bil har ett 64 kWh batteri och tillverkaren låter dig ladda upp till 60 kWh. När batteriet har degraderats 2 kWh, kommer tillverkaren låta dig använda 58 kWh eller fortsätta med 60 kWh? Om de låter dig fortsätta använda 60 kWh så kommer du inte märka något alls de första åren trots att batteriet degraderats.

Så funkar ju en Tesla också. Ingen degradering som märks de första ~2000 milen.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Project Palladium

Inlägg av dd88 »

Jordad skrev:
Innebär inte den fördel man får med två motorer bak att 4 hjulsstyrning inte är lika nödvändigt? Man kan göra mycket med torque vectoring. Det hjälper inget på parkeringar dock.
Taycan erbjuder båda, så det ena verkar iaf inte utesluta det andra.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 364
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Project Palladium

Inlägg av d3marcus »

vigge50 skrev:
Det skulle vara intressant att veta om den studien kollar på totala kapaciteten i batteriet eller den användbara. Låt oss säga att en bil har ett 64 kWh batteri och tillverkaren låter dig ladda upp till 60 kWh. När batteriet har degraderats 2 kWh, kommer tillverkaren låta dig använda 58 kWh eller fortsätta med 60 kWh? Om de låter dig fortsätta använda 60 kWh så kommer du inte märka något alls de första åren trots att batteriet degraderats.
Här kan du läsa om studien och vad som påverkar degraderingen: https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/

Vänder mig främst mot att Tesla skulle ha "överlägsna" batterier. Isf skulle de prestera 30-40% bättre än andra batterier. I själva verket har de underleverantörer (Panasonic, CATL?) precis som andra fordonstillverkare och det är hos dem som innovationerna sker. Kan vara viss skillnad i BMS men det är ingen raketforskning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Project Palladium

Inlägg av Svenssons »

d3marcus skrev:
vigge50 skrev:
Det skulle vara intressant att veta om den studien kollar på totala kapaciteten i batteriet eller den användbara. Låt oss säga att en bil har ett 64 kWh batteri och tillverkaren låter dig ladda upp till 60 kWh. När batteriet har degraderats 2 kWh, kommer tillverkaren låta dig använda 58 kWh eller fortsätta med 60 kWh? Om de låter dig fortsätta använda 60 kWh så kommer du inte märka något alls de första åren trots att batteriet degraderats.
Här kan du läsa om studien och vad som påverkar degraderingen: https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/

Vänder mig främst mot att Tesla skulle ha "överlägsna" batterier. Isf skulle de prestera 30-40% bättre än andra batterier. I själva verket har de underleverantörer (Panasonic, CATL?) precis som andra fordonstillverkare och det är hos dem som innovationerna sker. Kan vara viss skillnad i BMS men det är ingen raketforskning.
Batterier för bilar möts aldrig med en variabel. Energi per bil, energi per volym, pris, laddhastighet, urladdningshastighet, materialval och degradering pga temperatur, ålder, laddning eller urladdning är några få av alla variabler som är viktiga. Typ av bil påverkar också typ av batteri. Degradering påverkas av hur man kör och laddar bilen. Jag gissar att en Ioniq eller Kona inte körs på samma sätt som en Performance-modell från Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 364
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Project Palladium

Inlägg av d3marcus »

Svenssons skrev:
Batterier för bilar möts aldrig med en variabel. Energi per bil, energi per volym, pris, laddhastighet, urladdningshastighet, materialval och degradering pga temperatur, ålder, laddning eller urladdning är några få av alla variabler som är viktiga. Typ av bil påverkar också typ av batteri. Degradering påverkas av hur man kör och laddar bilen. Jag gissar att en Ioniq eller Kona inte körs på samma sätt som en Performance-modell från Tesla.
Du kan omöjligen ha läst artikeln.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Project Palladium

Inlägg av Jordad »

dd88 skrev:
Jordad skrev:
Innebär inte den fördel man får med två motorer bak att 4 hjulsstyrning inte är lika nödvändigt? Man kan göra mycket med torque vectoring. Det hjälper inget på parkeringar dock.
Taycan erbjuder båda, så det ena verkar iaf inte utesluta det andra.
Taycan har endast en motor bak. Tesla kan göra mycket mer med två separata motorer bak i plaid.
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

Jordad skrev:
dd88 skrev:
Jordad skrev:
Innebär inte den fördel man får med två motorer bak att 4 hjulsstyrning inte är lika nödvändigt? Man kan göra mycket med torque vectoring. Det hjälper inget på parkeringar dock.
Taycan erbjuder båda, så det ena verkar iaf inte utesluta det andra.
Taycan har endast en motor bak. Tesla kan göra mycket mer med två separata motorer bak i plaid.

Plaid är väl inte ens bekräftad?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Project Palladium

Inlägg av Svenssons »

d3marcus skrev:
Svenssons skrev:
Batterier för bilar möts aldrig med en variabel. Energi per bil, energi per volym, pris, laddhastighet, urladdningshastighet, materialval och degradering pga temperatur, ålder, laddning eller urladdning är några få av alla variabler som är viktiga. Typ av bil påverkar också typ av batteri. Degradering påverkas av hur man kör och laddar bilen. Jag gissar att en Ioniq eller Kona inte körs på samma sätt som en Performance-modell från Tesla.
Du kan omöjligen ha läst artikeln.
Vad i artikeln är det som du tänker på? Det jag pekar på är att det inte går att förenkla jämförelsen till en variabel eller ens några få. Detta tar väl också studien upp? Priset för tillverkaren är dock en faktor som de inte verkar ta upp mer än generellt prisfall.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Project Palladium

Inlägg av [JM] »

Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
vigge50 skrev:
Det skulle vara intressant att veta om den studien kollar på totala kapaciteten i batteriet eller den användbara. Låt oss säga att en bil har ett 64 kWh batteri och tillverkaren låter dig ladda upp till 60 kWh. När batteriet har degraderats 2 kWh, kommer tillverkaren låta dig använda 58 kWh eller fortsätta med 60 kWh? Om de låter dig fortsätta använda 60 kWh så kommer du inte märka något alls de första åren trots att batteriet degraderats.
Här kan du läsa om studien och vad som påverkar degraderingen: https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/

Vänder mig främst mot att Tesla skulle ha "överlägsna" batterier. Isf skulle de prestera 30-40% bättre än andra batterier. I själva verket har de underleverantörer (Panasonic, CATL?) precis som andra fordonstillverkare och det är hos dem som innovationerna sker. Kan vara viss skillnad i BMS men det är ingen raketforskning.
Batterier för bilar möts aldrig med en variabel. Energi per bil, energi per volym, pris, laddhastighet, urladdningshastighet, materialval och degradering pga temperatur, ålder, laddning eller urladdning är några få av alla variabler som är viktiga. Typ av bil påverkar också typ av batteri. Degradering påverkas av hur man kör och laddar bilen. Jag gissar att en Ioniq eller Kona inte körs på samma sätt som en Performance-modell från Tesla.
Man får väl ändå anta att bilen med tillhörande batteri designats för en tänkt målgrupp och således bör körstil, användarnas beteende mm var a en del i kravställningen på de ingående komponenterna.
DVS har man designat ett batteri som inte tål hård bankörning och stoppat i det i en performance-modell så kommer det få utslag i studien. Det är ju samma sak med bromsar. hjulupphängningar mm
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Project Palladium

Inlägg av BrooklynS »

Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.
Tesla Y LR -22 EAP
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

BrooklynS skrev:
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.

Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Project Palladium

Inlägg av [JM] »

Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.

Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kylning och reglersystem (BMS)
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

[JM] skrev:
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.

Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kylning och reglersystem (BMS)

Kan man ladda Teslas batterier snabbare? Håller batterierna bättre? Är Teslas BMS billigare än konkurrenternas? Exakt vad är det som är bättre? Vill på riktigt veta.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Project Palladium

Inlägg av BrooklynS »

Ja att Teslas batteripack håller längre är väl ett faktum. Laddar fortare, ja med hjälp av konditionering osv.

Nu sista året har tex etron kommit som med hjälp av överkapacitet och ständig konditionering kan ladda ännu fortare men det återstår ju att se hur den kommer att funka över tid samt att den ju kompromissar ordentligt med räckvidden för att kunna nå den "fördelen"...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Project Palladium

Inlägg av [JM] »

Verdi skrev:
[JM] skrev:
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.

Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kylning och reglersystem (BMS)

Kan man ladda Teslas batterier snabbare? Håller batterierna bättre? Är Teslas BMS billigare än konkurrenternas? Exakt vad är det som är bättre? Vill på riktigt veta.
Tesla är de enda som kör med stavbatterier (än så länge). Formfaktor 18650 och 21700.
Det flesta andra tillverkare kör med "pouch" eller "prismatic". Det skiljer i hur dessa packeteras och kan kylas.
Tyvärr har jag ingen länk så här på rak arm som visar detta men Sandy Munro ( https://www.youtube.com/channel/UCj--iM ... GG_fpmP5XQ ) och tex Jordan Giesige https://www.youtube.com/channel/UCIFn7O ... w/featured har en hel del info om detta men det blir en massa timmar på youtube att plöja igenom....
Finns en bra film med Munro där han visar skillnaden mellan en Model 3, BMW i3 och en Bolt. Elmotorer, batterier mm
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Project Palladium

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
[JM] skrev:
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.

Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kylning och reglersystem (BMS)

Kan man ladda Teslas batterier snabbare? Håller batterierna bättre? Är Teslas BMS billigare än konkurrenternas? Exakt vad är det som är bättre? Vill på riktigt veta.
Helheten är ju klart bättre enligt mig. Tesla kan trycka i fler kWh och få en bil som har längre räckvidd, kan ladda snabbare, är lättare och sannolikt billigare än snittet för konkurrenterna. Att vara bäst på varje punkt behövs inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Project Palladium

Inlägg av Jordad »

Verdi skrev:
[JM] skrev:
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.

Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kylning och reglersystem (BMS)

Kan man ladda Teslas batterier snabbare? Håller batterierna bättre? Är Teslas BMS billigare än konkurrenternas? Exakt vad är det som är bättre? Vill på riktigt veta.
Det Tesla gör riktigt bra är produktionskapacitet, kostnad och energieffektivitet. Det finns andra som har bra energieffektivitet så det som Tesla gör avsevärt bättre än alla konkurrenter är produktionskapacitet och kostnad per kwh. Det är där det stora försprånget finns.

Tesla tänker också mycket mer på helheten som sagt, inte bara på varje komponent för sig som är tradition hos traditionella biltillverkare. Där är också försprånget stort.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Project Palladium

Inlägg av Curik »

Svenssons skrev:
Curik skrev:
Verdi skrev:
Har även läst om ytterligare omskrivning av koden samt ny hårdvara återigen (HW4).
Spontant känns det ju inte så konstigt att framstegen lyser med sin frånvaro om man hela tiden refaktorerar rubbet.
Det är ju rätt självklart att man skriver om koden när man helt byter hårdvara. Det är väl en definitionsfråga om man skrev om koden när man gick från AP1 till AP2. AP1 var ju inte Teslas kod. Nu står man inför nytt generationsskifte för att nyttja prestandan i HW3. Man har ju tills nu emulerat HW2 på HW3 för att slippa skriva om och ha en och samma kodbas. HW4 är ju inte någon ny plattform eller bättre prestanda än HW3 utan som det verkar mer en effektivare och billigare hårdvara som kör samma kod som HW3.

Programmering för HW3 har nog pågått sedan hårdvaran kom. Tesla står nu alltså inför första omskrivningen av egen kod för en plattform till egen kod för ny plattform.
Verkligen inte självklart, oftast har man ju ett abstraktionslager som är hårdvarunära. När man byter hårdvaran skriver man därför bara om det lagret och behåller större delen av resten.

Nu framgår det ju inte om dom skrivit om "allt" och mycket är ju PR. Men jag hoppas verkligen inte dom skrotar allt.
Skriv svar