Project Palladium

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Vi körde i sommar från Kalmar till Ulricehamn och det lite över 3 timmar. Jag kan säga att alla i bilen ville ta en paus efter den sittningen. Jag hävdar fortfarande att det är lagom och naturligt att ta en paus efter lite mer än 2 timmar. Sen behöver inte pausen vara mer än 20 minuter eller så men den behövs. För att klara detta på en lång resa behövs ett batteri som kan laddas med 135 kW till 45 kWh. Hela batteriet behöver då vara 80-90 kWh gissar jag.

Till Italien flyger jag i så fall hellre än att åka fossillok. Kanske till och med blir billigare totalt även om man hyr bil på plats.


Men! Det är inte på långresor som jag vill ha större batterier utan när jag snurrar runt lokalt. På långresor har jag tar jag naturliga pauser och passerar många Superchargers osv - inga problem. Men när jag snurrar runt här i Göteborgsområdet då kan det bli kompromisser. Jag passerar inga Superchargers naturligt och jag har ingen lust att ta pauser.

Inom Sverige är det inga problem alls. Förutom att det tenderar att vara mycket bilar i Ödeshög när vi är där.

Dock. Min fru har plötsligt blivit väldigt flygrädd och vägrar flyga. Dessutom gillar jag att ha tillgång till vår egen bil på destinationen. En annan fördel är att man kan kombinera flera olika destinationer på samma resa. Man kan ta nån natt i alperna på vägen ner, åka förbi Provence på vägen hem. Stanna nån natt i Holland... Ja vad som helst. Jag älskar dessutom att köra långt nere i Europa.

Hur kan du köra upp ett helt batteri till vardags? Har du ingen laddning hemma?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Project Palladium

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Hur kan du köra upp ett helt batteri till vardags? Har du ingen laddning hemma?
Den gången jag verkligen gjorde det så var det en släpkärra inblandad. Vi åkte på en loppis/secondhand/fikar-runda i Skene och Borås. Naturligtvis hittade vi en möbel som inte gick in i bilen så jag var tvungen att ta en sväng hem och hämta släpkärran. Dessutom var det ju lite spontant från början så jag hade inte dragit upp laddnivån innan utan låg på de vanliga 80%.
Det är nog enda gången jag tänkt att jag skulle valt en LR istället. Men sen kom jag på att det ändå inte var värt 100kkr.

Hade alla ställen vi besökte haft Typ 2 laddare så hade problemet aldrig funnits.

Edit: och varken bilen eller Abetterrouteplanner hjälper en i det här läget som de ju gör på längre resor i rak linje.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Project Palladium

Inlägg av thnis »

Verdi skrev:
thnis skrev:
Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” :D Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.

Nej det är klart som f-n att det är krångligare. Men om man ändå ska stanna så tycker jag det kvittar om det tar 25 eller 45 minuter.

Själva funderar vi på att skaffa en "långfärdsfossil" till nästa sommar. Om det nu går att köra ner till Italien och ha nån behållning av det pga Corona. Är lite småtrött på att planera in lunch osv bara för att hamna på en bakgata med en stängd restaurang 200 meter längre bort. Lite av friheten tas ifrån en när man kör elbil helt enkelt.

Väntar faktiskt på att Riddermarks ska återkomma och ge ett bud på min Model S. Jobbar nästan bara hemma och kör väldigt lite helt plötsligt. Känns som mycket av vitsen med elbil försvinner då.

Kan de inte erbjuda nåt bra så är det dock lika bra att ha den kvar.
Ja det kommer bli en billigare fossilare för oss för resor längre än 20 mil enkel resa och för resor i europa. Golfen täcker övriga resor mer än väl typ 70-80 %.
Ja längre pauser varannan timme är väl helt ok om man t ex har småbarn. Men nu är vi bara 2 vuxna i vårat hushåll.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Project Palladium

Inlägg av vigge50 »

När jag var yngre så bilade jag nästan varje år ner till Italien med föräldrarna. Blev ofta nattfärjor till Tyskland torsdag kväll, sen körde man ner till Bolzano på fredag för att på lördagen köra till destinationen. På vägen hem lämnade vi lördag morgon och försökte vara hemma söndag eftermiddag. 130 mil på en dag med två-tre stopp för mat och några små stopp för byta förare och tanke/toa blev det. Att de skulle ta längre tid i en elbil är det ingen fråga om.
Den typen av resande är nog inte normalt men man var inte ensam med svensk bil nere i Italien.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Project Palladium

Inlägg av thnis »

vigge50 skrev:
När jag var yngre så bilade jag nästan varje år ner till Italien med föräldrarna. Blev ofta nattfärjor till Tyskland torsdag kväll, sen körde man ner till Bolzano på fredag för att på lördagen köra till destinationen. På vägen hem lämnade vi lördag morgon och försökte vara hemma söndag eftermiddag. 130 mil på en dag med två-tre stopp för mat och några små stopp för byta förare och tanke/toa blev det. Att de skulle ta längre tid i en elbil är det ingen fråga om.
Den typen av resande är nog inte normalt men man var inte ensam med svensk bil nere i Italien.
Vi har gjort motsvarande flera gånger men till Spanien med bensinare inget konstigt med det alls. Även med Teslan o det ”funkade” men mycket dötid vid SUC på ngt sunkigt ställe mitt ute i ingenstans. Värst är väl nästan ”Norra Arslet” i Danmark :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Project Palladium

Inlägg av kenjon »

thnis skrev:
Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” :D Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.
Jag har aldrig laddat 30 min på en SuC, oftast bara 10-15 min. Men visst, en elbil ersätter inte en ICE 100 % av resorna. Men minst 95 %. Då kommer ju frågan är det värt att köra ICE i "onödan" de 95 % för att ha tillgång till den 5 % när inte elbilen räcker? Jag skulle byta med en kompis den gången jag verkligen behöver ha en långresebil som inte funkar med en elbil. Kompisen skulle bli görgla' för att få låna min Tesla!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

thnis skrev:
Ja det kommer bli en billigare fossilare för oss för resor längre än 20 mil enkel resa och för resor i europa. Golfen täcker övriga resor mer än väl typ 70-80 %.
Ja längre pauser varannan timme är väl helt ok om man t ex har småbarn. Men nu är vi bara 2 vuxna i vårat hushåll.

Har funderat hela dagen. Teslan blir kvar. i3:an byts mot en XC70. Problem solved. Då kan vi använda Teslan till allt utom sommarsemestern. Min fru får köra XC70 till vardags och så tar vi den på långkörningen. Grymma stolar, noll körglädje. Perfekt för att nöta motorväg. Och så gör det ingenting om man kantstöter fälgarna på nån trång gata i södra europa. 8-)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Project Palladium

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
thnis skrev:
Ja det kommer bli en billigare fossilare för oss för resor längre än 20 mil enkel resa och för resor i europa. Golfen täcker övriga resor mer än väl typ 70-80 %.
Ja längre pauser varannan timme är väl helt ok om man t ex har småbarn. Men nu är vi bara 2 vuxna i vårat hushåll.

Har funderat hela dagen. Teslan blir kvar. i3:an byts mot en XC70. Problem solved. Då kan vi använda Teslan till allt utom sommarsemestern. Min fru får köra XC70 till vardags och så tar vi den på långkörningen. Grymma stolar, noll körglädje. Perfekt för att nöta motorväg. Och så gör det ingenting om man kantstöter fälgarna på nån trång gata i södra europa. 8-)
Brrrr. Tror du snabbt kommer ändra planerna ang långresa, precis som när du provkörde BMW 5-serien.

För mig är det verkligen en mardröm att tänka att man skulle bli fast i en trött fossil som dessutom saknar AP på långresa.

Sen borde du överväga "happy wife - happy Life" innan du stoppar in henne i en xc70 ;) Långt mycket dyrare och tråkigare att pendla i än en Leaf, 308e eller 3SR tex.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Project Palladium

Inlägg av Elof »

Värst vad alla har bråttom. Visst kan man spara några timmar på resan Stockholm-Malaga med en avgasbil istället för en Tesla, tveklöst är det så, men är det verkligen värt det?
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
thnis skrev:
Ja det kommer bli en billigare fossilare för oss för resor längre än 20 mil enkel resa och för resor i europa. Golfen täcker övriga resor mer än väl typ 70-80 %.
Ja längre pauser varannan timme är väl helt ok om man t ex har småbarn. Men nu är vi bara 2 vuxna i vårat hushåll.

Har funderat hela dagen. Teslan blir kvar. i3:an byts mot en XC70. Problem solved. Då kan vi använda Teslan till allt utom sommarsemestern. Min fru får köra XC70 till vardags och så tar vi den på långkörningen. Grymma stolar, noll körglädje. Perfekt för att nöta motorväg. Och så gör det ingenting om man kantstöter fälgarna på nån trång gata i södra europa. 8-)
Brrrr. Tror du snabbt kommer ändra planerna ang långresa, precis som när du provkörde BMW 5-serien.

För mig är det verkligen en mardröm att tänka att man skulle bli fast i en trött fossil som dessutom saknar AP på långresa.

Sen borde du överväga "happy wife - happy Life" innan du stoppar in henne i en xc70 ;) Långt mycket dyrare och tråkigare att pendla i än en Leaf, 308e eller 3SR tex.

Ja det kanske är så. Tänker dock inte byta bort i3:an mot en jäkla Leaf. Kanske en Mini. Eller en i3S.

Vi kommer nog skaffa labrador här i höst så alla sedaner går bort. Inklusive SR+..
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

Elof skrev:
Värst vad alla har bråttom. Visst kan man spara några timmar på resan Stockholm-Malaga med en avgasbil istället för en Tesla, tveklöst är det så, men är det verkligen värt det?
Handlar inte om tiden utan om hungriga barn som inte alltid äter vad som bjuds. Logistiken blir krånglig. Men det går såklart att lösa.
Skriv svar