Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Project Palladium

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Project Palladium

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 04 sep 2020 05:45

Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
OlleBack skrev:
Zalman3 skrev:

Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.


Håller med.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.

Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.

Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där? :)


Det behöver inte ens vara elbilstillverkare.

Ta valfri europeisk bil 2020 med motsvarande utrymmen och prestanda. Har de ens längre räckvidd?

Audi RS4 2020 gör 0-100 en dryg sekund LÅNGSAMMARE än TMS Performance. Och har 51 mils räckvidd vid blandad körning... och en driftskostnad på ungefär 30 kr mil, värdeminskningen oräknad.


Och då är det ändå totalkonceptet med laddnätverk och bil som är det bästa med Tesla.



Jäkla konstig jämförelse ändå. Räckvidd på en bensinbil är det väl aldrig nån som tänkt på? Är ju bara att tanka och köra iväg igen.


Visst är det skillnad på hur man tänker? Och man måste åka till macken ÄNNU oftare när man kör mindre än 40 mil vid samma tillfälle. Varje gång kostar det en knapp tusenlapp. En gång i veckan om man jobbpendlar 7-8 mil om dagen.

Det är ju här som konceptet med Tesla visar sig framgångsrikt. Kunden får en rymlig bil med enastående prestanda som duger utmärkt till interkontinentala resor till låg eller ingen driftskostnad. Under lång tid utan större servicebehov.
M3P- Midnight Grey 18" Aero med dragkrok.
Beställt Y LR med dragkrok och FSD.
Beställt Cybertruck 3-motor och FSD.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
 
Inlägg: 839
Blev medlem: 05 aug 2019 09:50
Ort: Luleå
Referralkod: stefan78266

Re: Project Palladium

Inläggav dd88 » 04 sep 2020 06:23

Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.

Lite självinsikt hade inte skadat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
 
Inlägg: 1253
Blev medlem: 17 aug 2018 10:17

Re: Project Palladium

Inläggav Teslaägare Legato » 04 sep 2020 06:32

dd88 skrev:Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.

Lite självinsikt hade inte skadat.


På vilket sätt skulle Zalman vara norm menar du? Han delar väl bara med sig av sina egna erfarenheter?
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 5901
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Referralkod: bo2814

Re: Project Palladium

Inläggav Teslaägare thnis » 04 sep 2020 07:41

Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” :D Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Väntar på VW I.D3 45 kWh
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 22 maj 2017 15:12
Ort: Stockholm
Referralkod: thomas3553

Re: Project Palladium

Inläggav dd88 » 04 sep 2020 08:46

Legato skrev:
dd88 skrev:Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.

Lite självinsikt hade inte skadat.


På vilket sätt skulle Zalman vara norm menar du? Han delar väl bara med sig av sina egna erfarenheter?


Finns väl inte en tråd där räckvidd eller laddmöjligheter kommer upp där Norrland inte sätts i kontext, men visst är det ett mindre antal användare som står för inläggen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
 
Inlägg: 1253
Blev medlem: 17 aug 2018 10:17

Re: Project Palladium

Inläggav Teslaägare Svenssons » 04 sep 2020 08:53

dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.

Lite självinsikt hade inte skadat.


På vilket sätt skulle Zalman vara norm menar du? Han delar väl bara med sig av sina egna erfarenheter?


Finns väl inte en tråd där räckvidd eller laddmöjligheter kommer upp där Norrland inte sätts i kontext, men visst är det ett mindre antal användare som står för inläggen.

Det är ju endast i Norrland som räckvidd och laddmöjligheter kan vara ett problem. Att prata om problem med räckvidd eller laddmöjligheter i södra Sverige är ju bara löjligt eftersom det inte är några problem längre. Flertalet elbilar har nu samma eller längre räckvidd än flera motsvarande bensinbilar och en snabbladdare är aldrig längre än 50 km bort.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 11317
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Project Palladium

Inläggav Verdi » 04 sep 2020 09:05

thnis skrev:Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” :D Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.



Nej det är klart som f-n att det är krångligare. Men om man ändå ska stanna så tycker jag det kvittar om det tar 25 eller 45 minuter.

Själva funderar vi på att skaffa en "långfärdsfossil" till nästa sommar. Om det nu går att köra ner till Italien och ha nån behållning av det pga Corona. Är lite småtrött på att planera in lunch osv bara för att hamna på en bakgata med en stängd restaurang 200 meter längre bort. Lite av friheten tas ifrån en när man kör elbil helt enkelt.

Väntar faktiskt på att Riddermarks ska återkomma och ge ett bud på min Model S. Jobbar nästan bara hemma och kör väldigt lite helt plötsligt. Känns som mycket av vitsen med elbil försvinner då.

Kan de inte erbjuda nåt bra så är det dock lika bra att ha den kvar.
Verdi
 

Re: Project Palladium

Inläggav dd88 » 04 sep 2020 09:06

Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.

Lite självinsikt hade inte skadat.


På vilket sätt skulle Zalman vara norm menar du? Han delar väl bara med sig av sina egna erfarenheter?


Finns väl inte en tråd där räckvidd eller laddmöjligheter kommer upp där Norrland inte sätts i kontext, men visst är det ett mindre antal användare som står för inläggen.

Det är ju endast i Norrland som räckvidd och laddmöjligheter kan vara ett problem. Att prata om problem med räckvidd eller laddmöjligheter i södra Sverige är ju bara löjligt eftersom det inte är några problem längre. Flertalet elbilar har nu samma eller längre räckvidd än flera motsvarande bensinbilar och en snabbladdare är aldrig längre än 50 km bort.


Ja exakt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
 
Inlägg: 1253
Blev medlem: 17 aug 2018 10:17

Re: Project Palladium

Inläggav Donk » 04 sep 2020 09:49

thnis skrev:Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” :D Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.
Jag förstår vad du menar och kan hålla med om man åker riktigt långt, tex ner i Europa. Men på ”vanliga” långturer i Sverige så tycker jag faktiskt inte det är något större problem. Har haft min M3 LR ca ett år och kört en del längre sträckor på samma sätt som när jag körde fossilbil, och jag upplever inte att det är särskilt jobbigt med laddstoppen. När jag kört Sthlm-Gbg så har jag laddat en gång i Ödeshög och passat på att äta samtidigt. Då har bilen oftast laddat klart innan jag är klar. I somras körde jag Vemdalen-Sthlm och laddade ca 35 min i Huddik, passade inte med mat-tider så då fick det bli en runda på Elgiganten. Inte jättekul men inte så stort problem heller. På vintern får jag dock säkert räkna med två laddstopp till och från fjällen. Fördelarna med att till vardags kunna ladda hemma till väldigt låg kostnad och köra en superkul bil året runt väger, för min del, över mot den extra tid som långresorna tar. Funderar på att åka ner till Italien nästa sommar. Kanske ändrar mig då men jag tror ändå inte att jag skulle vilja gå tillbaka till en fossilare igen, skulle kännas väldigt fel på något sätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model 3 LR AWD, Midnight Silver/svart interiör, 19", drag - Reserverad 2016-03-31, beställd 2019-09-05, levererad 2019-09-30
Mitsubishi Outlander PHEV -19
Nissan Leaf 2 Zero 40 kWh -18
Donk
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Project Palladium

Inläggav Teslaägare LarsL » 04 sep 2020 09:57

Verdi skrev:
thnis skrev:Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” :D Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.



Nej det är klart som f-n att det är krångligare. Men om man ändå ska stanna så tycker jag det kvittar om det tar 25 eller 45 minuter.

Själva funderar vi på att skaffa en "långfärdsfossil" till nästa sommar. Om det nu går att köra ner till Italien och ha nån behållning av det pga Corona. Är lite småtrött på att planera in lunch osv bara för att hamna på en bakgata med en stängd restaurang 200 meter längre bort. Lite av friheten tas ifrån en när man kör elbil helt enkelt.

Väntar faktiskt på att Riddermarks ska återkomma och ge ett bud på min Model S. Jobbar nästan bara hemma och kör väldigt lite helt plötsligt. Känns som mycket av vitsen med elbil försvinner då.

Kan de inte erbjuda nåt bra så är det dock lika bra att ha den kvar.


Vi körde i sommar från Kalmar till Ulricehamn och det lite över 3 timmar. Jag kan säga att alla i bilen ville ta en paus efter den sittningen. Jag hävdar fortfarande att det är lagom och naturligt att ta en paus efter lite mer än 2 timmar. Sen behöver inte pausen vara mer än 20 minuter eller så men den behövs. För att klara detta på en lång resa behövs ett batteri som kan laddas med 135 kW till 45 kWh. Hela batteriet behöver då vara 80-90 kWh gissar jag.

Till Italien flyger jag i så fall hellre än att åka fossillok. Kanske till och med blir billigare totalt även om man hyr bil på plats.


Men! Det är inte på långresor som jag vill ha större batterier utan när jag snurrar runt lokalt. På långresor har jag tar jag naturliga pauser och passerar många Superchargers osv - inga problem. Men när jag snurrar runt här i Göteborgsområdet då kan det bli kompromisser. Jag passerar inga Superchargers naturligt och jag har ingen lust att ta pauser.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.44.10
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 11945
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

FöregåendeNästa

Återgå till Model S

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: joem65, Linkz och 29 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.