Sida 4 av 5

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 06:45
av BrooklynS
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
OlleBack skrev:
Zalman3 skrev:

Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Håller med.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.

Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där? :)
Det behöver inte ens vara elbilstillverkare.

Ta valfri europeisk bil 2020 med motsvarande utrymmen och prestanda. Har de ens längre räckvidd?

Audi RS4 2020 gör 0-100 en dryg sekund LÅNGSAMMARE än TMS Performance. Och har 51 mils räckvidd vid blandad körning... och en driftskostnad på ungefär 30 kr mil, värdeminskningen oräknad.


Och då är det ändå totalkonceptet med laddnätverk och bil som är det bästa med Tesla.

Jäkla konstig jämförelse ändå. Räckvidd på en bensinbil är det väl aldrig nån som tänkt på? Är ju bara att tanka och köra iväg igen.
Visst är det skillnad på hur man tänker? Och man måste åka till macken ÄNNU oftare när man kör mindre än 40 mil vid samma tillfälle. Varje gång kostar det en knapp tusenlapp. En gång i veckan om man jobbpendlar 7-8 mil om dagen.

Det är ju här som konceptet med Tesla visar sig framgångsrikt. Kunden får en rymlig bil med enastående prestanda som duger utmärkt till interkontinentala resor till låg eller ingen driftskostnad. Under lång tid utan större servicebehov.

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 07:23
av dd88
Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.

Lite självinsikt hade inte skadat.

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 07:32
av Legato
dd88 skrev:
Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.

Lite självinsikt hade inte skadat.
På vilket sätt skulle Zalman vara norm menar du? Han delar väl bara med sig av sina egna erfarenheter?

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 08:41
av thnis
Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” :D Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 09:46
av dd88
Legato skrev:
dd88 skrev:
Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.

Lite självinsikt hade inte skadat.
På vilket sätt skulle Zalman vara norm menar du? Han delar väl bara med sig av sina egna erfarenheter?
Finns väl inte en tråd där räckvidd eller laddmöjligheter kommer upp där Norrland inte sätts i kontext, men visst är det ett mindre antal användare som står för inläggen.

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 09:53
av Svenssons
dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.

Lite självinsikt hade inte skadat.
På vilket sätt skulle Zalman vara norm menar du? Han delar väl bara med sig av sina egna erfarenheter?
Finns väl inte en tråd där räckvidd eller laddmöjligheter kommer upp där Norrland inte sätts i kontext, men visst är det ett mindre antal användare som står för inläggen.
Det är ju endast i Norrland som räckvidd och laddmöjligheter kan vara ett problem. Att prata om problem med räckvidd eller laddmöjligheter i södra Sverige är ju bara löjligt eftersom det inte är några problem längre. Flertalet elbilar har nu samma eller längre räckvidd än flera motsvarande bensinbilar och en snabbladdare är aldrig längre än 50 km bort.

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 10:05
av Verdi
thnis skrev:
Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” :D Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.

Nej det är klart som f-n att det är krångligare. Men om man ändå ska stanna så tycker jag det kvittar om det tar 25 eller 45 minuter.

Själva funderar vi på att skaffa en "långfärdsfossil" till nästa sommar. Om det nu går att köra ner till Italien och ha nån behållning av det pga Corona. Är lite småtrött på att planera in lunch osv bara för att hamna på en bakgata med en stängd restaurang 200 meter längre bort. Lite av friheten tas ifrån en när man kör elbil helt enkelt.

Väntar faktiskt på att Riddermarks ska återkomma och ge ett bud på min Model S. Jobbar nästan bara hemma och kör väldigt lite helt plötsligt. Känns som mycket av vitsen med elbil försvinner då.

Kan de inte erbjuda nåt bra så är det dock lika bra att ha den kvar.

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 10:06
av dd88
Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.

Lite självinsikt hade inte skadat.
På vilket sätt skulle Zalman vara norm menar du? Han delar väl bara med sig av sina egna erfarenheter?
Finns väl inte en tråd där räckvidd eller laddmöjligheter kommer upp där Norrland inte sätts i kontext, men visst är det ett mindre antal användare som står för inläggen.
Det är ju endast i Norrland som räckvidd och laddmöjligheter kan vara ett problem. Att prata om problem med räckvidd eller laddmöjligheter i södra Sverige är ju bara löjligt eftersom det inte är några problem längre. Flertalet elbilar har nu samma eller längre räckvidd än flera motsvarande bensinbilar och en snabbladdare är aldrig längre än 50 km bort.
Ja exakt.

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 10:49
av Donk
thnis skrev:
Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” :D Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.
Jag förstår vad du menar och kan hålla med om man åker riktigt långt, tex ner i Europa. Men på ”vanliga” långturer i Sverige så tycker jag faktiskt inte det är något större problem. Har haft min M3 LR ca ett år och kört en del längre sträckor på samma sätt som när jag körde fossilbil, och jag upplever inte att det är särskilt jobbigt med laddstoppen. När jag kört Sthlm-Gbg så har jag laddat en gång i Ödeshög och passat på att äta samtidigt. Då har bilen oftast laddat klart innan jag är klar. I somras körde jag Vemdalen-Sthlm och laddade ca 35 min i Huddik, passade inte med mat-tider så då fick det bli en runda på Elgiganten. Inte jättekul men inte så stort problem heller. På vintern får jag dock säkert räkna med två laddstopp till och från fjällen. Fördelarna med att till vardags kunna ladda hemma till väldigt låg kostnad och köra en superkul bil året runt väger, för min del, över mot den extra tid som långresorna tar. Funderar på att åka ner till Italien nästa sommar. Kanske ändrar mig då men jag tror ändå inte att jag skulle vilja gå tillbaka till en fossilare igen, skulle kännas väldigt fel på något sätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 10:57
av LarsL
Verdi skrev:
thnis skrev:
Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” :D Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.

Nej det är klart som f-n att det är krångligare. Men om man ändå ska stanna så tycker jag det kvittar om det tar 25 eller 45 minuter.

Själva funderar vi på att skaffa en "långfärdsfossil" till nästa sommar. Om det nu går att köra ner till Italien och ha nån behållning av det pga Corona. Är lite småtrött på att planera in lunch osv bara för att hamna på en bakgata med en stängd restaurang 200 meter längre bort. Lite av friheten tas ifrån en när man kör elbil helt enkelt.

Väntar faktiskt på att Riddermarks ska återkomma och ge ett bud på min Model S. Jobbar nästan bara hemma och kör väldigt lite helt plötsligt. Känns som mycket av vitsen med elbil försvinner då.

Kan de inte erbjuda nåt bra så är det dock lika bra att ha den kvar.
Vi körde i sommar från Kalmar till Ulricehamn och det lite över 3 timmar. Jag kan säga att alla i bilen ville ta en paus efter den sittningen. Jag hävdar fortfarande att det är lagom och naturligt att ta en paus efter lite mer än 2 timmar. Sen behöver inte pausen vara mer än 20 minuter eller så men den behövs. För att klara detta på en lång resa behövs ett batteri som kan laddas med 135 kW till 45 kWh. Hela batteriet behöver då vara 80-90 kWh gissar jag.

Till Italien flyger jag i så fall hellre än att åka fossillok. Kanske till och med blir billigare totalt även om man hyr bil på plats.


Men! Det är inte på långresor som jag vill ha större batterier utan när jag snurrar runt lokalt. På långresor har jag tar jag naturliga pauser och passerar många Superchargers osv - inga problem. Men när jag snurrar runt här i Göteborgsområdet då kan det bli kompromisser. Jag passerar inga Superchargers naturligt och jag har ingen lust att ta pauser.

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 11:07
av Verdi
LarsL skrev:
Vi körde i sommar från Kalmar till Ulricehamn och det lite över 3 timmar. Jag kan säga att alla i bilen ville ta en paus efter den sittningen. Jag hävdar fortfarande att det är lagom och naturligt att ta en paus efter lite mer än 2 timmar. Sen behöver inte pausen vara mer än 20 minuter eller så men den behövs. För att klara detta på en lång resa behövs ett batteri som kan laddas med 135 kW till 45 kWh. Hela batteriet behöver då vara 80-90 kWh gissar jag.

Till Italien flyger jag i så fall hellre än att åka fossillok. Kanske till och med blir billigare totalt även om man hyr bil på plats.


Men! Det är inte på långresor som jag vill ha större batterier utan när jag snurrar runt lokalt. På långresor har jag tar jag naturliga pauser och passerar många Superchargers osv - inga problem. Men när jag snurrar runt här i Göteborgsområdet då kan det bli kompromisser. Jag passerar inga Superchargers naturligt och jag har ingen lust att ta pauser.

Inom Sverige är det inga problem alls. Förutom att det tenderar att vara mycket bilar i Ödeshög när vi är där.

Dock. Min fru har plötsligt blivit väldigt flygrädd och vägrar flyga. Dessutom gillar jag att ha tillgång till vår egen bil på destinationen. En annan fördel är att man kan kombinera flera olika destinationer på samma resa. Man kan ta nån natt i alperna på vägen ner, åka förbi Provence på vägen hem. Stanna nån natt i Holland... Ja vad som helst. Jag älskar dessutom att köra långt nere i Europa.

Hur kan du köra upp ett helt batteri till vardags? Har du ingen laddning hemma?

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 11:25
av LarsL
Verdi skrev:
Hur kan du köra upp ett helt batteri till vardags? Har du ingen laddning hemma?
Den gången jag verkligen gjorde det så var det en släpkärra inblandad. Vi åkte på en loppis/secondhand/fikar-runda i Skene och Borås. Naturligtvis hittade vi en möbel som inte gick in i bilen så jag var tvungen att ta en sväng hem och hämta släpkärran. Dessutom var det ju lite spontant från början så jag hade inte dragit upp laddnivån innan utan låg på de vanliga 80%.
Det är nog enda gången jag tänkt att jag skulle valt en LR istället. Men sen kom jag på att det ändå inte var värt 100kkr.

Hade alla ställen vi besökte haft Typ 2 laddare så hade problemet aldrig funnits.

Edit: och varken bilen eller Abetterrouteplanner hjälper en i det här läget som de ju gör på längre resor i rak linje.

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 12:08
av thnis
Verdi skrev:
thnis skrev:
Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” :D Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.

Nej det är klart som f-n att det är krångligare. Men om man ändå ska stanna så tycker jag det kvittar om det tar 25 eller 45 minuter.

Själva funderar vi på att skaffa en "långfärdsfossil" till nästa sommar. Om det nu går att köra ner till Italien och ha nån behållning av det pga Corona. Är lite småtrött på att planera in lunch osv bara för att hamna på en bakgata med en stängd restaurang 200 meter längre bort. Lite av friheten tas ifrån en när man kör elbil helt enkelt.

Väntar faktiskt på att Riddermarks ska återkomma och ge ett bud på min Model S. Jobbar nästan bara hemma och kör väldigt lite helt plötsligt. Känns som mycket av vitsen med elbil försvinner då.

Kan de inte erbjuda nåt bra så är det dock lika bra att ha den kvar.
Ja det kommer bli en billigare fossilare för oss för resor längre än 20 mil enkel resa och för resor i europa. Golfen täcker övriga resor mer än väl typ 70-80 %.
Ja längre pauser varannan timme är väl helt ok om man t ex har småbarn. Men nu är vi bara 2 vuxna i vårat hushåll.

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 12:27
av vigge50
När jag var yngre så bilade jag nästan varje år ner till Italien med föräldrarna. Blev ofta nattfärjor till Tyskland torsdag kväll, sen körde man ner till Bolzano på fredag för att på lördagen köra till destinationen. På vägen hem lämnade vi lördag morgon och försökte vara hemma söndag eftermiddag. 130 mil på en dag med två-tre stopp för mat och några små stopp för byta förare och tanke/toa blev det. Att de skulle ta längre tid i en elbil är det ingen fråga om.
Den typen av resande är nog inte normalt men man var inte ensam med svensk bil nere i Italien.

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 12:38
av thnis
vigge50 skrev:
När jag var yngre så bilade jag nästan varje år ner till Italien med föräldrarna. Blev ofta nattfärjor till Tyskland torsdag kväll, sen körde man ner till Bolzano på fredag för att på lördagen köra till destinationen. På vägen hem lämnade vi lördag morgon och försökte vara hemma söndag eftermiddag. 130 mil på en dag med två-tre stopp för mat och några små stopp för byta förare och tanke/toa blev det. Att de skulle ta längre tid i en elbil är det ingen fråga om.
Den typen av resande är nog inte normalt men man var inte ensam med svensk bil nere i Italien.
Vi har gjort motsvarande flera gånger men till Spanien med bensinare inget konstigt med det alls. Även med Teslan o det ”funkade” men mycket dötid vid SUC på ngt sunkigt ställe mitt ute i ingenstans. Värst är väl nästan ”Norra Arslet” i Danmark :)

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 17:11
av kenjon
thnis skrev:
Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” :D Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.
Jag har aldrig laddat 30 min på en SuC, oftast bara 10-15 min. Men visst, en elbil ersätter inte en ICE 100 % av resorna. Men minst 95 %. Då kommer ju frågan är det värt att köra ICE i "onödan" de 95 % för att ha tillgång till den 5 % när inte elbilen räcker? Jag skulle byta med en kompis den gången jag verkligen behöver ha en långresebil som inte funkar med en elbil. Kompisen skulle bli görgla' för att få låna min Tesla!

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 19:01
av Verdi
thnis skrev:
Ja det kommer bli en billigare fossilare för oss för resor längre än 20 mil enkel resa och för resor i europa. Golfen täcker övriga resor mer än väl typ 70-80 %.
Ja längre pauser varannan timme är väl helt ok om man t ex har småbarn. Men nu är vi bara 2 vuxna i vårat hushåll.

Har funderat hela dagen. Teslan blir kvar. i3:an byts mot en XC70. Problem solved. Då kan vi använda Teslan till allt utom sommarsemestern. Min fru får köra XC70 till vardags och så tar vi den på långkörningen. Grymma stolar, noll körglädje. Perfekt för att nöta motorväg. Och så gör det ingenting om man kantstöter fälgarna på nån trång gata i södra europa. 8-)

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 19:08
av Legato
Verdi skrev:
thnis skrev:
Ja det kommer bli en billigare fossilare för oss för resor längre än 20 mil enkel resa och för resor i europa. Golfen täcker övriga resor mer än väl typ 70-80 %.
Ja längre pauser varannan timme är väl helt ok om man t ex har småbarn. Men nu är vi bara 2 vuxna i vårat hushåll.

Har funderat hela dagen. Teslan blir kvar. i3:an byts mot en XC70. Problem solved. Då kan vi använda Teslan till allt utom sommarsemestern. Min fru får köra XC70 till vardags och så tar vi den på långkörningen. Grymma stolar, noll körglädje. Perfekt för att nöta motorväg. Och så gör det ingenting om man kantstöter fälgarna på nån trång gata i södra europa. 8-)
Brrrr. Tror du snabbt kommer ändra planerna ang långresa, precis som när du provkörde BMW 5-serien.

För mig är det verkligen en mardröm att tänka att man skulle bli fast i en trött fossil som dessutom saknar AP på långresa.

Sen borde du överväga "happy wife - happy Life" innan du stoppar in henne i en xc70 ;) Långt mycket dyrare och tråkigare att pendla i än en Leaf, 308e eller 3SR tex.

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 20:15
av Elof
Värst vad alla har bråttom. Visst kan man spara några timmar på resan Stockholm-Malaga med en avgasbil istället för en Tesla, tveklöst är det så, men är det verkligen värt det?

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 20:21
av Verdi
Legato skrev:
Verdi skrev:
thnis skrev:
Ja det kommer bli en billigare fossilare för oss för resor längre än 20 mil enkel resa och för resor i europa. Golfen täcker övriga resor mer än väl typ 70-80 %.
Ja längre pauser varannan timme är väl helt ok om man t ex har småbarn. Men nu är vi bara 2 vuxna i vårat hushåll.

Har funderat hela dagen. Teslan blir kvar. i3:an byts mot en XC70. Problem solved. Då kan vi använda Teslan till allt utom sommarsemestern. Min fru får köra XC70 till vardags och så tar vi den på långkörningen. Grymma stolar, noll körglädje. Perfekt för att nöta motorväg. Och så gör det ingenting om man kantstöter fälgarna på nån trång gata i södra europa. 8-)
Brrrr. Tror du snabbt kommer ändra planerna ang långresa, precis som när du provkörde BMW 5-serien.

För mig är det verkligen en mardröm att tänka att man skulle bli fast i en trött fossil som dessutom saknar AP på långresa.

Sen borde du överväga "happy wife - happy Life" innan du stoppar in henne i en xc70 ;) Långt mycket dyrare och tråkigare att pendla i än en Leaf, 308e eller 3SR tex.

Ja det kanske är så. Tänker dock inte byta bort i3:an mot en jäkla Leaf. Kanske en Mini. Eller en i3S.

Vi kommer nog skaffa labrador här i höst så alla sedaner går bort. Inklusive SR+..

Re: Project Palladium

Postat: 04 sep 2020 20:22
av Verdi
Elof skrev:
Värst vad alla har bråttom. Visst kan man spara några timmar på resan Stockholm-Malaga med en avgasbil istället för en Tesla, tveklöst är det så, men är det verkligen värt det?
Handlar inte om tiden utan om hungriga barn som inte alltid äter vad som bjuds. Logistiken blir krånglig. Men det går såklart att lösa.