Obegripligt det inte är borta sedan länge
Numera finns ju fungerande andrahandsmarknad.
Förr behövdes garantin aldrig. Framöver är det inte lika säkert. Det är ju därför de tar bort den. De är rädd att de lovar för mycket...
Nej med facit i hand gjorde den ju inte det men det var nog ett smart drag att införa garanti för att få folk att våga köpa ett oprövat bilmärke för dyra pengar.
Huruvida Teslas andrahandsvärde blir sämre i framtiden har jag ingen åsikt om men jag tycker inte det finns anledning för Tesla eller någon annan tillverkare att garanterat köpa tillbaka en produkt för ett visst värde.
Huruvida Teslas andrahandsvärde blir sämre i framtiden har jag ingen åsikt om men jag tycker inte det finns anledning för Tesla eller någon annan tillverkare att garanterat köpa tillbaka en produkt för ett visst värde.
I praktiken är det ju vad man gör när man leasar ut en bil.
Huruvida Teslas andrahandsvärde blir sämre i framtiden har jag ingen åsikt om men jag tycker inte det finns anledning för Tesla eller någon annan tillverkare att garanterat köpa tillbaka en produkt för ett visst värde.
I praktiken är det ju vad man gör när man leasar ut en bil.
Vid operationell leasing är det i praktiken så eftersom man bara lämnar tillbaka bilen när leasingperioden är slut. Med finansiell leasing däremot är man skyldig att reglera restskulden och om man då väljer det enkla sättet att låta en bilfirma köpa bilen så får man stå för eventuell skillnad mellan restvärdet och försäljningsvärdet, om nu inte Tesla skulle stå för den skillnaden.
Dessutom leasar inte Tesla ut några bilar själva. DNB står nog för merparten.
Huruvida Teslas andrahandsvärde blir sämre i framtiden har jag ingen åsikt om men jag tycker inte det finns anledning för Tesla eller någon annan tillverkare att garanterat köpa tillbaka en produkt för ett visst värde.
I praktiken är det ju vad man gör när man leasar ut en bil.
Vid operationell leasing är det i praktiken så eftersom man bara lämnar tillbaka bilen när leasingperioden är slut. Med finansiell leasing däremot är man skyldig att reglera restskulden och om man då väljer det enkla sättet att låta en bilfirma köpa bilen så får man stå för eventuell skillnad mellan restvärdet och försäljningsvärdet, om nu inte Tesla skulle stå för den skillnaden.
Dessutom leasar inte Tesla ut några bilar själva. DNB står nog för merparten.
Det är väl sannolikt ovanligt att biltillverkare leasar ut bilar själva? Oftast är det en återförsäljare med finansbolag i ryggen.
Tillverkare har väl varken möjlighet eller vilja att få tillbaka begagnade bilar. Utom just tesla då som behöver dom till robottaxiverksamheten snart.
Det är väl sannolikt ovanligt att biltillverkare leasar ut bilar själva? Oftast är det en återförsäljare med finansbolag i ryggen.
Tillverkare har väl varken möjlighet eller vilja att få tillbaka begagnade bilar. Utom just tesla då som behöver dom till robottaxiverksamheten snart.
Nästan ingen biltillverkare säljer bilarna själva utan de har återförsäljare som gör det åt dem. Och de byter in bilar och säljer vidare som alla vet.
Det där med robot-taxi törs jag inte längre kommentera.
Beställde 8:e juni, då garanterades restvärde enligt en av deras säljare.
Jo, men så länge det inte står på en bit papper så är det ju knepigt att bevisa. Och i mina avtal står det tyvärr inget.
Så klart helt rätt, det kanske är en idé att när man skall skriva under innan leverans, påpeka det? Typ peka på någon mejl-konversation. Sen kanske de skiter i det så klart, eller säger att de ändrat sig under den tiden.
Beställde 8:e juni, då garanterades restvärde enligt en av deras säljare.
Jo, men så länge det inte står på en bit papper så är det ju knepigt att bevisa. Och i mina avtal står det tyvärr inget.
Så klart helt rätt, det kanske är en idé att när man skall skriva under innan leverans, påpeka det? Typ peka på någon mejl-konversation. Sen kanske de skiter i det så klart, eller säger att de ändrat sig under den tiden.
Klart värt ett försök! Ett mail där det bekräftas borde vara bättre än inget.