Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av Zalman3 »

Gäller detta pris även i Sverige?
Tesla har sänkt priset för CCS-uppgraderingen av Model S och Model X för V3 Superchargers i Europa från 500 till 299 euro. Europeiska Tesla-klubbar förhandlade fram det nya priset.


Det nya priset gäller tydligen i hela Europa - i Schweiz kallas uppenbarligen 300 franc. Som den tyska föreningen Tesla Drivers and Friends (TFF) bekräftade på Twitter, satte den engelska motsvarigheten "ner med Tesla" och förhandlade fram ett nytt pris för CCS-uppgraderingen. "Eftersom V3 Supercharger bara har CCS-bås, kan modell S- och X-drivrutiner förr eller senare undvika uppgradering", skriver TFF.

Tesla har också bekräftat det nya priset på sin webbplats. "Ombyggnadstjänsten CCS Combo 2 kostar 299 euro inklusive kostnaden för en CCS Combo 2-adapter", står det där. Den maximala laddningseffekten vid uppgraderingen är 142 kW. Men detta nummer är inte satt i sten: de kommer att "ge mer information om toppladdningskapacitet så snart det blir tillgängligt".

Med introduktionen av Model 3 i Europa förde Tesla ett fordon med ett CCS-laddningsuttag på marknaden för första gången, och Supercharger-stationerna i Europa var också utrustade med en ytterligare CCS-kabel. De nya stationerna med V3-superladdaren tillåter laddningskapacitet på upp till 250 kW, men har bara en CCS-kabel. Med andra ord: Om du vill ladda med en modell S eller X på en V3-plats, behöver du CCS-uppgraderingen.

För detta behöver Model S och X en adapter som gör att CCS-kabeln kan anslutas till typ 2 DC-uttaget som konverterades av Tesla. Fordon som byggdes före maj 2019 måste också omvandlas - nyare modeller har den modifierade ombordelektronin ex fungerar.

Med CCS-uppgraderingen kan Model S och X ladda inte bara på V3-superladdare, utan också på andra snabbladdningsstationer.
teslamag.de , tff-forum.de , tesla.com

https://www.electrive.net/2020/08/10/te ... mruestung/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av gasgaraget »

3400kr i Sverige nu.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av fth »

Ännu mer en "no brainer" med detta pris, jag uppgraderade min X till det gamla priset och tyckte det var prisvärt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av frippe »

Perfekt, då är det nog dags för uppgradering här med det nya priset.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av Curik »

Jag antar att jag är trög. Har nyare bilar detta inbyggt, eller är det då man får med adaptern?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av Svenssons »

Curik skrev:
Jag antar att jag är trög. Har nyare bilar detta inbyggt, eller är det då man får med adaptern?
Nya bilar har det redan och adapter ska följa med.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av Curik »

Svenssons skrev:
Curik skrev:
Jag antar att jag är trög. Har nyare bilar detta inbyggt, eller är det då man får med adaptern?
Nya bilar har det redan och adapter ska följa med.
Toppen, tack! Vet du ifall man slipper adaptern om man gör "uppgraderingen" på en ny bil?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av Teslaspolen »

Curik skrev:
Svenssons skrev:
Curik skrev:
Jag antar att jag är trög. Har nyare bilar detta inbyggt, eller är det då man får med adaptern?
Nya bilar har det redan och adapter ska följa med.
Toppen, tack! Vet du ifall man slipper adaptern om man gör "uppgraderingen" på en ny bil?
Nej, adaptern behöver du fortfarande då bilens egna kontakt är på ytan oförändrad.
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av Gretsch »

Jag funderade lite och tänkte att min bil som en model S 85D 15, laddar ju inte så himla snabbt längre och det är nog fler än jag som upplever detta med sina bilar. Om jag uppgraderar min till CCS kommer då min bil kunna ladda snabbare igen eller kommer det att vara samma hastighet som nu. Då undrar jag om Tesla med flit har nedgraderat hastigheten bara för att vi ska uppgradera till CCS? Och kommer min bil huvud taget kunna ladda på V3 utan att brinna upp? Ja det var lite funderingar, det kanske är någon som har svaret här på forumet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Gäller detta pris även i Sverige?

....(kräk-översättning)

https://www.electrive.net/2020/08/10/te ... mruestung/
Fy fan va Google translate suger :lol:
Men annars håller jag med övriga om att priset är bra och kommer att
beställa det till den "gamla" här :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av Bjelke »

Gretsch skrev:
Jag funderade lite och tänkte att min bil som en model S 85D 15, laddar ju inte så himla snabbt längre och det är nog fler än jag som upplever detta med sina bilar. Om jag uppgraderar min till CCS kommer då min bil kunna ladda snabbare igen eller kommer det att vara samma hastighet som nu. Då undrar jag om Tesla med flit har nedgraderat hastigheten bara för att vi ska uppgradera till CCS? Och kommer min bil huvud taget kunna ladda på V3 utan att brinna upp? Ja det var lite funderingar, det kanske är någon som har svaret här på forumet.
I början var det väl några som lyckades "lura" systemet och fick högre effekt
på CCS men numera är det ingen skillnad (väl?)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av Remuz »

Anser fortfarande att detta borde vara gratis. Min X såldes med parollen ”gratis laddning på alla SuC i Europa alltid”. Nu har jag bytt till en trea men det borde fortfarande vara gratis...
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
Anser fortfarande att detta borde vara gratis. Min X såldes med parollen ”gratis laddning på alla SuC i Europa alltid”. Nu har jag bytt till en trea men det borde fortfarande vara gratis...
Är det inte ”gratis laddning på alla SuC i Europa alltid” för din gamla Model X fortfarande? CCS-uppgraderingen har väl inget med kostnaden eller möjligheten att ladda på Superchargers?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Remuz skrev:
Anser fortfarande att detta borde vara gratis. Min X såldes med parollen ”gratis laddning på alla SuC i Europa alltid”. Nu har jag bytt till en trea men det borde fortfarande vara gratis...
Är det inte ”gratis laddning på alla SuC i Europa alltid” för din gamla Model X fortfarande? CCS-uppgraderingen har väl inget med kostnaden eller möjligheten att ladda på Superchargers?
Det är väl frågan om man menar att det ska vara gratis på de som fanns vid ett visst tillfälle, eller om man menar att det ska gälla på alla nybyggda stationer också. V3-stationer har ju bara CCS, och det kan ju argumenteras att det inte är gratis om man måste betala för uppgradering för att få tillgång till de nya.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av Remuz »

Alla nuvarande och kommande sa man. Dessutom basunerade man ju ut att just utbyggnaden var perfekt och det är ju viktigt då du alltid har gratis osv... när jag sålde bilen försvann dock gratis SuC så det är inget problem längre. Tycker bara det är märkligt att om man byter till en ny standard på nya SuC kan inte gamla bilar ladda utan att konvertera. Det blir lite princip för mig typ
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av Gustafsson »

Skulle inte förvåna mig om det kommer ytterligare prissänkningar. Att ha två olika kablar på SuC måste vara dyrt på sikt. Gissar att målet är att i princip alla bilar byggs om.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av Splfredde »

Min laddar lika sakta med CCS :(
Bjelke skrev:
Gretsch skrev:
Jag funderade lite och tänkte att min bil som en model S 85D 15, laddar ju inte så himla snabbt längre och det är nog fler än jag som upplever detta med sina bilar. Om jag uppgraderar min till CCS kommer då min bil kunna ladda snabbare igen eller kommer det att vara samma hastighet som nu. Då undrar jag om Tesla med flit har nedgraderat hastigheten bara för att vi ska uppgradera till CCS? Och kommer min bil huvud taget kunna ladda på V3 utan att brinna upp? Ja det var lite funderingar, det kanske är någon som har svaret här på forumet.
I början var det väl några som lyckades "lura" systemet och fick högre effekt
på CCS men numera är det ingen skillnad (väl?)...
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av Bernando »

En fördel är väl denna typ av laddare, 22 kw med Typ 2 och 50 kw med CCS
Screenshot_20200811-081747_PlugShare.jpg
MS P85 2014
Verdi

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av Verdi »

Bernando skrev:
En fördel är väl denna typ av laddare, 22 kw med Typ 2 och 50 kw med CCS

Ja, och alla HPC-laddare. Ionity och andra som bygger med högre effekt än 50 kW. Dock bara CCS-handske.

Utan CCS-konvertering är man hänvisad till SuC och AC-laddning. Med CCS-konvertering kan man ladda på i princip alla snabbladdare i hela Europa (om man har rätt konto/medlemskap/tag/app/kort)
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av EnTraktor »

Gretsch skrev:
Jag funderade lite och tänkte att min bil som en model S 85D 15, laddar ju inte så himla snabbt längre och det är nog fler än jag som upplever detta med sina bilar. Om jag uppgraderar min till CCS kommer då min bil kunna ladda snabbare igen eller kommer det att vara samma hastighet som nu. Då undrar jag om Tesla med flit har nedgraderat hastigheten bara för att vi ska uppgradera till CCS? Och kommer min bil huvud taget kunna ladda på V3 utan att brinna upp? Ja det var lite funderingar, det kanske är någon som har svaret här på forumet.
Det är inte kontakten som begränsar hastigheten utan batteriet.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla sänker priserna för eftermontering av CCS

Inlägg av fth »

EnTraktor skrev:
Gretsch skrev:
Jag funderade lite och tänkte att min bil som en model S 85D 15, laddar ju inte så himla snabbt längre och det är nog fler än jag som upplever detta med sina bilar. Om jag uppgraderar min till CCS kommer då min bil kunna ladda snabbare igen eller kommer det att vara samma hastighet som nu. Då undrar jag om Tesla med flit har nedgraderat hastigheten bara för att vi ska uppgradera till CCS? Och kommer min bil huvud taget kunna ladda på V3 utan att brinna upp? Ja det var lite funderingar, det kanske är någon som har svaret här på forumet.
Det är inte kontakten som begränsar hastigheten utan batteriet.
Under en kort period efter CCS-konverteringen av SuC gick det faktiskt väsentligt snabbare med CCS-kontakten än Tesla-kontakten, jag testade det själv direkt efter att jag konverterat min bil.

Det var nog mer att anse som en bugg än en feature, skillnaden försvann rätt snabbt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar