NÄR KMR MODEL S + fråga försäkring

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

HEAVY_BOSTON_AC
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 aug 2020 15:21

NÄR KMR MODEL S + fråga försäkring

Inlägg av HEAVY_BOSTON_AC »

Tjo!

Beställde Model S Performance i början på juni, beräknad ankomst i augusti.
Nu finns det ju fortfarande en del dagar kvar, men skall man skicka ett mejl och fråga hur det går?? Hur pålitlig är deras uppskattningar?? Beställa man nu så står det i september…
Tänkte på Corona etc., och läst att Sverige knappt registrerar Teslor längre: https://www.di.se/nyheter/tesla-leverer ... pa-fem-ar/
Vid beställningen hörde jag bara "ja, nu är det bara att vänta tills vi hittar en bil åt dig..."

Har ju redan fixat laddning + en massa tillbehör som än så länge skräpar :geek:

Sen angående försäkringen?? Trodde först den ingick i leasing-avgiften, men icke… Förmodligen gratis i 2 månader, vad händer sen? Stod inget på Teslas hemsida vad avgiften blir etc.
Tror det står i leasing-kontraktet att man skall ha bilen helförsäkrad, etc. Lite svårt att få info angående vad det skulle kosta dock, låter spontant som superdyrt?? Med tanke på att jag nästan maxade Performance och den blev bajs-dyr i sig :o 8-) Får väl kanske ta extra-jobb på Donken och poppa Meta 24/7 och sova 4h i veckan om man nu kanske skall ha råd med denna hehe :mrgreen: :oops:
2.png
1.png
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: NÄR KMR MODEL S + fråga försäkring

Inlägg av taliz »

Försäkring ingår i 2v, sen får du erbjudande från TH. Ring runt och fråga..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
HEAVY_BOSTON_AC
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 aug 2020 15:21

Re: NÄR KMR MODEL S + fråga försäkring

Inlägg av HEAVY_BOSTON_AC »

taliz skrev:
Försäkring ingår i 2v, sen får du erbjudande från TH. Ring runt och fråga..
Ah låter nice. :geek:

Men finns det ett spann ungefär vad en helförsäkring kostar ??? Alltså är det typ 500 - 2000 i månaden, eller 2000 - 5000 i månaden??? Eller hur fan får man reda på det, utan att behöva vänta tills man skall behöva ringa runt?

För en 2020 Model Performance S med följande spec:
2.png
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: NÄR KMR MODEL S + fråga försäkring

Inlägg av taliz »

Det finns ju jämförelsesajter, leta upp ett regnr på en liknande bil och använd det.
Men många bolag lämnar inte ut pris för Tesla på nätet, för de vill väl inte att folk ska få en chock..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: NÄR KMR MODEL S + fråga försäkring

Inlägg av OlleBack »

HEAVY_BOSTON_AC skrev:
Tjo!

Beställde Model S Performance i början på juni, beräknad ankomst i augusti.
Nu finns det ju fortfarande en del dagar kvar, men skall man skicka ett mejl och fråga hur det går?? Hur pålitlig är deras uppskattningar?? Beställa man nu så står det i september…
Tänkte på Corona etc., och läst att Sverige knappt registrerar Teslor längre: https://www.di.se/nyheter/tesla-leverer ... pa-fem-ar/
Vid beställningen hörde jag bara "ja, nu är det bara att vänta tills vi hittar en bil åt dig..."

Har ju redan fixat laddning + en massa tillbehör som än så länge skräpar :geek:

Sen angående försäkringen?? Trodde först den ingick i leasing-avgiften, men icke… Förmodligen gratis i 2 månader, vad händer sen? Stod inget på Teslas hemsida vad avgiften blir etc.
Tror det står i leasing-kontraktet att man skall ha bilen helförsäkrad, etc. Lite svårt att få info angående vad det skulle kosta dock, låter spontant som superdyrt?? Med tanke på att jag nästan maxade Performance och den blev bajs-dyr i sig :o 8-) Får väl kanske ta extra-jobb på Donken och poppa Meta 24/7 och sova 4h i veckan om man nu kanske skall ha råd med denna hehe :mrgreen: :oops:
Hmm beställde du inte en fabriksbyggd bil då? Dom försöker matcha upp den mot en lagerbil? Skumt skulle jag säga?
HEAVY_BOSTON_AC
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 aug 2020 15:21

Re: NÄR KMR MODEL S + fråga försäkring

Inlägg av HEAVY_BOSTON_AC »

OlleBack skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:
Tjo!

Beställde Model S Performance i början på juni, beräknad ankomst i augusti.
Nu finns det ju fortfarande en del dagar kvar, men skall man skicka ett mejl och fråga hur det går?? Hur pålitlig är deras uppskattningar?? Beställa man nu så står det i september…
Tänkte på Corona etc., och läst att Sverige knappt registrerar Teslor längre: https://www.di.se/nyheter/tesla-leverer ... pa-fem-ar/
Vid beställningen hörde jag bara "ja, nu är det bara att vänta tills vi hittar en bil åt dig..."

Har ju redan fixat laddning + en massa tillbehör som än så länge skräpar :geek:

Sen angående försäkringen?? Trodde först den ingick i leasing-avgiften, men icke… Förmodligen gratis i 2 månader, vad händer sen? Stod inget på Teslas hemsida vad avgiften blir etc.
Tror det står i leasing-kontraktet att man skall ha bilen helförsäkrad, etc. Lite svårt att få info angående vad det skulle kosta dock, låter spontant som superdyrt?? Med tanke på att jag nästan maxade Performance och den blev bajs-dyr i sig :o 8-) Får väl kanske ta extra-jobb på Donken och poppa Meta 24/7 och sova 4h i veckan om man nu kanske skall ha råd med denna hehe :mrgreen: :oops:
Hmm beställde du inte en fabriksbyggd bil då? Dom försöker matcha upp den mot en lagerbil? Skumt skulle jag säga?
vet inte vad skilnaden är mellan fabriksbyggd och lagerbil, men jag beställde en från design-vyn. :?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: NÄR KMR MODEL S + fråga försäkring

Inlägg av Svenssons »

HEAVY_BOSTON_AC skrev:

vet inte vad skilnaden är mellan fabriksbyggd och lagerbil, men jag beställde en från design-vyn. :?
Då har du beställt en ny och inte en lagerbil. Verkar vara ont om lagerbilar för tillfället. Tror de sålde slut på de flesta innan senaste kvartalsslut.

https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... p=&range=0
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5473
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: NÄR KMR MODEL S + fråga försäkring

Inlägg av SwedishAdvocate »

HEAVY_BOSTON_AC skrev:
vet inte vad skillnaden är mellan fabriksbyggd och lagerbil, men jag beställde en från design-vyn. :?
Är det inte så här:

Som jag förstår det så bygger Tesla sina Model S (och de andra modellerna med) i så kallade 'batchar'. Således kan produktionsdatumet för din bil påverkas av hur deras totala orderingång ser ut. De vill väl antagligen bygga så många identiska bilar som möjligt åt gången, och har man otur kan det kanske dröja till just din konfiguration finns på order i ett lämpligt antal.

Du har ju fått din leverans beräknad till någon gång nu i Augusti. Så jag antar att det gäller...

Sen har jag personligen dålig koll på hur mycket en leverans som din skulle kunna försenas. Det kan kanske någon annan svara på...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
HEAVY_BOSTON_AC
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 aug 2020 15:21

Re: NÄR KMR MODEL S + fråga försäkring

Inlägg av HEAVY_BOSTON_AC »

Svenssons skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:

vet inte vad skilnaden är mellan fabriksbyggd och lagerbil, men jag beställde en från design-vyn. :?
Då har du beställt en ny och inte en lagerbil. Verkar vara ont om lagerbilar för tillfället. Tror de sålde slut på de flesta innan senaste kvartalsslut.

https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... p=&range=0
Yes, har garanterat beställt en ny bil :mrgreen: Eller snarare leasar via AB:et.
HEAVY_BOSTON_AC
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 aug 2020 15:21

Re: NÄR KMR MODEL S + fråga försäkring

Inlägg av HEAVY_BOSTON_AC »

SwedishAdvocate skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:
vet inte vad skillnaden är mellan fabriksbyggd och lagerbil, men jag beställde en från design-vyn. :?
Är det inte så här:

Som jag förstår det så bygger Tesla sina Model S (och de andra modellerna med) i så kallade 'batchar'. Således kan produktionsdatumet för din bil påverkas av hur deras totala orderingång ser ut. De vill väl antagligen bygga så många identiska bilar som möjligt åt gången, och har man otur kan det kanske dröja till just din konfiguration finns på order i ett lämpligt antal.

Du har ju fått din leverans beräknad till någon gång nu i Augusti. Så jag antar att det gäller...

Sen har jag personligen dålig koll på hur mycket en leverans som din skulle kunna försenas. Det kan kanske någon annan svara på...
Innan jag ens fick gå in i design-vyn och börja customize, så stod det beräknad leverans: Augusti. Sen la jag till exempelvis premium-färgen inuti, 21-fälgar, Midnight-färgen utanpå osv. Så visst... om min design råkar vara unik och opopulär så lär jag väl få vänta längre, det är inte direkt så att jag dricksade de med 50% :cry:
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: NÄR KMR MODEL S + fråga försäkring

Inlägg av Bernando »

HEAVY_BOSTON_AC skrev:
Men finns det ett spann ungefär vad en helförsäkring kostar ??? Alltså är det typ 500 - 2000 i månaden, eller 2000 - 5000 i månaden??? Eller hur fan får man reda på det, utan att behöva vänta tills man skall behöva ringa runt?
Finns ett spreadsheet där några Teslaägare fyllt i sina priser. Det kanske kan ge en fingervisning om du filtrerar fram nya MS, även om priser såklart är individuella.

MS P85 2014
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: NÄR KMR MODEL S + fråga försäkring

Inlägg av Remuz »

Spannet är i närheten av 1000kr/mån för de flesta +-500kr
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar