Cheetah Stance i Model S ?????

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

HEAVY_BOSTON_AC
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 aug 2020 15:21

Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av HEAVY_BOSTON_AC »

https://www.motoringresearch.com/car-ne ... ce-update/

När kommer man kunna använda denna grej?? Är det en uppdatering som kommer kosta??

Om man får Model S denna månad, eller nästa, kommer man kunna köra med den??

Nån som har nån info om denna Cheetah Stance?? Verkar inte stå så mycket på nätet på sistone om det
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av taliz »

Det är ingår på alla Model S Performance som levererats sedan förra sommaren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
HEAVY_BOSTON_AC
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 aug 2020 15:21

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av HEAVY_BOSTON_AC »

Va ????? Varför står det inte 0-60mph på 2.3 sekunder på Teslas hemsida då ??? Det står 2.5 ??? :?: :?: :?:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av OfarligTesla »

HEAVY_BOSTON_AC skrev:
Va ????? Varför står det inte 0-60mph på 2.3 sekunder på Teslas hemsida då ??? Det står 2.5 ??? :?: :?: :?:
Det står 2.3 sekunder för 0-60 mph, vad pratar du om?
HEAVY_BOSTON_AC
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 aug 2020 15:21

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av HEAVY_BOSTON_AC »

OfarligTesla skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:
Va ????? Varför står det inte 0-60mph på 2.3 sekunder på Teslas hemsida då ??? Det står 2.5 ??? :?: :?: :?:
Det står 2.3 sekunder för 0-60 mph, vad pratar du om?
Vet inte var du kollar nånstans, men min syn är det inget fel på:
Skärmavbild 2020-08-11 kl. 16.14.09.png
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av Gretsch »

Tonen pojkar, försök hålla en vänlig ton.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av heldiggrisen »

HEAVY_BOSTON_AC skrev:
OfarligTesla skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:
Va ????? Varför står det inte 0-60mph på 2.3 sekunder på Teslas hemsida då ??? Det står 2.5 ??? :?: :?: :?:
Det står 2.3 sekunder för 0-60 mph, vad pratar du om?
Vet inte var du kollar nånstans, men min syn är det inget fel på:
0-100Km/t ≠ 0-60Mph
Därav diskrepansen
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av OfarligTesla »

HEAVY_BOSTON_AC skrev:
Vet inte var du kollar nånstans, men min syn är det inget fel på:
Var står det 0-60 mph på den bilden? Eftersom du inte har fel på synen, jag kan nämligen bara se 0-100 km/h.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:
OfarligTesla skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:
Va ????? Varför står det inte 0-60mph på 2.3 sekunder på Teslas hemsida då ??? Det står 2.5 ??? :?: :?: :?:
Det står 2.3 sekunder för 0-60 mph, vad pratar du om?
Vet inte var du kollar nånstans, men min syn är det inget fel på:
0-100Km/t ≠ 0-60Mph
Därav diskrepansen
Precis, 100kmh är ca 62mph, inte 60.
Därför tar det lite längre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av Kriper »

Du kan kolla 7,40 in i videon.

Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
HEAVY_BOSTON_AC
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 aug 2020 15:21

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av HEAVY_BOSTON_AC »

OfarligTesla skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:
Vet inte var du kollar nånstans, men min syn är det inget fel på:
Var står det 0-60 mph på den bilden? Eftersom du inte har fel på synen, jag kan nämligen bara se 0-100 km/h.
Jaha, OK.
Så 0-100 är bara 2.5 sekunder, alltså, inte så imponerande med andra ord. :oops:
Tänkte bara att jag aldrig sett siffran 2.3 på deras hemsida.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av Svenssons »

HEAVY_BOSTON_AC skrev:
OfarligTesla skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:
Vet inte var du kollar nånstans, men min syn är det inget fel på:
Var står det 0-60 mph på den bilden? Eftersom du inte har fel på synen, jag kan nämligen bara se 0-100 km/h.
Jaha, OK.
Så 0-100 är bara 2.5 sekunder, alltså, inte så imponerande med andra ord. :oops:
Tänkte bara att jag aldrig sett siffran 2.3 på deras hemsida.
Kolla på den amerikanska beställningssidan så ser du denna siffra:
https://www.tesla.com/models/design?redirect=no#battery
23.png
PS Min syn är det fel på...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av Bjelke »

HEAVY_BOSTON_AC skrev:
OfarligTesla skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:
Vet inte var du kollar nånstans, men min syn är det inget fel på:
Var står det 0-60 mph på den bilden? Eftersom du inte har fel på synen, jag kan nämligen bara se 0-100 km/h.
...
Så 0-100 är bara 2.5 sekunder, alltså, inte så imponerande med andra ord. :oops:
...
:lol: :lol: :lol: Näe skitdåligt asså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
HEAVY_BOSTON_AC
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 aug 2020 15:21

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av HEAVY_BOSTON_AC »

Svenssons skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:
OfarligTesla skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:
Vet inte var du kollar nånstans, men min syn är det inget fel på:
Var står det 0-60 mph på den bilden? Eftersom du inte har fel på synen, jag kan nämligen bara se 0-100 km/h.
Jaha, OK.
Så 0-100 är bara 2.5 sekunder, alltså, inte så imponerande med andra ord. :oops:
Tänkte bara att jag aldrig sett siffran 2.3 på deras hemsida.
Kolla på den amerikanska beställningssidan så ser du denna siffra:
https://www.tesla.com/models/design?redirect=no#battery
23.png
PS Min syn är det fel på...
Yes, stämmer där ser man den! :)
Ser ingen poäng att gå in på amerikanska sidan och kolla, när man beställer från den svenska shopen, och här kanske saker och ting är annorlunda jämfört med i USA. ;)
Men det var jag som inte kunde skillnaden mellan mph och km/h.
Aja, då är det inget att se fram emot vad gäller accelerationen i alla fall, dock är ju designen väldigt fin och sen hemmaladdning väldigt bekvämt 8-)

Och typ 780-820 hästkrafter? Kollat lite på olika specifikations-sidor, och det verkar vara svårt att uppskatta HP för nya Model S Performance, men det skall ligga runtomkring där. :twisted:
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av mans71 »

Bjelke skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:
...
Så 0-100 är bara 2.5 sekunder, alltså, inte så imponerande med andra ord. :oops:
...
:lol: :lol: :lol: Näe skitdåligt asså...
:lol: :lol: :lol: tack för den - skrattar högt här så alla kollar på mig :D
Model S P85DL+
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av Svenssons »

HEAVY_BOSTON_AC skrev:

Och typ 780-820 hästkrafter? Kollat lite på olika specifikations-sidor, och det verkar vara svårt att uppskatta HP för nya Model S Performance, men det skall ligga runtomkring där. :twisted:
Lita inte på den registrerade effekten. Transportstyrelsen summerar effekten per motor och sätter den som maxeffekten även ifall detta inte stämmer. Maxeffekten är lägre eftersom begränsningen inte ligger i motorerna utan på vad batteripacket och ledningarna kan leverera. Min bil har 568 kW/772 hk i registrering men korrekt uppgift är mer något på 500 hk. Vet inte vad en ny Model S Performance egentligen ligger på.

Sedan har vi det där med amerikanska hästar mot europeiska/metric...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
HEAVY_BOSTON_AC
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 aug 2020 15:21

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av HEAVY_BOSTON_AC »

Svenssons skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:

Och typ 780-820 hästkrafter? Kollat lite på olika specifikations-sidor, och det verkar vara svårt att uppskatta HP för nya Model S Performance, men det skall ligga runtomkring där. :twisted:
Lita inte på den registrerade effekten. Transportstyrelsen summerar effekten per motor och sätter den som maxeffekten även ifall detta inte stämmer. Maxeffekten är lägre eftersom begränsningen inte ligger i motorerna utan på vad batteripacket och ledningarna kan leverera. Min bil har 568 kW/772 hk i registrering men korrekt uppgift är mer något på 500 hk. Vet inte vad en ny Model S Performance egentligen ligger på.

Sedan har vi det där med amerikanska hästar mot europeiska/metric...
Jaha OK ännu en potentiell besvikelse :cry: Aja, har kollat lite på typ 10 olika sidor för en ny Performance, och jag får sätta min tillit till att de inte ljuger. visserligen är det maxeffekt och kanske inte alltid man kan ha så mkt hästkrafter.

fast om din registrering är på så mkt HK, hur har du kommit fram till att den i verkligheten är på 500HK, har du mätt det med något instrument under körning? :idea:
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av TechNerd »

Osäker på om ts är ett troll eller inte?
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
HEAVY_BOSTON_AC
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 aug 2020 15:21

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av HEAVY_BOSTON_AC »

TechNerd skrev:
Osäker på om ts är ett troll eller inte?
Trollar ej, har bara lite humor! :shock:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av Svenssons »

HEAVY_BOSTON_AC skrev:
fast om din registrering är på så mkt HK, hur har du kommit fram till att den i verkligheten är på 500HK, har du mätt det med något instrument under körning? :idea:
Jag har inte mätt min men motsvarande min bil (Model X P90D) har mätts. Transportstyrelsen angav tidigare en mer korrekt siffra för Tesla-bilar som var ca en tiondel av dagens. Det var max effekt som kunde hållas under en timme vilket är standarden som elmotorer skall mätas eftersom det är lättare att tillfälligt öka effekten på en elmotor men svårare att hålla effekten över tid pga värmeutveckling.

Ganska övertygad om att du kommer vara mer än nöjd över antalet hästkrafter och acceleration om du har beställt en Model S Performance!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av HelectriC »

HEAVY_BOSTON_AC skrev:
OfarligTesla skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:
Vet inte var du kollar nånstans, men min syn är det inget fel på:
Var står det 0-60 mph på den bilden? Eftersom du inte har fel på synen, jag kan nämligen bara se 0-100 km/h.
Jaha, OK.
Så 0-100 är bara 2.5 sekunder, alltså, inte så imponerande med andra ord. :oops:
Tänkte bara att jag aldrig sett siffran 2.3 på deras hemsida.
Ja, det är faktiskt inte särskilt imponerande. Redan på min Volvo V50 2006 klarade jag faktiskt 0-100 på 2,5. På efterföljande XC70 så var jag nere på 2sek blankt, så det blev ju lite av en chock när man fick en Tesla sen. Jag går praktiskt taget fortare än en Tesla.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
HEAVY_BOSTON_AC
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 aug 2020 15:21

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av HEAVY_BOSTON_AC »

Svenssons skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:
fast om din registrering är på så mkt HK, hur har du kommit fram till att den i verkligheten är på 500HK, har du mätt det med något instrument under körning? :idea:
Jag har inte mätt min men motsvarande min bil (Model X P90D) har mätts. Transportstyrelsen angav tidigare en mer korrekt siffra för Tesla-bilar som var ca en tiondel av dagens. Det var max effekt som kunde hållas under en timme vilket är standarden som elmotorer skall mätas eftersom det är lättare att tillfälligt öka effekten på en elmotor men svårare att hålla effekten över tid pga värmeutveckling.

Ganska övertygad om att du kommer vara mer än nöjd över antalet hästkrafter och acceleration om du har beställt en Model S Performance!
Jaha, OK, du syftade på en Model X. 8-) X i all ära, men det är S som skall vara sport-versionen. 8-) :ugeek:
Yes, du har nog rätt. Men det e rätt så mkt hype över Tesla, man hoppas det skall bli värt det i slutändan också :)
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av TechNerd »

HEAVY_BOSTON_AC skrev:
TechNerd skrev:
Osäker på om ts är ett troll eller inte?
Trollar ej, har bara lite humor! :shock:
Tror du skulle tagga ner med vilket centralstimulerande medel du nu än tar. :lol:
Misstänker att du kommer tycka att antalet hästar är ganska ointressant när du väl kör den första gången, prestandan räcker liksom till ändå. :)
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
HEAVY_BOSTON_AC
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 aug 2020 15:21

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av HEAVY_BOSTON_AC »

HelectriC skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:
OfarligTesla skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:
Vet inte var du kollar nånstans, men min syn är det inget fel på:
Var står det 0-60 mph på den bilden? Eftersom du inte har fel på synen, jag kan nämligen bara se 0-100 km/h.
Jaha, OK.
Så 0-100 är bara 2.5 sekunder, alltså, inte så imponerande med andra ord. :oops:
Tänkte bara att jag aldrig sett siffran 2.3 på deras hemsida.
Ja, det är faktiskt inte särskilt imponerande. Redan på min Volvo V50 2006 klarade jag faktiskt 0-100 på 2,5. På efterföljande XC70 så var jag nere på 2sek blankt, så det blev ju lite av en chock när man fick en Tesla sen. Jag går praktiskt taget fortare än en Tesla.
2.5 är mycket bra, det är snabbare acc än en Bugatti Chiron :o

men ända sen jag slarvigt läste 2.3 sekunder och Cheetah Mode för typ 1.5 månader sen har jag gått runt och haft det i huvudet, så det var därför det kom som en smärre chock nu, och spontant skrivande. :mrgreen:
HEAVY_BOSTON_AC
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 aug 2020 15:21

Re: Cheetah Stance i Model S ?????

Inlägg av HEAVY_BOSTON_AC »

TechNerd skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:
TechNerd skrev:
Osäker på om ts är ett troll eller inte?
Trollar ej, har bara lite humor! :shock:
Tror du skulle tagga ner med vilket centralstimulerande medel du nu än tar. :lol:
Misstänker att du kommer tycka att antalet hästar är ganska ointressant när du väl kör den första gången, prestandan räcker liksom till ändå. :)
Hehe, kör bara kaffe + vatten + fasta 20h :mrgreen:

Det är nog ingen tvekan om att Tesla är en väldigt fin bil och grym prestanda, hoppas bara den blir värd den 25K-30K per månad som det kommer kosta att leasa den under 36 månader :cry:
Skriv svar