Model S P90D 2015, vänster framhjul gick av

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Model S P90D 2015, vänster framhjul gick av

Inlägg av Henrik »

Hej!

Lägger ut en fråga nedan, vet att någon fått problem tidigare med att bakhjulet nästan(?) gått av (Kan det vara användare Helectric? har säkert fel..)

I lördags så backades en Tesla Model S P90D långsamt in till en gård med fullt rattutslag till höger, plötsligt så sa det PANG(!) och vänster framhjul visades sig ha gått av helt. Bilen har nu bärgats iväg till verkstad.

Planen var att demonstrera 0-100 några minuter efter - Tur i otur kanske...?

Jag har sedan 6 år tillbaka varit väldigt bra med Tesla och kommer alltid att stödja företaget oavsett vad som sker. Jag har nu gjort en snabb undersökning - och av den info jag fått så har detta aldrig tidigare hänt förut i Sverige på en Tesla.

Det som verkar ha hänt i detta fall som jag fått info om är att det måste varit en underliggande skada som orsakat att hjulet gått av. Det finns alltså ingen koppling längre från "länkarm" till hjul.

Väldigt dålig bild men man ser att hjulet inte rullar helt med när bilen rör på sig. Det som gör att hjulet sitter kvar verkar vara någon koppling till fjädringen av det jag kunde se, men bilen tog hands om snabbt så hann inte med att kolla mer.

Så till min fråga , någon som varit med om detta?

Då jag var på fabriken 2014/15 så är jag lite nostalgisk så köper bara äldre Teslabilar, men frågan är om jag behöver kolla länkarm osv på de äldre bilarna.

*Inte min bil och inte koll på service och besiktning, men allt ska ha varit OK för 12 mån sedan.
IMG_4376.jpeg
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 1 gånger.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S P90D 2015, vänster framhjul gick av

Inlägg av taliz »

Minns när det hände på en kompis golf. Var också när han skulle backa, plötsligt stod framhjulen i kors.
Hjulupphängningar slits. En stor anledning till att vi har besiktning.
Det "ska" normalt inte hända, men har man tex kört på ngt som försvagat...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model S P90D 2015, vänster framhjul gick av

Inlägg av lator »

Det har hänt tidigare att kulan till bärarmen har "ploppat" ut efter att lagringen har torkat ut... Antar att det är detta som har hänt på denna bil också.
Ingen stor operation att fixa men det kunde givetvis ha fått värre konsekvenser om det hade hänt i högre fart... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Model S P90D 2015, vänster framhjul gick av

Inlägg av kangru »

Länkarmen på 2015 S var dåliga och många är bytta, troligen samma hos dig. Du får en ny revision och bör byta både höger och vänster.
Skriv svar