Tesla HW4 på gång?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tesla HW4 på gång?

Inlägg av Zalman3 »

Tesla is working on next-generation hardware, HW4, which could be used for the new 4D FSD currently under development. 

Tesla Next-Gen HW4 7nm Chip Possible for 4D FSD, Initial Production in Q4 2020 By TSMC: 
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... smc-report
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Tesla HW4 på gång?

Inlägg av Kilowatt »

Kan det vara något som släpps tillsammans med Palladium?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Tesla HW4 på gång?

Inlägg av frippan »

Kilowatt skrev:
Kan det vara något som släpps tillsammans med Palladium?
Tror Palladium kommer komma innan HW4, möjligtvis kanske den kan ha premiär i Roadster.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Tesla HW4 på gång?

Inlägg av JonasPersson »

Undra hur länge man får uppgradera sin FSD-bil. Fick HW-3 i somras och min gissning är att FSD inte kommer fungera inom en överskådlig framtid. Personligen tycker jag att man borde få valet att nergradera till AP när garantin gått ut (eller när de inte längre tycker att de vill uppgradera hårdvaran) och få sina pengar tillbaka.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla HW4 på gång?

Inlägg av EnTraktor »

Minns än idag paniken när alla med AP1 ordrar la om sina ordrar för att få AP2 och FSD år typ 2015-2016 :D

Sedan kom 2.5, 3.0, 4.0 och vi är tydligen långt ifrån framme...
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla HW4 på gång?

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
Minns än idag paniken när alla med AP1 ordrar la om sina ordrar för att få AP2 och FSD år typ 2015-2016 :D

Sedan kom 2.5, 3.0, 4.0 och vi är tydligen långt ifrån framme...
2015 är lite tidigt... Oktober 2016 var det. Minns själv att jag ställde mig frågan om att sälja/lämna tillbaka min Model X som jag fick 13 september 2016 för att lägga beställning på en ny Model X med AP2. Ångrar inte alls att jag inte gjorde det så här i efterhand men bara det faktum att jag hade väntat på bilen i ett par år så kunde jag inte tänka mig att vänta ytterligare ett halvår eller kanske mer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Tesla HW4 på gång?

Inlägg av Lessmog »

På TMC spankuleras det om att den nya kretsen är tänkt för Dojo, den superdator som ska sköta träningen av AI för AP -- men alltså i hemmabasen, inte i varje bil.

Det är mycket jag inte vet.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Tesla HW4 på gång?

Inlägg av Lessmog »

Lessmog skrev:
På TMC spankuleras det om att den nya kretsen är tänkt för Dojo, den superdator som ska sköta träningen av AI för AP -- men alltså i hemmabasen, inte i varje bil.

Det är mycket jag inte vet.
Rättar mig själv (utom det där sista :oops: )
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4924188/
They probably have a prototype version of Dojo which speeds up training 10X, the initial production version of Dojo probably speeds up training 100X-1000X.

Faster training means a faster "march of nines" once FSD is "feature complete".

So I don't think they need a production version of Dojo to be "feature complete". or start the process of gaining regulatory approval. It maybe that they need a working version of Dojo to gain regulatory approval.

As far as we know HW3 is sufficient for FSD, or more accurately it is not close to 100% utilization.

HW4 - is smaller-cheaper-faster-better as per normal chip industry optimization, it makes sense to make the best possible version of the chip whenever industry R&D makes suitable gains.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla HW4 på gång?

Inlägg av chaffis75 »

Lessmog skrev:
Lessmog skrev:
På TMC spankuleras det om att den nya kretsen är tänkt för Dojo, den superdator som ska sköta träningen av AI för AP -- men alltså i hemmabasen, inte i varje bil.

Det är mycket jag inte vet.
Rättar mig själv (utom det där sista :oops: )
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4924188/
They probably have a prototype version of Dojo which speeds up training 10X, the initial production version of Dojo probably speeds up training 100X-1000X.

Faster training means a faster "march of nines" once FSD is "feature complete".

So I don't think they need a production version of Dojo to be "feature complete". or start the process of gaining regulatory approval. It maybe that they need a working version of Dojo to gain regulatory approval.

As far as we know HW3 is sufficient for FSD, or more accurately it is not close to 100% utilization.

HW4 - is smaller-cheaper-faster-better as per normal chip industry optimization, it makes sense to make the best possible version of the chip whenever industry R&D makes suitable gains.
Jo hw4 känns som en cost down där man både får ner kostnaden och gör den bättre. Med bättre menar jag att de är svalare och drar mindre ström.

Jämför playstation och Xbox. Tex playstation 3 kom i flera hw versioner där de efterhand blev billigare, svalare och drog mindre ström men de var samma specar och spel.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Tesla HW4 på gång?

Inlägg av Lessmog »

chaffis75 skrev:
Lessmog skrev:
Lessmog skrev:
På TMC spankuleras det om att den nya kretsen är tänkt för Dojo, den superdator som ska sköta träningen av AI för AP -- men alltså i hemmabasen, inte i varje bil.

Det är mycket jag inte vet.
Rättar mig själv (utom det där sista :oops: )
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4924188/
They probably have a prototype version of Dojo which speeds up training 10X, the initial production version of Dojo probably speeds up training 100X-1000X.

Faster training means a faster "march of nines" once FSD is "feature complete".

So I don't think they need a production version of Dojo to be "feature complete". or start the process of gaining regulatory approval. It maybe that they need a working version of Dojo to gain regulatory approval.

As far as we know HW3 is sufficient for FSD, or more accurately it is not close to 100% utilization.

HW4 - is smaller-cheaper-faster-better as per normal chip industry optimization, it makes sense to make the best possible version of the chip whenever industry R&D makes suitable gains.
Jo hw4 känns som en cost down där man både får ner kostnaden och gör den bättre. Med bättre menar jag att de är svalare och drar mindre ström.

Jämför playstation och Xbox. Tex playstation 3 kom i flera hw versioner där de efterhand blev billigare, svalare och drog mindre ström men de var samma specar och spel.
Via https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4926754/
Pierre (TSLA analyst) claims DOJO uses Nvidia chips
Pierre Ferragu
@p_ferragu · 18 aug. Svarar @TroyTeslike
This is the next 7nm chip that will run FSD on board. Taping out next year, in cars towards the end of next year, or early 2022. This is NOT a chip for Dojo. Dojo runs on Nvidia's V100 and should soon be refitted with A100. Tesla's own silicon is made for inference, not training.
Skriv svar