Prishöjning på gång?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Prishöjning på gång?

Inlägg av Zalman3 »

Om en prishöjning är på gång.
Är det efter 22 september, då nya batterier, modeller, Plaid modellen släppts?
Är det bara i Usa?

I was talking to a sales rep and he mentioned that they are expecting a price increase at the end of this quarter (September end) Anyone else heard something similar?
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-4934390
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Prishöjning på gång?

Inlägg av OlleBack »

Zalman3 skrev:
Om en prishöjning är på gång.
Är det efter 22 september, då nya batterier, modeller, Plaid modellen släppts?
Är det bara i Usa?

I was talking to a sales rep and he mentioned that they are expecting a price increase at the end of this quarter (September end) Anyone else heard something similar?
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-4934390
Dom har väl säkert bonusar kopplade till få ut bilarna i kvartalet. Låter som vanligt säljsnack to me :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prishöjning på gång?

Inlägg av taliz »

Är väl ganska logiskt att priset går upp på en ny modell.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Prishöjning på gång?

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
Är väl ganska logiskt att priset går upp på en ny modell.
Ja och när Tesla höjer priset eller inför nya saker så brukar det vara i början av nytt kvartal. Dels för att kunna nämna detta på den muntliga kvartalsrapporten och dels för att inte döda försäljningen vid kvartalsslutet utan få mer förutsägbara leveranser mot slutet av kvartalet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Prishöjning på gång?

Inlägg av apkungen »

I Sverige tror jag snarare på en nedgång i närtid. Senast som tesla model 3 sr+ höjdes i pris var för ett år sen nästan, typ i oktober. Då stod dollarn i cirka 9,70 kr. Idag står den i 8,80 kr. Efter höjningen har en sänkning på 2000 usd på SR+ kommit i USA men ingen sänkning i Sverige. Med den matematiken borde en sr+ sänkas till cirka 485 kkr från dagens 560 kkr. Även andra teslor borde kunna sänkas i pris men kanske inte lika mycket.
Verdi

Re: Prishöjning på gång?

Inlägg av Verdi »

apkungen skrev:
I Sverige tror jag snarare på en nedgång i närtid. Senast som tesla model 3 sr+ höjdes i pris var för ett år sen nästan, typ i oktober. Då stod dollarn i cirka 9,70 kr. Idag står den i 8,80 kr. Efter höjningen har en sänkning på 2000 usd på SR+ kommit i USA men ingen sänkning i Sverige. Med den matematiken borde en sr+ sänkas till cirka 485 kkr från dagens 560 kkr. Även andra teslor borde kunna sänkas i pris men kanske inte lika mycket.

De höjde väl priset för nån månad sen bara?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Prishöjning på gång?

Inlägg av Tellus »

Verdi skrev:
apkungen skrev:
I Sverige tror jag snarare på en nedgång i närtid. Senast som tesla model 3 sr+ höjdes i pris var för ett år sen nästan, typ i oktober. Då stod dollarn i cirka 9,70 kr. Idag står den i 8,80 kr. Efter höjningen har en sänkning på 2000 usd på SR+ kommit i USA men ingen sänkning i Sverige. Med den matematiken borde en sr+ sänkas till cirka 485 kkr från dagens 560 kkr. Även andra teslor borde kunna sänkas i pris men kanske inte lika mycket.

De höjde väl priset för nån månad sen bara?
Ja, 10 tusen. Första höjningen ca 19 tusen för något år sedan.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Prishöjning på gång?

Inlägg av Black »

Jag har aldrig förstått varför Sveriges priser skiljer sig från andra länder. Den går stick i stäv med valutaförändringar och skiljer även mellan modeller.
Varför är performance bara billigare i Sverige och varför höjs sr+ orimligt mycket trots att valutan går åt andra hållet?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prishöjning på gång?

Inlägg av taliz »

Black skrev:
Jag har aldrig förstått varför Sveriges priser skiljer sig från andra länder. Den går stick i stäv med valutaförändringar och skiljer även mellan modeller.
Varför är performance bara billigare i Sverige och varför höjs sr+ orimligt mycket trots att valutan går åt andra hållet?
För att priserna sätts och justeras efter hur de säljer?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Prishöjning på gång?

Inlägg av Fredriksv »

Det var ju uttalad strategi från början att inte ha olika priser på olika marknader. Priset var i dollar, omräknat i lokal valuta + skatter och avgifter unika per marknad. Har dom frångått den principen? Jag hoppade också snarare på en sänkning än en höjning.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Prishöjning på gång?

Inlägg av apkungen »

Tellus skrev:
Verdi skrev:
apkungen skrev:
I Sverige tror jag snarare på en nedgång i närtid. Senast som tesla model 3 sr+ höjdes i pris var för ett år sen nästan, typ i oktober. Då stod dollarn i cirka 9,70 kr. Idag står den i 8,80 kr. Efter höjningen har en sänkning på 2000 usd på SR+ kommit i USA men ingen sänkning i Sverige. Med den matematiken borde en sr+ sänkas till cirka 485 kkr från dagens 560 kkr. Även andra teslor borde kunna sänkas i pris men kanske inte lika mycket.

De höjde väl priset för nån månad sen bara?
Ja, 10 tusen. Första höjningen ca 19 tusen för något år sedan.
Sr+ har väl inte höjts nyligen? Då borde jag ha reagerat på det kan jag tycka... Har ni nån källa på det?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Prishöjning på gång?

Inlägg av Tellus »

apkungen skrev:
Tellus skrev:
Verdi skrev:
apkungen skrev:
I Sverige tror jag snarare på en nedgång i närtid. Senast som tesla model 3 sr+ höjdes i pris var för ett år sen nästan, typ i oktober. Då stod dollarn i cirka 9,70 kr. Idag står den i 8,80 kr. Efter höjningen har en sänkning på 2000 usd på SR+ kommit i USA men ingen sänkning i Sverige. Med den matematiken borde en sr+ sänkas till cirka 485 kkr från dagens 560 kkr. Även andra teslor borde kunna sänkas i pris men kanske inte lika mycket.

De höjde väl priset för nån månad sen bara?
Ja, 10 tusen. Första höjningen ca 19 tusen för något år sedan.
Sr+ har väl inte höjts nyligen? Då borde jag ha reagerat på det kan jag tycka... Har ni nån källa på det?

När den kom kostade den 531700kr
Efter några månader höjdes den till 549900
För någon/några månader sedan höjdes den till 559900

På priserna ovan tillkommer destinationsavgift ca 9000kr

Har inga bra källor utöver minnet, men hittade dessa med en snabb sök


https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... i-sverige/

https://alltomelbil.se/tva-folk-elbilar ... agen-id-3/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Prishöjning på gång?

Inlägg av NEO »

När den kom var väl AP extra? Så går ju inte direkt att jämföra med Teslas fantastiska prissättning över tid.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Prishöjning på gång?

Inlägg av Tellus »

NEO skrev:
När den kom var väl AP extra? Så går ju inte direkt att jämföra med Teslas fantastiska prissättning över tid.

AP har alltid varit standard på sr+ då den kom hösten 2019
Dom tidiga long range och performance hade ej AP standard, men alla fick det utan extra kostnad innan leverans. De som ej beställt AP fick det gratis, de som beställt EAP fick FSD. Ändrade man beställningen fick man både det nya billigare priset och dealen ovan.
Möjligtvis finns det några få väldigt tidiga model 3 (februari 2019) som ej hann få AP standard
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Prishöjning på gång?

Inlägg av apkungen »

Tellus skrev:
apkungen skrev:
Tellus skrev:
Verdi skrev:
apkungen skrev:
I Sverige tror jag snarare på en nedgång i närtid. Senast som tesla model 3 sr+ höjdes i pris var för ett år sen nästan, typ i oktober. Då stod dollarn i cirka 9,70 kr. Idag står den i 8,80 kr. Efter höjningen har en sänkning på 2000 usd på SR+ kommit i USA men ingen sänkning i Sverige. Med den matematiken borde en sr+ sänkas till cirka 485 kkr från dagens 560 kkr. Även andra teslor borde kunna sänkas i pris men kanske inte lika mycket.

De höjde väl priset för nån månad sen bara?
Ja, 10 tusen. Första höjningen ca 19 tusen för något år sedan.
Sr+ har väl inte höjts nyligen? Då borde jag ha reagerat på det kan jag tycka... Har ni nån källa på det?

När den kom kostade den 531700kr
Efter några månader höjdes den till 549900
För någon/några månader sedan höjdes den till 559900

På priserna ovan tillkommer destinationsavgift ca 9000kr

Har inga bra källor utöver minnet, men hittade dessa med en snabb sök


https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... i-sverige/

https://alltomelbil.se/tva-folk-elbilar ... agen-id-3/
Börjar tappa greppet märker jag. Det hade jag missat. Skulle vara intressant att veta exakt när höjningen med 10 k kom.

Det jag tycker är konstigt är att "dollarpriset" för olika teslor skiljer sig så himla mycket.

Model 3 sr+: 14,7 kr/usd (helt galet dyrt)
Model s: 12,1 kr/usd (bra pris)
Model s p: 11,3 kr/usd (sjukt bra pris)

Sen stod ju dollarn i 9,80 kr senast i mitten på maj. Nu är den mer än 1 kr billigare, eller 10 procent, motsvarande 57 kkr på en sr+.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Prishöjning på gång?

Inlägg av Black »

Någon som har koll på m3 lrawd och performance prishistorik?
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Prishöjning på gång?

Inlägg av Kilowatt »

apkungen skrev:

Det jag tycker är konstigt är att "dollarpriset" för olika teslor skiljer sig så himla mycket.

Model 3 sr+: 14,7 kr/usd (helt galet dyrt)
Model s: 12,1 kr/usd (bra pris)
Model s p: 11,3 kr/usd (sjukt bra pris)
En vild spekulation skulle kunna vara att vi har en annan demografi bland bilköparna i Sverige där ”lägstanivån” rent ekonomiskt är högre än i USA (därför jämförelsevis dyr model 3 SR) samtidigt som färre tjänar storkovan pga skattetrycket (därför relativt billig S Performance)? Gäller samma sak för X förresten?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Skriv svar