Verklig räckvidd S100D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Verklig räckvidd S100D

Inlägg av Verdi »

Delta skrev:
Effektuttaget om man gasar är 300 kW som dras ur batteriet. Om man har lätt gasfot är uttaget 20 kW. Vi vet ju inte din körstil. Därför kan man inte svara mera mera exakt. Man kan köpa en ny Tesla, köra resan och lämna tillbaka bilen och få tillbaka vart enda öra om man är missnöjd.

Jag har inte varit inne på en mack sedan 2014 när jag fick min första MS. Kommer aldrig att någonsin att köpa en fossilbil igen. Slö, bullrande, illaluktande och servicekrävande och faktiskt också dyr om man räknar med skatt och andrahandsvärde.
TS har redan en Tesla och borde veta allt det där. :)
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Verklig räckvidd S100D

Inlägg av PhR34k »

Verdi skrev:
Delta skrev:
Effektuttaget om man gasar är 300 kW som dras ur batteriet. Om man har lätt gasfot är uttaget 20 kW. Vi vet ju inte din körstil. Därför kan man inte svara mera mera exakt. Man kan köpa en ny Tesla, köra resan och lämna tillbaka bilen och få tillbaka vart enda öra om man är missnöjd.

Jag har inte varit inne på en mack sedan 2014 när jag fick min första MS. Kommer aldrig att någonsin att köpa en fossilbil igen. Slö, bullrande, illaluktande och servicekrävande och faktiskt också dyr om man räknar med skatt och andrahandsvärde.
TS har redan en Tesla och borde veta allt det där. :)
Tack Bild

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Verklig räckvidd S100D

Inlägg av chevnanne »

PhR34k skrev:
chevnanne skrev:
Jag köpte en Model S 100D 27/3 2020 och i början av april så gjorde jag en test med den.
Början av april räknas inte som vår men det var snöfritt på vägarna och jag hade sommardäck.
Jag hade 98% när jag åkte och körde 47 mil med 50-60-70-80-90-100 vägar hela tiden.
Jag körde Strömsund-Meselefors-Åsele-Junsele-Sollefteå-Östersund-Krokomsporten.
När jag kom till Krokomsporten där det finns supercharger så hade jag 16% kvar i batteriet.
Från 98 till 16% på 47 mil är rätt bra tycker jag. Om jag räknar om så borde jag tagit mig 58 mil.
Jag vet inte men det tycker jag är rätt bra en aprildag med farthållare nästan hela vägen. :)
Typ något sånt jag efterfrågade!
Tack!

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Det var så lite så. Jag tycker min bil är grym. Jag har inte provat fler gånger hur mycket den förbrukar.
Jag vill inte prata illa om den Model 3 som jag hade i 7 månader innan men jag är riktigt glad att jag bytte till min Model S.
Model S är en superbra bil men Model 3 var väl okey men det var något som fattades hela tiden med trean.
Jag brukar lite skämtsamt säga att köpa en Model 3 är som att köpa ett par skor men man får bara en sko.
Det är nånting som fattas hela tiden. :D
Användarvisningsbild
Lillys
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 nov 2019 12:22
Ort: Täby

Re: Verklig räckvidd S100D

Inlägg av Lillys »

PhR34k skrev:
Ok.
Vi säger så här då.
Kan man åka från centrala Stockholm till Bovallstrand på en laddning med orginal hjul och 15c utomhus, 5ms motvind.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Jag har en X Raven med 22" och kör Sthlm Bovall ca 1 gång i månaden. Behöver antingen hålla hastigheten göra ett stopp i Arboga ca 15-20 min beroende på effekten och sen klarar jag mig hela vägen. Men det optimala för mig tidsmässigt är att köra ca 30 km/h för fort stanna i Arboga på samma sätt men sen stanna i Uddevalla 5 min för att klara sista biten. Tjänar ändå massa tid på detta. Med en S och 19" så bör du klara dig enkelt med ett kort stopp även om du inte fis-åker.

Dock är detta snart inaktuellt då de (förhoppningsvis) snart öppnar SuC i Mariestad, är planerad till 2020. Då räcker det med ett stopp oavsett.
2020 Model X Midnight Silver, 6-seater, chrome delete, Onyx 22"
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Verklig räckvidd S100D

Inlägg av chevnanne »

Jag köpte en Model S 100D 27/3 2020 och i början av april så gjorde jag en test med den.
Början av april räknas inte som vår men det var snöfritt på vägarna och jag hade sommardäck.
Jag hade 98% när jag åkte och körde 47 mil med 50-60-70-80-90-100 vägar hela tiden.
Jag körde Strömsund-Meselefors-Åsele-Junsele-Sollefteå-Östersund-Krokomsporten.
När jag kom till Krokomsporten där det finns supercharger så hade jag 16% kvar i batteriet.
Från 98 till 16% på 47 mil är rätt bra tycker jag. Om jag räknar om så borde jag tagit mig 58 mil.
Jag vet inte men det tycker jag är rätt bra en aprildag med farthållare nästan hela vägen. :)[/quote]

Jag gjorde samma runda 20200903 med 14-17 grader varmt och följer skyltad hastighet som förra gången.
Det är ingen överkörning alls men några omkörningar med lätt gas. (Jag får inte ligga först i kön.) :D
Den här gången laddade jag tills den stängde ner laddningen på 100% och 602 km räckvidd.
Körde 47,2 mil med två kaffestopp och då jag stannar för laddning på Krokomsporten så hade jag 25% kvar.
Om jag räknar om så kunde jag tagit mig ca 63 mil på en laddning. Det är riktigt bra efter 1860 mil med bilen.
Jag vet inte om det är så intressant men det kanske kan vara en bra upplysning till en nyfiken person. ;)
D979A574-79CD-49EA-AD0B-14ABA23247FE.JPG
[quote="chevnanne"]
Användarvisningsbild
frebac
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 feb 2018 14:15

Re: Verklig räckvidd S100D

Inlägg av frebac »

Supertack, undrade just hur väl kapaciteten stämmer med det Tesla säger för Raven S men då verkar det stämma hyfsat bra med +60mil.
Min MS 100D från 2017 skulle jag säga att jag med nöd och näppe tar mig 45-50mil så STOOR skillnad
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Verklig räckvidd S100D

Inlägg av chevnanne »

frebac skrev:
Supertack, undrade just hur väl kapaciteten stämmer med det Tesla säger för Raven S men då verkar det stämma hyfsat bra med +60mil.
Min MS 100D från 2017 skulle jag säga att jag med nöd och näppe tar mig 45-50mil så STOOR skillnad
Oj, är det såpass mycket skillnad på 3 år.
Nu kör ju jag på farthållaren hela tiden i stort sett och det är mest 80-100 vägar jag kör.
Jag är helnöjd med bilen men jag kör ca 20 mil sen blir det kaffe. korv och laddning 20-30 min.
Jag kör sällan mer än 20 mil om det går innan jag stannar. :)
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Verklig räckvidd S100D

Inlägg av PhR34k »

chevnanne skrev:
Jag köpte en Model S 100D 27/3 2020 och i början av april så gjorde jag en test med den.
Början av april räknas inte som vår men det var snöfritt på vägarna och jag hade sommardäck.
Jag hade 98% när jag åkte och körde 47 mil med 50-60-70-80-90-100 vägar hela tiden.
Jag körde Strömsund-Meselefors-Åsele-Junsele-Sollefteå-Östersund-Krokomsporten.
När jag kom till Krokomsporten där det finns supercharger så hade jag 16% kvar i batteriet.
Från 98 till 16% på 47 mil är rätt bra tycker jag. Om jag räknar om så borde jag tagit mig 58 mil.
Jag vet inte men det tycker jag är rätt bra en aprildag med farthållare nästan hela vägen. :)
chevnanne skrev:
Tack.
Precis sånt jag efterfrågar.
Användarvisningsbild
hakros
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 08 jan 2020 14:08
Ort: Linköping

Re: Verklig räckvidd S100D

Inlägg av hakros »

Åkte Linköping - Sälen/lindvallen i helgen. 41 mil. Lämnade Lkpg med 96% och kom fram med 15%, dvs det gick åt 81% för dessa 41 mil. Körde lite över hastighetsgräns men lugnt och städat. 21 tums staggered fälgar. Två pers i bilen, lätt packning. Ca 15 grader i snittemperatur. Relativt vindstilla.
Tesla Model S LR 2020
Audi S5 2014
DanneS
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 aug 2020 11:02

Re: Verklig räckvidd S100D

Inlägg av DanneS »

Jag åkte Norrköping - Högfjället fem gånger i vintras med fullt batteri vid start (båda hållen). Cirka 45 mil. Har samma bil som du.

Jag hade cirka 30 km i batteriet när jag kom upp till Högfjället men över 100 km kvar när jag kom hem. En gång hade jag 140 km kvar. Det var i princip samma mönster alla fem gånger. Kör snabbare än hastighetsbegränsningen men inte extremt.
Skriv svar