Verklig räckvidd S100D
Moderator: Redaktion
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Verklig räckvidd S100D
Jag kommer 45 mil med de förutsättningarna.
Senast redigerad av KnightRider, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Verklig räckvidd S100D
Nu när man fick förutsättningarna är det ju lättare att svara. Jag har dock ingen S så jag kan bara gissa att det handlar om 35-40mil.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Verklig räckvidd S100D
PhR34k skrev:Vissa av er är väldigt struliga.
Det jag vill veta är en generell siffra på ett ungefär. Behöver inte göra matte D uträkningar baserade på hurvida månen är full eller inte.
Om ni laddar eran Model S Raven Long Range med 19" sommarhjul och har 2 passagerare i bilen med en cabinväska hur långt kommer ni på ett _ungefär_ om ni har laddat bilen 100% och vill ha ca 10% kvar när ni är framme?
Vi pratar under normala omständigheter inte ifall ryssen kommer och blockerar motorvägen så att vi blir tvungna att åka grusväg eller ifall det börjar snöa i Augusti och vi åker med sommardäck och blir tvungna att sätta på kedjor.
Det kan väl inte vara så svårt att svara på en sån fråga??
Skulle någon fråga mig samma fråga ang en pre raven long range x så skulle jag svara runt 30 mil
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Abetterrouteplanner kan väl svara mycket bättre än enskilda ägare? Dessutom frågar du efter räckvidden för 100D i trådrubriken men här är det Raven Long Range helt plötsligt?
Re: Verklig räckvidd S100D
Kollade nyss.Verdi skrev:Tveksamt skulle jag säga. Beror på hur fort du brukar köra på motorvägen. Testa http://Abetterrouteplanner.comPhR34k skrev:Ok.
Vi säger så här då.
Kan man åka från centrala Stockholm till Bovallstrand på en laddning med orginal hjul och 15c utomhus, 5ms motvind.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Enligt ABRP så ska jag kunna ifrån Värmdö till Bovallstrand på en laddning. Om man vill ha 10% kvar när man är framme ska man ladda i 4 min på vägen men sen vet jag att den brukar vara rätt generös så jag tror att man kommer fram med mellan 5-10% utan att ladda.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Verklig räckvidd S100D
Long-range är väl 100D. Behöver inte stirra dig blind på namnen, Tesla döper ju om dem hela tiden. Long-range och 100D och "Dual motor" är ju samma sakVerdi skrev:PhR34k skrev:Vissa av er är väldigt struliga.
Det jag vill veta är en generell siffra på ett ungefär. Behöver inte göra matte D uträkningar baserade på hurvida månen är full eller inte.
Om ni laddar eran Model S Raven Long Range med 19" sommarhjul och har 2 passagerare i bilen med en cabinväska hur långt kommer ni på ett _ungefär_ om ni har laddat bilen 100% och vill ha ca 10% kvar när ni är framme?
Vi pratar under normala omständigheter inte ifall ryssen kommer och blockerar motorvägen så att vi blir tvungna att åka grusväg eller ifall det börjar snöa i Augusti och vi åker med sommardäck och blir tvungna att sätta på kedjor.
Det kan väl inte vara så svårt att svara på en sån fråga??
Skulle någon fråga mig samma fråga ang en pre raven long range x så skulle jag svara runt 30 mil
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Abetterrouteplanner kan väl svara mycket bättre än enskilda ägare? Dessutom frågar du efter räckvidden för 100D i trådrubriken men här är det Raven Long Range helt plötsligt?
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Verklig räckvidd S100D
Nej det är inte samma sak. Long Range Raven har en mer effektiv frontmotor och är runt 10% snålare har jag för mig.PhR34k skrev:Long-range är väl 100D. Behöver inte stirra dig blind på namnen, Tesla döper ju om dem hela tiden. Long-range och 100D och "Dual motor" är ju samma sakVerdi skrev:PhR34k skrev:Vissa av er är väldigt struliga.
Det jag vill veta är en generell siffra på ett ungefär. Behöver inte göra matte D uträkningar baserade på hurvida månen är full eller inte.
Om ni laddar eran Model S Raven Long Range med 19" sommarhjul och har 2 passagerare i bilen med en cabinväska hur långt kommer ni på ett _ungefär_ om ni har laddat bilen 100% och vill ha ca 10% kvar när ni är framme?
Vi pratar under normala omständigheter inte ifall ryssen kommer och blockerar motorvägen så att vi blir tvungna att åka grusväg eller ifall det börjar snöa i Augusti och vi åker med sommardäck och blir tvungna att sätta på kedjor.
Det kan väl inte vara så svårt att svara på en sån fråga??
Skulle någon fråga mig samma fråga ang en pre raven long range x så skulle jag svara runt 30 mil
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Abetterrouteplanner kan väl svara mycket bättre än enskilda ägare? Dessutom frågar du efter räckvidden för 100D i trådrubriken men här är det Raven Long Range helt plötsligt?
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Verklig räckvidd S100D
En Raven man köper idag skall ju dessutom vara en bit snålare än den Raven man köpte förra året, Tesla hävdade väl typ 20% lägre förbrukning från 100D? Sen är det ju inte sagt vid vilka förhållanden det är.Verdi skrev:
Nej det är inte samma sak. Long Range Raven har en mer effektiv frontmotor och är runt 10% snålare har jag för mig.
EDIT: Verkar vara EPA som gav 20% längre räckvidd jämfört med en 100D.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Verklig räckvidd S100D
Men jag skrev i början vad en Raven 100D snittade.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Verklig räckvidd S100D
Att svaren är lite diffusa beror väl just på att frågan inte har något exakt svar. Frustrerande men sant.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Verklig räckvidd S100D
Ville inte ha exakt svar men ett generellt vilket jag fick av ABRP.Gustafsson skrev:Att svaren är lite diffusa beror väl just på att frågan inte har något exakt svar. Frustrerande men sant.
Tack till alla
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Verklig räckvidd S100D
Jag köpte en Model S 100D 27/3 2020 och i början av april så gjorde jag en test med den.
Början av april räknas inte som vår men det var snöfritt på vägarna och jag hade sommardäck.
Jag hade 98% när jag åkte och körde 47 mil med 50-60-70-80-90-100 vägar hela tiden.
Jag körde Strömsund-Meselefors-Åsele-Junsele-Sollefteå-Östersund-Krokomsporten.
När jag kom till Krokomsporten där det finns supercharger så hade jag 16% kvar i batteriet.
Från 98 till 16% på 47 mil är rätt bra tycker jag. Om jag räknar om så borde jag tagit mig 58 mil.
Jag vet inte men det tycker jag är rätt bra en aprildag med farthållare nästan hela vägen.
Början av april räknas inte som vår men det var snöfritt på vägarna och jag hade sommardäck.
Jag hade 98% när jag åkte och körde 47 mil med 50-60-70-80-90-100 vägar hela tiden.
Jag körde Strömsund-Meselefors-Åsele-Junsele-Sollefteå-Östersund-Krokomsporten.
När jag kom till Krokomsporten där det finns supercharger så hade jag 16% kvar i batteriet.
Från 98 till 16% på 47 mil är rätt bra tycker jag. Om jag räknar om så borde jag tagit mig 58 mil.
Jag vet inte men det tycker jag är rätt bra en aprildag med farthållare nästan hela vägen.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Verklig räckvidd S100D
ABRP ger väl ett medelvärde med ett spridningsmått. Många kör alltså snålare medan andra är lite gladare på gasen. Skulle vara intressant att veta vilken range det är på räckviddsdata på ABRP.PhR34k skrev:Ville inte ha exakt svar men ett generellt vilket jag fick av ABRP.Gustafsson skrev:Att svaren är lite diffusa beror väl just på att frågan inte har något exakt svar. Frustrerande men sant.
Tack till alla
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Verklig räckvidd S100D
Temperatur är viktig också. Kall luft har högre densitet och gör att luftmotståndet ökar.chevnanne skrev:Jag köpte en Model S 100D 27/3 2020 och i början av april så gjorde jag en test med den.
Början av april räknas inte som vår men det var snöfritt på vägarna och jag hade sommardäck.
Jag hade 98% när jag åkte och körde 47 mil med 50-60-70-80-90-100 vägar hela tiden.
Jag körde Strömsund-Meselefors-Åsele-Junsele-Sollefteå-Östersund-Krokomsporten.
När jag kom till Krokomsporten där det finns supercharger så hade jag 16% kvar i batteriet.
Från 98 till 16% på 47 mil är rätt bra tycker jag. Om jag räknar om så borde jag tagit mig 58 mil.
Jag vet inte men det tycker jag är rätt bra en aprildag med farthållare nästan hela vägen.
Re: Verklig räckvidd S100D
Typ något sånt jag efterfrågade!chevnanne skrev:Jag köpte en Model S 100D 27/3 2020 och i början av april så gjorde jag en test med den.
Början av april räknas inte som vår men det var snöfritt på vägarna och jag hade sommardäck.
Jag hade 98% när jag åkte och körde 47 mil med 50-60-70-80-90-100 vägar hela tiden.
Jag körde Strömsund-Meselefors-Åsele-Junsele-Sollefteå-Östersund-Krokomsporten.
När jag kom till Krokomsporten där det finns supercharger så hade jag 16% kvar i batteriet.
Från 98 till 16% på 47 mil är rätt bra tycker jag. Om jag räknar om så borde jag tagit mig 58 mil.
Jag vet inte men det tycker jag är rätt bra en aprildag med farthållare nästan hela vägen.
Tack!
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Verklig räckvidd S100D
Effektuttaget om man gasar är 300 kW som dras ur batteriet. Om man har lätt gasfot är uttaget 20 kW. Vi vet ju inte din körstil. Därför kan man inte svara mera mera exakt. Man kan köpa en ny Tesla, köra resan och lämna tillbaka bilen och få tillbaka vart enda öra om man är missnöjd.
Jag har inte varit inne på en mack sedan 2014 när jag fick min första MS. Kommer aldrig att någonsin att köpa en fossilbil igen. Slö, bullrande, illaluktande och servicekrävande och faktiskt också dyr om man räknar med skatt och andrahandsvärde.
Jag har inte varit inne på en mack sedan 2014 när jag fick min första MS. Kommer aldrig att någonsin att köpa en fossilbil igen. Slö, bullrande, illaluktande och servicekrävande och faktiskt också dyr om man räknar med skatt och andrahandsvärde.
Re: Verklig räckvidd S100D
TS har redan en Tesla och borde veta allt det där.Delta skrev:Effektuttaget om man gasar är 300 kW som dras ur batteriet. Om man har lätt gasfot är uttaget 20 kW. Vi vet ju inte din körstil. Därför kan man inte svara mera mera exakt. Man kan köpa en ny Tesla, köra resan och lämna tillbaka bilen och få tillbaka vart enda öra om man är missnöjd.
Jag har inte varit inne på en mack sedan 2014 när jag fick min första MS. Kommer aldrig att någonsin att köpa en fossilbil igen. Slö, bullrande, illaluktande och servicekrävande och faktiskt också dyr om man räknar med skatt och andrahandsvärde.
Re: Verklig räckvidd S100D
TackVerdi skrev:TS har redan en Tesla och borde veta allt det där.Delta skrev:Effektuttaget om man gasar är 300 kW som dras ur batteriet. Om man har lätt gasfot är uttaget 20 kW. Vi vet ju inte din körstil. Därför kan man inte svara mera mera exakt. Man kan köpa en ny Tesla, köra resan och lämna tillbaka bilen och få tillbaka vart enda öra om man är missnöjd.
Jag har inte varit inne på en mack sedan 2014 när jag fick min första MS. Kommer aldrig att någonsin att köpa en fossilbil igen. Slö, bullrande, illaluktande och servicekrävande och faktiskt också dyr om man räknar med skatt och andrahandsvärde.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Verklig räckvidd S100D
Det var så lite så. Jag tycker min bil är grym. Jag har inte provat fler gånger hur mycket den förbrukar.PhR34k skrev:Typ något sånt jag efterfrågade!chevnanne skrev:Jag köpte en Model S 100D 27/3 2020 och i början av april så gjorde jag en test med den.
Början av april räknas inte som vår men det var snöfritt på vägarna och jag hade sommardäck.
Jag hade 98% när jag åkte och körde 47 mil med 50-60-70-80-90-100 vägar hela tiden.
Jag körde Strömsund-Meselefors-Åsele-Junsele-Sollefteå-Östersund-Krokomsporten.
När jag kom till Krokomsporten där det finns supercharger så hade jag 16% kvar i batteriet.
Från 98 till 16% på 47 mil är rätt bra tycker jag. Om jag räknar om så borde jag tagit mig 58 mil.
Jag vet inte men det tycker jag är rätt bra en aprildag med farthållare nästan hela vägen.
Tack!
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Jag vill inte prata illa om den Model 3 som jag hade i 7 månader innan men jag är riktigt glad att jag bytte till min Model S.
Model S är en superbra bil men Model 3 var väl okey men det var något som fattades hela tiden med trean.
Jag brukar lite skämtsamt säga att köpa en Model 3 är som att köpa ett par skor men man får bara en sko.
Det är nånting som fattas hela tiden.
Re: Verklig räckvidd S100D
Jag har en X Raven med 22" och kör Sthlm Bovall ca 1 gång i månaden. Behöver antingen hålla hastigheten göra ett stopp i Arboga ca 15-20 min beroende på effekten och sen klarar jag mig hela vägen. Men det optimala för mig tidsmässigt är att köra ca 30 km/h för fort stanna i Arboga på samma sätt men sen stanna i Uddevalla 5 min för att klara sista biten. Tjänar ändå massa tid på detta. Med en S och 19" så bör du klara dig enkelt med ett kort stopp även om du inte fis-åker.PhR34k skrev:Ok.
Vi säger så här då.
Kan man åka från centrala Stockholm till Bovallstrand på en laddning med orginal hjul och 15c utomhus, 5ms motvind.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Dock är detta snart inaktuellt då de (förhoppningsvis) snart öppnar SuC i Mariestad, är planerad till 2020. Då räcker det med ett stopp oavsett.
2020 Model X Midnight Silver, 6-seater, chrome delete, Onyx 22"
Re: Verklig räckvidd S100D
Jag köpte en Model S 100D 27/3 2020 och i början av april så gjorde jag en test med den.
Början av april räknas inte som vår men det var snöfritt på vägarna och jag hade sommardäck.
Jag hade 98% när jag åkte och körde 47 mil med 50-60-70-80-90-100 vägar hela tiden.
Jag körde Strömsund-Meselefors-Åsele-Junsele-Sollefteå-Östersund-Krokomsporten.
När jag kom till Krokomsporten där det finns supercharger så hade jag 16% kvar i batteriet.
Från 98 till 16% på 47 mil är rätt bra tycker jag. Om jag räknar om så borde jag tagit mig 58 mil.
Jag vet inte men det tycker jag är rätt bra en aprildag med farthållare nästan hela vägen. [/quote]
Jag gjorde samma runda 20200903 med 14-17 grader varmt och följer skyltad hastighet som förra gången.
Det är ingen överkörning alls men några omkörningar med lätt gas. (Jag får inte ligga först i kön.)
Den här gången laddade jag tills den stängde ner laddningen på 100% och 602 km räckvidd.
Körde 47,2 mil med två kaffestopp och då jag stannar för laddning på Krokomsporten så hade jag 25% kvar.
Om jag räknar om så kunde jag tagit mig ca 63 mil på en laddning. Det är riktigt bra efter 1860 mil med bilen.
Jag vet inte om det är så intressant men det kanske kan vara en bra upplysning till en nyfiken person. [quote="chevnanne"]
Början av april räknas inte som vår men det var snöfritt på vägarna och jag hade sommardäck.
Jag hade 98% när jag åkte och körde 47 mil med 50-60-70-80-90-100 vägar hela tiden.
Jag körde Strömsund-Meselefors-Åsele-Junsele-Sollefteå-Östersund-Krokomsporten.
När jag kom till Krokomsporten där det finns supercharger så hade jag 16% kvar i batteriet.
Från 98 till 16% på 47 mil är rätt bra tycker jag. Om jag räknar om så borde jag tagit mig 58 mil.
Jag vet inte men det tycker jag är rätt bra en aprildag med farthållare nästan hela vägen. [/quote]
Jag gjorde samma runda 20200903 med 14-17 grader varmt och följer skyltad hastighet som förra gången.
Det är ingen överkörning alls men några omkörningar med lätt gas. (Jag får inte ligga först i kön.)
Den här gången laddade jag tills den stängde ner laddningen på 100% och 602 km räckvidd.
Körde 47,2 mil med två kaffestopp och då jag stannar för laddning på Krokomsporten så hade jag 25% kvar.
Om jag räknar om så kunde jag tagit mig ca 63 mil på en laddning. Det är riktigt bra efter 1860 mil med bilen.
Jag vet inte om det är så intressant men det kanske kan vara en bra upplysning till en nyfiken person. [quote="chevnanne"]
Re: Verklig räckvidd S100D
Supertack, undrade just hur väl kapaciteten stämmer med det Tesla säger för Raven S men då verkar det stämma hyfsat bra med +60mil.
Min MS 100D från 2017 skulle jag säga att jag med nöd och näppe tar mig 45-50mil så STOOR skillnad
Min MS 100D från 2017 skulle jag säga att jag med nöd och näppe tar mig 45-50mil så STOOR skillnad
Re: Verklig räckvidd S100D
Oj, är det såpass mycket skillnad på 3 år.frebac skrev:Supertack, undrade just hur väl kapaciteten stämmer med det Tesla säger för Raven S men då verkar det stämma hyfsat bra med +60mil.
Min MS 100D från 2017 skulle jag säga att jag med nöd och näppe tar mig 45-50mil så STOOR skillnad
Nu kör ju jag på farthållaren hela tiden i stort sett och det är mest 80-100 vägar jag kör.
Jag är helnöjd med bilen men jag kör ca 20 mil sen blir det kaffe. korv och laddning 20-30 min.
Jag kör sällan mer än 20 mil om det går innan jag stannar.
Re: Verklig räckvidd S100D
chevnanne skrev:Jag köpte en Model S 100D 27/3 2020 och i början av april så gjorde jag en test med den.
Början av april räknas inte som vår men det var snöfritt på vägarna och jag hade sommardäck.
Jag hade 98% när jag åkte och körde 47 mil med 50-60-70-80-90-100 vägar hela tiden.
Jag körde Strömsund-Meselefors-Åsele-Junsele-Sollefteå-Östersund-Krokomsporten.
När jag kom till Krokomsporten där det finns supercharger så hade jag 16% kvar i batteriet.
Från 98 till 16% på 47 mil är rätt bra tycker jag. Om jag räknar om så borde jag tagit mig 58 mil.
Jag vet inte men det tycker jag är rätt bra en aprildag med farthållare nästan hela vägen.
Tack.chevnanne skrev:
Precis sånt jag efterfrågar.
Re: Verklig räckvidd S100D
Åkte Linköping - Sälen/lindvallen i helgen. 41 mil. Lämnade Lkpg med 96% och kom fram med 15%, dvs det gick åt 81% för dessa 41 mil. Körde lite över hastighetsgräns men lugnt och städat. 21 tums staggered fälgar. Två pers i bilen, lätt packning. Ca 15 grader i snittemperatur. Relativt vindstilla.
Tesla Model S LR 2020
Audi S5 2014
Audi S5 2014
Re: Verklig räckvidd S100D
Jag åkte Norrköping - Högfjället fem gånger i vintras med fullt batteri vid start (båda hållen). Cirka 45 mil. Har samma bil som du.
Jag hade cirka 30 km i batteriet när jag kom upp till Högfjället men över 100 km kvar när jag kom hem. En gång hade jag 140 km kvar. Det var i princip samma mönster alla fem gånger. Kör snabbare än hastighetsbegränsningen men inte extremt.
Jag hade cirka 30 km i batteriet när jag kom upp till Högfjället men över 100 km kvar när jag kom hem. En gång hade jag 140 km kvar. Det var i princip samma mönster alla fem gånger. Kör snabbare än hastighetsbegränsningen men inte extremt.