Verklig räckvidd S100D
Moderator: Redaktion
Verklig räckvidd S100D
Jag och min kollega spekulerar på varsin Model S Long Range.
Vad är den verkliga räckvidden på en Raven? Kommer man 550km på 90%? Vad är det för skillnad på räckvidden sommar kontra vinter?
Tack på förhand!
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Vad är den verkliga räckvidden på en Raven? Kommer man 550km på 90%? Vad är det för skillnad på räckvidden sommar kontra vinter?
Tack på förhand!
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Verklig räckvidd S100D
Jag har en S100D men inte Raven,
med 90 % kommer du ca 40 mil om du kör lugnt på sommaren.
Raven sak gå lite längre.
På vintern tappar man ca 10-15% vid långkörning.
Samma vid regn.
Kör man riktigt lugnt kan du komma dina 55 mil, men då ligger du i 70-80 kmh med landsvägskörning.
med 90 % kommer du ca 40 mil om du kör lugnt på sommaren.
Raven sak gå lite längre.
På vintern tappar man ca 10-15% vid långkörning.
Samma vid regn.
Kör man riktigt lugnt kan du komma dina 55 mil, men då ligger du i 70-80 kmh med landsvägskörning.
MYP -22 | MIB | svart/svart
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Verklig räckvidd S100D
Enligt den skall man komma 64 mil vid 90 km/h när det är fullt och kring 47 mil vid 120 km/h så det beror väl på hur snabbt man kör, detta är ju vårväder också så vintern blir ju mindre. Har väl säkert hänt lite mer sen den bilen tillverkades också så några procent.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Verklig räckvidd S100D
Har en pre-raven 100D.
Tycker frågan är fel ställd vad menas på 90%? om du även menar fallet 100%->10% som 90% tror jag att användningen passar bättre - det är inget kul att köra helt ner till 0 %.
Efter att ha haft en 70D och långpendlat ca 90 mil enkel resa med den i många år började jag med att ladda nya bilen på samma sätt dvs alltid till 100% precis innan avresa. Kom väldigt snart på att det inte behövdes. Laddar till 90% som vanligt och bara åker, utom på vintern, då förvärmningen som laddningen innebär sparar några mil.
I sommar tycker jag förbrukningen har varit förvånansvärt låg. Vid landsvägskörning med mycket AP och rätt mycket trafik har den legat ca 160 Wh/km. PÅ över 6000 mil är förbrukningen i snitt 195 Wh/km.
Man kommer att kunna hoppa över minst ett par tre SuC i södra Sverige iaf. Bäst utnyttjad laddningstid mellan ca 5-10% till strax över 50. Brukar ladda till 70, sedan går det för segt tycker jag. Visst är mer batteri bättre, men jag känner mig inte begränsad alls av dagens kapacitet. Kör utan problem 55 mil landsväg och klarar nog 60 också innan det blir för spännande.
Tycker frågan är fel ställd vad menas på 90%? om du även menar fallet 100%->10% som 90% tror jag att användningen passar bättre - det är inget kul att köra helt ner till 0 %.
Efter att ha haft en 70D och långpendlat ca 90 mil enkel resa med den i många år började jag med att ladda nya bilen på samma sätt dvs alltid till 100% precis innan avresa. Kom väldigt snart på att det inte behövdes. Laddar till 90% som vanligt och bara åker, utom på vintern, då förvärmningen som laddningen innebär sparar några mil.
I sommar tycker jag förbrukningen har varit förvånansvärt låg. Vid landsvägskörning med mycket AP och rätt mycket trafik har den legat ca 160 Wh/km. PÅ över 6000 mil är förbrukningen i snitt 195 Wh/km.
Man kommer att kunna hoppa över minst ett par tre SuC i södra Sverige iaf. Bäst utnyttjad laddningstid mellan ca 5-10% till strax över 50. Brukar ladda till 70, sedan går det för segt tycker jag. Visst är mer batteri bättre, men jag känner mig inte begränsad alls av dagens kapacitet. Kör utan problem 55 mil landsväg och klarar nog 60 också innan det blir för spännande.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Verklig räckvidd S100D
Beror på fälgar, hastighet, temperatur, vind och nederbörd.
Allt mellan 35 och 65 mil är möjligt vid ca 80-120 km/h.
Allt mellan 35 och 65 mil är möjligt vid ca 80-120 km/h.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Verklig räckvidd S100D
Precis som på en vanlig bil, med skillnaden att man kanske inte tänker på det så mycket!EnTraktor skrev:Beror på fälgar, hastighet, temperatur, vind och nederbörd.
Allt mellan 35 och 65 mil är möjligt vid ca 80-120 km/h.
Skulle säga strunt isåna siffror och kör bara. Never looking back. Finns noll problem med att köra model S oavsett batteristorlek imo, skulle vara dragkroken då eller brist på hemmaladdning
Kolla abetterrouteplanner.com så kan man få lite känsla på dom sträckor man brukar köra
Re: Verklig räckvidd S100D
Ok.
Vi säger så här då.
Kan man åka från centrala Stockholm till Bovallstrand på en laddning med orginal hjul och 15c utomhus, 5ms motvind.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Vi säger så här då.
Kan man åka från centrala Stockholm till Bovallstrand på en laddning med orginal hjul och 15c utomhus, 5ms motvind.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Verklig räckvidd S100D
Tveksamt skulle jag säga. Beror på hur fort du brukar köra på motorvägen. Testa http://Abetterrouteplanner.comPhR34k skrev:Ok.
Vi säger så här då.
Kan man åka från centrala Stockholm till Bovallstrand på en laddning med orginal hjul och 15c utomhus, 5ms motvind.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Verklig räckvidd S100D
Testa när du köpt bilen vettja, visar det sig att du behöver stanna på suc i 5 min på vägen så kan det väl knappast vara en dealbreaker?PhR34k skrev:Ok.
Vi säger så här då.
Kan man åka från centrala Stockholm till Bovallstrand på en laddning med orginal hjul och 15c utomhus, 5ms motvind.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Verklig räckvidd S100D
Vissa av er är väldigt struliga.
Det jag vill veta är en generell siffra på ett ungefär. Behöver inte göra matte D uträkningar baserade på hurvida månen är full eller inte.
Om ni laddar eran Model S Raven Long Range med 19" sommarhjul och har 2 passagerare i bilen med en cabinväska hur långt kommer ni på ett _ungefär_ om ni har laddat bilen 100% och vill ha ca 10% kvar när ni är framme?
Vi pratar under normala omständigheter inte ifall ryssen kommer och blockerar motorvägen så att vi blir tvungna att åka grusväg eller ifall det börjar snöa i Augusti och vi åker med sommardäck och blir tvungna att sätta på kedjor.
Det kan väl inte vara så svårt att svara på en sån fråga??
Skulle någon fråga mig samma fråga ang en pre raven long range x så skulle jag svara runt 30 mil
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Det jag vill veta är en generell siffra på ett ungefär. Behöver inte göra matte D uträkningar baserade på hurvida månen är full eller inte.
Om ni laddar eran Model S Raven Long Range med 19" sommarhjul och har 2 passagerare i bilen med en cabinväska hur långt kommer ni på ett _ungefär_ om ni har laddat bilen 100% och vill ha ca 10% kvar när ni är framme?
Vi pratar under normala omständigheter inte ifall ryssen kommer och blockerar motorvägen så att vi blir tvungna att åka grusväg eller ifall det börjar snöa i Augusti och vi åker med sommardäck och blir tvungna att sätta på kedjor.
Det kan väl inte vara så svårt att svara på en sån fråga??
Skulle någon fråga mig samma fråga ang en pre raven long range x så skulle jag svara runt 30 mil
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Verklig räckvidd S100D
Jag kommer 45 mil med de förutsättningarna.
Senast redigerad av KnightRider, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Verklig räckvidd S100D
Nu när man fick förutsättningarna är det ju lättare att svara. Jag har dock ingen S så jag kan bara gissa att det handlar om 35-40mil.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Verklig räckvidd S100D
PhR34k skrev:Vissa av er är väldigt struliga.
Det jag vill veta är en generell siffra på ett ungefär. Behöver inte göra matte D uträkningar baserade på hurvida månen är full eller inte.
Om ni laddar eran Model S Raven Long Range med 19" sommarhjul och har 2 passagerare i bilen med en cabinväska hur långt kommer ni på ett _ungefär_ om ni har laddat bilen 100% och vill ha ca 10% kvar när ni är framme?
Vi pratar under normala omständigheter inte ifall ryssen kommer och blockerar motorvägen så att vi blir tvungna att åka grusväg eller ifall det börjar snöa i Augusti och vi åker med sommardäck och blir tvungna att sätta på kedjor.
Det kan väl inte vara så svårt att svara på en sån fråga??
Skulle någon fråga mig samma fråga ang en pre raven long range x så skulle jag svara runt 30 mil
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Abetterrouteplanner kan väl svara mycket bättre än enskilda ägare? Dessutom frågar du efter räckvidden för 100D i trådrubriken men här är det Raven Long Range helt plötsligt?
Re: Verklig räckvidd S100D
Kollade nyss.Verdi skrev:Tveksamt skulle jag säga. Beror på hur fort du brukar köra på motorvägen. Testa http://Abetterrouteplanner.comPhR34k skrev:Ok.
Vi säger så här då.
Kan man åka från centrala Stockholm till Bovallstrand på en laddning med orginal hjul och 15c utomhus, 5ms motvind.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Enligt ABRP så ska jag kunna ifrån Värmdö till Bovallstrand på en laddning. Om man vill ha 10% kvar när man är framme ska man ladda i 4 min på vägen men sen vet jag att den brukar vara rätt generös så jag tror att man kommer fram med mellan 5-10% utan att ladda.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Verklig räckvidd S100D
Long-range är väl 100D. Behöver inte stirra dig blind på namnen, Tesla döper ju om dem hela tiden. Long-range och 100D och "Dual motor" är ju samma sakVerdi skrev:PhR34k skrev:Vissa av er är väldigt struliga.
Det jag vill veta är en generell siffra på ett ungefär. Behöver inte göra matte D uträkningar baserade på hurvida månen är full eller inte.
Om ni laddar eran Model S Raven Long Range med 19" sommarhjul och har 2 passagerare i bilen med en cabinväska hur långt kommer ni på ett _ungefär_ om ni har laddat bilen 100% och vill ha ca 10% kvar när ni är framme?
Vi pratar under normala omständigheter inte ifall ryssen kommer och blockerar motorvägen så att vi blir tvungna att åka grusväg eller ifall det börjar snöa i Augusti och vi åker med sommardäck och blir tvungna att sätta på kedjor.
Det kan väl inte vara så svårt att svara på en sån fråga??
Skulle någon fråga mig samma fråga ang en pre raven long range x så skulle jag svara runt 30 mil
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Abetterrouteplanner kan väl svara mycket bättre än enskilda ägare? Dessutom frågar du efter räckvidden för 100D i trådrubriken men här är det Raven Long Range helt plötsligt?
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Verklig räckvidd S100D
Nej det är inte samma sak. Long Range Raven har en mer effektiv frontmotor och är runt 10% snålare har jag för mig.PhR34k skrev:Long-range är väl 100D. Behöver inte stirra dig blind på namnen, Tesla döper ju om dem hela tiden. Long-range och 100D och "Dual motor" är ju samma sakVerdi skrev:PhR34k skrev:Vissa av er är väldigt struliga.
Det jag vill veta är en generell siffra på ett ungefär. Behöver inte göra matte D uträkningar baserade på hurvida månen är full eller inte.
Om ni laddar eran Model S Raven Long Range med 19" sommarhjul och har 2 passagerare i bilen med en cabinväska hur långt kommer ni på ett _ungefär_ om ni har laddat bilen 100% och vill ha ca 10% kvar när ni är framme?
Vi pratar under normala omständigheter inte ifall ryssen kommer och blockerar motorvägen så att vi blir tvungna att åka grusväg eller ifall det börjar snöa i Augusti och vi åker med sommardäck och blir tvungna att sätta på kedjor.
Det kan väl inte vara så svårt att svara på en sån fråga??
Skulle någon fråga mig samma fråga ang en pre raven long range x så skulle jag svara runt 30 mil
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Abetterrouteplanner kan väl svara mycket bättre än enskilda ägare? Dessutom frågar du efter räckvidden för 100D i trådrubriken men här är det Raven Long Range helt plötsligt?
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Verklig räckvidd S100D
En Raven man köper idag skall ju dessutom vara en bit snålare än den Raven man köpte förra året, Tesla hävdade väl typ 20% lägre förbrukning från 100D? Sen är det ju inte sagt vid vilka förhållanden det är.Verdi skrev:
Nej det är inte samma sak. Long Range Raven har en mer effektiv frontmotor och är runt 10% snålare har jag för mig.
EDIT: Verkar vara EPA som gav 20% längre räckvidd jämfört med en 100D.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Verklig räckvidd S100D
Men jag skrev i början vad en Raven 100D snittade.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Verklig räckvidd S100D
Att svaren är lite diffusa beror väl just på att frågan inte har något exakt svar. Frustrerande men sant.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Verklig räckvidd S100D
Ville inte ha exakt svar men ett generellt vilket jag fick av ABRP.Gustafsson skrev:Att svaren är lite diffusa beror väl just på att frågan inte har något exakt svar. Frustrerande men sant.
Tack till alla
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Verklig räckvidd S100D
Jag köpte en Model S 100D 27/3 2020 och i början av april så gjorde jag en test med den.
Början av april räknas inte som vår men det var snöfritt på vägarna och jag hade sommardäck.
Jag hade 98% när jag åkte och körde 47 mil med 50-60-70-80-90-100 vägar hela tiden.
Jag körde Strömsund-Meselefors-Åsele-Junsele-Sollefteå-Östersund-Krokomsporten.
När jag kom till Krokomsporten där det finns supercharger så hade jag 16% kvar i batteriet.
Från 98 till 16% på 47 mil är rätt bra tycker jag. Om jag räknar om så borde jag tagit mig 58 mil.
Jag vet inte men det tycker jag är rätt bra en aprildag med farthållare nästan hela vägen.
Början av april räknas inte som vår men det var snöfritt på vägarna och jag hade sommardäck.
Jag hade 98% när jag åkte och körde 47 mil med 50-60-70-80-90-100 vägar hela tiden.
Jag körde Strömsund-Meselefors-Åsele-Junsele-Sollefteå-Östersund-Krokomsporten.
När jag kom till Krokomsporten där det finns supercharger så hade jag 16% kvar i batteriet.
Från 98 till 16% på 47 mil är rätt bra tycker jag. Om jag räknar om så borde jag tagit mig 58 mil.
Jag vet inte men det tycker jag är rätt bra en aprildag med farthållare nästan hela vägen.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Verklig räckvidd S100D
ABRP ger väl ett medelvärde med ett spridningsmått. Många kör alltså snålare medan andra är lite gladare på gasen. Skulle vara intressant att veta vilken range det är på räckviddsdata på ABRP.PhR34k skrev:Ville inte ha exakt svar men ett generellt vilket jag fick av ABRP.Gustafsson skrev:Att svaren är lite diffusa beror väl just på att frågan inte har något exakt svar. Frustrerande men sant.
Tack till alla
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Verklig räckvidd S100D
Temperatur är viktig också. Kall luft har högre densitet och gör att luftmotståndet ökar.chevnanne skrev:Jag köpte en Model S 100D 27/3 2020 och i början av april så gjorde jag en test med den.
Början av april räknas inte som vår men det var snöfritt på vägarna och jag hade sommardäck.
Jag hade 98% när jag åkte och körde 47 mil med 50-60-70-80-90-100 vägar hela tiden.
Jag körde Strömsund-Meselefors-Åsele-Junsele-Sollefteå-Östersund-Krokomsporten.
När jag kom till Krokomsporten där det finns supercharger så hade jag 16% kvar i batteriet.
Från 98 till 16% på 47 mil är rätt bra tycker jag. Om jag räknar om så borde jag tagit mig 58 mil.
Jag vet inte men det tycker jag är rätt bra en aprildag med farthållare nästan hela vägen.
Re: Verklig räckvidd S100D
Typ något sånt jag efterfrågade!chevnanne skrev:Jag köpte en Model S 100D 27/3 2020 och i början av april så gjorde jag en test med den.
Början av april räknas inte som vår men det var snöfritt på vägarna och jag hade sommardäck.
Jag hade 98% när jag åkte och körde 47 mil med 50-60-70-80-90-100 vägar hela tiden.
Jag körde Strömsund-Meselefors-Åsele-Junsele-Sollefteå-Östersund-Krokomsporten.
När jag kom till Krokomsporten där det finns supercharger så hade jag 16% kvar i batteriet.
Från 98 till 16% på 47 mil är rätt bra tycker jag. Om jag räknar om så borde jag tagit mig 58 mil.
Jag vet inte men det tycker jag är rätt bra en aprildag med farthållare nästan hela vägen.
Tack!
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Verklig räckvidd S100D
Effektuttaget om man gasar är 300 kW som dras ur batteriet. Om man har lätt gasfot är uttaget 20 kW. Vi vet ju inte din körstil. Därför kan man inte svara mera mera exakt. Man kan köpa en ny Tesla, köra resan och lämna tillbaka bilen och få tillbaka vart enda öra om man är missnöjd.
Jag har inte varit inne på en mack sedan 2014 när jag fick min första MS. Kommer aldrig att någonsin att köpa en fossilbil igen. Slö, bullrande, illaluktande och servicekrävande och faktiskt också dyr om man räknar med skatt och andrahandsvärde.
Jag har inte varit inne på en mack sedan 2014 när jag fick min första MS. Kommer aldrig att någonsin att köpa en fossilbil igen. Slö, bullrande, illaluktande och servicekrävande och faktiskt också dyr om man räknar med skatt och andrahandsvärde.