Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garantin?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garantin?

Inläggav Teslaägare Saab99turbo » 04 sep 2020 13:46

Nu jävlar. Är på service pga vibrerande bromsar, bilen har gått 3800 mil, vibrationer sedan uppskattningsvis 3200 mil. Bromsskivorna fram konstateras skeva, kostnad sisådär 16000.

De noterar en liten blånad och hävdar misstänkt överhettning.

Annars är de ej slitna.

Är det rimligt att jag ska stå för detta kalas?

Bilen har gått högt normal körning.

Min spontana reaktion är NEJ. Input tack.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare

Referralkod: erik51039

Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti

Inläggav Verdi » 04 sep 2020 13:55

Ja det är tyvärr rimligt. Att de blir skeva beror oftast på att de blivit för varma och slagit sig. Dvs handhavandefel.
Verdi

Inläggav Teslaägare Saab99turbo » 04 sep 2020 14:08

Tack tack.

Fler erfarenheter? Första bilen jag lyckats skeva till bromsskivorna på... Vad skulle mest troligt vara handhavandefel om man inte uppenbart ”ligger på bromsen”, överlastar, tokkör eller nåt liknande?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare

Inläggav Verdi » 04 sep 2020 14:15

Saab99turbo skrev:Tack tack.

Fler erfarenheter? Första bilen jag lyckats skeva till bromsskivorna på... Vad skulle mest troligt vara handhavandefel om man inte uppenbart ”ligger på bromsen”, överlastar, tokkör eller nåt liknande?

Precis. Det brukar ju oftast hända om man kör hårt på bana eller tvärbromsar ner från 200+ km/h.

Vad som hänt just dina skivor är svårt att svara på. Det kan vara fabrikationsfel såklart men det blir svårt att bevisa att du inte orsakat det själv. Men det är klart, det kan gå! :)
Verdi

Inläggav Teslaägare LarsL » 04 sep 2020 14:20

Ja, det är ju slitdelar så blir svårt att bevisa att man inte gjort något. Lite som att försöka klara på slitna däck, det går kanske men svårt.

Konstigt att det ska vara så dyrt med bromsar. Jag har fått samma prisnivå på Leaf, typ 10-14 000kr för belägg och skivor. Grejerna kostar ju inte jätte mycket om man kollar på autodoc.se och arbetet är ju ganska enkelt, nästan i nivå med hjulbyte. Kanske går att hittades verkstad som gör det billigare.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.44.10
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare Saab99turbo » 04 sep 2020 14:23

Det måste gå. Med tanke på alla loggar bilen gör måste man väl isåfall kunna se körmönstret i historiken också (dvs ej körd som bankrånarbil...)

Jaja, historien fortsätter. Men min första kontakt med SuC kunde ju varit lite bättre.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Saab99turbo » 04 sep 2020 14:25

LarsL skrev:Ja, det är ju slitdelar så blir svårt att bevisa att man inte gjort något. Lite som att försöka klara på slitna däck, det går kanske men svårt.

Konstigt att det ska vara så dyrt med bromsar. Jag har fått samma prisnivå på Leaf, typ 10-14 000kr för belägg och skivor. Grejerna kostar ju inte jätte mycket om man kollar på autodoc.se och arbetet är ju ganska enkelt, nästan i nivå med hjulbyte. Kanske går att hittades verkstad som gör det billigare.

Ja om de är slitna hade det varit förståeligt, men de är de inte.

Om det inte påverkar garantin i övrigt skulle jag gärna köpa delarna och be lokala meken fixa biffen.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Niklas Z » 04 sep 2020 14:33

16000 kr är rena rövarpriset. Jag köpte nya framskivor och belägg till min bil tidigare i sommar för 1995 totalt för båda hjulen. Mycket enkelt jobb att byta dem själv. Visserligen var det till en BMW och inte en Tesla, men kolla gärna vad det kostar att köpa skivor över nätet.
Model 3 LR, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Referralkod: niklas42449

Inläggav kontakten2 » 04 sep 2020 14:34

Om du endast skiftar skivor och ej renoverar oken så kan du hävda garanti om skivorna slår sig igen. Då kärvar högst troligt oken. Dom behöver smörjas vilket tidigare skedde under garanti service som var obligatorisk?
kontakten2

Inläggav Teslaägare LarsL » 04 sep 2020 14:53

kontakten2 skrev:Om du endast skiftar skivor och ej renoverar oken så kan du hävda garanti om skivorna slår sig igen. Då kärvar högst troligt oken. Dom behöver smörjas vilket tidigare skedde under garanti service som var obligatorisk?

Bra att veta att det gjordes under servicen. Då ska jag fixa det nu när bilen fyllt ett år. Borde kanske göras i samband med hjulbyte men det brukar vara så ruttet väder när man får näven ur och skiftar hjul.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.44.10
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Nästa

Återgå till Model S