Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garantin?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti

Inläggav nek0 » 04 sep 2020 15:16

Syrrans gubbe fick 3 gånger nya skivor på garanti. Inom 3 år dödade han 4 uppsättningar och tröttnade på sin Hyundai i40.
Kan vara dålig härdning av materialet eller att man bromsar från hög hastighet till stop och sedan håller bromspedalen nedtryckt. Håller man bromsen nedtryckt efter hård inbromsning kyls inte skivorna över hela ytan och då slår de sig.
Användarvisningsbild
nek0

Inläggav Teslaägare frippe » 04 sep 2020 15:29

Svarvar man inte bromsskivor längre om de blivit lite skeva? Tänker att de då borde hålla aningens längre om de redan värmts in.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Referralkod: fredrik73366

Inläggav Teslaägare LarsL » 04 sep 2020 15:34

frippe skrev:Svarvar man inte bromsskivor längre om de blivit lite skeva? Tänker att de då borde hålla aningens längre om de redan värmts in.

Det skulle bli alldeles för dyrt.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.44.10
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare LarsL » 04 sep 2020 15:35

nek0 skrev:Syrrans gubbe fick 3 gånger nya skivor på garanti. Inom 3 år dödade han 4 uppsättningar och tröttnade på sin Hyundai i40.
Kan vara dålig härdning av materialet eller att man bromsar från hög hastighet till stop och sedan håller bromspedalen nedtryckt. Håller man bromsen nedtryckt efter hård inbromsning kyls inte skivorna över hela ytan och då slår de sig.

Ja, en typisk panikbromsning.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inläggav nek0 » 04 sep 2020 15:47

LarsL skrev:
nek0 skrev:Syrrans gubbe fick 3 gånger nya skivor på garanti. Inom 3 år dödade han 4 uppsättningar och tröttnade på sin Hyundai i40.

Ja, en typisk panikbromsning.

Ja som han kör är jag inte förvånad att han panikbromsar några gånger om dagen :lol:
Håll avstånd vet han inte vad det betyder och menar att 1m avstånd i 100km/h är också avstånd
Användarvisningsbild
nek0

Inläggav Teslaägare HelectriC » 04 sep 2020 16:30

Jag fick för ca 9månader sen samma besked från SC. Blånad och nya skivor krävs. De menade att en (1) kraftig inbromsning kunde orsaka det. Bra kvalitet! Men jag gick till en oberoende verkstad, som sa att de inte alls behövde bytas. Tilläggas skall att jag inte hade några problem med vibrationer (bara seg bromsverkan) innan SC kom med sitt utlåtande, som var i förbindelse med att de smorde bromskolvarna eller nåt. Kan ju alltid få en second opinion du också
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Elof » 04 sep 2020 16:38

Bilen måste väl för f*n tåla en maxinbromsning från toppfart utan att gå sönder? Annars är den ju felkonstruerad. Gäller inte garantin om den går sönder vid fullgasaccelerationer heller?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inläggav nek0 » 04 sep 2020 16:44

Elof skrev:Bilen måste väl för f*n tåla en maxinbromsning från toppfart utan att gå sönder? Annars är den ju felkonstruerad. Gäller inte garantin om den går sönder vid fullgasaccelerationer heller?

Jag har kört bil sedan 1985 och snittar ca 3000mil/år
Vet inte hur många bilar jag kört under tiden men har bromsat ordentlig många gånger.
Under de här åren har jag bytt skivor på 1 bil, en Opel Vectra 2008. Nej skivorna går inte sönder efter varje inbromsning, men det händer ibland.
Användarvisningsbild
nek0

Inläggav Teslaägare Elof » 04 sep 2020 16:50

nek0 skrev:
Elof skrev:Bilen måste väl för f*n tåla en maxinbromsning från toppfart utan att gå sönder? Annars är den ju felkonstruerad. Gäller inte garantin om den går sönder vid fullgasaccelerationer heller?

Vet inte hur många bilar jag kört under tiden men har bromsat ordentlig många gånger.
Under de här åren har jag bytt skivor på 1 bil, en Opel Vectra 2008. Nej skivorna går inte sönder efter varje inbromsning, men det händer ibland.

Ja, och då är det väl inte handhavandefel som gör att de slår sig?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LarsL » 04 sep 2020 17:40

Elof skrev:
nek0 skrev:

Ja, och då är det väl inte handhavandefel som gör att de slår sig?

Jämför med däck. De går inte sönder varje gång man accelererar eller bromsar hårt. Men om de någon gång skulle göra det, vilket är möjligt, så är det fortfarande slitage. Om du ska hävda att däcken är ett garantiärende så måste du visa att de antingen var fel tillverkade eller att bilen skadade dem tex genom felaktig hjulgeomitri. Bättre att lägga tid på annat än att kämpa mot den väderkvarnen.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model S