Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garantin?
Moderator: Redaktion
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Syrrans gubbe fick 3 gånger nya skivor på garanti. Inom 3 år dödade han 4 uppsättningar och tröttnade på sin Hyundai i40.
Kan vara dålig härdning av materialet eller att man bromsar från hög hastighet till stop och sedan håller bromspedalen nedtryckt. Håller man bromsen nedtryckt efter hård inbromsning kyls inte skivorna över hela ytan och då slår de sig.
Kan vara dålig härdning av materialet eller att man bromsar från hög hastighet till stop och sedan håller bromspedalen nedtryckt. Håller man bromsen nedtryckt efter hård inbromsning kyls inte skivorna över hela ytan och då slår de sig.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Svarvar man inte bromsskivor längre om de blivit lite skeva? Tänker att de då borde hålla aningens längre om de redan värmts in.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Det skulle bli alldeles för dyrt.frippe skrev:Svarvar man inte bromsskivor längre om de blivit lite skeva? Tänker att de då borde hålla aningens längre om de redan värmts in.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Ja, en typisk panikbromsning.nek0 skrev:Syrrans gubbe fick 3 gånger nya skivor på garanti. Inom 3 år dödade han 4 uppsättningar och tröttnade på sin Hyundai i40.
Kan vara dålig härdning av materialet eller att man bromsar från hög hastighet till stop och sedan håller bromspedalen nedtryckt. Håller man bromsen nedtryckt efter hård inbromsning kyls inte skivorna över hela ytan och då slår de sig.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Ja som han kör är jag inte förvånad att han panikbromsar några gånger om dagenLarsL skrev:Ja, en typisk panikbromsning.nek0 skrev:Syrrans gubbe fick 3 gånger nya skivor på garanti. Inom 3 år dödade han 4 uppsättningar och tröttnade på sin Hyundai i40.
Kan vara dålig härdning av materialet eller att man bromsar från hög hastighet till stop och sedan håller bromspedalen nedtryckt. Håller man bromsen nedtryckt efter hård inbromsning kyls inte skivorna över hela ytan och då slår de sig.
Håll avstånd vet han inte vad det betyder och menar att 1m avstånd i 100km/h är också avstånd
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Jag fick för ca 9månader sen samma besked från SC. Blånad och nya skivor krävs. De menade att en (1) kraftig inbromsning kunde orsaka det. Bra kvalitet! Men jag gick till en oberoende verkstad, som sa att de inte alls behövde bytas. Tilläggas skall att jag inte hade några problem med vibrationer (bara seg bromsverkan) innan SC kom med sitt utlåtande, som var i förbindelse med att de smorde bromskolvarna eller nåt. Kan ju alltid få en second opinion du också
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Bilen måste väl för f*n tåla en maxinbromsning från toppfart utan att gå sönder? Annars är den ju felkonstruerad. Gäller inte garantin om den går sönder vid fullgasaccelerationer heller?
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Jag har kört bil sedan 1985 och snittar ca 3000mil/årElof skrev:Bilen måste väl för f*n tåla en maxinbromsning från toppfart utan att gå sönder? Annars är den ju felkonstruerad. Gäller inte garantin om den går sönder vid fullgasaccelerationer heller?
Vet inte hur många bilar jag kört under tiden men har bromsat ordentlig många gånger.
Under de här åren har jag bytt skivor på 1 bil, en Opel Vectra 2008. Nej skivorna går inte sönder efter varje inbromsning, men det händer ibland.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Ja, och då är det väl inte handhavandefel som gör att de slår sig?nek0 skrev:Jag har kört bil sedan 1985 och snittar ca 3000mil/årElof skrev:Bilen måste väl för f*n tåla en maxinbromsning från toppfart utan att gå sönder? Annars är den ju felkonstruerad. Gäller inte garantin om den går sönder vid fullgasaccelerationer heller?
Vet inte hur många bilar jag kört under tiden men har bromsat ordentlig många gånger.
Under de här åren har jag bytt skivor på 1 bil, en Opel Vectra 2008. Nej skivorna går inte sönder efter varje inbromsning, men det händer ibland.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Jämför med däck. De går inte sönder varje gång man accelererar eller bromsar hårt. Men om de någon gång skulle göra det, vilket är möjligt, så är det fortfarande slitage. Om du ska hävda att däcken är ett garantiärende så måste du visa att de antingen var fel tillverkade eller att bilen skadade dem tex genom felaktig hjulgeomitri. Bättre att lägga tid på annat än att kämpa mot den väderkvarnen.Elof skrev:Ja, och då är det väl inte handhavandefel som gör att de slår sig?nek0 skrev:Jag har kört bil sedan 1985 och snittar ca 3000mil/årElof skrev:Bilen måste väl för f*n tåla en maxinbromsning från toppfart utan att gå sönder? Annars är den ju felkonstruerad. Gäller inte garantin om den går sönder vid fullgasaccelerationer heller?
Vet inte hur många bilar jag kört under tiden men har bromsat ordentlig många gånger.
Under de här åren har jag bytt skivor på 1 bil, en Opel Vectra 2008. Nej skivorna går inte sönder efter varje inbromsning, men det händer ibland.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Varför då?LarsL skrev:Det skulle bli alldeles för dyrt.frippe skrev:Svarvar man inte bromsskivor längre om de blivit lite skeva? Tänker att de då borde hålla aningens längre om de redan värmts in.
Eller kanske kompetensen inte finns kvar att svarva bromsskivor på en alldaglig bilverkstad.
Men låter som en bättre sak än att byta och slänga bort icke utslitna skivor. Även om de gjuts ned och blir något annat.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Kompetensen och verktygen finns inte så då måste det lämnas till en verkstad som gör det och då är du snart uppe i de 700-1000kr det kostar att köpa nya.frippe skrev:Varför då?LarsL skrev:Det skulle bli alldeles för dyrt.frippe skrev:Svarvar man inte bromsskivor längre om de blivit lite skeva? Tänker att de då borde hålla aningens längre om de redan värmts in.
Eller kanske kompetensen inte finns kvar att svarva bromsskivor på en alldaglig bilverkstad.
Men låter som en bättre sak än att byta och slänga bort icke utslitna skivor. Även om de gjuts ned och blir något annat.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Slitage är ju en sak, skeva skivor (eller däck ) en annan. Men har alla tillverkare som policy att inte byta skivor på garantin har du såklart rätt i att det är värt att bråka om.LarsL skrev:Jämför med däck. De går inte sönder varje gång man accelererar eller bromsar hårt. Men om de någon gång skulle göra det, vilket är möjligt, så är det fortfarande slitage. Om du ska hävda att däcken är ett garantiärende så måste du visa att de antingen var fel tillverkade eller att bilen skadade dem tex genom felaktig hjulgeomitri. Bättre att lägga tid på annat än att kämpa mot den väderkvarnen.Elof skrev:Ja, och då är det väl inte handhavandefel som gör att de slår sig?nek0 skrev:Jag har kört bil sedan 1985 och snittar ca 3000mil/årElof skrev:Bilen måste väl för f*n tåla en maxinbromsning från toppfart utan att gå sönder? Annars är den ju felkonstruerad. Gäller inte garantin om den går sönder vid fullgasaccelerationer heller?
Vet inte hur många bilar jag kört under tiden men har bromsat ordentlig många gånger.
Under de här åren har jag bytt skivor på 1 bil, en Opel Vectra 2008. Nej skivorna går inte sönder efter varje inbromsning, men det händer ibland.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Vad har de för marginaler på grejerna om byte av bromsskivor fram kostar 16.000? Skivor till 100D går att hitta för under 3.000kr inkl frakt, märke TRW eller Zimmerman som är underleverantörer till europeiska biltillverkare.
Ja, bromsskivor är slitdelar, och inget konstigt att behöva byta efter bara några tusen mil om man har otur. Men 16.000? Sjukt. Skulle jag aldrig betala, av princip.
Ja, bromsskivor är slitdelar, och inget konstigt att behöva byta efter bara några tusen mil om man har otur. Men 16.000? Sjukt. Skulle jag aldrig betala, av princip.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Jag fick nya skivor och klossar på nybilsgaranti på min Opel insignia. Vibrationer och kvittrande när jag inte bromsade. Det kom på vägen hem från Italien och min teori var att bilen stått väldigt varmt med handbromsen dragen i drygt två veckor. Kanske var skivorna varma när jag drog den.Elof skrev:Slitage är ju en sak, skeva skivor (eller däck ) en annan. Men har alla tillverkare som policy att inte byta skivor på garantin har du såklart rätt i att det är värt att bråka om.
Men man bytte på garantin. Deras argument var att grejorna inte alls var slitna och då faller ju slitdelsargumentet.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Jag hade ”dåliga” skivor på Hyundai Santa Fe när den var två år och gott 6000 mil. Det gick inte på garantin hos den märkesverkstaden.Elof skrev:Slitage är ju en sak, skeva skivor (eller däck ) en annan. Men har alla tillverkare som policy att inte byta skivor på garantin har du såklart rätt i att det är värt att bråka om.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Sjuka priser. Betalade 5k hos Honda för byte av skivor och belägg.
- Saab99turbo
- Teslaägare
- Inlägg: 122
- Blev medlem: 18 maj 2019 15:51
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Tack för era argument. Det låter som lite både och alltså. Enligt SuC är det brembobromsar och då antar jag att det är de här:
https://m.autodoc.se/brembo/8714440
Det var ju inte direkt en förmögenhet. Så då får min lokale mek börja serva den första Teslan, smörja bromsarna och sätta på dessa skivor.
Kanske slåss jag med Tesla och försöker övertyga dem om att det ska gå på garanti. Tycker fortfarande att bromsarna inte bör börja vobbla efter 3500 mils normal körning. Vi får se.
https://m.autodoc.se/brembo/8714440
Det var ju inte direkt en förmögenhet. Så då får min lokale mek börja serva den första Teslan, smörja bromsarna och sätta på dessa skivor.
Kanske slåss jag med Tesla och försöker övertyga dem om att det ska gå på garanti. Tycker fortfarande att bromsarna inte bör börja vobbla efter 3500 mils normal körning. Vi får se.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Att dom inte ger sig.
Samma frågeställning/problem/förklaring har varit ständigt återkommande. Vi har här på forumet haft uppe detta till diskussion flera ggr.
Så här var det för mig:
vibrationer uppstod på min Tesla efter första vintern
Kontroll hos SC, som bekräftade misstanken om att vibrationerna kom från bromsskivorna, skeva, bytas för 17000 ink bromsbelägg.
Orsak enl SC bromsat för hår och överhettat skivorna.
Man hävdade bestämt att så var fallet och att bromsskivorna inte tål en hård inbromsning.!!!!
Hade ej bromsat hårt, vilket ju är omöjligt att bevisa.
Ironiskt nog hade vi första vintern problem med dålig bromsverkan vilket samma SC hävdade berodde på att vi bromsade för lite och för svagt!
Bestämde mig för att börja bromsa hårt vid avfarter från motorväg och i bland även på motorväg om ensam. Aldrig vid dessa inbromsningar till helt stillastående, för att undvika nya avlagringar, via stämpling från beläggen.
tog kontakt med oberoende erkänt bra bromsverkstad som bekräftade att det bara var att fortsätta bromsa (hade vid kontakten redan märkt en påtaglig förbättring) Ty enl dem vanligast att det är beläggningar som ger samma upplevelse av vibrationer som skeva skivor ger och att dessa beläggningar mycket väl kan försvinna via ökad bromsaktivitet.
Efter 2-3 v var vibrationerna helt borta ( med viss tendens att återkomma om jag inte bromsade litet extra ibland)
Nu drygt 20 000 mil senare kör jag fortfarande utan vibrationer och på SAMMA BROMSAR som original (gäller färdbromsarna som bedömts hålla för flera tusen mil ytterligare med det körmönster som varit, pbromsbeläggen byttes dock nyligen)
Teslorna inbjuder till mjuka inbromsningar via regenerationen och alltför liten användning av ordinarie bromsar, men det kan man ju åtgärda själv!
Samma frågeställning/problem/förklaring har varit ständigt återkommande. Vi har här på forumet haft uppe detta till diskussion flera ggr.
Så här var det för mig:
vibrationer uppstod på min Tesla efter första vintern
Kontroll hos SC, som bekräftade misstanken om att vibrationerna kom från bromsskivorna, skeva, bytas för 17000 ink bromsbelägg.
Orsak enl SC bromsat för hår och överhettat skivorna.
Man hävdade bestämt att så var fallet och att bromsskivorna inte tål en hård inbromsning.!!!!
Hade ej bromsat hårt, vilket ju är omöjligt att bevisa.
Ironiskt nog hade vi första vintern problem med dålig bromsverkan vilket samma SC hävdade berodde på att vi bromsade för lite och för svagt!
Bestämde mig för att börja bromsa hårt vid avfarter från motorväg och i bland även på motorväg om ensam. Aldrig vid dessa inbromsningar till helt stillastående, för att undvika nya avlagringar, via stämpling från beläggen.
tog kontakt med oberoende erkänt bra bromsverkstad som bekräftade att det bara var att fortsätta bromsa (hade vid kontakten redan märkt en påtaglig förbättring) Ty enl dem vanligast att det är beläggningar som ger samma upplevelse av vibrationer som skeva skivor ger och att dessa beläggningar mycket väl kan försvinna via ökad bromsaktivitet.
Efter 2-3 v var vibrationerna helt borta ( med viss tendens att återkomma om jag inte bromsade litet extra ibland)
Nu drygt 20 000 mil senare kör jag fortfarande utan vibrationer och på SAMMA BROMSAR som original (gäller färdbromsarna som bedömts hålla för flera tusen mil ytterligare med det körmönster som varit, pbromsbeläggen byttes dock nyligen)
Teslorna inbjuder till mjuka inbromsningar via regenerationen och alltför liten användning av ordinarie bromsar, men det kan man ju åtgärda själv!
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Jupp. Jag kör normalt på low regen och kör även rätt hårt ibland så bromsarna får jobba duktigt.Jwe skrev:Teslorna inbjuder till mjuka inbromsningar via regenerationen och alltför liten användning av ordinarie bromsar, men det kan man ju åtgärda själv!
Och när jag kört hårt ser jag till att rulla en del efteråt så de får svalna, innan jag parkerar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Saab99turbo
- Teslaägare
- Inlägg: 122
- Blev medlem: 18 maj 2019 15:51
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Jwe skrev:Att dom inte ger sig.
Samma frågeställning/problem/förklaring har varit ständigt återkommande. Vi har här på forumet haft uppe detta till diskussion flera ggr.
Så här var det för mig:
vibrationer uppstod på min Tesla efter första vintern
Kontroll hos SC, som bekräftade misstanken om att vibrationerna kom från bromsskivorna, skeva, bytas för 17000 ink bromsbelägg.
Orsak enl SC bromsat för hår och överhettat skivorna.
Man hävdade bestämt att så var fallet och att bromsskivorna inte tål en hård inbromsning.!!!!
Hade ej bromsat hårt, vilket ju är omöjligt att bevisa.
Ironiskt nog hade vi första vintern problem med dålig bromsverkan vilket samma SC hävdade berodde på att vi bromsade för lite och för svagt!
Bestämde mig för att börja bromsa hårt vid avfarter från motorväg och i bland även på motorväg om ensam. Aldrig vid dessa inbromsningar till helt stillastående, för att undvika nya avlagringar, via stämpling från beläggen.
tog kontakt med oberoende erkänt bra bromsverkstad som bekräftade att det bara var att fortsätta bromsa (hade vid kontakten redan märkt en påtaglig förbättring) Ty enl dem vanligast att det är beläggningar som ger samma upplevelse av vibrationer som skeva skivor ger och att dessa beläggningar mycket väl kan försvinna via ökad bromsaktivitet.
Efter 2-3 v var vibrationerna helt borta ( med viss tendens att återkomma om jag inte bromsade litet extra ibland)
Nu drygt 20 000 mil senare kör jag fortfarande utan vibrationer och på SAMMA BROMSAR som original (gäller färdbromsarna som bedömts hålla för flera tusen mil ytterligare med det körmönster som varit, pbromsbeläggen byttes dock nyligen)
Teslorna inbjuder till mjuka inbromsningar via regenerationen och alltför liten användning av ordinarie bromsar, men det kan man ju åtgärda själv!
Hmmm det där var intressant, tack för denna info! På SC "tyckte de sig se" en blånad som skulle tyda på att de överhettats och att de även mätt bromsskivorna. Då antar jag att de menar det och att det inte skulle funka att göra som du i mitt fall.
Det ironiska är att bakbromsarna definitivt blev överhettade i höstas förra året. De glödde friskt efter att handbromsen inte släppte (oklart varför, har bara hänt en gång) och frun hann köra någon kilometer. Men detta verkar inte ha medfört någon skada.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Det där gav mig en flashback till min gamla Saab vars turbo kunde vara glödgad om man kört på ordentligt...
Generellt känns det ju rätt kass att skivor inte skulle tåla en ordentlig inbromsning från fart, då känns det ju underdimensionerat och konstruktionsfel...
Generellt känns det ju rätt kass att skivor inte skulle tåla en ordentlig inbromsning från fart, då känns det ju underdimensionerat och konstruktionsfel...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Har du ovanligt mycket bromsdamm på fälgarna där skivorna ska vara skeva?
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 26 jun 2020 16:02
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Någon som vet om det är dyrare att få bytt bromsskivor hos Tesla SC på en P (kraftigare skivor) än på en LR? Å andra sidan kanske mindre risk att de blir skeva på en P, eller?
Gör de kraftigare bromsarna på P att bromssträckan blir kortare för P än för LR?
Gör de kraftigare bromsarna på P att bromssträckan blir kortare för P än för LR?
Goran
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Kollade på nätet på en Tesla model S 100D awd 525 hk på autodoc
skivorna kostade ungefär 1000kr styck? och bromsbelägg ungefär 500kr per axel?
Om inte delarna kostar mer än så, så skulle jag byta själv istället för att betala 16000kr
När jag väl köper en Tesla så är det delvis för att garantin inte förverkas för att jag servar den själv (för att slippa åka 15 mil enkel resa till ett SC)
Men jag har förstått att Tesla är lite kinkiga om det sitter icke Tesla delar på bilen som typ andra fälgar och man vill klaga på uppförandet på vägen typ.
skivorna kostade ungefär 1000kr styck? och bromsbelägg ungefär 500kr per axel?
Om inte delarna kostar mer än så, så skulle jag byta själv istället för att betala 16000kr
När jag väl köper en Tesla så är det delvis för att garantin inte förverkas för att jag servar den själv (för att slippa åka 15 mil enkel resa till ett SC)
Men jag har förstått att Tesla är lite kinkiga om det sitter icke Tesla delar på bilen som typ andra fälgar och man vill klaga på uppförandet på vägen typ.