Allt högtalarljud har försvunnit

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Nima
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jul 2015 11:55
Ort: Växjö

Allt högtalarljud har försvunnit

Inlägg av Nima »

I går morgon märkte jag allt ljud hade försvunnit från våran 5 år gamla Model S. Märkte det först genom att blinkersljudet "knäppningarna" inte fanns så jag stannade gick ur och kollade att de verkligen blinkade.
Sen ringde telefonen och då hördes det en svagt men tilltagande signal i högtalarna. När jag svarade hörde jag inget alls och den som ringde hade hört mig svagt och svajigt.
Radion var också knäpptyst, det gick att sätta på och av ljudet som vanligt men det blev inget ljud. Gick också att byta radiokanaler även detta utan resultat vad gäller ljudet.
Spotify och övrigt i infotainmentsystemet var också stendött.
Någon som känner igen sig och har botemedel?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Allt högtalarljud har försvunnit

Inlägg av evilirish »

Har hänt mig en gång, då kom det tillbaka av sig själv efter någon minut. Prova omstart av stora skärmen.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Allt högtalarljud har försvunnit

Inlägg av Jocce »

Nima skrev:
I går morgon märkte jag allt ljud hade försvunnit från våran 5 år gamla Model S. Märkte det först genom att blinkersljudet "knäppningarna" inte fanns så jag stannade gick ur och kollade att de verkligen blinkade.
Sen ringde telefonen och då hördes det en svagt men tilltagande signal i högtalarna. När jag svarade hörde jag inget alls och den som ringde hade hört mig svagt och svajigt.
Radion var också knäpptyst, det gick att sätta på och av ljudet som vanligt men det blev inget ljud. Gick också att byta radiokanaler även detta utan resultat vad gäller ljudet.
Spotify och övrigt i infotainmentsystemet var också stendött.
Någon som känner igen sig och har botemedel?

Provat att göra Omstart?

Version 1: Håll nere båda scrollhjulen samtidigt som du håller bromsen nere. Håll nere Tills Teslan-T:t kommer upp.

Version 2: (djupare) Stäng av bilen i menyerna på skärmen. Låt den stå i 10-15 minuter (helst ska du inte stänga/öppna dörr osv heller under tiden). Starta sedan upp den genom att sätta foten på bromsen.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Nima
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jul 2015 11:55
Ort: Växjö

Re: Allt högtalarljud har försvunnit

Inlägg av Nima »

Tackar!
Det hjälpte med en omstart, nu låter den som förr igen.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Allt högtalarljud har försvunnit

Inlägg av thebishop »

Sådär började mitt haveri av mcu1...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Allt högtalarljud har försvunnit

Inlägg av Jocce »

Nima skrev:
Tackar!
Det hjälpte med en omstart, nu låter den som förr igen.
Som "thebishop" skriver. Risk för att MCU1 är på väg att ge sig. Kolla alternativen hur du kan fixa innan den rasar.

thebishop skrev:
Sådär började mitt haveri av mcu1...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Nima
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jul 2015 11:55
Ort: Växjö

Re: Allt högtalarljud har försvunnit

Inlägg av Nima »

Jocce skrev:
Nima skrev:
Tackar!
Det hjälpte med en omstart, nu låter den som förr igen.
Som "thebishop" skriver. Risk för att MCU1 är på väg att ge sig. Kolla alternativen hur du kan fixa innan den rasar.

thebishop skrev:
Sådär började mitt haveri av mcu1...


/Jocce
Skulle det vara så hoppas jag på garantiåtgärd av Tesla. MCU:n byttes för mindre än en månad sedan. Bilen fick då vistas i Malmö i ca 3 veckor i brist på "friska" enheter
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Allt högtalarljud har försvunnit

Inlägg av Jocce »

Nima skrev:

Skulle det vara så hoppas jag på garantiåtgärd av Tesla. MCU:n byttes för mindre än en månad sedan. Bilen fick då vistas i Malmö i ca 3 veckor i brist på "friska" enheter

Håller tummarna för att det inte är så. Men garanti borde det vara oavsett!


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Allt högtalarljud har försvunnit

Inlägg av Saab99turbo »

Min har gjort så en gång. Ljudet försvann med en knall, som det blir på en gammal stereoanläggning. Trodde det skulle bli en resa till SC, men en omstart hjälpte och det har inte hänt igen. S 2019.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Skriv svar