Uppdatering 2020.36.3.1

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AndersN
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 mar 2019 08:47
Ort: Vallentuna

Uppdatering 2020.36.3.1

Inlägg av AndersN »

Fick uppdateringen igår. Man ser skyltarna i displayen men autopiloten ändrar inte bilens hastighet. Krävs FSD för att det skall funka med automatisk hastighets höjning/sänkning?
MS 100 2019.
Senast redigerad av AndersN, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Uppdatering 2020.36.3.1

Inlägg av John Galt »

Justeras inte på någon bil.

Läs mer i de här tråden: https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Senaste version 2020.36

Eller här:

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!
Användarvisningsbild
Storkas
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 okt 2019 13:18
Ort: olofström

Re: Uppdatering 2020.36.3.1

Inlägg av Storkas »

Min ändra hastighet efter skyltarna MS 2020 FSD.

Men jag har aldrig förstått logiken i ändringen (även tidigare) . Ibland fungerar det både uppåt och nedåt men ofta är det bara nedåt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uppdatering 2020.36.3.1

Inlägg av Svenssons »

Storkas skrev:
Min ändra hastighet efter skyltarna MS 2020 FSD.

Men jag har aldrig förstått logiken i ändringen (även tidigare) . Ibland fungerar det både uppåt och nedåt men ofta är det bara nedåt.
Det är egentligen inte direkt en anpassning till skyltad hastighet som görs.

Autopiloten kommer att köra bilen i den hastighet som du satte den på. Ifall det är en väg som är satt till "restricted road", dvs en väg som har mötande trafik så kommer hastigheten begränsas till hastighetsgränsen + vald offset (kan sättas till mellan -10 km/h till +10 km/h).

Sätts autopiloten på vid en hastighet av 75 km/h på en 70-väg som inte är restricted så kommer hastigheten vara 75 km/h. Kör man in på en väg skyltat till 80 km/h (fortfarande ej restricted) kommer hastigheten fortfarande vara 75 km/h. Kör man in på en väg skyltad till 60 km/h som inte heller är restricted kommer hastigheten fortfarande vara 75 km/h. Kör du istället in på en vägsträcka som är restricted och skyltad till 60 km/h kommer hastigheten sänkas till 60 km/h + offset. När du lämnar vägsträcka som är restricted kommer hastigheten gå tillbaka till 75 km/h.

På vägar som är restricted kan hastigheten för autopilot bara sättas till skyltad hastighet + offset eller lägre, aldrig högre.

Vilka vägar som är satta som restricted i kartdata kan vara lite oklart. Huvudregeln är att det ska vara alla vägar som har mötande trafik men kartdata stämmer inte alltid för detta. Vissa områden kan ha mycket bra och korrekt data, andra kan sakna restricted road helt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Storkas
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 okt 2019 13:18
Ort: olofström

Re: Uppdatering 2020.36.3.1

Inlägg av Storkas »

Svenssons skrev:
Storkas skrev:
Min ändra hastighet efter skyltarna MS 2020 FSD.

Men jag har aldrig förstått logiken i ändringen (även tidigare) . Ibland fungerar det både uppåt och nedåt men ofta är det bara nedåt.
Det är egentligen inte direkt en anpassning till skyltad hastighet som görs.

Autopiloten kommer att köra bilen i den hastighet som du satte den på. Ifall det är en väg som är satt till "restricted road", dvs en väg som har mötande trafik så kommer hastigheten begränsas till hastighetsgränsen + vald offset (kan sättas till mellan -10 km/h till +10 km/h).

Sätts autopiloten på vid en hastighet av 75 km/h på en 70-väg som inte är restricted så kommer hastigheten vara 75 km/h. Kör man in på en väg skyltat till 80 km/h (fortfarande ej restricted) kommer hastigheten fortfarande vara 75 km/h. Kör man in på en väg skyltad till 60 km/h som inte heller är restricted kommer hastigheten fortfarande vara 75 km/h. Kör du istället in på en vägsträcka som är restricted och skyltad till 60 km/h kommer hastigheten sänkas till 60 km/h + offset. När du lämnar vägsträcka som är restricted kommer hastigheten gå tillbaka till 75 km/h.

På vägar som är restricted kan hastigheten för autopilot bara sättas till skyltad hastighet + offset eller lägre, aldrig högre.

Vilka vägar som är satta som restricted i kartdata kan vara lite oklart. Huvudregeln är att det ska vara alla vägar som har mötande trafik men kartdata stämmer inte alltid för detta. Vissa områden kan ha mycket bra och korrekt data, andra kan sakna restricted road helt.
Det förklarar lite :) men man undrar ju varför de blandar in en sådan parameter?

Var tvungen att ut och prova också provade först landsväg 90 70 50 70 och 90 igen. Satte AP och hastighet 90. Det fungerade ändrade 90 70 50 70 och 90 igen. Satte jag AP och 85 så gick den 85 70 50 70 och tillbaka till 85. Provade även om den läser av skyltar står det 60 om 200 meter så sänker den hastigheten direkt till 60.

Provade ett annat ställe där det tidigare varit 90 70 90 och nu är 80 60 90. Sätter på AP på 80 som den läst från skylten. Den sänker till 60 okej men när det blir 90 visas det i bilen men den ligger kvar på 60 och jag får öka manuellt till 90.
Användarvisningsbild
Lindansaren
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 okt 2019 12:49

Re: Uppdatering 2020.36.3.1

Inlägg av Lindansaren »

Jag hade verkligen önskat att man kunde få välja hur hastigheten skulle justeras. När jag kör på autopilot vill jag att bilen sköter hastigheten själv, på ALLA vägar. Är det för mycket begärt!?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uppdatering 2020.36.3.1

Inlägg av Svenssons »

Lindansaren skrev:
Jag hade verkligen önskat att man kunde få välja hur hastigheten skulle justeras. När jag kör på autopilot vill jag att bilen sköter hastigheten själv, på ALLA vägar. Är det för mycket begärt!?
Det hade varit enklare och mer logiskt. Ännu bättre om hastigheten sänkte innan man kommer in på väg med lägre hastighet. Vet inte om det kan vara att de vill ha förbättringspotential för de som kör med FSD eller vad det kan vara att man valt det system som man valt. Är visserligen glad att man kan köra i högre hastighet än skyltad på motorväg, dock max 150 km/h i Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar