Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 16 sep 2020 08:07

Många olika sätt att lagra el, för och nackdelar.

Kondensator:
Fördel: snabb, +100.000 laddcykler
Nackdel: låg densitet, dyr per kWh

Litiumbatteri:
Fördel: hyfsad densitet, +2000 laddcykler
Nackdel: långsammare än kondensator att ladda

Litium-luftbatteri:
Fördel: hög densitet
Nackdel: få laddcykler

Om då Tesla MS Plaid får ett hybridbatteri med alla dessa tre tekniker så kan man köra 0-100 med kondensatorbatteriet och kan ta ut väldigt höga strömmar på kort tid.
Och utan nämnvärt slitage.

Litiumbatteri används till normalkörning.

Litium-luftbatteri används vid den där fjällsemestern en gång per år då du vill dra husvagn 100 mil.

Visst blir det en komplicerad och dyr lösning.
Men man tar tillvara det bästa av dessa tre tekniker.

Här pratar man om litium-luftbatterier.
https://youtu.be/tg0WdkFs0LU
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 6954
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inläggav Teslaägare Svenssons » 16 sep 2020 08:09

Så vi kommer få en Plaid med batterier som är dyra, har låg energidensitet, laddar långsamt och som klarar av få laddcykler?

Man får ju inte enbart fördelarna när man blandar batteritekniker, du får ju även med nackdelarna.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10867
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 16 sep 2020 08:28

Svenssons skrev:Så vi kommer få en Plaid med batterier som är dyra, har låg energidensitet, laddar långsamt och som klarar av få laddcykler?

Man får ju inte enbart fördelarna när man blandar batteritekniker, du får ju även med nackdelarna.


Som de säger i filmen, kanske inte så sannolikt.
Men Tesla har jobbat med tekniken sedan 2010 och har en del patent.
Och det är tekniskt möjligt. Så vem vet?

0-100 på dryga 2s och 150 mils räckvidd låter ju bra i varje fall.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 6954
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 16 sep 2020 09:28

Inte så många dagar kvar tills vi får veta lite mer. Dags att köpa popcorn å Coca cola...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 3577
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inläggav Teslaägare Svenssons » 16 sep 2020 10:11

Gustafsson skrev:Inte så många dagar kvar tills vi får veta lite mer. Dags att köpa popcorn å Coca cola...

Kanske lite tacos och Teslaquila?

Bild
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10867
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inläggav Goran Broman » 16 sep 2020 12:47

Intressant med en kombination av dessa tekniker. Menas med slits försämrad lagringskapacitet? Och slits alltså batteriet (den typ som nu finns i Model S) mer vid kraftigt effektuttag än vid mindre effektuttag? Innebär det att batteriet i en Performance slits mer (om den körs aggresivare) än batteriet i en Long Range? I så fall, så pass att skillnaden spelar någon roll under bilens livslängd? Eller är batteriet i Performance kanske dimensionerat/konstruerat annorlunda på något sätt med hänsyn till den högre motorstyrkan som ska kunna försörjas?
Goran
Goran Broman
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 26 jun 2020 15:02

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 16 sep 2020 13:09

Goran Broman skrev:Intressant med en kombination av dessa tekniker. Menas med slits försämrad lagringskapacitet? Och slits alltså batteriet (den typ som nu finns i Model S) mer vid kraftigt effektuttag än vid mindre effektuttag? Innebär det att batteriet i en Performance slits mer (om den körs aggresivare) än batteriet i en Long Range? I så fall, så pass att skillnaden spelar någon roll under bilens livslängd? Eller är batteriet i Performance kanske dimensionerat/konstruerat annorlunda på något sätt med hänsyn till den högre motorstyrkan som ska kunna försörjas?


Batteriet slits dels av att ladda i 250kW, men även av att ge 500kW.
Kan en kondensator ta spikarna så att Litiumbatteriet bara behöver ge 250kW så slits batteriet mindre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 6954
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inläggav Teslaägare Svenssons » 16 sep 2020 13:56

Zalman3 skrev:
Goran Broman skrev:Intressant med en kombination av dessa tekniker. Menas med slits försämrad lagringskapacitet? Och slits alltså batteriet (den typ som nu finns i Model S) mer vid kraftigt effektuttag än vid mindre effektuttag? Innebär det att batteriet i en Performance slits mer (om den körs aggresivare) än batteriet i en Long Range? I så fall, så pass att skillnaden spelar någon roll under bilens livslängd? Eller är batteriet i Performance kanske dimensionerat/konstruerat annorlunda på något sätt med hänsyn till den högre motorstyrkan som ska kunna försörjas?


Batteriet slits dels av att ladda i 250kW, men även av att ge 500kW.
Kan en kondensator ta spikarna så att Litiumbatteriet bara behöver ge 250kW så slits batteriet mindre.

Spikar på en performance-bil förstår jag och där kan kondensatorer göra nytta. Spikar i laddningen, not so much.

Låt oss säga att bilen har kondensatorer med 2,5 kWh i kapacitet. De kan då ladda i 250 kW i 36 sekunder innan laddningen av kondensatorerna är klar och batterierna ska ta laddningen. 2,5 kWh lär dock räcka för flera accelerationer särskilt när de kan laddas från batterierna och batterierna kan ta en del av effekten.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10867
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inläggav Teslaägare Bjelke » 16 sep 2020 17:13

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Goran Broman skrev:Intressant med en kombination av dessa tekniker. Menas med slits försämrad lagringskapacitet? Och slits alltså batteriet (den typ som nu finns i Model S) mer vid kraftigt effektuttag än vid mindre effektuttag? Innebär det att batteriet i en Performance slits mer (om den körs aggresivare) än batteriet i en Long Range? I så fall, så pass att skillnaden spelar någon roll under bilens livslängd? Eller är batteriet i Performance kanske dimensionerat/konstruerat annorlunda på något sätt med hänsyn till den högre motorstyrkan som ska kunna försörjas?


Batteriet slits dels av att ladda i 250kW, men även av att ge 500kW.
Kan en kondensator ta spikarna så att Litiumbatteriet bara behöver ge 250kW så slits batteriet mindre.

Spikar på en performance-bil förstår jag och där kan kondensatorer göra nytta. Spikar i laddningen, not so much.

Låt oss säga att bilen har kondensatorer med 2,5 kWh i kapacitet. De kan då ladda i 250 kW i 36 sekunder innan laddningen av kondensatorerna är klar och batterierna ska ta laddningen. 2,5 kWh lär dock räcka för flera accelerationer särskilt när de kan laddas från batterierna och batterierna kan ta en del av effekten.

Och som bonus så kan kondensatorer ta hand om regen-effekt när batteriet är kallt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 13727
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inläggav Teslaägare Svenssons » 16 sep 2020 18:15

Bjelke skrev:Och som bonus så kan kondensatorer ta hand om regen-effekt när batteriet är kallt :)

Yes, då blir det bara när man laddat till 100% och laddat upp kondensatorn som det inte går att köra mer regen. Frågan är dock hur man vill styra när kondensatorn ska vara laddad och när den inte ska vara det. Kan naturligtvis vara att normalläget är 50% laddad kondensator.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10867
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Nästa

Återgå till Model S

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bjelkeman och 20 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.