Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Och som bonus så kan kondensatorer ta hand om regen-effekt när batteriet är kallt :)
Yes, då blir det bara när man laddat till 100% och laddat upp kondensatorn som det inte går att köra mer regen. Frågan är dock hur man vill styra när kondensatorn ska vara laddad och när den inte ska vara det. Kan naturligtvis vara att normalläget är 50% laddad kondensator.
Skulle kunna vara så att kondensatorn endast laddas upp till 100% när bilen sätts i track mode eller liknande.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inlägg av Hammar »

vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Och som bonus så kan kondensatorer ta hand om regen-effekt när batteriet är kallt :)
Yes, då blir det bara när man laddat till 100% och laddat upp kondensatorn som det inte går att köra mer regen. Frågan är dock hur man vill styra när kondensatorn ska vara laddad och när den inte ska vara det. Kan naturligtvis vara att normalläget är 50% laddad kondensator.
Skulle kunna vara så att kondensatorn endast laddas upp till 100% när bilen sätts i track mode eller liknande.
Låt kondensatorn bara laddas med regen, och när batteriet inte kan ta full effekt vid DC-laddning. Samt när du slår på track mode laddas den till säg 50%, från batteriet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inlägg av Svenssons »

Hammar skrev:
Låt kondensatorn bara laddas med regen, och när batteriet inte kan ta full effekt vid DC-laddning. Samt när du slår på track mode laddas den till säg 50%, från batteriet.
Vid DC-laddning gör dock inte en kondensator på några få kWh mycket nytta. Tar ju sekunder till någon minut att ladda det fullt. Större kondensatorer lär ju ta för mycket plats och antagligen även leda till dyrare energilagring.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inlägg av Hammar »

Svenssons skrev:
Hammar skrev:
Låt kondensatorn bara laddas med regen, och när batteriet inte kan ta full effekt vid DC-laddning. Samt när du slår på track mode laddas den till säg 50%, från batteriet.
Vid DC-laddning gör dock inte en kondensator på några få kWh mycket nytta. Tar ju sekunder till någon minut att ladda det fullt. Större kondensatorer lär ju ta för mycket plats och antagligen även leda till dyrare energilagring.
Största nyttan med kondensatorer är väl på bana, för att regen energin inte skall behöva laddas i/ur batteriet, och därmed blir batteriet mindre varmt.
När bör kondensatorn laddas i en bil med sådan? Regen bör väl i första hand hamna i kondensatorn. Vid DC-laddning bör väl batteriet laddas i första hand, och om det finns laddeffekt över, så stoppar man det i kondensatorn, när nu den ändå finns där. Vid DC-laddning så åker man troligen iväg igen inom någon timme.
Kondensatorer har väl hög självurladdning, så om du inte skall iväg snart, så är det ju dumt att ladda den. Så om du laddar AC så kan ju batteriet ta emot laddeffekten tills det nästan är fullt. Samt det är ju troligt att du inte skall åka iväg igen den närmaste tiden.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inlägg av Svenssons »

Hammar skrev:
Svenssons skrev:
Hammar skrev:
Låt kondensatorn bara laddas med regen, och när batteriet inte kan ta full effekt vid DC-laddning. Samt när du slår på track mode laddas den till säg 50%, från batteriet.
Vid DC-laddning gör dock inte en kondensator på några få kWh mycket nytta. Tar ju sekunder till någon minut att ladda det fullt. Större kondensatorer lär ju ta för mycket plats och antagligen även leda till dyrare energilagring.
Största nyttan med kondensatorer är väl på bana, för att regen energin inte skall behöva laddas i/ur batteriet, och därmed blir batteriet mindre varmt.
När bör kondensatorn laddas i en bil med sådan? Regen bör väl i första hand hamna i kondensatorn. Vid DC-laddning bör väl batteriet laddas i första hand, och om det finns laddeffekt över, så stoppar man det i kondensatorn, när nu den ändå finns där. Vid DC-laddning så åker man troligen iväg igen inom någon timme.
Kondensatorer har väl hög självurladdning, så om du inte skall iväg snart, så är det ju dumt att ladda den. Så om du laddar AC så kan ju batteriet ta emot laddeffekten tills det nästan är fullt. Samt det är ju troligt att du inte skall åka iväg igen den närmaste tiden.
Låter vettigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inlägg av fimpen »

Ja, och om de inte snålar på motorerna och har fyrhjulsdrift så kan de skippa hela bromssystemet, när motorbroms till kondensatorerna fixar det. Det spar både slitdelar och kostnad.... undrar om det är tillräckligt för att kompensera för 1 MW motoreffekt i en standardbil?

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inlägg av Zalman3 »

Tydligen har Tesla metal-air battery patent.
Och man vill köra en hybridlösning med metal-air battery och non- metal-air battery.
Tesla’s metal-air battery patent: Carpe ‘Battery’ Diem or yesterday’s news?
https://www.teslarati.com/tesla-metal-a ... -debunked/
Tesla-metal-air-patent-scaled.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar