Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inläggav vigge50 » 16 sep 2020 18:17

Svenssons skrev:
Bjelke skrev:Och som bonus så kan kondensatorer ta hand om regen-effekt när batteriet är kallt :)

Yes, då blir det bara när man laddat till 100% och laddat upp kondensatorn som det inte går att köra mer regen. Frågan är dock hur man vill styra när kondensatorn ska vara laddad och när den inte ska vara det. Kan naturligtvis vara att normalläget är 50% laddad kondensator.

Skulle kunna vara så att kondensatorn endast laddas upp till 100% när bilen sätts i track mode eller liknande.
vigge50
 
Inlägg: 6363
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inläggav Hammar » 16 sep 2020 22:04

vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:Och som bonus så kan kondensatorer ta hand om regen-effekt när batteriet är kallt :)

Yes, då blir det bara när man laddat till 100% och laddat upp kondensatorn som det inte går att köra mer regen. Frågan är dock hur man vill styra när kondensatorn ska vara laddad och när den inte ska vara det. Kan naturligtvis vara att normalläget är 50% laddad kondensator.

Skulle kunna vara så att kondensatorn endast laddas upp till 100% när bilen sätts i track mode eller liknande.

Låt kondensatorn bara laddas med regen, och när batteriet inte kan ta full effekt vid DC-laddning. Samt när du slår på track mode laddas den till säg 50%, från batteriet.
Användarvisningsbild
Hammar
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inläggav Teslaägare Svenssons » 16 sep 2020 23:48

Hammar skrev:Låt kondensatorn bara laddas med regen, och när batteriet inte kan ta full effekt vid DC-laddning. Samt när du slår på track mode laddas den till säg 50%, från batteriet.

Vid DC-laddning gör dock inte en kondensator på några få kWh mycket nytta. Tar ju sekunder till någon minut att ladda det fullt. Större kondensatorer lär ju ta för mycket plats och antagligen även leda till dyrare energilagring.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10856
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inläggav Hammar » 17 sep 2020 01:16

Svenssons skrev:
Hammar skrev:Låt kondensatorn bara laddas med regen, och när batteriet inte kan ta full effekt vid DC-laddning. Samt när du slår på track mode laddas den till säg 50%, från batteriet.

Vid DC-laddning gör dock inte en kondensator på några få kWh mycket nytta. Tar ju sekunder till någon minut att ladda det fullt. Större kondensatorer lär ju ta för mycket plats och antagligen även leda till dyrare energilagring.

Största nyttan med kondensatorer är väl på bana, för att regen energin inte skall behöva laddas i/ur batteriet, och därmed blir batteriet mindre varmt.
När bör kondensatorn laddas i en bil med sådan? Regen bör väl i första hand hamna i kondensatorn. Vid DC-laddning bör väl batteriet laddas i första hand, och om det finns laddeffekt över, så stoppar man det i kondensatorn, när nu den ändå finns där. Vid DC-laddning så åker man troligen iväg igen inom någon timme.
Kondensatorer har väl hög självurladdning, så om du inte skall iväg snart, så är det ju dumt att ladda den. Så om du laddar AC så kan ju batteriet ta emot laddeffekten tills det nästan är fullt. Samt det är ju troligt att du inte skall åka iväg igen den närmaste tiden.
Användarvisningsbild
Hammar
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inläggav Teslaägare Svenssons » 17 sep 2020 06:32

Hammar skrev:
Svenssons skrev:
Hammar skrev:Låt kondensatorn bara laddas med regen, och när batteriet inte kan ta full effekt vid DC-laddning. Samt när du slår på track mode laddas den till säg 50%, från batteriet.

Vid DC-laddning gör dock inte en kondensator på några få kWh mycket nytta. Tar ju sekunder till någon minut att ladda det fullt. Större kondensatorer lär ju ta för mycket plats och antagligen även leda till dyrare energilagring.

Största nyttan med kondensatorer är väl på bana, för att regen energin inte skall behöva laddas i/ur batteriet, och därmed blir batteriet mindre varmt.
När bör kondensatorn laddas i en bil med sådan? Regen bör väl i första hand hamna i kondensatorn. Vid DC-laddning bör väl batteriet laddas i första hand, och om det finns laddeffekt över, så stoppar man det i kondensatorn, när nu den ändå finns där. Vid DC-laddning så åker man troligen iväg igen inom någon timme.
Kondensatorer har väl hög självurladdning, så om du inte skall iväg snart, så är det ju dumt att ladda den. Så om du laddar AC så kan ju batteriet ta emot laddeffekten tills det nästan är fullt. Samt det är ju troligt att du inte skall åka iväg igen den närmaste tiden.

Låter vettigt.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10856
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inläggav Teslaägare fimpen » 17 sep 2020 09:15

Ja, och om de inte snålar på motorerna och har fyrhjulsdrift så kan de skippa hela bromssystemet, när motorbroms till kondensatorerna fixar det. Det spar både slitdelar och kostnad.... undrar om det är tillräckligt för att kompensera för 1 MW motoreffekt i en standardbil?

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 sep 2017 13:03
Ort: Arvika
Referralkod: finn9844

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 17 sep 2020 12:57

Tydligen har Tesla metal-air battery patent.
Och man vill köra en hybridlösning med metal-air battery och non- metal-air battery.

Tesla’s metal-air battery patent: Carpe ‘Battery’ Diem or yesterday’s news?
https://www.teslarati.com/tesla-metal-a ... -debunked/



Tesla-metal-air-patent-scaled.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 6884
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Föregående

Återgå till Model S

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: chevnanne och 24 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.